quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 01:20 schreef SeLang het volgende:[..]
Stress komt meestal doordat je geen controle hebt over een bepaalde situatie. Dus bijvoorbeeld hard werken hoeft in principe geen stress te veroorzaken. Maar als je bijvoorbeeld onder druk wordt gezet om iets af te maken terwijl dat onmogelijk is binnen de gegeven tijd dan geeft dat wel stress (omdat je er geen controle over hebt). Al kan de een daar beter tegen dan de ander.
Beleggen/ speculeren kan ook veel stress veroorzaken omdat je natuurlijk niet in de hand hebt wat de beurs doet. Daarom is risk management (niet te grote posities, beperkte leverage, etc) ook zo belangrijk, niet alleen voor je financiele gezondheid maar ook voor je lichamelijke gezondheid. Het helpt als je weet wat je aan het doen bent. Dit is een van de redenen waarom ikzelf steeds systematischer ben geworden. Als je geen goed plan hebt en je zit met een grote positie die zich tegen je keert en alles wat je kunt doen is urenlang naar een chart staren (die je op 1000 manieren kan interpreteren) in de hoop dat je een antwoord vindt, dat is niet fijn

Ik weet natuurlijk niet waar bij jou in je studie de stress vandaan komt, maar misschien is het mogelijk om die stress veroorzakende factoren weg te nemen. Het zou helpen om voor jezelf te analyseren waar de stress precies vandaan komt. Het zou jammer zijn om te stoppen want je lijkt erg enthousiast over wat je doet. (Maar uiteindelijk moet je natuurlijk altijd voor je gezondheid kiezen.)
Klopt

Wat betreft beleggen, stap ik altijd gedeeltelijk in met kleine bedragen. Vol inknallen doe ik ook wel eens, maar dat is op 1 hand te tellen. Echte zorgen wat betreft geld op de beurs heb ik dan ook niet echt.
Wat betreft studie, denk ik dat het komt doordat de Anglo Saksische universiteiten om 1 of andere reden, een erg kort universitair jaar hebben, ter vergelijking met dat van Nederland. In Nederland beginnen de universiteiten vaak ergens in September, en eindigen ze eind juni/beign juli. In de Anglo Saksische landen is het van Oktober tot midden December, een ruime kerstvakantie, Januari wat examens en dan van Februari tot midden/eind Mei les en examens. En dan te bedenken dat er ook nog een vakantie van 1.5 week ong. tussen Februari en Mei zit. En in Mei heb je dus al zomervakantie! Dat betekent maar 1 ding, we vliegen door de stof heen.
En ja, dan krijg je commentaar, hoge druk en zal wel moeilijke stof zijn en dergelijke, dat is misschien wel zo. Maar heb het afgelopen jaar geen onvoldoende gehaald, en ong. met een 8 gemiddeld afgerond. En komend jaar krijg ik voor het eerst echte beleggings vakken die alleen gericht zijn op de investment kant, theorie en strategie
Maar misschien moet ik juist wat mn enthousiasme temperen, leven in een metropool is al stress vol genoeg en erg apart als ik weer thuis kom in Drenthe bij mn ouders.
quote:
Hehe, in AEX hier zitten iig wel een aantal kandidaten om meneer Bos van financien op te volgen
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.