abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 juli 2009 @ 16:48:13 #1
254545 lichtekooi
niet zwaar dus.
pi_71290986
Het valt me vaak op dat mensen topics plaatsen met daarin min of meer verkapdt een vraag om advies.
Ik ben zelf 23 en heb echt niet het idee dat ik mensen van in de 30 nou echt zinnig advies kan geven over dingen die ik niet heb meegemaakt.
Je hebt, lijkt mij toch wel ervaring nodig om bepaalde dingen te kunnen nuanseren.

En dan bedoel ik niet dat je bv ervaring hebt met een vriendinnetje dat je 3 weken kende op je 15e en een ander kuste, en dat dan vergeleiken met een 16 jaar durende relatie met kinderen en een partner die 3 maanden een ander heeft gehad me iets dergelijks.

word er niet te veel waarde aan de mening van mensen gehecht die net puber-af zijn?
Een lichtekooi is een wat oudere benaming voor een vrouw van lichte zeden, oftewel een prostituee.
pi_71291038
Ervaringen delen en tips geven kan nooit kwaad.
pi_71291104
Wordt er waarde aan gehecht dan?
pi_71291132
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 16:48 schreef lichtekooi het volgende:
word er niet te veel waarde aan de mening van mensen gehecht die net puber-af zijn?
Dat hangt uiteraard van de adviesvrager af, maar er is natuurlijk niets mis met ook advies van mensen met minder levenservaring (wat niet altijd even leeftijdsgebonden is), soms komt er juist uit een meer onbevangen standpunt net dat ene stukje advies wat je helpt je probleem (en de oplossing) vorm te geven.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  vrijdag 24 juli 2009 @ 16:52:49 #5
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_71291141
Waarde hechten aan wat anderen vinden is voor onzekere mensen
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 16:54:09 #6
254545 lichtekooi
niet zwaar dus.
pi_71291195
Dat vraag ik me dus af.

Volgens mij is het te veel gebaseerd op door de maatschappij ingegeven principes. Als je er zelf in terechtkomt, is het zo anders...
Een lichtekooi is een wat oudere benaming voor een vrouw van lichte zeden, oftewel een prostituee.
pi_71291208
Pik uit de reacties gewoon de punten die voor jou relevant zijn
Have fun...
  vrijdag 24 juli 2009 @ 16:55:30 #8
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_71291250
Pfff ik neem zelfs geen advies aan van mensen in de 60. Advies aannemen betekent dat je niet voor jezelf kunt nadenken.
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 16:58:42 #9
254545 lichtekooi
niet zwaar dus.
pi_71291362
Ik vraag niet gouw om advies, maar ik denk wel dat er mensen zijn die dingen te serieus nemen en dan word het filteren moeilijk.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 17:06:56 #10
262 Re
Kiss & Swallow
pi_71291650
het is gewoon niet echt leeftijdsgebonden maar ervaringsgebonden, iemand die net een jaar in een relatie zit en 30 is heeft een andere ervaring als iemand die 23 is en al 5 jaar in een relatie zit
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 24 juli 2009 @ 17:10:58 #11
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_71291772
Ach, vaak is het zo dat als mensen zelf ervaring hebben met een soortgelijke situatie, dat ook wel even aanhalen voordat ze advies geven. Dan kan de TS de wat waardevollere adviezen er zelf wel uit vissen.

Ikzelf heb geen ervaring met een huwelijk van 10 jaar wat bijna op de klippen aan het lopen is, maar dat weerhoudt me er niet van om er m'n mening over te geven . Gewoon omdat ik dat leuk vind, en dat is nog altijd de enige reden dat ik op FOK! rondhang...
pi_71292655
Denk dat het er vaak om gaat dat andere personen het vanuit een andere invalshoek kunnen benaderen, wat voor nieuwe inzichten zorgt. Hierdoor ga je anders naar je probleem kijken.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 17:50:44 #13
24604 KwisatzHaderach
There are no facts
pi_71292828
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 16:55 schreef beelz het volgende:
Advies aannemen betekent dat je niet voor jezelf kunt nadenken.
Mijn advies aan jou: volg je eigen advies.
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
pi_71292869
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 17:06 schreef Re het volgende:
het is gewoon niet echt leeftijdsgebonden maar ervaringsgebonden, iemand die net een jaar in een relatie zit en 30 is heeft een andere ervaring als iemand die 23 is en al 5 jaar in een relatie zit
Volgens mij is het niet ervaringsgebonden, maar opvoedingsgebonden.

Een achtjarig kind kan soms betere relatietips geven dan iemand met een relatie van 20 jaar!
pi_71293845
ervaring hoeft niet altijd van de leeftijd af te hangen. Sommige begin twintigers hebben meer ervaring dan mensen die de dertig ruim zijn gepasseerd.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 18:37:10 #16
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_71294008
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 16:52 schreef Litpho het volgende:

[..]

Dat hangt uiteraard van de adviesvrager af, maar er is natuurlijk niets mis met ook advies van mensen met minder levenservaring (wat niet altijd even leeftijdsgebonden is), soms komt er juist uit een meer onbevangen standpunt net dat ene stukje advies wat je helpt je probleem (en de oplossing) vorm te geven.
+1

En buiten dat, ik ben ook nog relatief jong (24) en heb ondertussen op relationeel gebied meer meegemaakt dan menig bejaarde en daar heb ik dan echt geen kinderen voor nodig of tientallen jaren een relatie.
Sowieso heeft iedereen een andere kijk op zaken, zie je zelf in je omgeving (ouders, vrienden, familie, kennissen enz.) ook weer bepaalde dingen binnen relaties goed gaan en minder goed verlopen en dat kun je dan toch ook verwoorden en dan merk je vanzelf wel of diegene er iets aan heeft.
Vind het zelf ook weleens prettig om van mensen die totaal anders zijn eens te horen wat ze vinden van dingen, kan soms best verhelderend werken.

Kijk, aan al die politiek correcte en algemene regels heb ik ook weinig mocht ik hier advies vragen, juist de antwoorden die je aan het denken zet en afwijken van dat gangbare dat je van iedereen al hoort kunnen je mening best eens beïnvloeden of er voor zorgen dat je die bijstelt.
Al moet je dát bovenstaande niet te serieus nemen m.b.t Fok natuurlijk, anders krijg je vreemde relationele oplossingen.
pi_71294116
Advies is zo goed als de gene die het geeft.
pi_71294129
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 16:55 schreef beelz het volgende:
Pfff ik neem zelfs geen advies aan van mensen in de 60. Advies aannemen betekent dat je niet voor jezelf kunt nadenken.
Jij neemt van niemand advies aan? Lijkt me niet echt slim om te doen, want er zijn altijd mensen geweest die in eenzelfde situatie gezeten hebben die daar best iets zinnigs over te zeggen hebben als jij met je spreekwoordelijke handen in je haar zit omdat je het allemaal niet meer weet.

De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_71294147
GODVERDOMME1!!! VOLGENS MIJ WAS DAT MIJN EERSTE SERIEUZE REACTIE IN R&P
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_71294312
jouw antwoord op al je vragen

http://www.senioren.nl/forum/
pi_71297885
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 17:52 schreef katerwater het volgende:

[..]

Volgens mij is het niet ervaringsgebonden, maar opvoedingsgebonden.

Een achtjarig kind kan soms betere relatietips geven dan iemand met een relatie van 20 jaar!
Een achtjarig kind kan, normalerwijs, niet de gehele situatie overzien. Mocht je er van overtuigd van zijn dat een achtjarig kind soms betere adviezen kan geven dan iemand van 20, dan heb je daar meteen de reden.

Het is niet of / of het is en / en. Sommige adviezen zijn inderdaad ervaringsgebonden, andere adviezen zijn gekopieerd van ouders / opvoeders / vrienden / maatschappij / media / ..., weer andere adviezen zijn ontstaan uit interesse en zo kan ik wel even doorgaan bij het opsommen van wat er voor zorgt hoe een advies gevormd wordt zoals het gevormd wordt. Mogelijkerwijs is het alles omvattende woord hiervoor simpelweg ontwikkeling.

Individu A voorziet bij een vermeend probleem enkel het probleem, individu B zowel het gevolg als het probleem, en individu C voorziet zowel het probleem, de oorzaak en het gevolg, vormt hierbij een conclusie en creëert op basis van die conclusie een oplossing. Dit maakt individu C niet meer dan individu A of B, echter, dat dit advies beter doorgrond is dan het advies van individu A en B, laat ik vrij voor eigen interpretatie.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-07-2009 20:47:32 ]
pi_71298642
Je moet ook alleen advies aannemen dat bij je past en waar jij je in kan vinden
do you see my heart on my sleeve?
pi_71298994
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 20:46 schreef SG-sam het volgende:

[..]

Een achtjarig kind kan, normalerwijs, niet de gehele situatie overzien. Mocht je er van overtuigd van zijn dat een achtjarig kind soms betere adviezen kan geven dan iemand van 20, dan heb je daar meteen de reden.

Het is niet of / of het is en / en. Sommige adviezen zijn inderdaad ervaringsgebonden, andere adviezen zijn gekopieerd van ouders / opvoeders / vrienden / maatschappij / media / ..., weer andere adviezen zijn ontstaan uit interesse en zo kan ik wel even doorgaan bij het opsommen van wat er voor zorgt hoe een advies gevormd wordt zoals het gevormd wordt. Mogelijkerwijs is het alles omvattende woord hiervoor simpelweg ontwikkeling.

Individu A voorziet bij een vermeend probleem enkel het probleem, individu B zowel het gevolg als het probleem, en individu C voorziet zowel het probleem, de oorzaak en het gevolg, vormt hierbij een conclusie en creëert op basis van die conclusie een oplossing. Dit maakt individu C niet meer dan individu A of B, echter, dat dit advies beter doorgrond is dan het advies van individu A en B, laat ik vrij voor eigen interpretatie.
Met andere woorden, een ervaren en verstandig persoon geeft beter advies, maar dit wordt niet als dusdanig opgevat door de ander. Advies wordt gevoelsmatig ervaren en niet rationeel.
pi_71363485
ik denk dat het juist goed is dat iedereen zomaar zijn advies kan geven.
soms kan een jonger persoon er juist anders op neer kijken en daar kan een oudere dan weer wat aan hebben.

ik kan mijn moeder toch soms ook advies geven.....?!
gewoon omdat iedereen (en soms is dat leeftijdsgebonden en soms niet eens) anders tegen een situatie aankijkt. Daar kan je juist van leren en dat maakt FOK! wel grappig
pi_71377411
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 16:48 schreef lichtekooi het volgende:
Het valt me vaak op dat mensen topics plaatsen met daarin min of meer verkapdt een vraag om advies.
Ik ben zelf 23 en heb echt niet het idee dat ik mensen van in de 30 nou echt zinnig advies kan geven over dingen die ik niet heb meegemaakt.
Je hebt, lijkt mij toch wel ervaring nodig om bepaalde dingen te kunnen nuanseren.

En dan bedoel ik niet dat je bv ervaring hebt met een vriendinnetje dat je 3 weken kende op je 15e en een ander kuste, en dat dan vergeleiken met een 16 jaar durende relatie met kinderen en een partner die 3 maanden een ander heeft gehad me iets dergelijks.

Ik mag toch hopen dat iedereen de adviezen met een korreltje zout neemt? Als je volledig steunt op advies van Fokkers dan heb je wel een grondig probleem... Overigens kijk ik bij leuke of doordachte reacties altijd even wie het zegt.
pi_71382540
Ik was altijd al vroeg volwassen.

Jeweetzch
pi_71475603
De leeftijd lijkt me niet altijd relevant. De significantie van leeftijdsverschil vervaagt op hogere leeftijd.

Immers, iemand van 23 kan prima ooit gepest worden op het werk en het probleem hebben opgelost; voor iemand van 30 kan het nieuw zijn. Iemand van 23 kan relatieproblemen hebben gehad en het probleem hebben opgelost, en het kan nieuw zijn voor iemand van 30. Etc. Je kunt dus prima als jong lid en ervaringsdeskundige advies geven aan een ouder iemand voor wie het probleem nieuw is.
pi_71476171
Ook is niet alles gebaseerd op ervaring maar hebben sommige mensen simpelweg meer inzicht in bepaalde zaken. Advies vragen kan nooit kwaad, je moet nog altijd het selecterend vermogen hebben om te bepalen welk advies je op gaat volgen, en dan ook de ruggengraat tonen om het inderdaad op te volgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')