abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71231730
ik kon gisteren niet slapen, dus ik ging naar de leeskamer een boek uitzoeken, en me oog viel op een heel oud boekje wat me ouders eens van me overgroot oma hebben gehad. Na de kaft, die onleesbaar was, om te slaan, bleek het om een catechisme te gaan.

Nou leek het me wel leuk om bijbelverhalen te lezen, omdat die vaak zo diepzinnig zijn. Maar ik kwam alleen vragen tegen, dus ik vroeg me af wat het nut van zo'n catechisme nou eigenlijk is. Is het een soort van FAQ voor de bijbel? Of wat

oh en brengen die dingen nog wat op?
pi_71232012
Ik geloof dat het woord zoiets als 'echo' betekent, die naam slaat dus op de faq-vorm. Hoewel het van oorsprong een christelijke vraagbaak is, waarin de gehele leer in kort bestek uiteen wordt gezet, zijn er tegenwoordig ook niet-religieuze catechismi, zoals de nihilistische catechismus. Ook worden er vragen in behandeld die niet afdoende worden beantwoord door de bijbel, zoals vragen mbt abortus, geboortebeperking.

Of het wat opbrengt hangt er vanaf wat voor catechismus je hebt.
  woensdag 22 juli 2009 @ 22:35:35 #3
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_71232018
Zie het als de speurtocht de eerste dag op een nieuwe school of met school in de dierentuin. Een speelse vorm van indoctrinatie.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_71232107
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:35 schreef Wouter1989 het volgende:
Ik geloof dat het woord zoiets als 'echo' betekent, vanwege de faq-vorm. Hoewel het van oorsprong een christelijke vraagbaak is, waarin vragen behandeld worden die niet afdoende worden beantwoord door de bijbel, zijn er tegenwoordig ook niet-religieuze catechismi, zoals de nihilistische catechismus. Of het wat opbrengt hangt er vanaf wat voor catechismus je hebt.
Weet ik veel Het zijn er 2, en ze zijn heel oud en ruiken naar kerk
pi_71232170
Zoek de precieze titel eens op, en de druk. Ik heb een Nieuwe Nederlandse uit '68 en een compendium van de allernieuwste van de RKK. Allebei niets waard, natuurlijk.
pi_71232234
doe ik later vanavond even

maar het is dus inderdaad een soort van faq?
pi_71232262
Ja, keihandig toch, een faq voor life, the universe and everything?
pi_71232309
ontzettend

Ik wou graag leuke diepzinnige verhalen lezen, krijg ik een oud nederlandsch Q&A voor me neus Denk trouwens dat ie wel ouder dan 1950 is, veel ouder. Aangezien de text echt onbegrijpelijk ouderwetsch is
pi_71232544
Tja, van het telefoonboek verwacht ik ook geen wijze levenslessen, maar toch is het verdomd praktisch. Waarom ga je niet de bijbel lezen, als je op zoek bent naar diepzinnige verhalen?
pi_71232610
In de NNC wordt trouwens overvloedig geciteerd uit de bijbel, en komen ook nog wat niet-bijbelse legenden en hagiografische stukjes voor.
pi_71232645
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 22:49 schreef Wouter1989 het volgende:
Tja, van het telefoonboek verwacht ik ook geen wijze levenslessen, maar toch is het verdomd praktisch. Waarom ga je niet de bijbel lezen, als je op zoek bent naar diepzinnige verhalen?
Ga ik ook doen, maar ik dacht dus dat het een bijbel was Ik heb alleen geen bijbel kunnen vinden, dus moet het nu doen met een pdf versie, en de dvdbox
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:20:06 #12
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71233873
De vraagvorm doet vermoeden dat het om de Heidelberger Catechismus gaat?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')