Werkeloosheid wordt gerekend over de bevolking tussen de 25 en 65 die beschikbaar is om te werkenquote:Op dinsdag 21 juli 2009 11:08 schreef AlphaOmega het volgende:
Moet je die percentages niet tegen dat deel van de bevolking aanzetten wat mag werken? Want dat heb volgens mij niet gedaan. En ja, schoolverlaters hebben nu iets meer moeite met het vinden van een baan, dus is het terecht om deze cijfers aan te houden tegen de periode drie maanden eerder? Nee, volgens mij niet. Dit soort berichten zijn niet heel erg objectief. Ja, het is de werkelijkheid, maar vergelijk het dan met dezelfde periode een jaar eerder. Nu is het gewoon angst aanjagen, wat deels niet helemaal eerlijk is.
Ok, en waar haal je de omvang van die groep vandaan? Heb je de juiste demografische gegevens gebruikt?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 11:09 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Werkeloosheid wordt gerekend over de bevolking tussen de 25 en 65 die beschikbaar is om te werken
Zo ongeveer is de definitie
"De stijging deed zich voor in alle leeftijdsgroepen en zowel bij mannen als bij vrouwen"quote:Op dinsdag 21 juli 2009 11:09 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Werkeloosheid wordt gerekend over de bevolking tussen de 25 en 65 die beschikbaar is om te werken
Zo ongeveer is de definitie
Jaquote:Op dinsdag 21 juli 2009 11:12 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Ok, en waar haal je de omvang van die groep vandaan? Heb je de juiste demografische gegevens gebruikt?
Het antwoord op het eerste deel van mijn vraag, heb je dat ook?quote:
De redenering is dat bedrijven nu nog wat spek op de botten hebben, en proberen om ontslagrondes zo lang mogelijk uit te stellen. Regelingen als de deeltijd-WW dragen daaraan bij. Als de recessie langer duurt, ontkomen ze er echter niet aan om alsnog mensen op straat te zetten.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 10:46 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waar is die 9% dan op gebasseerd?
Ik zou de regels van de deeltijd WW doorlezen want voor de mensen waar je deeltijd WW aanvraagt kan je voor 2011 niet ontslaanquote:Op dinsdag 21 juli 2009 18:27 schreef freako het volgende:
[..]
De redenering is dat bedrijven nu nog wat spek op de botten hebben, en proberen om ontslagrondes zo lang mogelijk uit te stellen. Regelingen als de deeltijd-WW dragen daaraan bij. Als de recessie langer duurt, ontkomen ze er echter niet aan om alsnog mensen op straat te zetten.
Ik heb ze doorgelezen, en er geldt m.i. geen ontslagbescherming tot 2011. Al was het maar omdat deeltijd-WW max. 65 weken toegestaan is, en dan alleen als maar een klein deel van het personeel deeltijd-WW ontvangt. Dan kom je in de herfst van 2010 uit. Ik las wel ergens dat ontslag tijdens de deeltijd-WW-periode wel mogelijk was, maar dat een bedrijf dan een derde van de ontvangen deeltijd-WW-uitkering voor die werknemer aan het UWV betalen moet.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 18:36 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ik zou de regels van de deeltijd WW doorlezen want voor de mensen waar je deeltijd WW aanvraagt kan je voor 2011 niet ontslaan
Klopt. Maar 2 jaar recessie kan de druppel zijn...quote:Verder zijn natuurlijk vrijwel alle mensen met een tijdelijk contract al in de WW gestuurd en vaste mensen is gewoon moeilijk en veel bedrijven willen dat zo lang mogelijk uitstellen
Vooral de jeugdwerkloosheid loopt sterk op nu. Er gaan blijkbaar wel mensen uit, maar niet erin.quote:Om tot netto 60.000 mensen per kwartaal te komen moet er echt heel veel gebeuren. Ten eerste gaan er meer mensen de AOW in dan er schoolverlaters zijn(zeker nu)
Ja, maar dat zullen er toch minder zijn dan andersom.quote:en ten tweede zijn er ook mensen die een baan krijgen vanuit een WW situatie of bijstand
quote:Op dinsdag 21 juli 2009 18:51 schreef freako het volgende:
[..]
Ik heb ze doorgelezen, en er geldt m.i. geen ontslagbescherming tot 2011. Al was het maar omdat deeltijd-WW max. 65 weken toegestaan is, en dan alleen als maar een klein deel van het personeel deeltijd-WW ontvangt. Dan kom je in de herfst van 2010 uit. Ik las wel ergens dat ontslag tijdens de deeltijd-WW-periode wel mogelijk was, maar dat een bedrijf dan een derde van de ontvangen deeltijd-WW-uitkering voor die werknemer aan het UWV betalen moet.
Dat van die 65 weken klopt weet ik uit eigen ervaring en in principe zullen die bedrijven er alles aan doen om in elk geval binnen die periode niet te ontslaan, anders kan je beter gewoon ontslag aanvragen. Die wordt nu toch toegewezen. Als je uit gaat van die 65 weken dan kan je inderdaad q4 2010 werkeloos worden, maar over een ontslagprocedure gaat best veel tijd en het is maar de vraag of je die mensen binnen een paar maanden onslagen krijgt
Klopt. Maar 2 jaar recessie kan de druppel zijn...
