abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71243640
quote:
VS: 'Wapenschild om Iran heen'
De Verenigde Staten zijn bereid om de buurlanden van Iran tot de tand toe – indien nodig met kernwapens – te bewapenen, als Iran kernwapens weet te ontwikkelen. Dat heeft minister van buitenlandse zaken Hillary Clinton vandaag tegen de pers verklaard, toen zij in Thailand was voor een topbijeenkomst over veiligheid.

Dit is de eerste keer dat een regeringslid van de VS de optie openlijk heeft besproken. Clinton gaf ook aan dat het huidige beleid niet zal veranderen, en er tot Iran kernwapens heeft nog steeds onderhandeld kan worden.

“Maar we hebben ook duidelijk gemaakt dat we actie zullen ondernemen, dat heb ik keer op keer gezegd, verlammende actie in de vorm van het volledig vernieuwen van de defensie van onze partners in de regio”, aldus Hillary.

De voormalige Britse ambassadeur in Teheran zegt in een reactie: “Ze impliceert dat als Iran een nucleaire staat wordt, de VS bestaande verdragen met haar partners na zal komen en de defensie van die landen enorm verbeteren, met de optie van nucleaire afschrikking op tafel.”

Clinton wil Iran vooraf laten nadenken over de mogelijke consequenties van hun acties. “[Het is] een simpel rekensommetje”, vervolgt ze, “als de VS een defensie-paraplu over de regio heen legt, als we nóg meer kunnen doen voor de defensieve capaciteiten van onze vrienden rond de Golf, dan zal het zeer onwaarschijnlijk zijn dat Iran een sterkere of veiligere positie heeft, omdat ze het zich niet zullen kunnen veroorloven hun buurlanden te intimideren of domineren. Dat denken ze blijkbaar wel te kunnen doen met een kernwapen.”

Landen in de Arabische wereld beginnen nerveus te raken van het vermeende Perzische kernwapenprogramma. Clinton: “Iran moet weten dat haar acties een wapenwedloop in de regio kunnen ontketenen.” Deze wedloop zal dus indien nodig door Amerika worden gesponsord. “Dat zal Iran uiteindelijk minder veilig maken, in plaats van veiliger.”

De Verenigde Staten hebben vriendschappelijke relaties met een aantal buurlanden van Iran; Pakistan, Afghanistan, Turkmenistan, Turkije, Irak en Koeweit.

Bron: Fok! Frontpage
De Amerikanen hebben weer een geniaal benaderingsplan voor het Midden Oosten. Ook deze interventie heeft maar een zeer geringe kans om te backfiren, zoals al hun andere benaderingsplannen eerder hebben gedaan.

Gelukkig kunnen wij dezelfde simpele rekensommetjes maken als Clinton. Als de VS van plan is wapens te leveren aan het Midden Oosten wanneer het hun uitkomt, is het dan niet handig om de Verenigde Staten te snel af te zijn en handelsverdragen met deze landen af te sluiten voordat de Verenigde Staten dat doet? Het zou immers hypocriet zijn als de VS het alleenrecht neemt om nucleaire wapens te verspreiden, met alle bijhorende voordelen.

Verschillende grootmachten, zoals Rusland en de VS hebben getoond dat wapenhandel op deze schaal is toegestaan. Daarom denk ik dat Nederland (of Europa) deze kans moet benutten en een leidende rol moet spelen in het opzetten van een Midden Oosters nucleare wapenschild.

[ Bericht 0% gewijzigd door Picchia op 23-07-2009 11:29:13 ]
pi_71243830
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 11:14 schreef Picchia het volgende:

nucleare wapenschild.
Nucleaire nog wel dat is high tech
Denk dat er gewoon x aantal verschillende soorten SAM sites staan met proximity sensoren en zeker zonder nucleaire matrialen er in.
pi_71244012
We kunnen bijvoorbeeld er voor kiezen om Turkije, Koeweit en Iran te bewapenen om de regio te stabiliseren. Dan kunnen Europa en de Verenigde Staten ook gelijk hun relaties met Iran normaliseren.
pi_71244583
Eerst dacht ik dat het om het verplaatsen van Amerikaanse wapens ging ter verdediging van bepaalde landen. Maar aangezien deze landen geen NAVO leden zijn heeft de VS geen verplichtingen hiertoe en staat het vrijwel gelijk aan verdere verspreiding van nucleaire wapens.
pi_71274786
Rusland gaat het hier NOOIT mee eens zijn.. en als Rusland echt keihard nee gaat zeggen dan gaat het waarschijnlijk ook niet gebeuren.. nog meer Amerika in de achter tuin van Rusland.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 09:35:25 #6
262650 kitao
prikplaatje
pi_71276465
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 06:18 schreef Shizzah het volgende:
Rusland gaat het hier NOOIT mee eens zijn.. en als Rusland echt keihard nee gaat zeggen dan gaat het waarschijnlijk ook niet gebeuren.. nog meer Amerika in de achter tuin van Rusland.
Het lijkt mij ook onwaarschijnlijk en ik wist ook nog niet dat de VS weer vriendjes zijn met Irak , Afganistan en Pakistan (zie laatste regels persbericht). Gelukkig maar , zou je dan zeggen , dan kunnen we meteen stoppen met de war on terror. Indien Clinton dit gezegd heeft dan is het in mijn ogen ondoordachte en onnodige dreigende taal en hoort het thuis in de categorie broodje aap.
Hoewel , je weet het nooit , de VS heeft ook eerst de Taliban in het zadel geholpen door het verstrekken van Stingers aan hen in de strijd tegen de voormalige Ussr , over backfire gesproken.
En waarom zou de VS bijv. tactische nucleaire wapens moeten verstrekken aan deze instabiele regio?
Israel heeft ze al , dus dat is alvast niet meer nodig.
En, aangezien de VS met haar ICBM's iedere plek op de wereld kan bereiken, is dit gewoon ophitsende taal dat onnodig de spanningen weer opdrijft. Typisch Hillary Clinton ?
megalomaniac
pi_71289086
Proest. Naties met heul veul baaie goeie wapens in de buurt van Iran zijn naties met heul veul baaie goeie wapens in de buurt van Israel. Next.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  vrijdag 24 juli 2009 @ 19:33:22 #8
207527 SchoppenKoning
The Ace of Spades is overrated
pi_71295589
Klinkt meer als een paaiactie voor de leiders in het middenoosten, dan dat ze dit werkelijk gaan uitvoeren.
"Jullie hoeven niks te vrezen van Iran, want we zijn er voor jullie". Tegelijk proberen ze een afschrikwekkend effect te hebben op het iraanse regime.

Verder geloof ik niet echt dat ze dit ook werkelijk gaan uitvoeren. Armenie en Turkmenistan lijken me niet echt landen die je direct tot de tanden wil bewapenen. Pakistan ook niet, met die taliban mannetjes in die bergen daar, en India wat heel moeilijk gaat doen als de Verenigde staten Pakistan gaat bewapenen. Irak heeft nog geen stabiel regime. Het leger van Turkije is al sterk zat en zou Iran makkelijk aan kunnen, dus Turkije een kernmacht maken, lijkt me niet iets wat gebeurt als ze willen dat turkije ooit bij de Europese unie gaat behoren.

Vooral ook met het "bewapenen" van Koeweit tonen ze wat mij betreft aan dat ze uit zijn op het behouden an goede relaties en een goede oliestroom
  vrijdag 24 juli 2009 @ 20:50:19 #9
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_71298024
"change"
niet dus, de USA kiezen nog altijd voor geweld ipv dialoog.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_71301181
Kunnen ze Saddam niet tot leven wekken zodat hij iran kan beschieten met gifgas granaten?

pi_71321315
Helaas is Hoessein niet meer, hij was de enige die dapper genoeg was in de regio om tegen het Mullah regime op te nemen.

De beste optie is mijns inziens nog altijd Israel tot de tand toe bewapenen (voor zover dat nog nodig is dan), Israel heeft naast Irak namelijk de meeste reden om Iran eens een kopje kleiner te maken.
"It is better to live one day as a lion than a hundred years as a sheep." ~ Il Duce Benito Mussolini
  zaterdag 25 juli 2009 @ 19:45:59 #12
174018 AryaMehr
By any means necessary
pi_71322893
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 18:48 schreef Ocelot.NL het volgende:
Helaas is Hoessein niet meer, hij was de enige die dapper genoeg was in de regio om tegen het Mullah regime op te nemen.
Om vervolgens te smeken om de oorlog te beëindigen tegen een enorme geldbedrag. Niet voor niets was hij net voor de Amerikaanse inval in Irak banger voor Iran dan voor Irak.
pi_71333137
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 19:45 schreef AryaMehr het volgende:

[..]

Om vervolgens te smeken om de oorlog te beëindigen tegen een enorme geldbedrag. Niet voor niets was hij net voor de Amerikaanse inval in Irak banger voor Iran dan voor Irak.
Dat dus.. Saddam knijpte hem voor Iran
pi_71333141
quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 18:48 schreef Ocelot.NL het volgende:

De beste optie is mijns inziens nog altijd Israel tot de tand toe bewapenen (voor zover dat nog nodig is dan), Israel heeft naast Irak namelijk de meeste reden om Iran eens een kopje kleiner te maken.
Jij bent het voorbeeld van een uitermate zielig figuur.
pi_71336004
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 20:50 schreef ouderejongere het volgende:
"change"
niet dus, de USA kiezen nog altijd voor geweld ipv dialoog.
Deze keer mogen anderen in naam van de VS geweld gebruiken, weldegelijk 'change' dus als minder Amerikanen zullen vechten.

De VS zal niet van de ene op de andere dag veranderen in een pacifistisch land. (Die bestaan ook niet, geloof ik)
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_71338872
quote:
Op zondag 26 juli 2009 08:19 schreef Shizzah het volgende:

[..]

Jij bent het voorbeeld van een uitermate zielig figuur.
Aan jouw reactie te zien ben jij het zielige figuur hier.
"It is better to live one day as a lion than a hundred years as a sheep." ~ Il Duce Benito Mussolini
pi_71363802
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 19:33 schreef SchoppenKoning het volgende:
Klinkt meer als een paaiactie voor de leiders in het middenoosten, dan dat ze dit werkelijk gaan uitvoeren.
"Jullie hoeven niks te vrezen van Iran, want we zijn er voor jullie". Tegelijk proberen ze een afschrikwekkend effect te hebben op het iraanse regime.

Verder geloof ik niet echt dat ze dit ook werkelijk gaan uitvoeren. Armenie en Turkmenistan lijken me niet echt landen die je direct tot de tanden wil bewapenen. Pakistan ook niet, met die taliban mannetjes in die bergen daar, en India wat heel moeilijk gaat doen als de Verenigde staten Pakistan gaat bewapenen. Irak heeft nog geen stabiel regime. Het leger van Turkije is al sterk zat en zou Iran makkelijk aan kunnen, dus Turkije een kernmacht maken, lijkt me niet iets wat gebeurt als ze willen dat turkije ooit bij de Europese unie gaat behoren.

Vooral ook met het "bewapenen" van Koeweit tonen ze wat mij betreft aan dat ze uit zijn op het behouden an goede relaties en een goede oliestroom
dat denk ik ook het is meer een bedreiging, zodat iran weet dat kernwapen hun veiligheidspositie niet zal verbeteren.

Overigens is dit plan natuurlijk gedoemd om te backfiren
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')