Waar het om gaat is dat er begrip is voor de zwakte van het vlees en de zondige aard van de mens, maar waar je op wordt afgerekend is het niet accepteren van de verlossing door Christus.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:36 schreef snakelady het volgende:
[..]
Maar dat vind ik zo krom.
Een man die verschrikkelijke dingen heeft gedaan in zijn leven, mensen heeft vermoord, vrouwen heeft verkracht, kinderen heeft gemarteld.
die hoeft maar zijn zonden te biechten en oprecht spijt te hebben en die komt in de hemel.
Iemand die altijd vol liefse heeft geleefd, nooit een ander pijn heeft gedaan en alleen maar goed aan de wereld, de mens en het dierenrijk heeft gebracht maar toevallig niet geloofd in een God.
Die mag dan niet naar de hemel.
Geloof niet dat ik dan naar de hemel zou willen al zou die bestaan.
Ja, laten we iedereen weren wiens standpunt ons niet aanstaat.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:38 schreef Coatmine het volgende:
pff. koningdavid moet in vervolg uit dit soort topics wegblijven. z'n antwoorden zijn gewoon niet sterk en bevredigend.
en ik geloof wel dat christendom meer kapot kan maken dat je lief is.
Hier ben ik het compleet mee eens, kortweg elke vorm van extremisme is gewoon verkeerd. En nodeloos bashen is uiteraard nooit ergens goed voor, voor mijn beeldvorming over het christendom is dit topic zeer goed. Zolang men maar bereid is om van elkaar te leren.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:30 schreef -0- het volgende:
[..]
Dat dat trekje er in extreme hoeken aan hangt ben ik met je eens, maar ook dat is iets menselijks en niet typisch voor gelovigen.
Kijk alleen al in dit topic, ik heb het niet volledig gelezen maar het is na jou post toch vrij snel weer veranderd in christengebash. Ofwel het niet willen accepteren van christenen, jammer want dat haalt de discussie enorm onderuit en laat ook zien dat dit een probleem van beide kanten is.
Daarbuiten is het natuurlijk zo dat misschien 1% van de mensen andersgelovigen moeilijk accepteert en de rest je gewoon compleet in je waarde laat als je niet gelooft. Maar hé bij de groep atheisten zal dit getal niet veel anders liggen.
Om dit als reden te gebruiken voor christengebash is dus totaal onnodig en je beledigt er een grote groep mee die gewoon binnenshuis gelooft omdat zij zich daar prettig bij voelen. Dit zullen ze misschien best eens tonen aan de omgeving maar dat is niet perse opdringerig natuurlijk.
Zodat je kan kiezen.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:42 schreef Nikmans het volgende:
Waarom heeft God die twijfel in mijn geest gezaaid
Maar waarom is het accepteren van de verlossing door Christus relevant mbt begrip voor de zwakte van het vlees en de zondige aard van de mens. Ik mis het verband.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:40 schreef servus_universitas het volgende:
Dit tweede deel is het vervolg op... tromgeroffel.... deel 1: Christelijke tegenstrijdigheid
[..]
Waar het om gaat is dat er begrip is voor de zwakte van het vlees en de zondige aard van de mens, maar waar je op wordt afgerekend is het niet accepteren van de verlossing door Christus.
Dan heb ik hem nu neergeschoten met mijn brein die elke god kan vernietigen.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:36 schreef Siniti het volgende:
[..]
Gast ik ben niet gelovig. Maar als god dan toch iets bovennatuurlijks is, kan hij zichzelf vast wel onzichtbaar maken.
Het gaat er om dat je het goede erkent ipv dat je het doet. Waarom, dat is mij ook een raadsel. Maar het ligt uiteindelijk weer op 'keuze'. Je moet voor hem kiezen, anders kan zijn ego dat niet aan.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:43 schreef Peter-Andre het volgende:
[..]
Maar waarom is het accepteren van de verlossing door Christus relevant mbt begrip voor de zwakte van het vlees en de zondige aard van de mens. Ik mis het verband.
Een andere gelovige zal zeggen dat jij het verkeerd gelezen hebt.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:44 schreef krakkemieke het volgende:
Snake-lady: Ik geloof dat iedereen naar de hemel gaat en daar leert wat hij fout gedaan heeft.
Zo komt het op mij inderdaad ook over.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:45 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Het gaat er om dat je het goede erkent ipv dat je het doet. Waarom, dat is mij ook een raadsel. Maar het ligt uiteindelijk weer op 'keuze'. Je moet voor hem kiezen, anders kan zijn ego dat niet aan.
Er is geen verband. De zwakte het vlees en de zondige aard is een gegeven feit in onze werkelijkheid. De voorwaarde om toegelaten te worden tot het koninkrijk Gods is de acceptatie van Christus als je verlosser.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:43 schreef Peter-Andre het volgende:
[..]
Maar waarom is het accepteren van de verlossing door Christus relevant mbt begrip voor de zwakte van het vlees en de zondige aard van de mens. Ik mis het verband.
Voor zover ik het begrijp is Jezus de schakel tussen god en mens. De mens is zwak en zondig en Jezus niet. Hij heeft voor de zonden geboet.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:43 schreef Peter-Andre het volgende:
[..]
En dat zal ik alleen accepteren mits er gegronde feiten voorhanden komen.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:47 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
Er is geen verband. De zwakte het vlees en de zondige aard is een gegeven feit in onze werkelijkheid. De voorwaarde om toegelaten te worden tot het koninkrijk Gods is de acceptatie van Christus als je verlosser.
Ik heb het niet gelezen, ik geloof het.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:46 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Een andere gelovige zal zeggen dat jij het verkeerd gelezen hebt.
Ja, dat is nu net het verschil tussen geloven en zeker weten.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:50 schreef Peter-Andre het volgende:
[..]
En dat zal ik alleen accepteren mits er gegronde feiten voorhanden komen.
Nee dat is goddelijke rechtvaardigheid.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:49 schreef Coatmine het volgende:
dus ik zou in feite nu de bank kunnen beroven, onschuldige mensen erbij doden, de hele 9-11 ramp nabootsen en voordat ik sterf nog op mijn knieën kunnen gaan en om vergeving kunnen vragen? erg makkelijk leven heb je dan.
god is meer een excuus voor je slechte daden. christenen kunnen dus alles flikken wat ze willen, als ze daarna maar op de knieën gaan.
Dat maakt ze zo gevaarlijk, vind ik
Dat hebben ze in je gedrild.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:50 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Ik heb het niet gelezen, ik geloof het.
Heb jij weleens welgemeende excuses gemaakt?quote:Op zondag 19 juli 2009 20:49 schreef Coatmine het volgende:
dus ik zou in feite nu de bank kunnen beroven, onschuldige mensen erbij doden, de hele 9-11 ramp nabootsen en voordat ik sterf nog op mijn knieën kunnen gaan en om vergeving kunnen vragen? erg makkelijk leven heb je dan.
god is meer een excuus voor je slechte daden. christenen kunnen dus alles flikken wat ze willen, als ze daarna maar op de knieën gaan.
Dat vind ik lief van je!quote:Op zondag 19 juli 2009 20:44 schreef krakkemieke het volgende:
Snake-lady: Ik geloof dat iedereen naar de hemel gaat en daar leert wat hij fout gedaan heeft.
aan wie of wat?quote:Op zondag 19 juli 2009 20:52 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Heb jij weleens welgemeende excuses gemaakt?
Aan iets of iemand die je pijn had gedaan of verkeerd behandeld ofzo.quote:
Uhm, natuurlijk.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:55 schreef krakkemieke het volgende:
[..]
Aan iets of iemand die je pijn had gedaan of verkeerd behandeld ofzo.
Recht in hun gezicht sorry zeggen?
Krijg je dan ook antwoord? Ja joh is goed.quote:Op zondag 19 juli 2009 21:00 schreef krakkemieke het volgende:
Het is moeilijk om sorry te zeggen als je het echt meent.
Vergeving vragen is nog moeilijker.
Niet geloven is in dit verband ook op te vatten als een zwakte. Als god snapt dat mensen zwaktes hebben, dan snapt hij ook dat mensen ergens anders in kunnen geloven, of niet geloven. God heeft de mens gemaakt immers.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:40 schreef servus_universitas het volgende:
Dit tweede deel is het vervolg op... tromgeroffel.... deel 1: Christelijke tegenstrijdigheid
[..]
Waar het om gaat is dat er begrip is voor de zwakte van het vlees en de zondige aard van de mens, maar waar je op wordt afgerekend is het niet accepteren van de verlossing door Christus.
Psychose..., ik zei het toch.quote:Op zondag 19 juli 2009 21:11 schreef krakkemieke het volgende:
Al krijg ik geen antwoord, ik ben er dan klaar mee.
Mijn relatie met het goddelijke is persoonlijk en direct. En als ik een vraag stel, krijg ik soms antwoord ja.
Er is idd een soort afrekening.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:40 schreef servus_universitas het volgende:
[..]
[..]
Zo ontzettend waar en zo ontzettend raak deze quote van Richard Dawkinsquote:De God van het Oude Testament is zo'n beetje het onaangenaamste personage
dat de literatuur ooit heeft voortgebracht. Hij is jaloers en er nog trots op ook;
hij is een kleingeestige, onrechtvaardige, onverzoenlijke regelneef; een haatdragende,
bloeddorstige pleger van etnische zuiveringen; een vrouwenhatende,
homofobe, racistische, kinderen en volkeren uitmoordende, drammerige, megalomane,
sadomasochistische, onvoorspelbaar boosaardige dwingeland.
Ja, ik vond het wat vreemd dat je half afgemaakte zinnen typt. Vind je dat raar?quote:Op zondag 19 juli 2009 20:24 schreef Heathen. het volgende:
[..]
Je zag een leegte wat je irritant vond overkomen. Een half afgemaakte zin.
quote:Op zondag 19 juli 2009 20:24 schreef Heathen. het volgende:
Oke: jij ziet dingen die er niet zijn, omdat die dingen er niet zijn.
Toestsbaar? Hoe toets je dat dan?quote:Op zondag 19 juli 2009 20:24 schreef Heathen. het volgende:
Het is toetsbaar. Dan valt er weinig mee te geloven, dan is het weten.
Dus je erkent dat hun 'christen-zijn' hen nou niet bepaald windeieren legde?quote:Op zondag 19 juli 2009 20:24 schreef Heathen. het volgende:
Zonder dat geloof waren ze toch al niet echt op de hand van... dus dit extraatje noem ik nou niet echt iets bijzonders om het dan niet te laten.
quote:Op zondag 19 juli 2009 20:24 schreef Heathen. het volgende:
Dan niet.
Dus een metafysische, tijdloze, almachtige bak nasi? Dan is 'bak nasi' dus gewoon een andere naam voor wat christenen God noemen.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:24 schreef Heathen. het volgende:
In jouw ogen.
Maar het kan voor iemand die gelooft net zo groot zijn als voor een Christen.
Leg uit...quote:Op zondag 19 juli 2009 20:24 schreef Heathen. het volgende:
Dat is niet waar. Dat weet je zelf ook. En als het wel waar zou zijn dan weet je ook dat je direct met een probleem zit.
En atheïsme is 'ongeschonden'? De 'default position'? Waar baseer je dat op?quote:Op zondag 19 juli 2009 20:24 schreef Heathen. het volgende:
Ieder mens begint ongeschonden. Dus nee.
Ik snap niks van je laatste zin maar dat terzijde. Ik heb de onjuiste premisse voor je dikgedrukt.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:24 schreef Heathen. het volgende:
1. God exists
2. God is omnipotent, omniscient, and perfectly good
3. A perfectly good being would want to prevent all evils.
4. An omniscient being knows every way in which evils can come into existence.
5. An omnipotent being who knows every way in which an evil can come into existence has the power to prevent that evil from coming into existence.
6. A being who knows every way in which an evil can come into existence, who is able to prevent that evil from coming into existence, and who wants to do so, would prevent the existence of that evil.
7. If there exists an omnipotent, omniscient, and perfectly good being, then no evil exists.
8. Evil exists (logical contradiction).[2]
Ik weet wel dat je deze eerder hebt gezien. Maar als je dit terzijde gaat leggen vanuit gegeven dat je dit niet vanuit logica moet gaan bekijken, dan kan je goed en kwaad ook naast je leggen omdat goed en kwaad juist uit logica bestaat.
Het gaat hier niet over wetten, het gaat hier over wat jij slecht of goed vindt. Jij vindt iemand verkrachten even slecht als het eten van een appel toch?quote:Op zondag 19 juli 2009 20:24 schreef Heathen. het volgende:
Als ik een regel ga maken dat appels uit bomen komen die door de duivel zijn opgesteld. En dat die appels eigenlijk verloren zielen zijn die in de appelboom zich huisvesten. En dat door het eten van die appel men nooit meer in de hemel kan komen. Ja dan is het net zo slecht.
Een samenleving die zo'n regel heeft en het gebeurd, dan raakt de samenleving ontwricht als meerdere mensen appels gaan eten.
Volgens mij kan een mens ook handelen uit liefde, denk je niet?quote:Op zondag 19 juli 2009 20:24 schreef Heathen. het volgende:
De mens handelt uit zelfbescherming, niet uit liefde. Of althans, liefde zoals een christelijke God dat graag zou zien.
Wie zegt dat alle mensen die voor Jezus geboren zijn niet in de hemel komen? Waar baseer je dat op?quote:Op zondag 19 juli 2009 20:24 schreef Heathen. het volgende:
Om het even maar weer even bij het Adam en Eva verhaal te komen; God vind het rechtvaardig dat de keuze van één persoon verantwoordelijk wordt gehouden over miljarden mensen.
Ik als mens vind zoiets niet rechtvaardig, maar waarschijnlijk zal dat voor een God wel rechtvaardig zijn. Daarom denk ik ook niet dat rechtvaardigheid aan menselijke normen te meten is als je zo'n soort god zou hebben. Is het rechtvaardig om alle mensen, ook al geloofden ze in God, nooit in de hemel te laten komen omdat ze iets te vroeg voor Jezus waren geboren? Die reden zal er dan wel zijn, maar niet volgens menselijke maatstaven.
Jij houdt van complottheorieën volgens mij. Of Constantinus wel of niet christen was boeit mij niet zo, ik heb sowieso een gezond wantrouwen tegen Romeinse Keizers/ Bisschoppen van Rome.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:48 schreef pufje het volgende:
wat niet onbelangrijk is om te weten,
Keizer Constantinus heeft zich - in tegenstelling tot wat op christelijke scholen beweerd wordt - zich nooit bekeerd tot het christendom maar was - en bleef - aanhanger van gods zoon: Mithras, doch stond slechts toe dat beide godsdiensten zich "verenigden" onder een gezamenlijke geloofsbelijdenis: die van Nicea.
Hij moest wel, er was op dat moment zowel een enorm sociaal conflict over de absurde rijkdom van een aantal zeevarende onderdanen als tegelijkertijd ook nog een hevig conflikt met diverse godsdiensten waarbij men - zoals gebruikelijk - met elkaar op de vuist en met het mes ging afslachten. Het konflikt strekte zich ook uit in het leger dat niet alleen uit dienst-
plichtigen bestond maar ook gecontracteerden.
