abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 20 juli 2009 @ 01:12:44 #1
242879 Onnoman
The On And Only
pi_71138347
1.Descartes zei het ons: ik denk dus ik ben
een glas kan niet denken, bestaat het dan niet?

2. (hele diepe) Als de mensheid op alle vragen een antwoord heeft? Verrichten we dan alleen nog maar reinigende en handhavende werkzaamheden?

3. Verklaar je bewustzijn.

Later nog wat extra...
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  maandag 20 juli 2009 @ 01:43:18 #2
44649 beelz
Maar dat is het punt niet
pi_71138720
Als een vrouw in haar eentje in een bos is en zegt iets, heeft ze dan nog steeds geen gelijk?
Besef Regulier!
Trouble spelling diarrhoea? There's always the Ronseal standby of 'dire-rear'.
  Boks-Chick maandag 20 juli 2009 @ 06:27:47 #3
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_71139917
--> WFL
lolwut
pi_71140237
Onzin verwijderd
pi_71140483
quote:
Op maandag 20 juli 2009 01:12 schreef Onnoman het volgende:
wij denken dus zijn, menselijk bewustzijn en dat heeft een glas niet.
Maar het is er toch.
quote:
2. (hele diepe) Als de mensheid op alle vragen een antwoord heeft? Verrichten we dan alleen nog maar reinigende en handhavende werkzaamheden?
Dan zullen we net als nu leven naar de antwoorden

3. Verklaar je bewustzijn.
Intern en extern.
pi_71140775
quote:
De gedachte achter "Cogito, ergo sum" is niet dat denken een voorwaarde voor bestaan is maar dat het gegeven dat ik denk al mijn twijfel over mijn bestaan wegneemt.
Maar het gegeven dat ik denk zegt niets over het bestaan of het denken van een glas of iemand anders.
quote:
Nee, dan vragen we ons af of er nog onbeantwoorde vragen zijn.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  maandag 20 juli 2009 @ 09:40:06 #7
242879 Onnoman
The On And Only
pi_71141330
quote:
Op maandag 20 juli 2009 09:02 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

De gedachte achter "Cogito, ergo sum" is niet dat denken een voorwaarde voor bestaan is maar dat het gegeven dat ik denk al mijn twijfel over mijn bestaan wegneemt.
Maar het gegeven dat ik denk zegt niets over het bestaan of het denken van een glas of iemand anders.
[..]

Nee, dan vragen we ons af of er nog onbeantwoorde vragen zijn.
nee. als we op elke vraag een antwoord hebben is wetenschap niet meer nodig.. in dat geval is geld niet meer nodig en heeft het leven geen nut meer.
Het leven heeft pas nut wanneer er wetenschap is...
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_71141524
Maar hoe weet je of elke vraag beantwoord is?
  maandag 20 juli 2009 @ 10:14:45 #9
242879 Onnoman
The On And Only
pi_71141940
quote:
Op maandag 20 juli 2009 09:52 schreef jeroen25 het volgende:
Maar hoe weet je of elke vraag beantwoord is?
zelfs wanneer er vragen onbeantwoord blijven zien we op een gegeven moment het nut van wetenschap niet meer in omdat de uitdaging ervan verloren raakt...

je kan ook de vraag stellen van.. kan alles een antwoord hebben?
maar daar kan ik uiteraard geen antwoord op geven
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_71142318
Maar als een vraag onbeantwoord blijft is dat toch juist een uitdaging?
  maandag 20 juli 2009 @ 17:52:06 #11
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_71155615
quote:

Onze zintuigen kunnen ons bedriegen, bijvoorbeeld fata morganas zijn er niet echt en sommige visuele illusies laten beweging zien die er niet is, mensen kunnen fantoompijn hebben in ledematen die er niet zijn etc.

Als je dus niet je zintuigen kunt vertrouwen kun je nooit zeker van iets zijn.
Je ziet een glas, je voelt een glas, maar is dat glas er ook echt of is dat glas ook een illusie?

Op deze manier kun je alles betwijfelen, behalve het feit dat je aan het twijfelen bent. Ik twijfel dus ik ben. In diezelfde context, het glas denkt niet en je kunt er niet 100% zeker van zijn dat het echt bestaat. (zelfs als het glas zou denken kun je nog niet zeker zijn of dat het bestaat, het gaat alleen over eigen denken. Ik denk dus ik besta, jij denkt dus je zou kunnen bestaan maar misschien ben jij ook een illusie van mijn zintuigen).
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_71155659
Er blijven altijd vragen onbeantwoord.
Je weet toch nog steeds niet of er leven is na de dood.
Ik bedoel, Gandhi zo erg dat hij er niet over wilde discussiëren of reïncarnatie bestond.
Maar wij weten het niet.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
  maandag 20 juli 2009 @ 17:56:25 #13
219590 oompaloompa
doompadeedee
pi_71155704
Ik snap vraag drie trouwens niet zo goed, wat wil je precies weten?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_71170039
Om op zoek te gaan naar onbetwijfelbare waarheden voert Descartes een twijfelexperiment uit. Hij laat zichzelf eraan twijfelen of hij überhaubt wel een denkbeeld heeft over enig werkelijk bestaand ding. Hij verwerpt al zijn overtuigingen over materiële objecten als onwaar en verlaat zich dan op de sceptische hypothese van de 'bedriegende kwade geest'. Maar om door de kwade geest te worden bedrogen betekent dat dat er een medium moet bestaan voor dat bedrog, een denker moet bestaan: hijzelf. Je kunt wel aan alles twijfelen maar uiteindelijk moet er een 'ik' bestaan die deze twijfel uitvoert. Maar pas als hij het bestaan van god heeft vastgesteld vindt hij een basis om te geloven in de realiteit van de dingen buiten hemzelf. Hij denkt dat God een uiterst volmaakt en goed wezen is, dat niet kan worden voorgesteld als iemand die onwaarheden laat verschijnen aan een aandachtige menselijke geest die de intentie heeft de waarheid te vinden. Hij merkt ook op dat een menselijke geest zich niet kan vergissen wanneer hij, als hij alle voorzorgsmaatregelen neemt om vergissingen tegen te gaan, gelooft in het bestaan getallen en lichamen ofwel het verband tussen het materieel zijn en het innemen van een driedimensionale ruimte onweerlegbaar vindt, aldus Descartes...

Descartes komt tot de conclusie dat, terwijl materiële objecten niet hoeven te zijn zoals ze aan de zintuigen verschijnen, hun wiskundige eigenschappen helder zijn en boven alle twijfel verheven...
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')