Dat hangt uiteraard van de adviesvrager af, maar er is natuurlijk niets mis met ook advies van mensen met minder levenservaring (wat niet altijd even leeftijdsgebonden is), soms komt er juist uit een meer onbevangen standpunt net dat ene stukje advies wat je helpt je probleem (en de oplossing) vorm te geven.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 16:48 schreef lichtekooi het volgende:
word er niet te veel waarde aan de mening van mensen gehecht die net puber-af zijn?
Mijn advies aan jou: volg je eigen advies.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 16:55 schreef beelz het volgende:
Advies aannemen betekent dat je niet voor jezelf kunt nadenken.
Volgens mij is het niet ervaringsgebonden, maar opvoedingsgebonden.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 17:06 schreef Re het volgende:
het is gewoon niet echt leeftijdsgebonden maar ervaringsgebonden, iemand die net een jaar in een relatie zit en 30 is heeft een andere ervaring als iemand die 23 is en al 5 jaar in een relatie zit
+1quote:Op vrijdag 24 juli 2009 16:52 schreef Litpho het volgende:
[..]
Dat hangt uiteraard van de adviesvrager af, maar er is natuurlijk niets mis met ook advies van mensen met minder levenservaring (wat niet altijd even leeftijdsgebonden is), soms komt er juist uit een meer onbevangen standpunt net dat ene stukje advies wat je helpt je probleem (en de oplossing) vorm te geven.
Jij neemt van niemand advies aan? Lijkt me niet echt slim om te doen, want er zijn altijd mensen geweest die in eenzelfde situatie gezeten hebben die daar best iets zinnigs over te zeggen hebben als jij met je spreekwoordelijke handen in je haar zit omdat je het allemaal niet meer weet.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 16:55 schreef beelz het volgende:
Pfff ik neem zelfs geen advies aan van mensen in de 60. Advies aannemen betekent dat je niet voor jezelf kunt nadenken.
Een achtjarig kind kan, normalerwijs, niet de gehele situatie overzien. Mocht je er van overtuigd van zijn dat een achtjarig kind soms betere adviezen kan geven dan iemand van 20, dan heb je daar meteen de reden.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 17:52 schreef katerwater het volgende:
[..]
Volgens mij is het niet ervaringsgebonden, maar opvoedingsgebonden.
Een achtjarig kind kan soms betere relatietips geven dan iemand met een relatie van 20 jaar!
Met andere woorden, een ervaren en verstandig persoon geeft beter advies, maar dit wordt niet als dusdanig opgevat door de ander. Advies wordt gevoelsmatig ervaren en niet rationeel.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 20:46 schreef SG-sam het volgende:
[..]
Een achtjarig kind kan, normalerwijs, niet de gehele situatie overzien. Mocht je er van overtuigd van zijn dat een achtjarig kind soms betere adviezen kan geven dan iemand van 20, dan heb je daar meteen de reden.
Het is niet of / of het is en / en. Sommige adviezen zijn inderdaad ervaringsgebonden, andere adviezen zijn gekopieerd van ouders / opvoeders / vrienden / maatschappij / media / ..., weer andere adviezen zijn ontstaan uit interesse en zo kan ik wel even doorgaan bij het opsommen van wat er voor zorgt hoe een advies gevormd wordt zoals het gevormd wordt. Mogelijkerwijs is het alles omvattende woord hiervoor simpelweg ontwikkeling.
Individu A voorziet bij een vermeend probleem enkel het probleem, individu B zowel het gevolg als het probleem, en individu C voorziet zowel het probleem, de oorzaak en het gevolg, vormt hierbij een conclusie en creëert op basis van die conclusie een oplossing. Dit maakt individu C niet meer dan individu A of B, echter, dat dit advies beter doorgrond is dan het advies van individu A en B, laat ik vrij voor eigen interpretatie.
Ik mag toch hopen dat iedereen de adviezen met een korreltje zout neemt? Als je volledig steunt op advies van Fokkers dan heb je wel een grondig probleem... Overigens kijk ik bij leuke of doordachte reacties altijd even wie het zegt.quote:Op vrijdag 24 juli 2009 16:48 schreef lichtekooi het volgende:
Het valt me vaak op dat mensen topics plaatsen met daarin min of meer verkapdt een vraag om advies.
Ik ben zelf 23 en heb echt niet het idee dat ik mensen van in de 30 nou echt zinnig advies kan geven over dingen die ik niet heb meegemaakt.
Je hebt, lijkt mij toch wel ervaring nodig om bepaalde dingen te kunnen nuanseren.
En dan bedoel ik niet dat je bv ervaring hebt met een vriendinnetje dat je 3 weken kende op je 15e en een ander kuste, en dat dan vergeleiken met een 16 jaar durende relatie met kinderen en een partner die 3 maanden een ander heeft gehad me iets dergelijks.
word er niet te veel waarde aan de mening van mensen gehecht die net puber-af zijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |