abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71160753
Ik heb een vraag over een situatie op het werk.

Een jaar geleden heeft ons bedrijf opdracht gegeven bij verschillende uitzendbureaus om in totaal 15 mensen te werven voor een detachering van een jaar.
Ik, en nog 4 anderen zijn via Manpower gedetacheerd bij dit bedrijf. Andere collega's zitten er via Tempoteam en Content.
Duidelijk was altijd dat het een detachering was.

Binnenkort is het jaar om, en worden er contracten gegeven van het bedrijf (niet voor iedereen). Ik en nog twee collega's van manpower hebben een jaarcontract gekregen van het bedrijf.

MAAR, vandaag bleek opeens dat Manpower een fout heeft gemaakt. In plaats van een detacheringscontract hebben we allemaal (degenen die dus via manpower werken) een uitzendcontract gekregen!
Hierdoor zijn een aantal regeltjes anders, bijvoorbeeld met ziekte. Nu blijkt dus dat mijn collega's die een aantal keer ziek zijn geweest nu geen contract kunnen krijgen, omdat ze anders meteen een vast contract moeten krijgen en dat kan het bedrijf niet doen.
Het is blijkbaar zo dat je met een uitzendcontract elke keer als je ziek bent geweest en weer begint, je een nieuw contract hebt. Na 3 keer moet je dan dus een vast contract krijgen.
Dit is nooit verteld tegen die collega's, en zelf wisten ze het ook niet omdat we allemaal in de veronderstelling waren dat we gedetacheerd waren.

We hebben vandaag onze contracten erop nageslagen, en daar staat inderdaad 'flexmedewerker', blijkbaar betekent dat 'uitzendkracht'. Heel stom natuurlijk dat we daar nu pas achterkomen, maar omdat mondeling meerdere keren aan ons is gezegd dat het een detachering betrof gingen we daar gewoon van uit.

Ons bedrijf is behoorlijk pissig op manpower en wij natuurlijk ook. Ik ben zelf gelukkig nooit ziek geweest, dus voor mij geldt het niet, maar mijn collega's waren superblij met hun jaarcontract van het bedrijf, een collega wou binnenkort een huis kopen, en dat kan nu allemaal niet meer door die domme dozen daar.

Ons bedrijf gaat nu kijken wat de mogelijkheden zijn, maar het lijkt erop dat ze 3 maanden thuis moeten zitten en dan weer terug moeten komen.

Heeft iemand nog tips of ideeen wat we nog meer kunnen doen of wat mogelijkheden zijn??

Alvast bedankt!
  maandag 20 juli 2009 @ 21:21:35 #2
230721 The.Apple
Future, Vision, Respect, Life
pi_71161086
quote:
Op maandag 20 juli 2009 21:12 schreef Lollifant het volgende:
Ik heb een vraag over een situatie op het werk.

Een jaar geleden heeft ons bedrijf opdracht gegeven bij verschillende uitzendbureaus om in totaal 15 mensen te werven voor een detachering van een jaar.
Ik, en nog 4 anderen zijn via Manpower gedetacheerd bij dit bedrijf. Andere collega's zitten er via Tempoteam en Content.
Duidelijk was altijd dat het een detachering was.

Binnenkort is het jaar om, en worden er contracten gegeven van het bedrijf (niet voor iedereen). Ik en nog twee collega's van manpower hebben een jaarcontract gekregen van het bedrijf.

MAAR, vandaag bleek opeens dat Manpower een fout heeft gemaakt. In plaats van een detacheringscontract hebben we allemaal (degenen die dus via manpower werken) een uitzendcontract ze 3 maanden thuis moeten zitten en dan weer terug moeten komen.

Alvast bedankt!
Voor de volgende keer,

LEES wat je tekent
Here's to the crazy ones, the misfits, the rebels,....... Arrrcchhh kijk em zelf maar
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SQFIsfQKBuU[/youtube]
pi_71161219
quote:
Op maandag 20 juli 2009 21:21 schreef The.Apple het volgende:

[..]

Voor de volgende keer,

LEES wat je tekent
Ja bedankt, daar hebben we nu geen fuck aan.

Bovendien staat er 'flexmedewerker'.

