quote:Nat. hypotheek Garantie
Bereken online je hypotheek met NHG Lage rente en 0% afsluitprovisie!
www.MoneYou.nl/NHG-HypotheekHypotheek nodig?
¤250.000 vanaf ¤520 netto pm ¤400.000 vanaf ¤832 netto pm
www.nederlands-hypotheekbureau.nl
Hoe hoog is je hypotheek dan?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 17:03 schreef Sakura het volgende:
Huiseigenaren die hun hypotheek niet kunnen betalen, moeten door de staat worden gered.
Vandaag was dit (een van de) stellingen op BNR-Peptalk.
Wat mij opviel is dat er maar zeer weinig reakties waren die het hier niet mee eens waren.
Benieuwd wat de gemiddelde fokker hiervan denkt.
En om maar (zoals het hoort) te starten:
Ik ben het zelf dus absoluut niet eens met deze stelling. Waarom zou de staat bij moeten springen bij huiseigenaren die een hypotheek genomen hebben die hoger is dan ze eigenlijk kunnen betalen op het moment dat het met hun werk wat tegenzit.
Zelf ben ik ook huiseigenaar maar heb wel een hypotheek die ik ook nog kan betalen mocht ik mijn baan nog eens kwijt raken. De tering naar de nering zetten heet dat in goed oud nederlandsch
Eigenlijk zou ik er dan dus voor gestraft gaan worden dat ik nooit meer geleend heb dan ik op kan brengen, terwijl mensen die op te grote voet leven en daardoor in problemen komen plots door de staat opgevangen worden.
Ik zeg, laat die mensen maar lekker hun huis verkopen als ze de hypotheek niet op kunnen brengen, jammer voor die mensen dat ze nadat ze hun baan kwijt raken ook nog hun huis kwijt raken, maar het is een situatie waar ze zichzelf in gebracht hebben.
Ik kan iig geen medelijden met ze hebben.
Dat vraag ik me dus ook af.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 17:50 schreef Perrin het volgende:
Stel de crisis verandert in een diepe depressie en 50% raakt werkloos.
Laat je dan de helft van de huizen leeg en de helft van de bevolking op straat wonen?
Nee.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 17:50 schreef Perrin het volgende:
Laat je dan de helft van de huizen leeg en de helft van de bevolking op straat wonen?
Onzin dat is uitstel van executie. De huizenprijzen moeten gewoon nog 20-25% zakken, zo is het altijd gegaan zo zal het nu ook weer gaan. Als de huizen bodemen zal het zeker nog enkele jaren duren voor er weer sprake is van herstel en bij behorende stijgenende prijzen.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 18:50 schreef gelly het volgende:
Ik ben enkel voorstander van steun in de vorm van uitstel van betaling. Deze mensen krijgen ook ooit weer een baan, dan kan de schuld extra afgelost worden. Kwijtschelding van schulden zou ik idioot vinden.
Twee argumenten tégen jouw stelling:quote:Op dinsdag 21 juli 2009 17:03 schreef Sakura het volgende:
Ik ben het zelf dus absoluut niet eens met deze stelling. Waarom zou de staat bij moeten springen bij huiseigenaren die een hypotheek genomen hebben die hoger is dan ze eigenlijk kunnen betalen op het moment dat het met hun werk wat tegenzit.
Zelf ben ik ook huiseigenaar ...
Zolang je je hypotheek blijft betalen, zal het de bank worst zijn wat de marktwaarde van jouw huis is. Dat zal dus in praktijk niet voor gaan komen.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:01 schreef mgerben het volgende:
[..]
Twee argumenten tégen jouw stelling:een toppie-toppie hypotheek is nog daar aan toe, maar van iedereen eisen dat-ie ook zonder baan zijn hypotheek kan betalen gaat te ver. Werklozen kunnen geen eigen huis kopen. Extreem geval: Als al die mensen gedwongen moeten verkopen, daalt daardoor de huizenprijs. Op een gegeven moment klopt dan de bank ook bij jou aan. "beste Sakura, uw hypotheek wordt niet meer gedekt door de waarde van uw huis. Wilt u even bijstorten?".
Maar als zij geld krijgen van het rijk om toch hun hypotheek te kunnen blijven betalen, wil ik ook wel een hap geld omdat ik niet een hogere hypotheek genomen heb dan ik op kan brengen.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:10 schreef Salvad0R het volgende:
Natuurlijk dienen zij gered te worden. Het zijn niet de mensen met hypotheken die met de waarde van de valuta/huizen rommelen.
Toch heeft dit onvermijdelijke inflatie/deflatie tot gevolg.
Lol.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 17:03 schreef Sakura het volgende:
Ik zeg, laat die mensen maar lekker hun huis verkopen als ze de hypotheek niet op kunnen brengen
De looptijd van een hypotheek verlengen kan ook niet zomaar.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:26 schreef Sakura het volgende:
[..]
Maar als zij geld krijgen van het rijk om toch hun hypotheek te kunnen blijven betalen, wil ik ook wel een hap geld omdat ik niet een hogere hypotheek genomen heb dan ik op kan brengen.
Kijk, als mensen in de bijstand komen, ok, dan hou je wel heel erg weinig over, maar dan nog vind ik dat er geen pot geld open getrokken moet worden, maar veel meer een betalings regeling met de banken afgesproken moet worden.
Bijvoorbeeld zoals ik al schreef, je hypotheek looptijd met 5 jaar verlengen en dan een periode bijvoorbeel de helft van je normale hypotheek kosten aan de bank betalen.
Want wat nou als de huizenmarkt echt in gaat storten en de prijzen 25% naar beneden gaan, moet dan ook de staat maar dat bij gaan lappen?
Dat lijkt mij niet wenselijk. Maar de hypotheek laten betalen door de (niet huisbezittende) belastingbetaler ook niet. Dan kunnen mensen met consumptieve kredieten beroep gaan doen op artikel 1 van de grondwet en hun krediet ook laten inlossen.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 17:50 schreef Perrin het volgende:
Klopt, maar dat heb je ook al als je een nieuw huis koopt en weer een nieuwe hypotheek afsluit.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:45 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De looptijd van een hypotheek verlengen kan ook niet zomaar.
Als je dat doet komen mensen na 30 jaar in de problemen omdat ze geen HRA meer ontvangen.
Dit is uiteraard een probleem dat is geschapen door de HRA zelf maar het maakt het niet minder vervelend.
Dat is makkelijk gezegd.. maar vooralsnog zit de markt behoorlijk op slot.quote:
Ieder huis is binnen een dag te verkopen. Er is onenigheid tussen dat wat de verkoper denkt dat het huis waard is en hoeveel de koper denkt dat het huis waard is. De spread is dus groot.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Dat is makkelijk gezegd.. maar vooralsnog zit de markt behoorlijk op slot.
Punt hierbij is natuurlijk wel dat de meeste mensen die een zogenaamde 'tophypotheek' starters zijn. Als jongere in je eerste baan (alleenstaande danwel samenwonend) is het gewoon echt niet gemakkelijk om een woning te kopen.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 17:25 schreef jeoff het volgende:
<knip>
Ik ben het er wel mee eens dat mensen die een tophypotheek hebben en op hun tenen moeten lopen om die te betalen het zelf enigszins schuld zijn als ze bij de minste of geringste weerstand al in de problemen komen
Wat in het nadeel van de verkoper is op het moment dat hij snel moet verkopen.. In jouw voorbeeld waar een starter die net een baan heeft bijvoorbeeld 225k hypotheek nam in de zomer van 2007 voor een huis van 200k.. vind je het dan redelijk dat hij nu zijn huis voor 150k moet verkopen en met 75k schuld en werkloos op straat staat?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:20 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ieder huis is binnen een dag te verkopen. Er is onenigheid tussen dat wat de verkoper denkt dat het huis waard is en hoeveel de koper denkt dat het huis waard is. De spread is dus groot.
Die starter heeft er zelf voor gekozen om een huis van 200k te kopen. Hij had ook een huis van 150k kunnen nemen, of huren (ja ja, is moeilijk).quote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat in het nadeel van de verkoper is op het moment dat hij snel moet verkopen.. In jouw voorbeeld waar een starter die net een baan heeft bijvoorbeeld 225k hypotheek nam in de zomer van 2007 voor een huis van 200k.. vind je het dan redelijk dat hij nu zijn huis voor 150k moet verkopen en met 75k schuld en werkloos op straat staat?
Zo iemand heeft 2 jaar netjes gewerkt en belasting betaald en geen bizarre hypotheek genomen of allerlei lopende kredieten geopend en breedbeeld-TVs gekocht.. Lijkt me niet erg solidair om hem en mensen zoals hij de volle klap van de kredietcrisis te laten opvangen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |