abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71194714
Ons hondje (Jack Russel, 13 jaar oud) hoest sinds laatste dierenarts bezoek voor standaard prikjes in April.
Dat ging weer over en kwam weer terug dus vorige week een kuurtje gekregen en als dat niet helpt een hartfilmpje (ze heeft een ruisje).

Hoor haar net met nog 3 tabletjes van de 12 te gaan weer hoesten..had dat nu al aan moeten slaan of??
Van mezelf uitgaande zeg ik ja, maar misschien dat iemand hier iets meer weet?

En meteen haar foto spammen

Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_71194930
Gezien de leeftijd is de kans groot dat ze inderdaad wat aan het hart heeft als de antibiotca niet werkt (welke AB heb je trouwens, meestal begint AB te werken na 3 dagen ingeven). Hoe is ze met wandelen, loopt ze goed door of stopt ze regelmatig? De eerste tekenen van hartproblemen van één van mijn twee hondjes was namelijk dat ze bij warmer weer steeds stopte bij het wandelen...bleek na onderzoek een vergroot hart te hebben waarvoor ze nu Vetmedin krijgt en ik moet zeggen dat ze het daar heel goed op doet (al twee jaar). Ze is net 11 geworden en hopelijk blijft ze voorlopig nog goed doen.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_71195198
Trovey, RoXana staat er op de tabletten en het doosje 100 mg.
Met wandelen loopt ze net als altijd, soms wat snuffelen maar dat is niet abnormaal.
Ze hoest alleen als ze ligt te slapen/gaat slapen/net wakker is.
pi_71195768
Kan het op de naam die je noemt niet vinden op Google, wat is de fabrikant? Heeft je dierenarts trouwens ook nog gedacht aan astma/allergie. Ik heb een Noorse Boskat die een paar jaar geleden ook begon te hoesten en later kreeg ze daarbij ook nog een pompende ademhaling. Bleek uiteindelijk een allergie/astma te zijn. Ze krijgt nu om de dag een halve tot kwart tablet Dexoral (0,5 mg) en doet het daar prima op. Dexoral is een corticosteroïd net als Prednison, geen leuk middel maar ze krijgt een dusdanige lagere dosering dat ze er een normale leeftijd mee kan halen (ze is nu 11) .
Optimist tot in de kist
pi_71196248
Excuus heb het verkeerd op de strip gezien Ronaxan is het juiste.

Astma/Allergie geef ik door. Ze hijgt met de warmte mega dat wel en lopen doet ze dan heel goed en soms wat minder. Ze snurkt wel enorm.
pi_71196745
http://repertorium.fidin.nl/index.cfm?object=repetorium&template=display.repertorium&chapter=8&productid=454
Je dierenarts vermoedt dus een luchtweginfectie. Mijn kat kreeg ook eerst een soortgelijk middel maar toen dat niet werkte dus Dexoral en dat werkte binnen 2 dagen dus probeer eerst even Dexoral of een soortgelijk middel te krijgen voordat je met allerlei dure onderzoeken gaat beginnen. Mochten deze middelen ook niets doen dan is verder onderzoek inderdaad heel verstandig, zeker omdat er een hartruisje is geconstateerd (wat echter wel vaker voorkomt bij oude honden). Snurken doen mijn hondjes ook erg goed maar dat hoeft gelukkig niets met het hart te maken te hebben en dat ze met grote warmte hijgt...tja kan indrdaad door de warmte komen en/of het feit dat ze toch gewoon een hondje op gevorderde leeftijd is. Ik zou alzo geen hele lange wandelingen met haar maken met warm weer en haar leeftijd, gewoon regelmatig wat kortere wandelingen maken is het beste met deze leeftijd. Mijn hondjes zijn nu 9 en 11 jaar oud en maken gewoon kortere wandelingen dan vroeger maar wel een aantal keren per dag, alleen maar goed om de soepelheid van de gewrichtjes erin te houden, bij mij geven ze heel duidelijk aan als ze het genoeg vinden, ze planten hun kontje dan in het gras en weigeren verder te lopen maar ja een Jack Russel is toch een wat andere hond die gaat langer door dan de 3 kg chihuahua's die ik heb.
Optimist tot in de kist
pi_71197044
Hmm ik bel morgen wel even.
Het lijkt wel of ze ook erger hoest nu (langer aanhoudend).

Ja ze is gewoon wat ouder en het geijkte rondje is goed voor d'r. Ze loopt bijna altijd los dus gaat dan rustig staan snuffelen tot ik omdraai.
De ene dag rent ze je voorbij de andere dag kijkt ze je aan met een blik van ja daahaag.

Deze Jack is zeer eigenwijs en kan net niet praten chihuaha ook leuk maar iets te fragiel voor ons denk ik .
pi_71197345
Het valt nog mee met die van 3 kg hoor. Deze hebben gelukkig wel wat grootte en zijn ook niet zo fragiel als die 1,5 kg hondjes....alhoewel af en toe hoor ik nog steeds "wat een leuke puppies" (ja hoor met grijze snuitjes tuurlijk). Succes bij de dierenarts, laat je nog even horen hoe het verder is gegaan?
Optimist tot in de kist
pi_71198435
Doe ik!
En heb er al eens 1 aan mijn vinger gehad dus ik heb wel wat vrees voor chihuahua pit
Maar ter illustratie; Whoopie weegt 10-11 kg
  dinsdag 21 juli 2009 @ 23:22:35 #10
244933 trovey
Nachtoele
pi_71199414
Mijn chi's zijn gek op mensen maar ik ken het wel. Ik heb ooit geprobeerd een op de arm zittende chi te aaien (althans mijn arm kwam in de buurt van zijn lijf), begon me dat mormel toch te grommen en van zich af te happen...ja hij hield niet zo van mensen volgens de eigenaar. Als het niet volkomen vreemden waren geweest dan had ik gezegd geef maar even een middag mee dat hondje dan krijgt u hem heel braaf terug. Helaas worden vele kleine schoothondjes niet als hond opgevoed maar ziet men het als een soort kind met alle gevolgen van dien. Mijn vorige hond was zo verpest door kleine kinderen toen ik hem met 5 maanden kreeg..een verpest klein dominant ventje die het wel even wilde overnemen in huis...nou ik dacht niet. Gewoon even laten zien wie de baas is in huis ( en dat betekent niet de hond verrrot schoppen zoals ik sommige dominante bazen ook wel eens zie doen in bepaalde wijken, nee gewoon geestelijk overwicht hebben over een hond of het beestje nou 3 kg is of 90 kg). Een chihuahua denkt wel inderdaad dat hij/zij minstens de grootte van een kalf heeft en ook zo zwaar is, ze zijn niet bang te krijgen(net als trouwens Jack Russels), ik hou ik wel van zulke eigenwijze hondjes
Optimist tot in de kist
pi_71205950
nou dit eigenwijze exemplaar zit weer in haar mandje
Net even gebeld en ze willen graag een rontgenfoto maken.
Morgenavond kwart voor 7 ben ik aan de beurt (vandaag hadden ze alleen de avond nog en dan heb ik een afspraak hoop toch niet dat ze ineens omvalt).

Chi-tjes worden ook vaak iets te ruw aangepakt en ja dan is het ook niet gek als je bijt.
De onze heeft als baby 1x gebeten toen ze een prikje kreeg en dat was dolkomisch "wum aan de vinger van de dierenarts".

