abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71190277
Baron Karl-Theodor Maria Nikolaus Johann Jacob Philipp Franz Joseph Sylvester Freiherr von und zu Guttenberg
is een sterk opkomend duits politiek talent uit de CSU
http://de.wikipedia.org/wiki/Karl-Theodor_zu_Guttenberg

hij komt uit een oud adelijk geslacht en zn vader was ook al politicus (en zn opa een verzetsman tegen de nazi's die aan het eind van de oorlog vermoord werd).
Hij is getrouwd met een kleindochter van Otto von Bismarck

Sinds februari is hij de duitse minister van Economische zaken en hij heeft sindsdien een zeer grote indruk gemaakt .... Momenteel is hij de populairste duitse politicus na Angela Merkel:

Hij viel vooral op door zn harde maar ook klare opstelling in de vraag of de overheid kredieten zou verstrekken aan noodlijdende ondernemingen..

Tegen sterke politieke druk heeft hij geweigerd in de zeer brandende 'Opel-vraag' al te gemakkelijke grote toezeggingen te doen (was zelfs voor een plan Opel failliet te laten gaan) en heeft uiteindelijk verschillende investeerders weten aan te lokken die juist de overheid moesten overtuigen van hun eigen inzet voor een sterk beperkte overheidsondersteuning.

Hij is een duidelijke voorstander van vrije markt die het ook redelijk lukt deze principes in een kabinet met de pragmatische 'middenweg-zoeker' Angela Merkel en de steeds sterker naar links hangende (en kijkende ) SPD; effectief door te drukken.
Recentelijk ook was hij vasthoudend in zn weigering staalonderneming Arcanor staatssteun te verstrekken, wat ook door 77% van de bevolking gesteund werd, ondanks sterke oppositie van de SPD en de Linken
quote:
Ehrlichkeit kommt an, Guttenberg klettert in den Umfragewerten unaufhaltsam nach oben

Bundeswirtschaftsminister Karl-Theodor zu Guttenberg (CSU) ist nach Kanzlerin Angela Merkel (CDU) der Politiker, dem die Deutschen das größte Vertrauen schenken. In einer Umfrage für das Hamburger Magazin stern schob sich der erst seit fünf Monaten amtierende Minister an SPD-Kanzlerkandidat und Außenminister Frank-Walter Steinmeier vorbei auf den zweiten Platz. Das Magazin fragte, welchem Politiker die Bürger am meisten vertrauen. Im Vergleich zu einer gleichen Umfrage vor vier Monaten gewann zu Guttenberg 15 Punkte hinzu. Mit nun 61 Punkten liegt er nur noch 5 Punkte hinter Merkel, die mit 66 Punkten die Spitze hält.
http://www.hannover-zeitu(...)aufhaltsam-nach-oben
quote:
‘Bavarian baron’ firm on economic orthodoxy

(...)
As the economic crisis is forcing Chancellor Angela Merkel’s government into ever more extraordinary measures, the 37-year-old aristocrat (full name Karl-Theodor Maria Nikolaus Johann Jacob Philipp Franz Joseph Sylvester, baron of Guttenberg) has become a lone but powerful advocate of economic orthodoxy in the cabinet – a target of tough political attacks, and a man to watch.

An economic liberal at heart, the chancellor has had to rein in her free market instincts and endorse deficit spending and bank nationalisations. Her Social Democratic partners in the coalition are swinging ever further to the left. But Mr Guttenberg is standing firm.
http://www.ft.com/cms/s/0(...)2a-0000779e2340.html

Met de aankomende Bundestagwahlen in september, die een zeer korte en heftige campagne zal hebben, zal ook Guttenberg hoogstwaarschijnlijk een van de draaipunten worden in de campagne's....
zoewel de CDU/CSU zal waarschijnlijk wel gebruik willen maken van zn populariteit (al speelt hier een beetje een aarzeling, aangezien de leidende politici zelf een beetje wantrouwend zijn jegens de snelle populariteitsstijging van Guttenberg, die makkelijk ook tot een interne bedreiging kan worden voor hun eigen posities... zeker Merkel distantieert zich soms al lichtjes van hem )

Voor zowel SPD alswel Linken zal Guttenberg een geliefd aan te vallen-object met zn vrije markt liberalisme... maar voorlopig lijkt hij zich zelfs prima stand te houden en eerder zelf geliefder te worden juist door zn vasthoudendheid op dat punt.

