Uit de eerste halfjaarcijfers van 2009 van stichting M. blijkt onder meer ook dat het aantal tips over illegaal wapenbezit en wapenhandel is toegenomen met 23% naar 301 tips.quote:HOEVELAKEN - Bij Meld Misdaad Anoniem (M.) is in de eerste helft van dit jaar meer gebeld voor gewelddadige zaken dan in dezelfde periode van vorig jaar.
De anonieme misdaad-meldlijn.
Het gaat dan om telefoontjes over moord, doodslag en overvallen. Ook over wapenbezit, gezochte personen en ontvoering komen er meer telefoontjes binnen, meldt de organisatie dinsdag.
In de eerste zes maanden zijn er ruim 6800 serieuze meldingen binnengekomen via 0800-7000 en verzonden naar de partners van M. Dat is ruim vijfhonderd meer dan in de eerste helft van 2008. Ongeveer 3100 meldingen werden in onderzoek genomen. De grootste stijgers zijn bij de rubrieken opsporing personen (+60 procent), moord en doodslag (+39 procent) en overvallen (+30). Ook komen er veel tips binnen over drugshandel.
Zo hield de politie na een anonieme tip via de meldlijn drie inwoners van Deventer aan voor zware mishandeling van een man op het NS-station in die stad. Dankzij een andere tip werd voorkomen dat een verdachte van een dodelijke aanrijding wist te ontvluchten naar het buitenland. Een echtpaar uit Hoofddorp werd veroordeeld voor de smokkel van 62 Filipijnse vrouwen. Ook deze zaak kwam aan het rollen na een anonieme tip
In totaal heeft de politie ongeveer zeshonderd aanhoudingen verricht na een anonieme melding.
(ANP)
Dan ben ik wel benieuwd naar je onderbouwing?quote:Op woensdag 22 juli 2009 17:56 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Nee, ik hou er niet zo van.
Maar wat een ander doet moet ie zelf weten.
Het gemak waarmee mensen elkaar een oor aan kunnen naaien, en er zit ergens een moeilijk uit te leggen weerstand tegen verklikkerij. Zeker anoniem.quote:Op woensdag 22 juli 2009 17:58 schreef Memento-Mori het volgende:
[..]
Dan ben ik wel benieuwd naar je onderbouwing?
Zo'n vermoeden had ik al.... Stel dat je ze belt met een bommelding o.i.d. ... Dan weet ik vrij zeker dat ze je gewoon thuis komen opzoeken...quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:15 schreef admiraal_anaal het volgende:
Gedaan en nee zo anoniem als je zou zijn volgens hun ben je dus niet
vertelquote:Op woensdag 22 juli 2009 18:15 schreef admiraal_anaal het volgende:
Gedaan en nee zo anoniem als je zou zijn volgens hun ben je dus niet
Dan zou ik die persoon gewoon aangeven. Niet anoniem.quote:Op woensdag 22 juli 2009 17:57 schreef Memento-Mori het volgende:
En wanneer je niet bang bent voor diegene maar als het een goede bekende is die een zeer ernstig misdrijf heeft begaan? Zou je het dan anoniem melden of diegene het hand boven de hoofd houden?
en als je man/vriend dat had gedaan ? ook aangeven ?quote:Op woensdag 22 juli 2009 18:55 schreef freecell het volgende:
[..]
Dan zou ik die persoon gewoon aangeven. Niet anoniem.
Heb er ooit een topic over uitgewijd, kan ff niet vinden. Maar broertje was getuige van schietpartij, wist wie het waren, heeft misdaad anoniem gebeld, rechtzaak kwam in zicht, broertje kreeg ineens brief van advocaat van daders om te getuigen, kreeg hij via rechercheurs te horen dat in sommige belangrijke gevallen de gegevens wel te achterhalen zijnquote:
Advocaten zijn scumbacks! Pure intimidatie natuurlijk, dat de tegenpartij de getuige oproept en zo aangeeft dat-ie bekend is.quote:Op woensdag 22 juli 2009 20:20 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Heb er ooit een topic over uitgewijd, kan ff niet vinden. Maar broertje was getuige van schietpartij, wist wie het waren, heeft misdaad anoniem gebeld, rechtzaak kwam in zicht, broertje kreeg ineens brief van advocaat van daders om te getuigen, kreeg hij via rechercheurs te horen dat in sommige belangrijke gevallen de gegevens wel te achterhalen zijn
Toen heeft me broertje gemeld alles spontaan vergeten te zijn aangezien al zijn gegevens dus bij de daders bekend was geworden.
quote:Op woensdag 22 juli 2009 20:55 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Advocaten zijn scumbacks! Pure intimidatie natuurlijk, dat de tegenpartij de getuige oproept en zo aangeeft dat-ie bekend is.
Voor de volgende keer: koop (cash) een prepaid-telefoon, heb je al vanaf 10 euro, ga (zonder kentekenplaten en zonder je eigen GSM aan te hebben) naar een plek waar je anders nooit komt. Meld daar je misdaad, gooi die telefoon weg, en ga weer naar huis
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |