Zo. Het werkgedeelte van mijn trip zit erop.
Vandaag wezen eilandhoppen op Southern Archipelago voor de kust van Gotenburg. Dus je koopt een dagkaartje bij västtraffik (GTB's openbaar vervoersexploitant) voor 90kr ofwel 9 euro. Daarmee kun je 24 uur in elke bus, tram en boot stappen. Je stapt op de boot die de bij 5 verschillende eilanden stopt en de boot vertrekt om het uur dus vaste dienstregeling. In het hoogseizoen vertrekt deze boot om 10:50 vanuit het centrum (Stenpiren), anders even eerst op de tram naar Saltholmen (dit is de bootstop na Stenpiren). Goede schoenen aantrekken! Geen auto's toegestaan op de Southern Archipelago, op de meeste eilanden bakfietsbrommertjes en golfkarretjes.
Ik ben eerst uitgestapt bij Vrangö (de laatste stop, vanaf Stenpiren zo'n 1,5 uur), korte wandeling en daarna op de rotsen geklauterd voor prachtige uitzichten. Terug gegaan naar de boot. Die ging nog niet dus even de andere kant op gelopen voor nog meer mooie uitzichten. Verder bij de bootstop nog een colaatje gehaald in het lokale café.
Daarna naar Dönsö. Ik denk dat ik de verkeerde weg genomen heb of zo. Na 15 minuten lopen nog steeds niks bijzonders tot er ineens een Zweed met zijn golfkarretje stopt om mij een lift te geven naar het volgende eiland. Via de brug naar Styrsö gegaan. Daar fiets gehuurd, effe rondgeknald. Leuk eiland wel! Leuke mix van toeristen en locals, best wel wat leven in de brouwerij. Na een paar uur daar weer op de boot gestapt.
Afgestapt op Köpstadsö. Geen brommertjes hier, geen golfkarretjes. Men gebruikt hier kruiwagens om hun spullen te vervoeren.En wat een waanzinnig mooi eilandje is dit zeg. Echt totaal verliefd op geworden, kleine paadjes die tussen de huizen door kronkelen, mooie natuur, verscholen strandjes en alles.

. Er zit geen supermarkt! Dus zelf even eten meenemen maar niet overslaan. Er valt hier echt geen zak te beleven maar het is zo mooi allemaal. Dus ik ben blij dat ik 'm niet heb overgeslagen.