Naar aanleiding van een discussie over een vermeende piramide op een van de foto's van de maan, volgt hier een uitgebreid topic:
Lees de disclaimer goed om verwarring te voorkomen:
Ik heb dit topic niet geplaatst omdat ik wil horen dat mensen bij voorbaat tegen het geloven van buitenaards leven, dan wel vergaande menselijke technologie is.
Dit topic is een informatief topic, een discussie is welkom, maar probeer je mening niet door te drijven doormiddel semi-grappig gedrag.
De TS staat open voor een nieuwe ingeving of nieuwe informatie, of een andere kijk op de situatie.
Indien je herhaaldelijk een punt wilt maken, zonder dat je enige onderbouwing dan wel bewijsvoering hebt, wordt aangeraden je punten sterk te maken door daadkracht van feiten of bronnen.
Enkele maanden geleden ben ik op internet het volgende plaatje tegengekomen:
![]()
Hoewel dit object voor de een wat meer boekdelen spreekt dan de ander, betrof het in mijn ogen een duidelijke structuur.
Het probleem met dergelijk plaatjes, is dat men er vaak niet langer dan 3 seconden naar kijkt, en vervolgens zijn mening klaar heeft. Het gevolg is dat men in die enkele seconden ofwel naar een lichtspel heeft zitten kijken, wat in feite niet het onderwerp van de foto is, of de oplettende kijker merkt 'iets' op, dit kan een vorm zijn die niet natuurlijk is, danwel direct het onderwerp van het plaatje.
Hierdoor wordt of de interesse groter, of zal de interesse direct afgebroken wordt, waardoor overige details niet meer gezien worden. Totaal afhankelijk waar je naar kijkt en hoe jouw interesses liggen m.b.t tot het onderwerp.
Ik vraag je bij deze jouw interesse en met een frisse en open kijk dit topic te bezichtigen.
Ik zal aan de hand van details uitleggen waarom ik ervan overtuigd ben, dat we hier met een originele foto te maken hebben, plus dat de Amerikaanse ruimtevaart maatschappij, NASA, ons
bewust informatie achterhoudt over dergelijke structuren op de maan. Indien je na deze laatste zin, denkt.. "huh, structuur, plaatje?" Wees niet bang, ik zal het compleet uit leggen.
Aangezien er in de eerste instantie geen duidelijke informatie over het object gevonden kon worden, heb ik de eigenschappen van het plaatje opgevraagd, hieruit bleek, dat de bestandsnaam een NASA foto ID nummer bevatte: AS11-38-5564
Deze NASA ID nummers geven informatie van de series aan.
In dit geval gaat het om een shot gemaakt door de pioniers van Apollo 11.
Dit geeft ons een goed tijdsbestek, we praten dus over een foto ten tijde van de eerste maanlanding.
Het is een interessante foto reeks om te bekijken, alle foto's zijn gemaakt tijdens de vlucht en vanuit de shuttle:
http://www.lpi.usra.edu/r(...)og/70mm/magazine/?38Ik ben vervolgens naar google gegaan, en dit nummer tussen de bekende " " haakjes geplaatst, om zo exacte resultaten te boeken.
Enkele hits naar foto pagina’s en forum discussies, maar geen ‘high resolution’ foto.
Vervolgens gekeken tussen de 'afbeeldingen' sectie van google, ook daar kwam ik alleen deze foto met het structuur tegen, of een verkleinde versie van het frame waaruit deze structuur gevonden moest zijn. Mijn volgende poging was het natrekken van informatie op de sites die dit exacte plaatje ook hadden, maar daar stond ook niets, waar ik iets meer mee kon, ook geen links naar grote afbeeldingen.
Gezien de uitzonderlijke details in het plaatje, je kunt bijvoorbeeld kraters waarnemen, maar zo leek ik ook duidelijke een dak en loopbrug te herkennen, werd mijn nieuwsgierigheid steeds verder getest.
Er vielen mij wel direct een aantal dingen op.
Bij het googlen naar AS11-38-5564 kwam ik uit op een partner site van NASA; Lunar and Planetary Institute:
http://www.lpi.usra.edu/resources/apollo/frame/?AS11-38-5564De foto die erbij leek te horen, was gekanteld, of tenminste zo was de serie ogenschijnlijk genomen. Nou was dat niet het enige, maar zoals ik al zei was er geen hoge resolutie van deze foto beschikbaar.
Dat is raar, want normaal zijn de meeste foto's wel in hoge kwaliteit te downloaden.
Ik heb de foto opgeslagen en 90 graden naar rechts toe gedraaid zodat ik een zicht zou hebben zoals ik verwachtte dat de structuur te zien zou zijn. Niet alleen dat.. het leek me ook logisch dat de astronauten geen foto's maken terwijl ze de camera gedraaid besturen.
Let op dat deze foto's er in het origineel wel scherper uitzien, de kwaliteit is door de compressie achteruit gegaan. De foto's zien er ietswat gelikter uit waardoor details beter zichtbaar warenOp beide foto's vallen de kleuren op, deze komen erg overeen en dit was een van de dingen die duidelijk opviel.
Er zijn veel NASA maan foto's beschikbaar, en allemaal hebben ze een andere uitstraling.
Ook de zanderige omgeving, omringt door kleine en grote kraters kwam overeen met de kleine foto die ik had.
Het gevoel dat je met iets unieks te maken hebt kan je op zo'n moment niet van je afhouden. De drang om verder te speuren is des te groter! Na een tijdje bezig zijn, had ik de plek die erop leek, en hoe langer ik de details bestudeerde, hoe meer ik de omgeving op de foto er exact uit kon halen.
Zoals te zien is, heb ik doormiddel van het bestuderen van schaduwen en een grote lichte vlek, naast de structuur, kunnen vinden waar deze zich bevond. Hoewel de kwaliteit van het kleine exemplaar echt knudde is, was er in mijn ogen toch genoeg uit te halen om details te herkennen. Zie de lijnen om de overlappende punten te herkennen.
De zwarte schaduw boven de object heeft bijvoorbeeld een onmiskenbare en aparte buiging erin zitten, het zijn dit soort uniekheden waar ik op ben gaan letten om de exacte locatie te vinden.
Uiteindelijk heb ik de foto waarop de structuur stond, ik noem het voor het gemak vanaf nu een piramide (gezien de vorm, komen we later op terug), maar een nihil klein stukje hoeven kantelen (zoals te zien is, gedaan om de omgeving exact te laten lijken), naast dat ik de frame zelf 90 graden naar rechts heb gedraaid, zoals eerder opgemerkt.
Oké maar nu..? Ik had de locatie, maar geen hogere kwaliteit van deze foto. Ik kon de foto met de vergelijkingen plaatsen i.c.m. met de informatie die ik had, maar gezien de regelmatige discussies die ik had, had ik geen zin een topic te openen.
Ik zag de bekende Fok! web psychologen, me alweer vertellen dat de hersenen altijd zelf vormen maken, en dit en dat…. Die discussie is me iets te vaak langs gekomen.[i[Hoewel ik moet toegeven dat ik weliswaar laatst een blunder heb gemaakt door aan te nemen dat ik een ander object op de maan had gespot, wat later een toevallig samenloop van stenen en lichteffecten zou zijn. Tja wat een foto als waar dit topic omdraait met je zelf vertrouwen kan doen![/i]
Helaas! Verder zoeken en doorspeuren, want met alleen deze foto en de vergelijking kon ik niets beginnen.
Toch bleef het knagen, ik had een foto met een piramide achtig gebouw erop, en ik kon me er niet aan ontrekken dat ik te maken had met iets echts. Ook de kwaliteit van de foto kon ik geheel plaatsen tussen de frames van andere Apollo shoots. Zwevend over maan, was de kwaliteit van de camera en de foto’s toch wat minder dan de shot vanaf de maan zelf.
Ik ben wat gaan googlen met het frame nummer, later ook nog i.c.m. trefwoorden als ‘structure, pyramid, zigurat’ noem maar op. De diverse sites met relevante informatie, bleven zich redelijk beperkte tot een aantal topic op AboveTopSecret.
In een topic uit 2006, citaat:
quote:
I looked up the original Apollo image from NASA (AS11-38-5564) and it really doesn't look like the same area that holloworbs claims to be Pythagoras.
Gevolgd door een link van de kleine (oude) versie van dit frame, welke is opgeslagen door een poster op de file server van ATS:
http://files.abovetopsecret.com/uploads/ats34068_5564.jpgAls ik het goed begrijp kon men in 2006 dus ook geen grotere versie vinden, en ook een topic uit 2007 toont ditzelfde aan, wel een link naar het plaatje wat ik ook had bemachtigd :
![]()
Een aantal maanden waren ondertussen verstreken, en naar aanleiding van berichten van NASA die wat uitspraken in het nieuws had gedaan, zoals dat er foto’s waren, waarop bevestigd kon worden dat de de spullen die de astronauten hadden achtergelaten op de maan, gespot waren.
Het betrof in dit geval een aantal topics waarin de vraag werd gesteld of de Amerikanen enigszins wel op de maan zijn geweest, of dat het bekende film studio fabeltje, niet leidend was?
Ik kon het niet laten, in een van de discussies moest ik de piramide erin gooien, een hengeltje uit gooien, kijken wat de reacties waren.
En ja hoor, precies wat ik dacht “wat moeten we zien dan” “nee wat zie jij dan, Ticker?” waren de reacties.
Vervolgens mijn deel van het verhaal erbij verteld waarin ik vermeldde dat er geen hoge resolutie foto beschikbaar was van deze frame, en het frame nummer erbij gegeven.
Toch was de foto blijkbaar spannend genoeg dat een aantal mensen de discussie iets uit diepte.
Ook ik had mezelf weer nieuwsgierig gemaakt, en weer gooide ik het frame ID door google heen, als eerste kwam de bekende site met het kleine foto’tje weer naar boven. Maar wat schetst mijn verbazing, niet alleen was deze foto een stuk helderder van kleur, het leek wel een verschil tussen dag en nachts, maar onder de pagina stond
Hi Resolution Image(s): Print Resolution JPG ( 3 MB ).
Plus er werd natuurlijk getwijfeld aan mijn geestelijke gesteldheid, want een poster merkte op dat er wel degelijk een high reso foto beschikbaar was(!!!!).
Als een gek gaan downloaden, draaien, en pats naar de plek!
Shiiiiiiiit!!! He-le-maal niets!
Nee wacht even, dat klopte niet, niet alleen was deze foto gigantisch verbeterd in kwaliteit en veranderd in kleur… als ik staarde naar de exacte plek begonnen me dingen op te vallen.
Beide foto’s geopent naast elkaar en gekeken naar de verschillen. Het duurde even, maar de details van de piramide schoten er spontaan uit op het moment dat ik de eerste overeenkomst herkende, zwaaide de volgende alweer vriendelijk naar me.
Sneaky hoor. Maar niet sneaky genoeg!
Genoeg ingeleid naar me topic, nu het echte werk!!