En in de begeleidende brief van het contract staat ook dat we een jaarcontract hebben, en als ons bedrijf ons geen werk kan bieden gedurende het hele jaar, is manpower ons verplicht ander werk te bieden om het jaar vol te maken.
Volgens mij heb je dat nooit bij uitzendcontracten, of wel?
  Licht Ontvlambaar maandag 20 juli 2009 @ 21:27:03 #4
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_71161255
Staat er iets in over uitzendbeding?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Redactie Frontpage maandag 20 juli 2009 @ 21:36:20 #5
38148 crew  Innisdemon
pi_71161558
Bijzonder
Als je een nieuw contract hebt gehad, zou de opdrachtgever je meteen in vaste dienst moeten nemen?

Ik kan me dat niet voorstellen.

Als ze langer bij dat bedrijf blijven werken als flexwerker via Manpower, dan zou Manpower ze wellicht een contract moeten geven, maar dat geldt na een bepaalde periode, niet na een x-aantal contracten van korte duur.

De opdrachtgever kan in dit geval gewoon een tijdelijk contract bieden, in zijn hoedanigheid als werkgever.
Hij heeft niets met de opgebouwde rechten bij een andere werkgever(Lees: manpower) te maken.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_71161636
Manpower
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_71161659
Ik weet wel dat je maximaal 3 tijdelijke contracten mag hebben bij hetzelfde bedrijf, en dat je daarna verplicht of een vast contract krijgt, of weg moet.
Ik wist niet dat dat ook gold voor onderbreking van het contract door ziekte.

En ik dacht ook dat het gaat om de plek waar je werkt, en niet via wie of wat je daar werkt, vandaar dat de werkgever dat niet kan doen, want de werkplek blijft hetzelfde.

Sjeen: Ik zal morgen even kijken wat er precies in staat, het contract ligt op het werk.
  Licht Ontvlambaar maandag 20 juli 2009 @ 21:40:39 #8
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_71161682
Uhm jawel... opvolgend werkgeverschap. En het klopt dat bij ziekte het contract van een UK stopt en een nieuw begint als hij weer beter is. Dat is iets waarbij ze bij het ontwikkelen van flexwetten geen rekening mee hebben gehouden.

Belangrijkste vraag is of er in het contract sprake is van een uitzendbeding.

En in principe kan Manpower het contract innemen en alsnog een juist contract geven. Daar zou niemand slechter van worden...
pi_71161816
quote:
Op maandag 20 juli 2009 21:40 schreef Sjeen het volgende:

En in principe kan Manpower het contract innemen en alsnog een juist contract geven. Daar zou niemand slechter van worden...
Dat ze alsnog een detacheringscontract geven? Dat zou kunnen ja.
Maar dat zou wel erg lullig zijn. Die collega's hebben al toezegging gehad van het bedrijf. Een jaarcontract bij een bedrijf is altijd beter dan via een uitzendbureau, en degenen met contract via bedrijf krijgen straks betere arbeidsvoorwaarden, meer vakantiedagen, een 13e maand, en dat krijgen zij allemaal niet via manpower.
Dus nee, ze worden er niet slechter van, maar ik betwijfel of ze er nog willen blijven werken dan.
Ons bedrijf zal het ook niet erg leuk vinden, omdat ze dan nog een jaar lang het uitzendbureau moeten betalen wat niet de bedoeling was.
  Licht Ontvlambaar maandag 20 juli 2009 @ 21:52:40 #10
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_71162068
quote:
Op maandag 20 juli 2009 21:44 schreef Lollifant het volgende:

[..]

Dat ze alsnog een detacheringscontract geven? Dat zou kunnen ja.
Maar dat zou wel erg lullig zijn. Die collega's hebben al toezegging gehad van het bedrijf. Een jaarcontract bij een bedrijf is altijd beter dan via een uitzendbureau, en degenen met contract via bedrijf krijgen straks betere arbeidsvoorwaarden, meer vakantiedagen, een 13e maand, en dat krijgen zij allemaal niet via manpower.
Dus nee, ze worden er niet slechter van, maar ik betwijfel of ze er nog willen blijven werken dan.
Ons bedrijf zal het ook niet erg leuk vinden, omdat ze dan nog een jaar lang het uitzendbureau moeten betalen wat niet de bedoeling was.
Nee, dat bedoel ik niet... Het afgelopen contract innemen en vervangen voor een detacheringscontract, zodat hetgeen afgesproken was gewoon door kan gaan.
pi_71162114
Kan dat zomaar? Met terugwerkende kracht het contract veranderen?
Dat zou het beste zijn inderdaad!
  Licht Ontvlambaar maandag 20 juli 2009 @ 21:55:19 #12
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_71162141
Nou... officieel niet echt natuurlijk, maar in gevallen als deze wordt er echt niemand slechter van. Het is alleen een fout die rechtgezet moet worden.
pi_71162326
Ja dat is zo, het is voor iedereen het beste. Manpower wordt waarschijnlijk nooit meer gebruikt als uitzendbureau, maar dan kunnen ze deze fout in elk geval nog rechtzetten.

Ik zal het morgen eens bespreken, dankje.
pi_71163326
Dat ze recht hebben op een vast contract betekent toch niet dat ze ook een vast contract moeten krijgen ? Ze kunnen gewoon tekenen voor een jaar lijkt me, als ze daar zelf geen bezwaar tegen hebben.
pi_71166642
Op Manpower is de CAO voor Uitzendkrachten 2009-2014 van toepassing. Ik noem deze cao verder de: ABU-CAO.

Het Burgerlijk Wetboek stelt in artikel 7:691 de regeling om meerdere tijdelijke uitzendovereenkomsten te veranderen in een uitzendovereenkomst voor onbepaalde tijd, buiten werking gedurende de eerste 26 weken van de uitzendovereenkomst. Bij cao kan van deze termijn van 26 weken ten nadele worden afgeweken en is ook gebeurt in de ABU-CAO.

De regeling dat meerdere tijdelijke uitzendovereenkomsten in een uitzendovereenkomst voor onbepaalde tijd verandert, is nu voor uitzendovereenkomsten niet van toepassing gedurende de eerste 78 weken, en voor uitzendkrachten van 65 jaar en ouder gedurende de eerste 130 weken. Jullie kunnen wel 100 uitzendovereenkomsten sluiten. Dit word Fase A genoemd.
Pas wanneer jullie in Fase B zitten beginnen de tijdelijke uitzendovereenkomsten mee te tellen. Er mogen in deze Fase B maximaal 8 tijdelijke uitzendovereenkomsten gesloten worden.

Zijn jullie overeengekomen dat de uitzendovereenkomst eindigt als de terbeschikkingstelling eindigt? Dit word het uitzendbeding genoemd.
Niet altijd eindigt een uitzendovereenkomst bij ziekte als dit uitzendbeding is opgenomen in de uitzendovereenkomst.
Hoogleraar Arbeidsrecht Evert Verhulp schreef al eerder dat het beëindigen van de uitzendovereenkomst door ziekte in strijd is met de wet. Toenamlig Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Melkeret, antwoorde op kamervragen dat de rechter ook tot deze conclusie kan komen.

Voor degene die werkzaam waren op basis van een uitzendovereenkomst met uitzendbeding en ziek zijn geweest: als manpower zich op het standpunt stelt dat de uitzendovereenkomst toen is geëindigd door ziekte, dan moet je voor jezelf nagaan of je daarna weer een nieuwe schriftelijke uitzendovereenkomst met het uitzendbeding hebt afgesloten. Zoniet, dan kan die nieuwe uitzendovereenkomst niet meer zomaar eindigen wanneer het werkt eindigt. De uitzendovereenkomst eindigt dan pas op de datum dat je hebt afgesproken (bij een kalendermatige uitzendovereenkomst), of eindigt niet doordat je geen kalendermatige duur van de uitzendovereenkomst hebt afgesproken (er is dan sprake van een uitzendovereenkomst voor onbepaalde tijd).

Nadat jullie in 26 weken gewerkt hebben moet Manpower jullie hetzelfde loon betalen als dat wat de werknemers van het bedrijf waar jullie naar zijn uitgezonden verdienen. ADV-dagen, 13de maand, etc.. het telt allemaal mee. Dit staat in artikel 19 van de ABU-CAO.
Indien dit niet gebeurt dien je een klacht in bij de Stichting Naleving Cao Uitzendbranche ( www.sncu.nl )

Afhankelijk van jullie financiële situatie kunnen jullie mogelijk een beroep doen op juridische bijstand. Dit houd in dat het eerste uur advies gratis is. Geheel vrijblijvend. Ik raad jullie aan om advies in te winnen bij
pi_71166742
quote:
Op maandag 20 juli 2009 22:29 schreef gelly het volgende:
Dat ze recht hebben op een vast contract betekent toch niet dat ze ook een vast contract moeten krijgen ? Ze kunnen gewoon tekenen voor een jaar lijkt me, als ze daar zelf geen bezwaar tegen hebben.
Dan nog hebben ze een contract voor onbepaalde tijd. Wettelijk. Een regeltje in een contract kan dat niet veranderen.
  Redactie Frontpage dinsdag 21 juli 2009 @ 00:03:00 #17
38148 crew  Innisdemon
pi_71166790
Wat lampje zegt. Net als met CAO's mag je er alleen van afwijken als het in het voordeel van de werknemer is.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_71167021
Je bent eerder in dienst van Manpower, straks van bedrijf. Nieuwe werkgever toch? ( noem het een nieuwe functie oid en dan mag dat rijtje toch weer opnieuw beginnen van de tijdelijke contracten?)
dag
pi_71167168
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 00:12 schreef Peter het volgende:
Je bent eerder in dienst van Manpower, straks van bedrijf. Nieuwe werkgever toch? ( noem het een nieuwe functie oid en dan mag dat rijtje toch weer opnieuw beginnen van de tijdelijke contracten?)
Opvolgend werkgeverschap. Als je eerst in dienst van bedrijf A werkzaamheden uitvoert bij bedrijf B en daarna diezelfde werkzaamheden bij bedrijf B in dienst van bedrijf B uitvoert dan is er sprake van opvolgend werkgeverschap. De contracten bij A (voor het werk bij B) tellen dan ook mee. Da's ook om te voorkomen dat je hetzelfde werk blijft doen en steeds op papier in dienst bent van andere bedrijven (die allemaal onder dezelfde organisatie kunneen vallen).
pi_71168203
Interessante kwestie... zijn er ook mensen vaker dan 3 keer ziek geweest? Als de werkgever dan niet het dienstverband beëindigt hebben die mensen in feite een contract voor onbepaalde tijd. Of hadden ze het donders goed in de gaten bij het bedrijf?
  dinsdag 21 juli 2009 @ 01:54:29 #21
246495 Guess.
Gijs,Joost&Teun!!!
pi_71168585
Dat vraag ik me dus ook af,het zou toch raar zijn als iemand zich 3x ziek heeft gemeld of een vast contract heeft of er uit vliegt (om de reden dat dat wettelijk niet anders kan).
28-06-2010 Is ons mooie ventje geboren :-)
pi_71170380
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 00:03 schreef Innisdemon het volgende:
Wat lampje zegt. Net als met CAO's mag je er alleen van afwijken als het in het voordeel van de werknemer is.
Dat is in dit geval toch ook zo ? Geen werk of een jaarcontract.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 08:47:42 #23
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_71170419
quote:
Op maandag 20 juli 2009 21:55 schreef Sjeen het volgende:
Nou... officieel niet echt natuurlijk, maar in gevallen als deze wordt er echt niemand slechter van. Het is alleen een fout die rechtgezet moet worden.
Zelfs daar kun je nog wel over discusseren. Leidraad zal dan zijn wat er oorspronkelijk bedoeld was met het afsluiten van een contract. In dit geval zijn er drie werknemers die stellen dat er een detacheringsovereenkomst zou zijn. En een werkgever natuurlijk.

Lijkt mij de beste oplossing inderdaad. Al heeft dit verloningstechnisch nog wel gevolgen (bv. inhouding uitbetaalde wachtdagcompensatie, uitbetaling bij ziekte).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 08:49:51 #24
65960 sanger
pi_71170447
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 08:44 schreef gelly het volgende:

[..]

Dat is in dit geval toch ook zo ? Geen werk of een jaarcontract.
Een jaarcontract kan bij dwingend recht niet ivm opvolgend werkgeverschap en de ketenbepaling.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 08:50:17 #25
65960 sanger
pi_71170453
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 01:21 schreef LuieDonder het volgende:
Interessante kwestie... zijn er ook mensen vaker dan 3 keer ziek geweest? Als de werkgever dan niet het dienstverband beëindigt hebben die mensen in feite een contract voor onbepaalde tijd. Of hadden ze het donders goed in de gaten bij het bedrijf?
Nee dan niet. Omdat je in Fase A van de ABU CAO een onbeperkt aantal contracten kunt krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')