De oplossing was een vereniging van vele godsdiensten die meestal in de kern ervan hetzelfde zijn - dat advies kwam hem goed uit en aldus geschiedde.
In ieder geval voorkwam een vereniging grote sociale onrust onder de vele bevolkingsgroepen: men geloofde nu hetzelfde.
Maar daarvoor was wel noodzakelijk om in alle gevonden boekrollen de teksten wat "aan te passen", dus flink te wijzigen hetgeen ook is gedaan. Omdat Romeinen en Nazi's alles documenteerden weten we dit alles exact en daar is wetenschappelijk geen discussie over: dat is in Nicea vastgelegd. Zelfs onder Hervormde dominees is nooit discussie over "aangepaste" teksten:
iedere dominee weet dat in Mattheus de 1e regel: "de zoon van god" niet doorMattheus is geschreven maar op last van de Keizer is ingevoegd(mede daarom weer verwijdert); en dat nodig
was om christendom te mogen dulden naast de staatsgodsdienst Mithras.
Ook het "eniggeboren" is onbijbels en afkomstig uit de Mithras. En zelfs daarover is in geen enkel kerkgenootschap twijfel over: 't was nodig. Dit alles lijkt opzienbarend doch Dan Brown zet slechts dingen op papier die
in faculteiten godgeleerdheid al eeuwenlang bekend waren doch toenmalig publiek absoluut niet horen wilde. En dat nu opeens wel???
Onder andere de paus met bijbehorende onzin kwam hiervandaan.
De kans is groot dat als je zo denkt dat je niet oprecht bent over je vergeving en je dus ook niet vergeven zult worden.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:49 schreef Coatmine het volgende:
Inderdaad, levensgevaarlijk zijn wij... brrrr.quote:Op zondag 19 juli 2009 20:49 schreef Coatmine het volgende:
Dit zijn allemaal zaken die al ruim 200 jaar voor Constantijn beschreven staan in de bijbelse geschriften.quote:Op zondag 19 juli 2009 21:22 schreef pufje het volgende:
Waarom het christendom een grote oplichting is!
Zie mijn eerdere post bij het begin van deze topic: Christelijke Tegenstrijdigheid (deel 2)
Dit is een "vervolg" post.
Waarom Keizer Constantijn niet werkelijk was bekeerd, (Terwijl dit een belangrijke basis is/was voor het christendom, Hierover meer onderaan, eerst het belangrijkste behandelen)
Hier volgens Quotes van onthullende artikelen.
Quote van artikel> http://www.bovenlichten.net/id31.html
Keizer Constantijn (ook een Mithras-ingewijde) koos in 310 voor de christenen. In aanvang was er toen nog niet sprake van een strijd tussen de beide godsdiensten.
Dat het christendom meer en meer terrein won, is vooral te danken aan het feit dat het christendom veel van de ceremonies en leerstellingen van het Mithracisme overnam.
Een paar voorbeelden: de persoonlijke relatie tussen mens en god, wat in de Romeins/Griekse godsdienst niet bestond. Deugden als zelfverloochening, zelfcontrole en seksuele onthouding. Het geloof in onsterfelijkheid, een hiernamaals en een laatste oordeel. Een rituele doop en rituele maaltijd met brood en wijn. Het kweken van een broederschapsband tegen de krachten van het kwaad/het duister.
Kerst is duidelijk overgenomen van heidenen ja, dat klopt. De zondag is iets twijfelachtiger gezien de eerste christenen ook al samenkomsten hadden op zondag omdat dit de dag was dat Jezus was opgestaan ('de dat des Heeren').quote:Op zondag 19 juli 2009 21:22 schreef pufje het volgende:
De Zondag was al de dag, opgedragen aan Mithras. Bij de winterzonnewende (Kerst) vierde men al de geboorte van Mithras.
Het nuttigen van brood een wijn komt al voor in de evangeliën uit de eerste eeuw n.c. Voor de hele christendom/mithra battle dus. Bovendien was wijn en brood zo ongeveer het enige wat men at destijds, dus die vergelijkingen zijn snel getrokken.quote:Op zondag 19 juli 2009 21:22 schreef pufje het volgende:
Quote van een zeer interessant artikel> http://www.vkblog.nl/bericht/172573/Mithras,_Dionysus_en_Jezus
In de eerste eeuw voor Christus kwam er in het Romeinse rijk een cultus opzetten die genoemd werd naar de vereerde godheid Mithras. Het Mithraisme gaat mogelijk terug op de Perzische god Mithras, die al in 2000 voor Christus bekend was. Er zijn echter grote verschillen met dat geloof.
De Mithrasverering was een cultus waar niet zomaar iedereen lid van kon worden, je moest worden geinitieerd (enigzins vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Vrijmetselarij nu). Vrouwen konden geen lid worden. De cultus werd door het hele Romeinse rijk populair, vooral onder soldaten.
Centraal ritueel binnen het Mithraisme was de zogenaamde "tauroctonie". Deze symboliseerde het doden van een stier door de god Mithras. Het bloed en vlees van deze ritueel geslachte stier zou bijzondere krachten geven en mogelijk onsterfelijkheid. Later werden ook brood en wijn gebruikt ter vervanging van een echte stier. Hier zien we al een overeenkomst met het christendom. Binnen het christendom wordt het nuttigen van brood en wijn als lichaam van Christus gesymboliseerd, en wordt Jezus gezien als het lam (i.p.v een stier) dat geslacht is voor alle mensen. (Zie link voor verdere informatie)
Dit klopt wel redelijk ja.quote:Op zondag 19 juli 2009 21:22 schreef pufje het volgende:
Quote van artikel> [http://www.bertsgeschiede(...)uw4nc_rome_west1.htm
De "bekering" van Constantijn de Grote tot het Christendom is een merkwaardige en verwarde zaak. Opgevoed aan het hof van Diocletianus ten tijde van het hoogtepunt van de Christenvervolgingen, zou hij erg doordrongen zijn geraakt van de aard en de kracht van het Christelijke geloof en het is niet onmogelijk dat zijn moeder, het barmeisje Helena, daartoe al bekeerd was. Toch was hij in zijn vroegere leven kennelijk een aanbidder van Sol Invictus (De Onoverwonnen Zon) en hij schijnt een tijdlang de overtuiging toegedaan te zijn geweest dat de zon en de god der Christenen één en dezelfde waren.
Zelfs in 318 gaf hij nog steeds munten uit met het opschrift Sol Invictus Come Augusti en uit de redactie van zijn edict, waarin de zondag een verplichte rustdag wordt, krijgt men sterk de indruk dat hij geloofde dat de Christenen de zondag inderdaad voor het vereren van de zon reserveerden. Volgens zeggen bekeerde Constantijn zich tot het Christendom als dank voor de overwinning op zijn rivalen, maar waarschijnlijk was de ware beweegreden dat hij hoopte op steun van de Christenen om zijn macht te kunnen blijven uitoefenen.
Klopt ook.quote:Op zondag 19 juli 2009 21:22 schreef pufje het volgende:
Quote van artikel> http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel24/kn2408b.htm
Constantijn was een pragmaticus. Hij heeft zich pas enkele dagen voor zijn dood laten dopen, toen hij ziek werd. En nog door een ariaan ook, een ketter. Toen liep hij in het witte kleed der nieuwgeboren door zijn grote paleis in Nicomedia. Hij is begraven in de kerk van de Heilige Martelaren. Daar hebben ze toen twaalf sarcofagen neergezet, als van de twaalf apostelen, en Constantijn als de dertiende ernaast. Daarna heeft het christendom een enorme opmars gemaakt. Even later was het staatsgodsdienst onder Theodosius.
Wederom niet echt schokkend dit.quote:Op zondag 19 juli 2009 21:22 schreef pufje het volgende:
Quote van artikel> http://www.gh-gpc.nl/repository/REP_filemanager_download.asp?t ype=&file=01. de eerste eeuwen christendm_403918261.doc&downloadname=01. De eerste eeuwen christendom
In navolging van zijn moeder Helena, 'bekeert' de nieuw aantredende Romeinse keizer Constantijn zich tot het christendom. Hij blijft in werkelijkheid echter tot zijn overlijden een aanhanger van het veelgodendom en laat zelfs munten slaan ter ere van Apollo.
De christenvervolgingen worden pas minder wanneer de Romeinse keizers christen worden. Dat begint in 312. Keizer Constantijn de Grote wint een slag bij de Milvische brug in Rome. Volgens een legende had hij op de vooravond van de slag een kruis tegen de ondergaande zon gezien, met de letters: I.H.S. wat staat voor In Hoc Signo (vinces), wat betekent:
in dit teken zult gij overwinnen.
Bij DIT "Kruis" moet je ECHTER denken aan het Chi Rho monogram!! link ter uitleg> http://en.wikipedia.org/wiki/Chi-Rho
Ja, en gelukkig heeft Dawkins ervoor geleerd... oh nee, dat heeft hij niet.quote:Op zondag 19 juli 2009 21:52 schreef Sakura het volgende:
[..]
Zo ontzettend waar en zo ontzettend raak deze quote van Richard Dawkins
Dawkinsquote:Op zondag 19 juli 2009 21:52 schreef Sakura het volgende:
[..]
Zo ontzettend waar en zo ontzettend raak deze quote van Richard Dawkins
quote:Op zondag 19 juli 2009 20:49 schreef Coatmine het volgende:
quote:Op zondag 19 juli 2009 22:30 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Jij houdt van complottheorieën volgens mij. Of Constantinus wel of niet christen was boeit mij niet zo, ik heb sowieso een gezond wantrouwen tegen Romeinse Keizers/ Bisschoppen van Rome.
Het gaat mij erom dat jij nu lijkt de claimen dat de bijbel en de christelijke geloofsregels van vandaag de dag allemaal een uitvinding zijn van Constantinus, dat is natuurlijk grote lariekoek. Door middel van tekstkritiek kunnen we de vandaag de dag zeer betrouwbaar reconstrueren. Ook weten we vanuit correspondentie van kerkvaders wat de geloofsleer was voor Constantinus. Je doet het veel schokkender lijken dan het werkelijk is.
Ik vind er bar weinig. Noem eens wat van die gelijkenissen dan?quote:Op zondag 19 juli 2009 22:49 schreef pufje het volgende:
[..]
Ooit een keer de gelijkenissen onderzocht met andere geloven zoal het Mithras enz, je vind er bar veel gelijkenissen met Jezus.
Ik ken aardig wat theologen en theologiestudenten, ik bestudeer het zelf in mijn vrije tijd. Ik herken me totaal niet in wat je zegt.quote:Op zondag 19 juli 2009 22:49 schreef pufje het volgende:
Dit heeft geen ene fuck met complot theorieën te maken, dit weten we omdat de Romeinen alles documenteerden. Veel mensen die voor theoloog studeren geloven niet meer omdat ze te veel "shit" tegenkomen. Tegenstrijdigheden, vervalsingen etc. En ik ken er meerdere, als je wilt kun je een keer met ze praten, en anders gaan we een keer naar de universiteit van Leiden.
Wie zegt dat?quote:Op zondag 19 juli 2009 22:38 schreef koningdavid het volgende:
[..]
Dit zijn allemaal zaken die al ruim 200 jaar voor Constantijn beschreven staan in de bijbelse geschriften.![]()
Hoe kan dat nou pas door Constantijn zijn ingevoerd?
[..]
Wat bedoel je dan?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |