abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76713449
och, ik ben opgegroeid in roosendaal (brabant) en toen ik klein was had je daar net zo goed achterbuurten. alleen noemden we dat toen arbeidersbuurt
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_76713681
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 11:10 schreef simmu het volgende:
och, ik ben opgegroeid in roosendaal (brabant) en toen ik klein was had je daar net zo goed achterbuurten. alleen noemden we dat toen arbeidersbuurt
Ik in roermond, daar was toendertijd een wijk waar een paar straten waren waar de politie gewoon niet durfde te komen.

En dat waren nederlandse aso's waar de politie toen bang voor was.

Ook met uitgaan in roermond was het elk weekend wel raak met een flinke knokpartij en dan kwam de poltie ook pas na 1/2 uur omdat anders de vechtende groepen zich tegen de 3 mensen die dienst hadden keerden.
pi_76715894
och ja! mot met uitgaan. dat was toen ook nog heel erg ja! toen ik nog thuiswoonde de kampers tegen de luitjes uit theijke (ik noem het maar ff bij de dialectnaam) op het kerkpleintje. compleet met messen en honkbalknuppels. en dan haalt het nu het nieuws als een rotjochie op school een mes laat zien!
pi_76735675
grmbl. had ik het niet net nog over schoonpa? nog een voorbeeldje dan. sangdrax moest vandaag voor die promotie vanalles regelen in delft. gesprek met pedel enzo, turks snoepgoed voor mij kopen, dat soort dingetjes

enfin, ook langs zn pa. duurt altijd uren "kan je even naar mijn compu kijken", je kent het wel. ben je prof, mag je nog de compu van je pa fixen. laat het gaan simmu, laat het gaan.... enfin; heeft er toen (bij zn pa dus) een connexxionbusje vol gehandipten tegen de zijdeur aangereden. en maar een half telefoonnr onder de ruitenwisser achtergelaten. enfin. we zijn natuurlijk gewoon verzekerd en er was een getuige, die chauffeur was ook al opgespoord met 1 belletje en de auto rijdt nog. zo geregeld zou je zeggen. schadeformuliertje klaar. ware het niet dat schoonpa natuurlijk over de rooie ging, paniek, gedoe, gezever. al met al duurde het 3 uur voordat sangdrax hem kalm genoeg had (epilepsie heeftie ook). blablabla, nu ben je je slooppremie kwijt (not....) de verzekering vergoed alleen dagwaarde (zo'n deur van de sloop kost toch niks man) enzovoorts. ik kon hem over de telefoon tekeer horen gaan. helaas is die chauffeur trouwens bij deze ook zn baan kwijt op staande voet. de verzekering eist van ons dat we aangifte doen vanwege dat halve telefoonnr. en dat valt dan onder doorrijden na ongeval oid. bahbahbah.
pi_76736178
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 20:15 schreef simmu het volgende:
sub]ben je prof, mag je nog de compu van je pa fixen. laat het gaan simmu, laat het gaan....[/sub]
Gaat hij prof. worden of dr.? Ik zie namelijk geen benoemingen op de agenda staan.
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
pi_76736972
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 20:25 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Gaat hij prof. worden of dr.? Ik zie namelijk geen benoemingen op de agenda staan.
oooh, jij zit stiekum te kijken wie hij dan irl zou kunnen zijn!
pi_76737258
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 20:40 schreef simmu het volgende:

[..]

oooh, jij zit stiekum te kijken wie hij dan irl zou kunnen zijn!
Ja, wel als je mogelijkerwijs op dezelfde afdeling zit
Greece
pi_76737391
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 20:46 schreef Mendeljev het volgende:

[..]

Ja, wel als je mogelijkerwijs op dezelfde afdeling zit
ik zal hem vragen te pmmen dan
pi_76737434
wat doe je precies allemaal? en als wat?
nieuwsgierig aagje hier ook hoor
pi_76737548
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 20:49 schreef simmu het volgende:

[..]

ik zal hem vragen te pmmen dan
Nee joh, ik ben ook maar een student. Wel eens les gehad van zijn promotors (mogelijkerwijs)
Greece
pi_76738397
het is een promotie, en je kan het zoeken in peer to peer technologie. zo, nu geef ik dusdanig info dat het irl acceptabel zou zijn en op inet de mensen die er niks mee te maken hebben ook niks weten
pi_77237160
Ik ben nu bezig om mij in opties te verdiepen, en meer specifiek met het Black-Scholes optiewaarderingsmodel, erg interessant!

Dit vlak (berekent via het Black-Scholes model) vormt bijvoorbeeld de optiepremie op een Europese call-optie met een uitoefenprijs van 10. Wat je heel leuk kunt zien is dat als de optie expireert (op T-t = 0) is dat de optiepremie gegeven wordt door het verschil tussen koers van het aandeel en de uitoefenprijs (op voorwaarde dat dit verschil niet kleiner dan nul wordt). Opvallend is dat als de tijd tot het expireren van de optie toeneemt dat de premie van de optie naar een maximum tendeert, pas al je binnen de 25-30 dagen tot expiratie komt kun je op grond van dit model zien dat de optiepremie afneemt.

Nu maar eens het bed opzoeken.

[ Bericht 26% gewijzigd door Bolkesteijn op 25-01-2010 02:37:51 ]
pi_77237205
quote:
Op maandag 25 januari 2010 02:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
Ik ben nu bezig om mij in opties te verdiepen, en meer specifiek met het Black-Scholes optiewaarderingsmodel, erg interessant!

http://en.wikipedia.org/wiki/Black%E2%80%93Scholes
Leuk, kun je daarna meteen door met Monte Carlo.

Daar ben ik zelf ook nog niet aan toegekomen..
Greece
pi_77237217
Met Monte Carlo simulaties ben ik bezig bij het vak Transport Economics, we gebruiken het daar om de vraag naar transport en de daarmee samenhangende wachttijden op transport te simuleren. Leuke materie.
pi_77319681
quote:
Op maandag 25 januari 2010 02:25 schreef Bolkesteijn het volgende:

Dit vlak (berekent via het Black-Scholes model) vormt bijvoorbeeld de optiepremie op een Europese call-optie met een uitoefenprijs van 10. Wat je heel leuk kunt zien is dat als de optie expireert (op T-t = 0) is dat de optiepremie gegeven wordt door het verschil tussen koers van het aandeel en de uitoefenprijs (op voorwaarde dat dit verschil niet kleiner dan nul wordt). Opvallend is dat als de tijd tot het expireren van de optie toeneemt dat de premie van de optie naar een maximum tendeert, pas al je binnen de 25-30 dagen tot expiratie komt kun je op grond van dit model zien dat de optiepremie afneemt.

[ afbeelding ]

Nu maar eens het bed opzoeken.
Moet je het Black Scholes model leren voor school? Wij hadden het afgelopen semester ook als onderdeel van 1 van onze vakken op school. Best interessant maar wel vrij (abstract) pittig.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77320068
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 00:46 schreef sitting_elfling het volgende:
Moet je het Black Scholes model leren voor school? Wij hadden het afgelopen semester ook als onderdeel van 1 van onze vakken op school. Best interessant maar wel vrij (abstract) pittig.
Ik vind het wel prettig als het lekker abstract is, dat schept duidelijkheid in de materie. Ik faal dan ook hopeloos bij vakken zoals 'Marketing' of 'Organisatiestrategie'.
pi_77328407
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 01:09 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik vind het wel prettig als het lekker abstract is, dat schept duidelijkheid in de materie. Ik faal dan ook hopeloos bij vakken zoals 'Marketing' of 'Organisatiestrategie'.
Maar je hebt het dus wel voor school? Wou overigens ook niet zeggen dat abstract niet goed is. Maar zoals we deze discussie al eens eerder hebben gevoerd. Al die erg abstracte modellen in de beleggingswereld CAPM/APT etc. (ook deze modellen voor het prijzen van opties) staan soms totaal niet in realiteit met de werkelijkheid. Of zelfs die bullcrap met microeconomie, wanneer maak je max. profit? MC=MR en als de lijn dan boven de AC uitkomt. Yeh right ..
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_77349545
het is gedaan en het is af! aanschouw het pinguinpaar:

voor deze week eventjes Dr Ir Sangdrax en simmu
pi_77350487
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:18 schreef simmu het volgende:
het is gedaan en het is af! aanschouw het pinguinpaar:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

voor deze week eventjes Dr Ir Sangdrax en simmu
Congratz
pi_77350730
Gefeliciteerd, een mooie mijlpaal!
pi_77351764
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 12:03 schreef sitting_elfling het volgende:
Maar je hebt het dus wel voor school?
Ja.
quote:
Wou overigens ook niet zeggen dat abstract niet goed is.
Abstract is eigenlijk niet het goede woord. Al die organisatie en marketing theorieën zijn ook abstract, maar wat ik het grote voordeel vind aan de wiskundige aanpak is dat je precies weet wat bepaalde variabelen inhouden. Zo is volatiliteit gedefinieerd als de variantie van het rendement, een bladzijde en je bent klaar. Bij organisatietheorieen wijden ze er gerust 5 pagina's aan en dan heb je op het eind nog steeds geen strakke definitie. Het grote nadeel daarvan is dat het tot spraakverwarring kan leiden. Bij de wiskundige aanpak die men vaak bij finance doet heb je daar geen problemen mee.
quote:
Maar zoals we deze discussie al eens eerder hebben gevoerd. Al die erg abstracte modellen in de beleggingswereld CAPM/APT etc. (ook deze modellen voor het prijzen van opties) staan soms totaal niet in realiteit met de werkelijkheid. Of zelfs die bullcrap met microeconomie, wanneer maak je max. profit? MC=MR en als de lijn dan boven de AC uitkomt. Yeh right ..
Toch is het wel noodzakelijk bij een wetenschappelijke opleiding. De wetenschap wil een verklaring achter gebeurtenissen vinden en dus ontkom je er niet aan met theorieën zoals het CAPM, APT, Black-Scholes, en het micro-economische kader te werken. Dat wil nog niet zeggen dat die theorieën ook altijd tot bruikbare resultaten kunnen leiden, ze zijn nog in ontwikkeling.

Overigens is Black-Scholes juist heel goed praktisch toe te passen, dus dat zou je moeten aanspreken. Al die optiehandelaren werken met een verbeterd Black-Scholes model op hun handelsconsoles (dus niet meer aannemen dat de prijzen van onderliggende waarden Normaal verdeeld zijn maar bijvoorbeeld Student verdeeld zijn). Bij LTCM ging het ook goed, behalve toen Jeltsin grappen uit ging halen met de Russische munt.
  Moderator woensdag 27 januari 2010 @ 20:55:09 #222
236264 crew  capricia
pi_77351802
Wat leuk! Leuke foto's ook! Gefeliciteerd.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77351807
Gefeliciteerd simmu, waarin is sangdrax gepromoveerd?
pi_77352199
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
Gefeliciteerd simmu, waarin is sangdrax gepromoveerd?
informatica. nu istie gewoon ubernerd
pi_77352599
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 20:54 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]
Toch is het wel noodzakelijk bij een wetenschappelijke opleiding. De wetenschap wil een verklaring achter gebeurtenissen vinden en dus ontkom je er niet aan met theorieën zoals het CAPM, APT, Black-Scholes, en het micro-economische kader te werken. Dat wil nog niet zeggen dat die theorieën ook altijd tot bruikbare resultaten kunnen leiden, ze zijn nog in ontwikkeling. Overigens is Black-Scholes juist heel goed praktisch toe te passen, dus dat zou je moeten aanspreken. Al die optiehandelaren werken met een verbeterd Black-Scholes model op hun handelsconsoles (dus niet meer aannemen dat de prijzen van onderliggende waarden Normaal verdeeld zijn maar bijvoorbeeld Student verdeeld zijn).
Mja, het voordeel van die handelsmachines zijn dat die black scholes formules gewoon handig voor je worden uitgerekend. Je hoeft totaal geen optie berekeningen meer op papier te doen.

Ik ben het enigszins met je eens over de noodzakelijkheid van CAPM, APT en dergelijke. Het probleem vind ik alleen dat die modellen als uitgangspunt worden genomen tegen fundamentele en technische analyse. In plaats van beide uit een neutraal oogpunt te bekijken wat ik veel beter zou vinden. En dan hadden we ook nog zo'n professor die dat soort zaken erg interessant vind. Echt, risico bepalen op basis van Variantie, beta en standard deviatie. F*cking belachelijk. Echt om te huilen toen we die hoorcollege hadden Hoe krijg je het toch in je hoofd om te denken dat risico en portfolio rendementen ook maar enigszins een lineaire lijn kunnen zijn.

Ik moest een essay schrijven over de werking en nalatigheden van het EMH stelsel. Daar heb ik toen als enige empirische bewijslasten op een rijtje gezet waarom EMH echt rutjeprut is en ook waarom in heel specifieke gevallen er met TA wel degelijke excessieve rendementen te behalen vallen. Krijg ik cijfer terug... men was het er niet mee eens... wel grmbldbl

Echt, grrr. Ook die vragen, een portfolio gaan valueren domweg op beta en st.deviatie verschil

Waar ik dan nog wel enigsinds te spreken over ben is het Arbitrage Pricing Theory model, maar dat werd bij ons alleen in de stof gegooid als tegenhanger voor het CAPM model heb ik het idee. We moesten op het examen dan ook uitleggen waarom het CAPM model beter is en praktischer is dan het APT model.
Ik moest me inhouden om niet de wijsneus uit te hangen en daar neer te zetten dat CAPM echt rutjeprut is en totaal geen voordelen heeft boven APT. Wat heet geen enkele. CAPM is gewoon de slechtste versie van APT met als factor de market.

En dan heb ik komend semester nog 2 van de 4 vakken die weer over deze beleggingstheorien gaan
Nou, ik ga een weekje tegenstribbelen, als de professors alleen geen zin hebben in een waardige discussie omtrent realiteit van dit soort modellen zeg ik de rest van de 11 week ja en amen op elk wiskundig (risico) model wat we voorgeschoteld krijgen

Ja je maakt wat mee op de economische faculteit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')