abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71222012

Gister kwam er een persbericht naar buiten met nieuwe halfjaarcijfers van stichting M. ofwel Meld Misdaad anoniem.
quote:
HOEVELAKEN - Bij Meld Misdaad Anoniem (M.) is in de eerste helft van dit jaar meer gebeld voor gewelddadige zaken dan in dezelfde periode van vorig jaar.

De anonieme misdaad-meldlijn.
Het gaat dan om telefoontjes over moord, doodslag en overvallen. Ook over wapenbezit, gezochte personen en ontvoering komen er meer telefoontjes binnen, meldt de organisatie dinsdag.

In de eerste zes maanden zijn er ruim 6800 serieuze meldingen binnengekomen via 0800-7000 en verzonden naar de partners van M. Dat is ruim vijfhonderd meer dan in de eerste helft van 2008. Ongeveer 3100 meldingen werden in onderzoek genomen. De grootste stijgers zijn bij de rubrieken opsporing personen (+60 procent), moord en doodslag (+39 procent) en overvallen (+30). Ook komen er veel tips binnen over drugshandel.

Zo hield de politie na een anonieme tip via de meldlijn drie inwoners van Deventer aan voor zware mishandeling van een man op het NS-station in die stad. Dankzij een andere tip werd voorkomen dat een verdachte van een dodelijke aanrijding wist te ontvluchten naar het buitenland. Een echtpaar uit Hoofddorp werd veroordeeld voor de smokkel van 62 Filipijnse vrouwen. Ook deze zaak kwam aan het rollen na een anonieme tip

In totaal heeft de politie ongeveer zeshonderd aanhoudingen verricht na een anonieme melding.
(ANP)
Uit de eerste halfjaarcijfers van 2009 van stichting M. blijkt onder meer ook dat het aantal tips over illegaal wapenbezit en wapenhandel is toegenomen met 23% naar 301 tips.

Dankzij tips die via stichting M. binnen gekomen zijn werd ook een groot wapendepot aangetroffen in Delft en werden er in de regio Noord-Holland dertien mensen aangehouden vanwege hun vermeende betrokkenheid bij 12 overvallen op woningen, bedrijven en winkels in de regio Heerhugowaard en Langedijk.

Anonieme meldingen lijken onmisbaar te zijn voor de aanpak van criminaliteit.

Heeft iemand hier weleens gebruik gemaakt van Meld Misdaad Anoniem of zou ije dat doen wanneer iemand in je omgeving een misdaad begaan heeft? Waarom wel en waarom niet?
pi_71222047
Ik heb er nog nooit gebruik van gemaakt, maar zou dat wel doen als iemand in mijn buurt een misdaad pleegt en ik eigenlijk bang ben voor die persoon
  woensdag 22 juli 2009 @ 17:56:12 #3
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_71222194
Nee, ik hou er niet zo van.

Maar wat een ander doet moet ie zelf weten.
Intelligent, but fucked up.
pi_71222228
En wanneer je niet bang bent voor diegene maar als het een goede bekende is die een zeer ernstig misdrijf heeft begaan? Zou je het dan anoniem melden of diegene het hand boven de hoofd houden?
pi_71222250
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 17:56 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Nee, ik hou er niet zo van.

Maar wat een ander doet moet ie zelf weten.
Dan ben ik wel benieuwd naar je onderbouwing?
  woensdag 22 juli 2009 @ 18:00:43 #6
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_71222336
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 17:58 schreef Memento-Mori het volgende:

[..]

Dan ben ik wel benieuwd naar je onderbouwing?
Het gemak waarmee mensen elkaar een oor aan kunnen naaien, en er zit ergens een moeilijk uit te leggen weerstand tegen verklikkerij. Zeker anoniem.

Zit in de familie, kwam ik toevallig achter toen dit eens ter sprake kwam.