Als politiek talent zeker een persoon om te gaan volgen, Bayern kan een goede basis zijn voor een lang succesvol politiek leven, maar tot nu toe heeft een bayern het nooit werkelijk tot Kanzler geschaft (Franz-Josef Strauss kwam het dichste bij, alhoewel ook Stoiber bijna zeker leek te zijn... maar telkens wer was er toch een zeker wantrouwen jegens de 'beierse boeren')

Guttenberg lijkt echter de goede kwaliteiten van bayern te combineren (traditioneel-conservatief) maar heeft verder ook juist een zeer moderne en jonge uitstraling.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_71190451
ik neem aan dat opel niet to big to fail is, zoals GM? Wellicht dat de Duitse Anti-Kartel wetten geen last hebben van te veel ideologie? Ze hebben hiervoor ook lang een een spd-er gehad, Schroder en CDU-er Kohl die echt mijn politieke superheld is, al is ie rechts.
Kohl, ook al iemand die geen last had van warrige besluitvorming.
De kleinkinderen van Duisenberg zijn erg blij met Kohl.

- Als de PVV de 25 procent bereikt, stop ik met werken, en ga ik lekker uitkering trekken van jullie belastinggeld. Dan importeer ik een importbruid en adopteren we 7 Afghaanse oorlogsweesjes, puur voor de kinderbijslag. Net zo makkelijk.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 19:37:16 #3
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71190590
Ah, die kerel met al die voornamen. Die was laatst ook in het nieuws omdat iemand hem op Wikipedia een extra voornaam had gegeven en reguliere bladen dat hadden overgenomen

Er is natuurlijk inderdaad altijd wat spanning tussen CSU, Beieren, en CDU, qua samenwerking, qua positie van de CSU. Dat was afgelopen verkiezingen in Beieren ook het geval. Deze kerel is echter jong, charismatisch, intellectueel en door en door Duits. Het is wel een heel sterke troef, maar op het moment is Merkel als Kanzlerin ook wel sterk.

Ik denk ook niet dat hij op heel korte termijn al naar die positie komt, niet als tegenstander van Merkel in ieder geval. Misschien als opvolger.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_71191412
Hij stond laatst ook al in de Elsevier. Zeker een naam om te onthouden.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 20:21:40 #5
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_71192288
Alles is fout aan hem, maar dan ook alles.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 21 juli 2009 @ 20:30:44 #6
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71192650
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 20:21 schreef Klopkoek het volgende:
Alles is fout aan hem, maar dan ook alles.

Meinst du das nun wirklich ernst, mein lieber Klopfkuchen?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 20:32:22 #7
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_71192718
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 20:30 schreef Iblis het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Je gaat toch niet zeggen dat je wel wat in hem ziet zitten he?

Ik zou nog eerder op David Cameron stemmen (Britse equivalent van deze mooiboy).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 21 juli 2009 @ 20:35:30 #8
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71192848
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 20:32 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je gaat toch niet zeggen dat je wel wat in hem ziet zitten he?

Ik zou nog eerder op David Cameron stemmen (Britse equivalent van deze mooiboy).
Nee, ik zou nooit CDA, CDU of CSU stemmen, maar in zijn soort denk ik dat het wel een capabel persoon is.
pi_71192898
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 20:30 schreef Iblis het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Hij draagt in elk geval geen stropdas. Dat pleit voor 'm.
pi_71193323
Ah, in dat geval is inderdaad alles fout aan hem, maar dan ook alles.
  woensdag 22 juli 2009 @ 13:20:46 #12
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_71212235
Een CSU'er heeft het doorgaans heel moeilijk om kanselier te worden, zelfs grote namen als Strauss en Stoiber is het niet gelukt.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
pi_71212634
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 19:37 schreef Iblis het volgende:

Ik denk ook niet dat hij op heel korte termijn al naar die positie komt, niet als tegenstander van Merkel in ieder geval. Misschien als opvolger.
het was ook niet serieus bedoeld hem als kanzlerkandidaat te noemen.... hij is niet eens fractievoorzitter van de CSU.... (edoch, Seehofer, die het leiderschap van de CSU heeft, had met Merkel besloten om zelf niet kandidaat te staan op de bundestaglijst, juist ook deels om de ongemakkelijke situatie zoals met Stoiber te voorkomen; maar de weinig aansprekende Peter Ramsauer lijsttrekker van de CSU te maken).
Juist dat werpt nu veel meer aanzien op de kandidatuur van Guttenberg op plaats drie; welke misschien zelfs vele malen meer stemmen kan halen dan Ramsauer

(leuke site is bv: http://www.wahl.de/movers_shakers waar duidelijk te zien is dat Guttenberg een van de meest aandacht halende en populariteit winnende politici is)

Zu Guttenberg is kort terug met 95,6% wel als soort van vicevoorzitter (generalsekretar) van de CSU verkozen en op dat congres moest hij vooral moeite doen de veel mindere ondersteuning voor Seehofer (die hem eigenlijk 'gebracht' heeft, maar die juist een teleurstellende 88% haalde) goed te praten en duidelijke te maken dat hij niet aanstuurt op een 'paleisrevolutie.

Merkel zal imho zeker de komende Bundestag verkiezingen niet veel mis kunnen doen, en waarschijnlijk met alle gemak een positief resultaat halen...
dat ligt echter naar mijn idee eerder aan de grote zwakte bij de tegenstanders... de 'angst-koers' bij de SPD (die vooral naar links kijken en de Linken onder hun vleugels voelen schieten, terwijl eigenlijk de Grünen nóg meer stemmen weghalen, juist ook van de centrum-liberale kiezers... Steinmeier is verdeer ook niet echt een 'droomkandidaat' eerder een neo-schröderiaan die onder dwang van de linkervleugel van Münteferring en de opkomende Nahles een traditionele linkse koers moet presenteren die bij hem weinig geloofwaardig overkomt).

Punt is echter wel dat merkel geen echt aansprekende politica is ...
het mist haar aan werkelijk eigen politieke ideeen en een bepaalde politieke lijn die aan haar 'gekopeld' kan worden...
merkel is gewoonweg té sterk een 'pragmatische compromiszoekster die haar klase op stragisch en onderhandelingsgebied zeker heeft, maar het aan eigen principes en eigen doorzettingsvermogen (wat wat anders is dan een eindeloos geduld en afwachtvermogen, wat ze wél lijkt te hebben) mist.

overigens heel teleurstellend als mensen hier met een eenregelig commentaar over iemand uiterlijk kennelijk een negatief oordeel neerzet dat verder niet meer openstaat voor discussie ... dat is wel een heel erg eendimensionaal idee van (buitenlandse) politiek...
Ik denk juist dat Guttenberg een politicus zou kunenn worden waarvan we in nederland ook meer gaan merken en wiens ecoomische ideen én politieke durf mogelijk iets is dat als vorbeeld zou kunnen gaan gelden voor ook nederlandse politici ... verder nog los ervan of je het ook eens bent met zn ideen
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_71226242
Heb al een en ander over hem gelezen. Wel een interessante persoon om te volgen. Zou inderdaad zo maar eens een flinke stempel op de Europese politiek kunnen drukken de komende jaren/decennia.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  woensdag 22 juli 2009 @ 20:29:38 #15
66825 Reya
Fier Wallon
pi_71227168
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 13:31 schreef RM-rf het volgende:
Punt is echter wel dat merkel geen echt aansprekende politica is ...
het mist haar aan werkelijk eigen politieke ideeen en een bepaalde politieke lijn die aan haar 'gekopeld' kan worden...
merkel is gewoonweg té sterk een 'pragmatische compromiszoekster die haar klase op stragisch en onderhandelingsgebied zeker heeft, maar het aan eigen principes en eigen doorzettingsvermogen (wat wat anders is dan een eindeloos geduld en afwachtvermogen, wat ze wél lijkt te hebben) mist.
Dit is dan weer niet per definitie een slechte kwaliteit, zelfs electoraal niet. Von Guttenberg zie ik Merkel niet snel van haar troon stuiten, de verhouding tussen CDU en CSU dan nog daargelaten.
pi_71234833
Alhoewel ik de adelijke komaf - niet de morele normen en waarden die zij vaak voordragen - niet als visitekaartje zou accepteren, denk ik dat er wel degelijk potentiël in deze man zit. Alleen zijn individualistisch-libertaire vrijemarktdenken is ietwat achterhaald, maar na dit alles gelezen te hebben stelt hij zich wel accuraat op t.o.v. van de economische recessie.

Weitermachen!(?)
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.
- Frederik van Eeden
  woensdag 22 juli 2009 @ 23:49:55 #17
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71235164
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:42 schreef Jongeheer123 het volgende:
Alhoewel ik de adelijke komaf - niet de morele normen en waarden die zij vaak voordragen - niet als visitekaartje zou accepteren, denk ik dat er wel degelijk potentiël in deze man zit. Alleen zijn individualistisch-libertaire vrijemarktdenken is ietwat achterhaald, maar na dit alles gelezen te hebben stelt hij zich wel accuraat op t.o.v. van de economische recessie.

Weitermachen!(?)
Ik heb echter het idee dat Duitsers (stiekem?) nog verzot zijn op adel. Alle huwelijken van buitenlandse koningshuizen worden breed uitgemeten, er zijn altijd documentaires op b.v. ZDF over koningen, koninginnen, prinsen, prinsessen, het stikt in Duitsland nog van de adel van hoog tot laag, een prins hier, een Freiherr daar, een Graf ginder.
pi_71235784
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:49 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik heb echter het idee dat Duitsers (stiekem?) nog verzot zijn op adel. Alle huwelijken van buitenlandse koningshuizen worden breed uitgemeten, er zijn altijd documentaires op b.v. ZDF over koningen, koninginnen, prinsen, prinsessen, het stikt in Duitsland nog van de adel van hoog tot laag, een prins hier, een Freiherr daar, een Graf ginder.
Klopt!
Dat komt omdat ik het idee heb, dat de Duitse samenleving in alle opzichten veel hierarchischer is dan de onze. Macht, aanzien en angst voor het verliezen van de goede naam, daaraan hecht een Duitser moreel meer waarde dan een Nederlander. Dit is natuurlijk een vooroordeel vanuit mijn situatie als Nederlander; het is aan eenieder om hierover zijn eigen conclusies te trekken.
Maar je hebt gelijk, Duitsers vinden de rangen en standen maar wat mooi!

Overigens is het een wijdverspreide misvatting in Nederland (en de rest van de wereld) dat er zo veel adel zou zijn in Duitsland. Die is er namelijk niet meer, officiël althans. In de Weimarer Republik is deze afgeschaft. Echter hanteert de Duitse ''adel'' het tussenvoegsel ''von'' alleen als aanduiding op adel als je het afkort naar ''v.'' Bijvoorbeeld in de naam: Paul v. Hindenburg of Carl v. Clausewitz.
Niets is geheel waar, en zelfs dat niet.
- Frederik van Eeden
  donderdag 23 juli 2009 @ 09:02:38 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_71240435
Ik vind adelijke afkomst juist wel een voordeel in de politiek. Heb je vaak toch wat meer oog voor de langere termijn.

on-topic: CSU is te Beiers voor de Pruisen om Guttenberg kanzler te laten worden. En zo lang is ie ook nog niet in de picture: eerst nog maaar eens 5-10 jaar laten rijpen.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  † In Memoriam † donderdag 23 juli 2009 @ 09:28:57 #20
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_71240857
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 09:02 schreef Hyperdude het volgende:
Ik vind adelijke afkomst juist wel een voordeel in de politiek. Heb je vaak toch wat meer oog voor de langere termijn.
Carpe Libertatem
  donderdag 23 juli 2009 @ 09:43:07 #21
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_71241159
Zonder historisch besef geen toekomst!?
Maar uiteindelijk maakt wel/geen adelijke afkomst weinig uit, ik vind adelijke afkomst echter geen nadeel zoals de posters boven mij.

In de huidige politiek zou ik ook wel prijs stellen op wat eigenzinnigheid, met of zonder het Rode boekje op het nachtkastje.

Maar on-topic maar weer?

Hij is lid van de CSU, dus wordt hij nooit Kanzler!
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_71242063
quote:
Op woensdag 22 juli 2009 23:49 schreef Iblis het volgende:
Is dat niet tamelijk universeel dan? De Amerikanen hebben het ook, die creeeren hun eigen dynastiën in de politiek en vergapen zich maar wat graag aan prinsesjes als Paris Hilton en hun andere sterren. Zelfs de grote afschaffers van de adel, de Fransen, mogen af en toe graag naar de Grimaldi's kijken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 23 juli 2009 @ 10:36:30 #23
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71242528
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 10:17 schreef Weltschmerz het volgende:
Is dat niet tamelijk universeel dan? De Amerikanen hebben het ook, die creeeren hun eigen dynastiën in de politiek en vergapen zich maar wat graag aan prinsesjes als Paris Hilton en hun andere sterren. Zelfs de grote afschaffers van de adel, de Fransen, mogen af en toe graag naar de Grimaldi's kijken.
Ja, maar het is mijn indruk dat Duitsers toch net wat meer aandacht schenken als het echt adel is. Amerikanen hebben inderdaad veel oog voor glamour en rijkdom en allerhande van die programma's die bij beroemde artiesten thuis komen.

Duitsers echter kunnen op TV rustig tot in detail over de ex-vrouw van de broer van de kroonprins van Denemarken (Prins Joachim) vertellen. Dat gaat nog verder dan Blauw Bloed van de EO.

Natuurlijk, je kunt geen land enige obsessie met sterren ontzeggen, maar het is mijn indruk dat Duitsers wel een zwak hebben voor adel.
pi_71242798
quote:
Op donderdag 23 juli 2009 10:36 schreef Iblis het volgende:
Ja, maar het is mijn indruk dat Duitsers toch net wat meer aandacht schenken als het echt adel is. Amerikanen hebben inderdaad veel oog voor glamour en rijkdom en allerhande van die programma's die bij beroemde artiesten thuis komen.
Ze zijn er natuurlijk ook mee omringd, voor de Amerikanen zou dat wat lastig worden.
quote:
Duitsers echter kunnen op TV rustig tot in detail over de ex-vrouw van de broer van de kroonprins van Denemarken (Prins Joachim) vertellen. Dat gaat nog verder dan Blauw Bloed van de EO.
Ja, maar dat zou ook best eens te maken kunnen hebben met de clichématige Duitse grondigheid. Voor Amerikanen zou een dergelijke grondigheid sowieso lastig worden, daar hebben ze de concentratiespanne niet voor.
quote:
Natuurlijk, je kunt geen land enige obsessie met sterren ontzeggen, maar het is mijn indruk dat Duitsers wel een zwak hebben voor adel.
Ik zie het meer zo dat adel eigenlijk niks anders is dan celebrity met overerving. Enerzijds praten mensen graag over mensen die boven het maaiveld uitsteken, anderzijds leven ze zich graag in in familieverbanden, of projecteren familiebanden zoals iedereen die kent graag op die celibrities. Ik denk dat dat zowel de fascinatie met adel vormt, als de neiging van bijvoorbeeld de Amerikanen om celebrity over het individu heen te tillen en in familieverbanden te plaatsen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')