abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 juli 2009 @ 17:31:08 #1
162296 JMarsden
tempé4life.
pi_71343238
Er vanuit gaande dat de Indus rivier de oudste benaming heeft hierin, hoe komt het dat de rest hieraan zijn/haar naam dankt? Ik denk aan India, Nederlands Indië, Indische Oceaan, Indonesië (Indos Nesos, betekent Indische Eilanden).. Van Indianen weet ik het wel: Europeanen dachten dat ze Indië hadden bereikt ipv het tegenwoordige Amerika.

Wat ik eigenlijk bedoel is: waarom is die naam Indus zo belangrijk, dat die in zowel landen (India, Indonesie, IndoChina), oceaan (Indische Oceaan), volkeren (Indiase, Indische, Indonesiërs) is terug te vinden? Ik heb hier op internet gezocht, maar nergens wordt dit besproken..
"Some of the shows on the network are not my cup of tea... mainly because I don't like huge pieces of sh** in my tea." Aziz on MTV
  zondag 26 juli 2009 @ 20:54:03 #2
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71348335
Grieken kenden de Indische volkeren al, en noemend die naar de rivier de Indus. Zo werkt het hele subcontinent Indië. Columbus wilde om de wereld varen, en dacht in Indië te komen, zo werd West-Indië West-Indië. De oceaan rond het Indische subcontinent heet naar het subcontinent. In z'n algemeenheid werd alles ten oosten van de Indus wel ‘Indië’ genoemd, en waar Indonesië nu ligt b.v. de Indische archipel. Indonesië komt dan ook van Indus + nesos (nesos betekent eiland). Daarvoor heette het wel de East Indies in het Engels, naar de ligging.

Zie ook:

http://en.wikipedia.org/wiki/Indonesia#Etymology
http://en.wikipedia.org/wiki/West_Indies
http://en.wikipedia.org/wiki/East_Indies
http://en.wikipedia.org/wiki/Indian_Ocean
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  zondag 26 juli 2009 @ 21:11:28 #3
162296 JMarsden
tempé4life.
pi_71348819
Okay, thanks for the info! Maar was de Indus dan zo belangrijk (en waarom) om alles wat erna kwam (naar het Zuidoosten toe) Indus-gerelateerd te benoemen?

Ik hoef er geen werkstuk over te maken hoor , maar vroeg het me gewoon even af.
"Some of the shows on the network are not my cup of tea... mainly because I don't like huge pieces of sh** in my tea." Aziz on MTV
  zondag 26 juli 2009 @ 22:14:31 #4
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71350701
Alexander de Grote kwam niet verder dan de Indus. Tot daar was de wereld bekend. Erna kwam dus, tja, het land van de Indus. Ze wisten er wel wat van, maar ik denk dat het niet echt bekend was. De Geographia van Ptolemaeus kent China wel, en ook de Peutinger kaart kent India ('in his locis elephanti nascuntur' – 'op deze plek worden olifanten geboren'), maar waar de Romeinen aardig bekend waren met de verschillende Germaanse stammen, was dit voor het Indische rijk niet zo, denk ik.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_71373359
Is het niet zo dat Pakistanen soms weigeren "Indië" bij die naam te noemen, en eerder de naam "Hindustan" gebruiken? (De Indus ligt dan ook grotendeels in Pakistan)
  maandag 27 juli 2009 @ 19:22:02 #6
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71373488
quote:
Op maandag 27 juli 2009 19:18 schreef zuiderbuur het volgende:
Is het niet zo dat Pakistanen soms weigeren "Indië" bij die naam te noemen, en eerder de naam "Hindustan" gebruiken? (De Indus ligt dan ook grotendeels in Pakistan)
Ja, de Indus ligt (nu) in Pakistan. Hindustan is dacht ik in principe hetzelfde woord, etymologisch gezien. -stan is natuurlijk 'land van' en Hindu en Indus zijn verwant. Hind– is alleen de Perzische vorm.
pi_71376264
quote:
Op maandag 27 juli 2009 19:22 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ja, de Indus ligt (nu) in Pakistan. Hindustan is dacht ik in principe hetzelfde woord, etymologisch gezien. -stan is natuurlijk 'land van' en Hindu en Indus zijn verwant. Hind– is alleen de Perzische vorm.
Het idee zou zijn dat "de hindu's" niet mogen gaan lopen met het indische erfgoed, daar waar Indië de twee-naties theorie (moslim versus hindu) verwerpt en zichzelf als seculiere staat (met bijvoorbeeld een sikh-premier en moslim ex-president) voordoet. Maar zoals je terecht opmerkt: hindu en indus zijn bijna hetzelfde
pi_71383746
quote:
Op maandag 27 juli 2009 19:18 schreef zuiderbuur het volgende:
In Nederland zegt men India als men India bedoelt en Indië als men Indonesië bedoelt uit de periode vóór 1950
In België zegt men geen India ?

Zo zegt men in Nederland ook 'Indiase erfgoed' en met Indische erfgoed bedoelt men Indisch-Nederlandse erfgoed in de koloniale periode ontstaan of betreffende het erfgoed van Indische Nederlanders.
Maar het Indiase erfgoed is gewoon al het erfgoed betreffende India of het nu om moslims of hindoes gaat.
Idem met het Pakistaanse erfgoed ..

[ Bericht 10% gewijzigd door Bluesdude op 28-07-2009 01:16:38 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')