We gaan het horen morgen!
pi_71215018
In ieder geval alvast succes gewenst!
Optimist tot in de kist
pi_71218700
Thanks! ben benieuwd wat voor strijd dat wordt
Stilzitten/liggen is niet aan haar besteed.
Iemand enig idee hoe ze dat doen?
pi_71261070
Nou röntgenfoto's gemaakt en een hartpatiënte rijker..
Ze heeft een vergroot hart oftewel in mensenideeën een sporthart.
Heb dus medicijnen meekregen (dat wordt een strijd) 2x per dag een flinke halve tablet.
Ben benieuwd! Haar luchtpijp is ook wat vernauwd dus vandaar het op de rug slapen en hoesten.
pi_71261432
Zelfde dus als mijn hondje, welke medicijnen heb je meegekregen?
Optimist tot in de kist
pi_71262816
Vetmedin heeft ze mee gekregen.
pi_71268551
Vetmedin in tabletvorm, dat ken ik niet? Mijn hondje krijgt ook Vetmedin maar dat zit in een capsule die je niet mag openen. Jammer want door haar gewicht mag ze daarom alleen 's morgens een capsule hebben anders krijgt ze teveel werkzame stof per 24 uur voor haar gewicht. Ik heb nog geprobeerd of mijn apotheek eventueel zelf capsules kon maken met de goede dosering zodat ze wel 2 x per dag de capsule kon krijgen maar dat kon helaas niet. Ze krijgt daarom 's morgens bij het opstaan haar capsule en die werkt dan de volgende 12 uur. Moet je trouwens wel even rekening mee houden als ze 2 x per dag Vetmedin krijgt. Je kunt het beste er 12 uur tussenhouden tussen de twee doseringen dan krijg je de optimale doseringvorm en heeft ze er het meeste profijt van. Vetmedin in capsulevorm moet dus rechtstreeks gegeven worden in de bek en mag niet door het voer worden gemengd want de capsule mag je niet openmaken omdat anders de werkzaamheid vermindert. Mijn chi zit nu al twee jaar op de Vetmedin en doet het er nog steeds prima op dus als jouw hondje niet ineens heel sterk achteruitgaat dan kan ze gewoon haar tijd vol maken op het aardse.

Ingeven van de capsules gaat hier als volgt:
Als je rechthandig bent: je linkerhand op hoofd hond leggen om koppie te fixeren en met je duim en een vinger (ligt even aan de breedte van het koppie welke vinger) in de mondhoeken drukken zodat de bek opengaat. Capsule tussen duim en wijsvinger rechterhand houden en dan capsule achterin de bek duwen (aan de basis van de tong), bekkie dichthouden, met je vingers over de heel van de hond gaan en wachten tot je een slikreaktie ziet, anders even op het neusje een zacht tikje geven met de vinger dan wil ook nog wel eens helpen om ze te laten slikken. Ik heb hier diverse dieren (beide honden en helaas ook nog een paar katten) die dagelijks medicijnen nodig hebben en doe het op deze manier, bij wijze van spreken, met de ogen dicht. Ik geef bij kennissen/buren hun honden/katten ook wel eens de medicijnen die ze tijdelijk nodig hebben en moet zeggen dat deze methode ook goed werkt voor dieren die bij hun baasjes de pillen niet wilden slikken. Medicijnen en/of ontwormtabletten zitten er altijd binnen een paar seconden in terwijl die baasjes dan al een kwartier zitten te klungelen.

Edit: Heb inderdaad de tabletvorm kunnen vinden! Ga eens even site nakijken of de dosering ook geschikt is voor mijn hondje zodat ze alsnog twee keer per dag een dosering kan krijgen. Welke dosering (dus hoeveel mg werkzame stof in de tablet) heb jij gekregen?
Ik heb nu nog een pot capsules hier in huis maar de volgende keer zal ik zeker naar de tabletten gaan vragen. Bedankt!

http://www.boehringer-ing(...)il.jsp?paramOid=2195

[ Bericht 2% gewijzigd door trovey op 23-07-2009 23:49:44 ]
Optimist tot in de kist
pi_71275086
Ik heb toch echt tabletten die je door midden kan breken, beetje zandkleurige enorme dingen.
Capsules hadden ze inderdaad ook maar die eet ze helemaal niet.
Ze zijn overigens wel vrij prijzig 20 euro voor een maandje rond maarja..
Zal vanavond wel even precies kijken wat er op de bijsluiter staat als die niet heeeel goed opgeborgen heeft. Weet jij ook wat je kunt bestellen.

Ze krijgt een 1/2e s'morgens vroeg (tussen 6 en half 7) en dan nog een om 17-18h klopt dus vrij aardig.
Ze is niet heel ziek oid dus vermoed dat het bij haar alleen maar verbetering geeft.

Heb regelmatig grote dieren ontwormt e.d. dus ken de methode wel, kan je helaas erbij vertellen dat het dametje hier daar zo van van streek is dat ze alles uitbraakt. Dus het verstoppem/likje honing en lief doen werkt maar dwingen levert actie-reactie op.
pi_71305961
Als ze echt een moeilijk gevalletje is dan moet je inderdaad een beetje (letterlijk in dit geval ) honing smeren om het binnen te krijgen. Wat betreft de kosten van de tabletten heb ik dan weer het voordeel dat mijn chi maar 3 kg zwaar is dus ze hoeft veel minder te hebben dan jouw hondje . Mag ook wel omdat ik hier naast haar haar dochter ook op medicijnen heb zitten (.i.v.m. haar nieren, moet ook nierdieet hebben) en zo ook nog twee katten heb rondlopen die elke dag een pilletje moeten hebben (voor de nieren (+ nierdieet) en eentje i.v.m. astma) en dan ben ik ook nog bezig met een kat die hypo-allergeen voer moet hebben dus de kosten zijn hier helaas elke maand al hoog genoeg om het clubje gezond te houden maar ja kunnen zij uiteindelijk ook niets aan doen dat ze ziek worden dus maar portemonee trekken om elke maand om de spullen op te halen. Ik hoop dat je hondje inderdaad weer minder gaat hoesten als het middel zijn werk gaat doen, voor haar maar ook voor jou veel fijner om te zien. Mijn hondje is, alhoewel ze ook gelukkig niet ernstige verschijnselen had, er toch wel van opgeknapt omdat ze gewoon meer energie had met het wandelen. Succes met de tabletten ingeven en hopelijk mag je nog lang van haar aanwezigheid genieten.
Optimist tot in de kist
pi_71308194
Oei dat zal inderdaad een flink kostenplaatje zijn, knap hoor dat je dat doorzet (niet dat ik het normala vind dat iemand zijn dieren om zoiets aan de kant schuift maar je snapt me hopelijk wel).
Gaat vast wel goedkomen hier, heb haar in ieder geval nog niet horen hoesten.
-edit- ga de bijsluiter eens opzoeken om de werkzame stof hier nog even te plaatsen.
  zaterdag 25 juli 2009 @ 14:01:56 #21
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_71313264
Hier ook een kuchertje van 9 jaar, en ook een chihuahua.
Hij zit nu dik een half jaar op de vetmedin icm fluorsemide of zo, plastabletjes dus.
Hij heeft een hartruis en zijn hart pompt het vocht niet afdoende af, dus vandaar de plastabletten.
Vetmedin krijgt hij wel gewoon 2 maal daags, is geen enkel probleem, ook volgens mijn da niet.
Zijn capsules zijn 1,25 mg.
En hij krijgt elke avond fluimicil, maar dan huismerk, opgelost in water in een spuitje, en als ie zijn vetmedin niet pakt met een kwakkie leverworst los ik die ook gewoon op in water.
Met dit benauwde weer heeft hij meer last dan anders. Dus ik draag hem wat meer, te veel inspanning is niet goed, en aangezien ik 4 honden heb waarvan er drie wel graag ver wandelen en meneertje wel gezellig mee gaat mag ie op verre wandelingen lekker stukken in de tas of voor in mn jas / vest.
Die twee kilo til je makkelijk uren rond hoor.
Hoe zit het met de tandjes van de andere kuchertjes hier?
Vaak is dat DE bron van alle ellende, zelfs van de hartproblemen uiteindelijk.
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_71313731
Ik weet dat slechte gebitjes inderdaad hartproblemen kunnen veroorzaken. Ten tijde van het beginnen van de problemen had mijn chi hier niet echt een vies gebitje, helaas inmiddels wel maar ja nu zitten we weer met het hart...is een narcose nog wel verantwoord? Dit jaar zou ik haar gebitje, in overleg met de dierenarts, nog wel een keer schoon willen maken (alhoewel ze er blijkbaar zelf geen last van heeft), maar dat zal dan wel met gasnarcose moeten gebeuren i.p.v. een injectie. Helaas heb ik net mijn door genetische oorzaken met slechte gebitjes uitgevoerde Noorse Boskatten weer eerst moeten laten behandelen dus helaas is het spaargeld en vakantiegeld weer even op en moet ik eerst even sparen voor de zeer prijzige gebitsbehandeling voor mijn chi.
Wat betreft de Vetmedin. Hier op de verpakking staat dat een hond 0,25 mg per kg gewicht per dosering mag hebben en dat 2 x per dag. Mijn chi is 3 kg dus 3 x 0,25 mg per dosering = 0,75 mg x 2 = 1,50 mg per dag. De kleinste capsule is 1,25 mg dus bijna net zoveel als de totale dagdosering dus twee capsules (van in totaal 2,5 mg) zou veel te veel zijn voor mijn chi. Mijn chi zit niet aan de plastabletten (ze hoest gelukkig ook niet)
maar wellicht omdat het blijkbaar bij jouw hondje het proces wat verder gevorderd (juist omdat hij ook plaspillen nodig heeft) kan het overdoseren van de Vetmedin wellicht geen kwaad. Mijn dierenarts en ook de apotheek waar ik aangepaste capsules had willen laten maken hebben het in mijn geval sterk afgeraden om te overdoseren en daar houd ik me dan ook maar aan. Hopelijk kan er met de kauwtabletten wel dusdanig gedoseerd worden dat ik met 2 doseringen niet sterk ga overdoseren.
Optimist tot in de kist
  zaterdag 25 juli 2009 @ 14:39:05 #23
176471 oh-oh
pi_71314143
Ik vond het zelf ook veel maar de da zei dat het absoluut nodig was en hij doet het er ook prima op.
Verder issie nog heel actief, alleen eet hij bij vlagen heel slecht maar dat doet hij zijn hele leven al.
Ik wil eigenlijk wat er nog over is van zijn tandjes gewoon er uit laten halen maar idd, zijn hart is niet echt fit genoeg voor een narcose en met een roesje wil mijn da het niet doen.
Tandjes schoonmaken is bij hem echt een crime in dat kleine bekkie, en de pillen geven elke dag is al worsteling genoeg ( kort maar krachtig hoor, ik krijg ze er wel in in 2 seconde maar dat gaat niet echt zachtaardig zeg maar ), dus die tandjes moeten er wmb maar gewoon helemaal uit zodra de gelegenheid zich voor doet.
Hij eet toch carnibest en ik weet zeker dat ie zonder tanden ook nog wel brokken weg werkt indien nodig.
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  zaterdag 25 juli 2009 @ 14:40:24 #24
176471 oh-oh
pi_71314180
Ik heb trouwens wel een hele fijne pillensnijder , waarmee je zelfs hele kleine pillen heel accuraat heel klein kan snijden, dus wellicht kun je wel de vetmedin tabletten gewoon zelf op maat snijden met zo een ding.
( Groucho Marx )
pi_71315279
Ik zie ook behoorlijk op tegen dat gebitje schoonmaken en hoop dat het nog mag lukken om het in ieder geval wat schoon te maken. Wat betreft de tabletten moet ik me nog even verder laten informeren, of ze dezelfde dosering zijn als de capsules, hoe groot zijn ze (hoe groter hoe makkelijker te doseren) etc. Ik heb nu nog een volle pot capsules staan dus kan in ieder geval nog 3 maanden aan de capsules. Wat betreft de dosering van de capsules, ik denk inderdaad omdat jouw hondje gewoon wat verder is in het proces van een slecht hartje dat hij die dosering wel aankan, mijn hondje stort 's avonds (als dus de werking van de capsule begint uit te werken) niet in of zo, ik merk alleen wel dat ze dan dingen als bv zelf de trap naar boven oplopen niet meer graag doet terwijl ze dat overdag zonder na te denken wel doet dus wat doe je dan als eigenaar, je tilt je 3 kg hondje de trap op want mevrouw geeft met zachtjes te jammeren wel aan dat ze toch wel graag naar boven zou willen (trouwens als ze weer naar beneden wil staat ze ook klaar met jammeren). Ik weet wel zeker dat mijn chi graag wat misbruik maakt van de situatie want getild worden i.p.v. zelf lopen heeft ze altijd wel erg prettig gevonden, jammer voor haar dat ze een eigenaar heeft die vindt dat die pootjes er niet voor de lol zijn aangezet maar gebruikt moeten worden. Echter 's avonds en ook met wat warmer en benauwder weer kun je risico nou eenmaal niet lopen of ze wel of niet toneel speelt dus dan maar weer de draagtas gepakt en mevrouw daarin zetten, je zult maar een verkeerde beslissing maken en ze valt dood neer, dus dan zit mevrouw weer als een prinsesje in haar tas om zich heen te kijken, joepie weer gelukt .
Optimist tot in de kist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')