2cv | maandag 27 juli 2009 @ 17:44 |
Er zijn op dit forum vast wel mensen te vinden die fan zijn van hun Citroën. Wat voor Citroën precies doet er niet toe: oud of nieuw, lelijk of mooi, meld je hier !![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sorry, ik heb nogal wat moeite een selectie te maken dus staan er wat veel plaatjes in de OP | |
DiRadical | maandag 27 juli 2009 @ 17:52 |
Traction Avant en de DS zijn top. Maar zo'n AX is toch wel heel erg treurig | |
2cv | maandag 27 juli 2009 @ 17:59 |
Het is een ABC-tje. AX, BX, CX ![]() | |
Scrutinizer | maandag 27 juli 2009 @ 18:03 |
quote:Veel? Waarom dan geen DS? | |
2cv | maandag 27 juli 2009 @ 18:08 |
Omdat er dan NOG meer plaatjes in de OP zouden staan ![]() | |
Daniel1976 | maandag 27 juli 2009 @ 18:09 |
Als ik alle electronica problemen even weg denk, dan was mijn xm exclusive toch wel een hele prettige auto.![]() | |
Daniel1976 | maandag 27 juli 2009 @ 18:14 |
Dit is en blijft zo absurd dat het gaaf is:![]() ![]() | |
Jalu | maandag 27 juli 2009 @ 18:17 |
Meldt ![]() ![]() En met een AX is niks mis! Weinig mensen weten hoeveel lol je met zo'n karretje kunt hebben. ![]() | |
Scrutinizer | maandag 27 juli 2009 @ 18:18 |
Dit vond ik wel een toffe ![]() ![]() | |
Jalu | maandag 27 juli 2009 @ 18:21 |
quote:Is dat nou een naar de VS geëxporteerde Nederlandse Ami? | |
Scrutinizer | maandag 27 juli 2009 @ 18:26 |
quote:Dat is niet helemaal duidelijk. Aan de voorkant zit nog een oude Franse plaat ![]() | |
Acryl | maandag 27 juli 2009 @ 19:04 |
ook ik meld me hier ![]() ![]() al heel wat jaartjes een Citrofiel ![]() | |
Nesto | maandag 27 juli 2009 @ 19:15 |
Hallo! BX rijdert, ook m'n eerste auto.![]() Foto Poekoek | |
Lord_Vetinari | maandag 27 juli 2009 @ 19:43 |
Mijn C5 ![]() staat bij de garage voor de jaarlijkse beurt en nu staat er een AX voor de deur. Dat rijdt toch wel even ietsje anders... ![]() | |
2cv | maandag 27 juli 2009 @ 19:46 |
![]() | |
2cv | maandag 27 juli 2009 @ 19:47 |
quote:Is dat jouw auto ? Zo ja: dan was jij dus in Berlikum ? | |
Nesto | maandag 27 juli 2009 @ 19:56 |
quote:Ja en ja ! Foto is van de eerste keer, dit jaar was ik er ook weer tho. | |
2cv | maandag 27 juli 2009 @ 20:01 |
quote:Wie ben jij dan ? Ik was er namelijk ook. Ik was er met die grijze BX Break, de witte was toen al weg. | |
Nesto | maandag 27 juli 2009 @ 20:07 |
quote:Bij de tweede keer bedoel je. ![]() Ik had lang donkerbruin haar. En op Cifo heet ik hetzelfde als hier. | |
2cv | maandag 27 juli 2009 @ 21:19 |
Ik ben een beetje vergeetachtig geloof ik ![]() En die foto van jou is super ! Criezel is echt heerlijk vies op die foto ![]() Ik mis Oude Criezel ![]() | |
oshiro | maandag 27 juli 2009 @ 21:55 |
Meldt ![]() Hier een geschiedenis (familie dan) van 2CV, naar GSA, BX en nu Xantia. Ik zag in Den Haag laatst nog een geweldig fantastisch mooie SM staan, met 5 meter verderop een supermooie oude CX (stalen bumpers dus) en weer een paar meter verder een DS ![]() ![]() Heb wat foto's van die SM ook, als er gegadigden zijn wil ik ze wel even uploaden. | |
oshiro | maandag 27 juli 2009 @ 21:59 |
quote:2.0 16V type 2? Ziet er netjes uit, onze is ook een Break, zelfde kleur, maar dan 1.8i ![]() De BX was wel een leuk ding trouwens, dat was een 16 TRS waar we een motor van een Sport in gemaakt hadden, met die dubbele carburateurs. Ook het dashboard en de spoiler overgezet. Sport was een wrak helaas... Deze is nu ook gesloopt overigens, alle hydrauliekleidingen naar achteren geklapt ![]() | |
Heidens_Figuur | maandag 27 juli 2009 @ 22:05 |
Present! Wel Citroënloos, ik gebruik het student-zijn als excuus. | |
GizartFRL | maandag 27 juli 2009 @ 22:09 |
![]() Ben sowieso wel van de PSA's. Vaders werkte een tijdje bij een Citroën specialist en had dus wel eens een andere auto mee of moest er een ophalen. De XM 2.1 d12 turbo blijf ik nog altijd een fabelachtige auto vinden. De XM an sich sowieso. | |
Lord_Vetinari | maandag 27 juli 2009 @ 22:30 |
Bij mijn Citroen specialist staat nu een CX-break, die een spookrijder is tegengekomen ![]() ![]() | |
Heidens_Figuur | maandag 27 juli 2009 @ 22:36 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gelukkig een Brik en geen Berline ![]() | |
_Drake_ | maandag 27 juli 2009 @ 23:19 |
Meld : 2 wielers tellen hier ook mee? ![]() ![]() | |
Waffle | maandag 27 juli 2009 @ 23:40 |
Hier meld zich nog een Citroën liefhebber. Ik heb het van mijn vader meegekregen. Hij heeft namelijk al meer dan 25 jaar een Citroen DSpecial en sinds een jaar ook een DS20 Pallas. Ik blijf het echt prachtige auto's vinden. Zelf heb ik geen Citroën en gebruik ik dezelfde reden als iemand op de vorige pagina, het student zijn.. De Citroën SM blijft ook echt een monster van een auto. Jammer dat hij technisch zo hard faalde... Ooit gezien waar de accu zit en hoe je deze moet vervangen? ![]() | |
Metro2005 | dinsdag 28 juli 2009 @ 13:00 |
* Citroën liefhebber meldt (momenteel alleen ff troenloos ![]() Zelf gehad: 2 citroën BX 1.9 GTI's, 2 xantia's, een ZX en een saxo. Mijn vriendin rijdt momenteel in een xsara en mijn ma in een C5 De xantia's waren zonder twijfel de lekkerste auto's die ik ooit gehad heb, of sterker nog: ooit gereden heb! De C5 vind ik te groot met te weinig zicht rondom en de xsara is net iets te straf afgeveerd naar mijn zin. Vind het jammer dat het merk een beetje aan het afglijden is, de C5 is nog aardig maar teveel verpeugeot en verduitsert , de C6 is een waanzinnig mooie bak maar voor de rest hebben ze momenteel weinig interessants vind ik. De C3 heb ik als huur auto gehad maar dat vond ik niks, goedkoop plastic overal, harkerig schakelen, stijve vering en een uberslome motor (1.1 ofzo ![]() Ik vind vooral de oude modellen érg mooi, de CX, de DS en de GSA hebben wel mijn hart veroverd ![]() Als ik nog eens een huis met garage koop dan komt er zeker zo'n klassieker erbij ![]() | |
Lord_Vetinari | dinsdag 28 juli 2009 @ 16:57 |
![]() ![]() | |
oshiro | dinsdag 28 juli 2009 @ 17:22 |
quote:Wat dacht je van dat Maserati blok? Als er problemen mee waren moest er iemand van Maserati langskomen ![]() | |
Lord_Vetinari | dinsdag 28 juli 2009 @ 17:23 |
quote:Staat wel sjiek. Sta je met problemen voor de deur, komt er een monteur van Maserati je auto maken ![]() | |
Prowl | dinsdag 28 juli 2009 @ 17:27 |
Lekkere zweefteef! ![]() | |
oshiro | dinsdag 28 juli 2009 @ 17:29 |
quote:Die buren zullen ook vast wel staan kijken als je uberhaupt een SM voor je deur zet ![]() ![]() quote:Check, zelfde als wij hebben ![]() | |
Prowl | dinsdag 28 juli 2009 @ 17:53 |
quote:Betrouwbaar ![]() Jammer dat de mijne achter nog de originele veerbollen had uit 1998 en voor waren ze van 2003 ![]() ![]() De LHM was zwart ipv groen ![]() Laatste apk alleen 2 stofhoesjes a 15,= per stuk ![]() KM stand staat op 350.000 inmiddels maar er zit een blok in wat net 155.000 gelopen heeft ![]() | |
oshiro | dinsdag 28 juli 2009 @ 17:56 |
quote:Hier km-stand op 191.000 maar dat was voor m'n ouders hem meenamen op vakantie. Laatst hier ook alle LHM vervangen, was nog nooit gedaan ![]() ![]() | |
16meter | dinsdag 28 juli 2009 @ 18:03 |
![]() Daar spaar ik voor. | |
oshiro | dinsdag 28 juli 2009 @ 18:06 |
Grote edit, net stond er een Corvette ![]() Voor mij enkel maar zweefbakken, hydropneumatische rommel all the way ![]() | |
16meter | dinsdag 28 juli 2009 @ 18:08 |
quote:Een C4 Coupé. ![]() Nog C4 eigenaren hier? | |
Scrutinizer | dinsdag 28 juli 2009 @ 18:19 |
Nog steeds geen DS te zien in dit topic? Dan zal ik 'm als Mercedes-rijder maar plaatsen. ![]() Hier tijdens de introductie op de Salon van Parijs in 1955. De auto sloeg in als een bom, leek van een andere planeet te komen. Op de eerste dag van de Salon verkocht Citroën er al 12.000, aan het eind van de week waren dat er al 80.000. Citroën kon echter nog niet leveren, de wagen was pas net klaar voor de tentoonstelling. De DS is uiteindelijk 20 jaar in productie gebleven. | |
Lord_Vetinari | dinsdag 28 juli 2009 @ 20:01 |
Ik heb alleen wel een lekke veercylinder, achter. Hij staat met zijn kont op de grond 's ochtends. Ze kunnen alleen nog niet zien welke lek is, links of rechts. Ik denk dat ik ze na de vakantie maar allebei laat vervangen. Het kan geen kwaad, zeggen ze bij Citroen. | |
Prowl | dinsdag 28 juli 2009 @ 20:10 |
Mijn Xantia zakt ook in ook al is ie helemaal nagekeken zodat ie omhoog zou moeten blijven staan maar elke morgen ligt ie weer met zn gat op de grond ![]() | |
Waffle | dinsdag 28 juli 2009 @ 20:29 |
quote:Een prachtige auto. Netjes, maar heeft toch ook wel iets sportiefs vind ik persoonlijk. | |
Lord_Vetinari | dinsdag 28 juli 2009 @ 20:34 |
quote:Lekke veercylinder, dus ![]() | |
Prowl | dinsdag 28 juli 2009 @ 20:37 |
Was allemaal in orde (volgens de te dure Citroën expert) | |
Lord_Vetinari | dinsdag 28 juli 2009 @ 20:40 |
quote:Uhuh. Het kan zijn dat het lek nog niet erg genoeg is om gezien te worden. Ze checken dat door de olieslan van de cylinder los te trekken. Als de cylinder goed lek is, spuit de olie uit de cylinder. Bij mij druppelen ze allebei en dat is min of meer normaal. Ze weten dus dat een van de twee lek is, maar het lek is nog niet erg genoeg om het spuiten te veroorzaken. Ik vermoed dat het bij jou hetzelfde is. Waar woon je? Toevallig in de buurt van Oss? Ik heb hier een hele goeie Citroenspecialist zitten. En niet duur (Grote beurt vandaag was 270 Euri ![]() | |
2cv | dinsdag 28 juli 2009 @ 20:46 |
quote:Kan het de hoogteregelaar niet zijn ? Overigens, LHM spoelen (niet alleen verversen) doet wonderen ... | |
Lord_Vetinari | dinsdag 28 juli 2009 @ 20:47 |
quote:Nee. quote:Is pas gedaan. Hielp niet. | |
kevin33 | dinsdag 28 juli 2009 @ 20:54 |
Saxo ( en toekomstig C4 ) rijder meld zich | |
Acryl | dinsdag 28 juli 2009 @ 21:04 |
Als de kont zakt, zit 't probleem dan niet in de extra bol bij de achteras? Volgens mij hoort deze de druk vast te houden zodat die niet doorzakt achter. Want volgens mij had de BX deze bol niet en daarom zie je de kont van een BX altijd zo laag liggen na een tijdje stil staan. | |
Prowl | dinsdag 28 juli 2009 @ 21:28 |
Och mij maakt het niet uit, het ziet er leuk uit. Zolang hij dat maar niet doet onder het rijden ![]() 20.000km in een jaar tijd zonder gekkigheid vind ik netjes (het achterstallig onderhoud niet mee gerekend) Zolang er geen grote kosten aankomen blijft de Xantia voor de deur en anders is de volgende een : ![]() Lekker ruimen, hoge zit en ze kosten geen bal meer ![]() | |
2cv | dinsdag 28 juli 2009 @ 21:40 |
Waarom kan het de hoogteregelaar niet zijn ? En BXen blijven af-fabriek ook wel een poosje omhoog staan hoor ![]() | |
oshiro | dinsdag 28 juli 2009 @ 21:44 |
quote:Precies, en die allereerste Xants met die chevron boven de grille ipv erin ook. | |
Acryl | dinsdag 28 juli 2009 @ 21:50 |
quote:restdruk in de achterveerbollen? ![]() | |
2cv | dinsdag 28 juli 2009 @ 21:56 |
quote:Zoiets. Hoogteregelaar is een soort kraan. Als die kraan open staat, pers je LHM in de bollen en daarmee ook in de veercilinders. Staat je veerbollenbak op de juiste hoogte dan gaat de kraan dicht. Dit werkt mechanisch, dus altijd en dus ook als de motor uit staat. Echter, als de motor uit staat, verdwijnt de druk vanaf de pomp naar die 'kraan' al snel. Indien die 'kraan' dan ook nog eens wat lek is dan zakt de ahcterkant in. Tenminste, ik denk dat het zo werkt ![]() | |
#ANONIEM | dinsdag 28 juli 2009 @ 22:02 |
quote:Ik denk dat je gelijk hebt. ![]() Mijn rijtje: 1x GS, 3x DS, 1x CX, 1x BX en 1x zo'n bestel Visa. | |
Heidens_Figuur | dinsdag 28 juli 2009 @ 22:22 |
Even een vraagje voor de slimmere citrofielen hier: Mijn pa heeft een C5 I (lelijke dingen zijn dat), en nu heeft het ding een kwaal. Wobbelig stuurgedrag, kraken achter, bij het uitstappen, en een /--\ wielstand achter, is dat een achterdraagarmlager? Ik meende dat het symptoon /--\ bij een BX meestal ADAL aan gort in hield. | |
#ANONIEM | dinsdag 28 juli 2009 @ 22:30 |
quote:Dan is het inderdaad wel handig om de achterste draagarmen eens goed te bekijken, kunnen de rubbers zijn, lagers of doorgeroest alhoewel dat laatste bij een C5 me sterk lijkt. | |
2cv | dinsdag 28 juli 2009 @ 22:38 |
Ik zeg: adals. Zet de C5 in de laagste stand, krik de achterkant op (wielen van de grond), zet het spul voor de stevigheid op assteunen en wrik aan het wiel. Zit er beweging in dan zijn je ADALs aan gort. | |
Prowl | woensdag 29 juli 2009 @ 12:56 |
VW Golf rijders Mijn dag is weer goed ![]() | |
D-Saster | woensdag 29 juli 2009 @ 13:33 |
lol, ik heb een citroen ax en ik heb er nog steeds spijt van dat ik dat ding heb gekocht ![]() Dat ding kraakt en rammelt aan alle kanten. Er gaan steeds meer lampjes branden op het dashboard ![]() Als ik dat wrak start slaat hij ALTIJD af (mss iets met een temp sensor?), na 5 min komt er ergens een piepend geluid vandaan, wat steeds harder word. Erg leuk als je smorgens in R'dam centrum staat en je ziet gewoon iedereen ze raampje dichtdraaien om dat kutgeluid niet te horen ![]() Verder is het weggedrag om te janken, je mist een 5e versnelling, een interieur waar je zwaar depressief van word en echt subwoofer proof is die ook niet want het lijkt wel of dat ding uit elkaar trilt. Misschien is het ook niet zo handig om een 15 inch hifonics sub erin te gooien (die geneens past, de achterbank staat een stukje naar voren) Maargoed, het is wel extreem goedkoop, dat maakt een hoop goed. Je lacht je rot om de wegenbelasting en verzekering en qua verbruik is het nog wel te doen. En je douwt 'm werkelijk waar overal tussen, gewoon op z'n frans... richting aan en gaan ![]() Dus ja, ene kant zou ik 'm het liefst vandaag nog weg doen. Aan de andere kant heeft ie ook wel weer z'n voordelen. Ik denk dat ik deze auto echt letterlijk en figuurlijk op ga rijden tot de apk verloopt. wat nog een kleine 9 maanden duurt... Maar nooit meer een oude citroen voor mij. De nieuwe modellen kan ik echter wel waarderen. | |
oshiro | woensdag 29 juli 2009 @ 14:36 |
Wat ik eigenlijk mis is een 6e versnelling op m'n Xantia. 3200 toeren op de snelweg is gewoon best veel ![]() | |
Jalu | woensdag 29 juli 2009 @ 14:56 |
@oshiro: Mijn Xantia is inderdaad een 2.0-16v, én een type 2. Met veel leuke hebbedingetjes als navigatiesysteem, 4 elektrische ramen, leren bekleding etc. ![]() Wat betreft dat toerental: mijn vorige Xant was een 2.0HDi (110 pk). Als die 3200 toeren maakte reed je dik 160 km/u, die HDi is echt een fantastisch fijne motor. Helaas rij ik nog geen 8000 km /jaar en dan is een diesel volstrekt oninteressant. Overigens is een 2.0-16v bepaald geen slak en ook best nog wel een fijn blok, maar het kan niet tippen aan de extreme rust en relaxed-heid van de HDi. | |
Jalu | woensdag 29 juli 2009 @ 15:01 |
Overigens zit het snel zakken van een Xantia met antizink (alles vanaf bouwjaar 1995) meestal niet in een lekke veercilinder maar in een lege anti-zink bol, de veerbol die zich bevindt aan de achteras tussen de achterwielen. Kan inderdaad geen kwaad, alleen moet je soms wat langer wachten voor je kunt wegrijden omdat de remmen het dan tijdens het op druk komen van het systeem ook niet zo best doen... Nieuwe bol kost een paar tientjes... | |
2cv | woensdag 29 juli 2009 @ 15:19 |
Ik rijd in mijn BX (!) rustig weg met doorgezakte kont. De voorwielen remmen wel. En anders maar niet ![]() | |
oshiro | woensdag 29 juli 2009 @ 16:16 |
Bij die Xantia had ik er trouwens ook last van dat bij het remmen voor de eerste keer (bij het uitrijden van een parkeerplek dus) onwijs slecht te doseren zijn. Je trapt trapt trapt en er gebeurt niks, en dan sta je daarna ineens met een klap stil (door de remmen, niet door een botsing ![]() Maar met het vervangen van de LHM is dat al behoorlijk minder geworden. |