Ik begreep een tijdje terug trouwens dat rivaliserende criminelen M ook gebruiken om elkaar buitenspel te zetten. Dat vind ik dan wel weer grappig
Intelligent, but fucked up.
pi_71222754
ik vind het een goedkope manier van verklikking. dit maakt de luie politie nog luier. 2/3e van de telefoontjes gaan toch wel in de prullenbak.
pi_71222763
Gedaan en nee zo anoniem als je zou zijn volgens hun ben je dus niet
  woensdag 22 juli 2009 @ 18:24:04 #9
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_71223026
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:15 schreef admiraal_anaal het volgende:
Zo'n vermoeden had ik al.... Stel dat je ze belt met een bommelding o.i.d. ... Dan weet ik vrij zeker dat ze je gewoon thuis komen opzoeken...
censuur :O
pi_71223058
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:15 schreef admiraal_anaal het volgende:
vertel
pi_71223203
goed begin van een stasi maatschappij
underground forever baby
pi_71223854
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 17:57 schreef Memento-Mori het volgende:
En wanneer je niet bang bent voor diegene maar als het een goede bekende is die een zeer ernstig misdrijf heeft begaan? Zou je het dan anoniem melden of diegene het hand boven de hoofd houden?
Dan zou ik die persoon gewoon aangeven. Niet anoniem.
pi_71224015
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:55 schreef freecell het volgende:

[..]

Dan zou ik die persoon gewoon aangeven. Niet anoniem.
en als je man/vriend dat had gedaan ? ook aangeven ?
underground forever baby
pi_71226843
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 18:25 schreef Memento-Mori het volgende:

[..]

vertel
Heb er ooit een topic over uitgewijd, kan ff niet vinden. Maar broertje was getuige van schietpartij, wist wie het waren, heeft misdaad anoniem gebeld, rechtzaak kwam in zicht, broertje kreeg ineens brief van advocaat van daders om te getuigen, kreeg hij via rechercheurs te horen dat in sommige belangrijke gevallen de gegevens wel te achterhalen zijn
Toen heeft me broertje gemeld alles spontaan vergeten te zijn aangezien al zijn gegevens dus bij de daders bekend was geworden.
  woensdag 22 juli 2009 @ 20:55:37 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_71228153
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 20:20 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Heb er ooit een topic over uitgewijd, kan ff niet vinden. Maar broertje was getuige van schietpartij, wist wie het waren, heeft misdaad anoniem gebeld, rechtzaak kwam in zicht, broertje kreeg ineens brief van advocaat van daders om te getuigen, kreeg hij via rechercheurs te horen dat in sommige belangrijke gevallen de gegevens wel te achterhalen zijn
Toen heeft me broertje gemeld alles spontaan vergeten te zijn aangezien al zijn gegevens dus bij de daders bekend was geworden.
Advocaten zijn scumbacks! Pure intimidatie natuurlijk, dat de tegenpartij de getuige oproept en zo aangeeft dat-ie bekend is.
Voor de volgende keer: koop (cash) een prepaid-telefoon, heb je al vanaf 10 euro, ga (zonder kentekenplaten en zonder je eigen GSM aan te hebben) naar een plek waar je anders nooit komt. Meld daar je misdaad, gooi die telefoon weg, en ga weer naar huis
censuur :O
pi_71237281
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 20:55 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Advocaten zijn scumbacks! Pure intimidatie natuurlijk, dat de tegenpartij de getuige oproept en zo aangeeft dat-ie bekend is.
Voor de volgende keer: koop (cash) een prepaid-telefoon, heb je al vanaf 10 euro, ga (zonder kentekenplaten en zonder je eigen GSM aan te hebben) naar een plek waar je anders nooit komt. Meld daar je misdaad, gooi die telefoon weg, en ga weer naar huis

Een brief sturen is goedkoper.

En neen, m'n vingerafdrukken/DNA hebben ze niet, dus komen ze niet ver mee.
pi_71274624
zgn anoniem melden? zou ik nooit doen

ten eerste vind ik het laf en ten tweede moet je met nummeronderdrukking bellen anders blijft het nooit anoniem als het om iets substantieels gaat - dus ze doen ook nog eens niet wat ze beloven

nee het staat me gewoon tegen
Jusqu'ici tout va bien...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')