Voorlopig is er al anderhalf jaar recessie en is de werkeloosheid niet hard opgelopen en hebben bedrijven vrijwel nog alleen maar vaste mensen in dients
Vooral de jeugdwerkloosheid loopt sterk op nu. Er gaan blijkbaar wel mensen uit, maar niet erin.
De mensen uit 44 gaan nu de AOW in, dat zijn er nog niet zoveel maar volgend jaar die van 45 en dat zijn er al een stuk meer. Verder denk ik dat ook behoorlijk wat jongeren in augustus weer gaan studeren
Ja, maar dat zullen er toch minder zijn dan andersom.
Ongetwijfeld maar er zijn ook nu niet zo heel veel mensen die doorstromen naar de bijstand
Ook binnen 6 kwartalen?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:15 schreef Halcon het volgende:
Bedrijven doen er alles aan om de grote ontslagrondes zo lang mogelijk uit te stellen. Ontslagprocedures moeten vaak nog ingezet worden en vaak hebben grotere ondernemingen een sociaal plan dat erin voorziet dat mensen nog een aantal maanden op de loonlijst figureren.
De werkloosheid in Nederland is nu ook extreem laag. In bijvoorbeeld Frankrijk zitten ze geloof ik al aan de 8%.
Ik ben benieuwd waar het uitkomt. Ik acht 9% best haalbaar. Als het tegenzit gaat het wellicht wel richting de 12%.
Boven de 10 binnen 6 kwartalen is erg veel. Een recessie van 3 jaar is niet nodig. De echte klappen moeten nu nog uitgedeeld worden bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:17 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Ook binnen 6 kwartalen?
En waar baseer je op dat er een recessie komt van minimaal 3 jaar?
Waar worden die klappen nog uitgedeeld als iedereen al de tijdelijke krachten weg gestuurd heeft?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:28 schreef Halcon het volgende:
[..]
Boven de 10 binnen 6 kwartalen is erg veel. Een recessie van 3 jaar is niet nodig. De echte klappen moeten nu nog uitgedeeld worden bijvoorbeeld.
Onder de vaste krachten. Werknemers met een vast contract zijn niet onontslaanbaar.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Waar worden die klappen nog uitgedeeld als iedereen al de tijdelijke krachten weg gestuurd heeft?
quote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:29 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Waar worden die klappen nog uitgedeeld als iedereen al de tijdelijke krachten weg gestuurd heeft?
Dat sws niet. Maar een factor 4?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:31 schreef freako het volgende:
[..]
Onder de vaste krachten. Werknemers met een vast contract zijn niet onontslaanbaar.
En hoeveel % van die mensen die al een half jaar weten dat ze op de wip zitten komen de WW in?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:33 schreef Halcon het volgende:
Bij ons bijvoorbeeld zijn van alle jaarcontractanten er nog maar een handvol vertrokken. Het gros vertrekt in de loop van Q3 en Q4.
Die zijn weg. Maar als ik het even bekijk bij ons op de werkvloer, dan hebben er veel meer mensen een jaarcontract dan dat er mensen een contract hebben voor een half jaar. Van de jaarcontracten is nu ongeveer 5% gevlogen. De overige 95% zit nog de tijd uit.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
En hoeveel % van die mensen die al een half jaar weten dat ze op de wip zitten komen de WW in?
De mensen met een half jaar contract zijn over het algemeen weg
Bedrijven zijn echt niet happig op om vaste mensen te laten sneuvelen, als dat wel zo zou zijn zou deeltijd WW niet zo succesvol zijnquote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:45 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die zijn weg. Maar als ik het even bekijk bij ons op de werkvloer, dan hebben er veel meer mensen een jaarcontract dan dat er mensen een contract hebben voor een half jaar. Van de jaarcontracten is nu ongeveer 5% gevlogen. De overige 95% zit nog de tijd uit.
Daarna begint er een ronde waarbij er ook vaste contracten gaan sneuvelen. Dan begint het spektakel pas echt.
Dat zijn ze ook niet. Daarom valt het nu allemaal nog wel mee en moeten de echte klappen nog komen. De meeste bedrijven komen daar namelijk toch niet onderuit.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:47 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Bedrijven zijn echt niet happig op om vaste mensen te laten sneuvelen, als dat wel zo zou zijn zou deeltijd WW niet zo succesvol zijn
Dat zal best maar een factor 4?quote:Op dinsdag 21 juli 2009 19:55 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat zijn ze ook niet. Daarom valt het nu allemaal nog wel mee en moeten de echte klappen nog komen. De meeste bedrijven komen daar namelijk toch niet onderuit.
Dat betreffen vooral cijfers van producten die via Nederland vervoerd worden, het martkaandeel van producten die daadwerkelijk in Nederland worden geproduceerd neemt volgens mij niet toe.quote:Op dinsdag 21 juli 2009 20:03 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Dat zal best maar een factor 4?
Het gaat ook helemaal niet zo slecht, de exportsector gaat het in Q3 2009 een stuk beter doen dan Q3 in 2008
Ik denk dat er uberhaubt buiten landbouwproducten niet veel geproduceerd wordt voor het buitenlandquote:Op dinsdag 21 juli 2009 21:21 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat betreffen vooral cijfers van producten die via Nederland vervoerd worden, het martkaandeel van producten die daadwerkelijk in Nederland worden geproduceerd neemt volgens mij niet toe.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |