abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 26 juli 2009 @ 12:41:41 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_71336200
Onze Corsa is aan vervanging toe en om nog een trapje verder te stijgen op de burgerlijkheidsladder leek het mij wel wat om te kijken naar een Prius
Eigenlijk vind ik deze met name leuk omdat ik in mijn werk en hobby nogal vaak met elektrisch rijden in aanraking kwam. Een hybride vervanger van ons dieseltje is dan gewoon een leuke stap voor paar jaar of wat.

Om even een aantal discussiepunten die ik in andere topics tegen kwam voor te zijn:
-Ja de auto is lelijk
-Ja de auto heeft last van onderstuur
-etc
En ik wil het daar verder niet over hebben.

Mijn belangstelling voor de Prius is puur vanuit twee dingen:
-Ik vond de ritten die ik met nieuwe priussen gemaakt heb zeer comfortabel
-Ik vind de hybride technologie gaaf

Waar het mij om gaat is dat ik op zoek ben naar praktijk ervaring van mensen die nu een paar jaar of wat prius rijden. Hoe betrouwbaar is de auto? Hoe is het verbruik? Krijg je onderhoud aan het accu pakket en zo ja, wanneer/hoe vaak ongeveer? Ben je achteraf blij met je keuze?
pi_71336221
Opel
pi_71336622
Ik ben eienlijk wel benieuwd hoe snel hij optrekt als je voor een stoplicht stilstaat.
ik heb een keer met mijn fiets naast een prius gestaan. Maar of die bestuurder kon er niets van of het ligt echt aan de auto, maar het licht stond toch al een tijdje op groen, voordat hij eindleijk optrok.

Duurt het dus een tijdje voordat die electromotor aanslaat? Of zat die bestuurder gewoon te slapen?
Trouwens een rare ervaring, want je hoort die auto echt niet als je er naast staat! ;-)

Dus stiekem ook een tvp! ;-)
Zeg nooit: "Dat doe ik FF!"
pi_71336642
Waarom geen Civic Hybride, in een Prius wil je nog niet dood worden gevonden
Sometimes it seems like lately, I just don't know. Better sit back and go, with the flow.
pi_71337329
Ik heb de Prius nu een jaar: ik ben pas 1x voor de normale onderhoudsbeurt bij de garage geweest. Het verbruik voor mij is net zoals een diesel, alleen rijdt deze een stuk stiller op de snelweg. Ik rijdt van de 150km per dag zo'n 145km snelweg, dus de verbruikscijfers zoals aangeven door Toyota kan ik gewoonweg niet halen.

En dino: de chauffeur sliep. De electromotor slaat al aan als ik de rem nog maar zachtjes loslaat. Zachtjes op de rem staan is ook niet zo goed, de electro blijft draaien. Je hebt nog zoiets als de P-stand, dan is het echt uit. Of gewoonweg de rem wat verder induwen.
quote:
Op zondag 26 juli 2009 12:58 schreef mjh487 het volgende:
Waarom geen Civic Hybride, in een Prius wil je nog niet dood worden gevonden
Ik wil liever in geen enkele auto dood gevonden worden.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_71337330
Dubbel, en dat zonder twee keer klikken!

[ Bericht 92% gewijzigd door Pheno op 26-07-2009 13:29:53 (:r) ]
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_71337378
Civic Hybride is toch veel mooier dan een Prius.

of


Is natuurlijk kwestie van smaak maar ken niet veel mensen die een Prius mooi vinden.
pi_71337505
Volgens mij vraagt TS niet om meningen over uiterlijk. Het staat duidelijk in de OP notabene.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  zondag 26 juli 2009 @ 13:40:13 #9
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_71337577
Ik vind de prestaties en de "zuinigheid" van dit gebakje wel erg matig. Hybride is in huidige vorm zwaar overschat.
  zondag 26 juli 2009 @ 14:20:03 #10
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_71338619
Bij puur mijn voorkeur zou een hybride auto uitgevoerd zijn als lichte station, <plm 1000kg wegen, een plm 500cc blokje hebben met alleen een generator aan de krukas. Dan een sterke e-motor evt zonder overbrenging aan de wielen en een flinke accu die je thuis gewoon met een snoertje aan de prik kunt hangen...maar ja dat staat nu eenmaal niet in de winkel

Pheno, welk bouwjaar rij jij?

[ Bericht 4% gewijzigd door TR08 op 26-07-2009 14:30:57 ]
pi_71339433
- Ja, er is al een Priustopic, opzouten!
Dit account is permanent uitgeschakeld.
pi_71339529
Bouwjaar: 2008
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  zondag 26 juli 2009 @ 15:12:34 #13
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_71339765
quote:
Op zondag 26 juli 2009 14:57 schreef 68Chevelle het volgende:
- Ja, er is al een Priustopic, opzouten!
Het Priustopic dat ik zag is verworden tot een of ander maak-elkaar-een-kopje-kleiner topic en voor mij daarom totaal zinloos.
pi_71366980
Zelf rij ik dagelijks ongever 140 km, waarvan 120 km snelweg. Ik ben bijzonder tevreden over de auto tot nu toe zeker omdat ik nogal sceptisch was in het begin. Het grootste minpunt is zijwindgevoeligheid, maar dat schijnt een stuk beter te zijn in de nieuwe versies.

verbruik ziet er bij mij zo uit, (ik rij wel veel op cruise control):

10 - 733 km = 723 km- 41,4 liter (5.8 liter per 100)

733 - 1433 = 700 km - 36.5 liter (5.21 liter per 100)

1433 - 2360 = 927 km - 55.1 liter (5.9 liter per 100: Duitsland en Ardennen)

2360 - 3116 = 756km - 40.1 liter (5.3 liter per 100)

3116 - 3858 = 742km - 40 liter (5.4 liter per 100)

3858 - 4593 = 735km - 41.4 liter (5.6 liter per 100)

4593 - 5328 = 735km - 42.7 liter (5.81 liter per 100)

5328 - 6001 = 672km - 22.8 liter (3.39 liter per 100) (niet volgetankt!)

6001 - 6513 = 512km - 41.2 liter (8.05 liter per 100)

6513 - 7202 = 689km - 38 liter (5.52 liter per 100)

7202 - 7973 = 771km - 41 liter (5.32 liter per 100)

7973 - 8671 = 698km - 37.95 liter (5.44 liter per 100)

8671 - 9431 = 760 -40.04 liter (5.27 liter per 100)

9431 - 10197 = 766 - 41.79 liter (5.46 liter per 100)

10197-11004 = 807 - 41.06 liter (5.09 liter per 100)
  maandag 27 juli 2009 @ 15:38:44 #15
86072 thatsme
and That's you!
pi_71367494
Ik rij nu 3/4 jaar een Prius. De getallen van hierboven kan ik bevestigen (er staat nu 160000 op de teller). Een Prius met 190000 op de teller gebruikt wel duidelijk wat meer. Het is verder een auto waarin je comfortabel van A naar B komt met 4 volwassenen. Echter de bagage ruimte is wel wat krap voor een vakantie met 4 personen. Waar ik en mijn collega vooral last van hebben is het "hobbelen" bij bepaalde snelheden (+/- 50km/h) waar de garage niks aan kan doen (gewoon Michelin banden).

[ Bericht 0% gewijzigd door thatsme op 28-07-2009 10:42:17 (typo) ]
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  maandag 27 juli 2009 @ 16:24:43 #16
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_71368807
quote:
Op maandag 27 juli 2009 15:21 schreef bluebit het volgende:
Zelf rij ik dagelijks ongever 140 km, waarvan 120 km snelweg. ...
Goed Eindelijk eens wat concrete cijfers
Zijn dat drukke snelwegen of veel file?
Je komt aardig in de richting van dit gemiddelde van 700 exemplaren:
http://www.spritmonitor.d(...)Prius.html?esearch=1
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  maandag 27 juli 2009 @ 20:02:16 #17
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_71374803
Het verbruik valt me toch wel licht tegen...ik dacht bij de reviews die ik las (autotrader.nl en ANWB) dat ze vast iets te sportief hadden gereden en dat het verbruik daarom slecht was. Maar hier staat toch vrij duidelijk dat de schatting van Toyota nogal positief is tov de werkelijkheid...een beetje jammer.
pi_71382541
als je meer cijfers wilt hebben kan je hier terecht http://www.john2211.nl/Hybride_eigenaren.htm

Hou wel rekening mee dat de 2010 versie zuiniger is.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 02:18:09 #19
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_71384557
Kort en bondig: kankerlelijke auto die geweldig lekker rijdt. Maar zó lelijk...
Ik heb al een boek.
pi_71386074
quote:
Op maandag 27 juli 2009 16:24 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Goed Eindelijk eens wat concrete cijfers
Zijn dat drukke snelwegen of veel file?
Je komt aardig in de richting van dit gemiddelde van 700 exemplaren:
http://www.spritmonitor.d(...)Prius.html?esearch=1

dat zijn drukke snelwegen maar weinig stilstand (A50 voornamelijk). Ik moet zeggen dat ik redelijk doorrij maar doorgaans niet echt harder dan maximum rij (130, 87, 55). Optrekken gaat sportief, dus gewoonweg het gaspedaal in tot juiste snelheid bereikt is.

in de stad ligt het gemiddelde, geschat, op 6.5 liter de 100, maar met een beetje geluk met stoplichten kun je al snel 3-4 liter per 100 realiseren.
buiten bebouwde kom ligt het gemiddelde op 4 liter per 100 (net ietsjes beter dan mijn vorige diesel)
op snelweg ligt het tussen de 6 en 7 liter per 100.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 09:34:12 #21
86072 thatsme
and That's you!
pi_71386666
Oh ik was nog 1 opvallend punt vergeten. De snelheidsmeter wijkt heel erg af. Tot nu toe in beide priussen die ik ken wijkt deze hetzelfde af:
86 = 80 echte km/h
107 = 100 echte km/h
128 = 120 echte km/h

Dit is ongeveer een 8% afwijking. Als de boordcomputer op hetzelfde meetsysteem is aangesloten zal dat betekenen dat je 8% meer brandstof zal gebruiken voor de echte kilometers, dit is een flinke slok op het zuinig rijden.
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 09:59:56 #22
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_71387134
Dat is de normale snelheidsmeterafwijking. Daarom kunnen vrachtwagens die 80 rijden Opels met caravans inhalen die ook 80 op de teller rijden.
Qua verbruik bij een bepaalde snelheid heb je wel gelijk.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_71387157
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 09:34 schreef thatsme het volgende:
Oh ik was nog 1 opvallend punt vergeten. De snelheidsmeter wijkt heel erg af. Tot nu toe in beide priussen die ik ken wijkt deze hetzelfde af:
86 = 80 echte km/h
107 = 100 echte km/h
128 = 120 echte km/h

Dit is ongeveer een 8% afwijking. Als de boordcomputer op hetzelfde meetsysteem is aangesloten zal dat betekenen dat je 8% meer brandstof zal gebruiken voor de echte kilometers, dit is een flinke slok op het zuinig rijden.

Die afwijking heb je zo'n beetje bij alle auto's. Dus nog steeds vergelijkbar materiaal.
  donderdag 30 juli 2009 @ 21:45:43 #24
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_71472062
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 00:08 schreef athlonkmf het volgende:
als je meer cijfers wilt hebben kan je hier terecht http://www.john2211.nl/Hybride_eigenaren.htm

Hou wel rekening mee dat de 2010 versie zuiniger is.
Heeiii die link is leuk Net even doorheen gelezen. Ik dacht altijd dat er in de Prius echt een vario (CVT) zit maar het lijkt erop dat ze dat heel anders doen. De motor zit op 1 as met een E-motor en een generator. Daartussen zit een planetaire tandwielset die een "soort van" differentieel achtige functie heeft. Door snelheid van E-motor en generator onderling te laten verschillen krijg je dan een CVT effect zonder de verliezen van een normale variabele overbrenging (circa 10-15%). Slim hoor
pi_71480227
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 21:45 schreef TR08 het volgende:

[..]

Heeiii die link is leuk Net even doorheen gelezen. Ik dacht altijd dat er in de Prius echt een vario (CVT) zit maar het lijkt erop dat ze dat heel anders doen. De motor zit op 1 as met een E-motor en een generator. Daartussen zit een planetaire tandwielset die een "soort van" differentieel achtige functie heeft. Door snelheid van E-motor en generator onderling te laten verschillen krijg je dan een CVT effect zonder de verliezen van een normale variabele overbrenging (circa 10-15%). Slim hoor

klopt, het heeft alle schijn van een echte cvt bak, maar onder de kap is wel op een andere manier geregeld. Is op zich ook wel slim om ervoor te zorgen dat de motor zo efficient mogelijk kan draaien in de toerentallen en middels de e-cvt wordt de overbrenging geregeld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')