quote:
Op zaterdag 25 juli 2009 17:27 schreef Waag-hals het volgende:[..]
In feite trekt de schrijver LLI verhaal helemaal geen conclusies. Het kan goed of slecht zijn voor een individu, ook nog eens afhankelijk van de situatie. De overeenkomst met ADHD en intelligentie is dan ook: het is maar wat je ervan maakt.
Bovendien vind ik posts beoordelen van Fokkers ook geen geschikte maat voor intelligentie. Zo gebruiken sommigen geen interpunctie, maken spelfouten en beoordelingsfouten. Iemand die de moeite neemt voor zoiets of simpelweg zijn post nog eens doorleest zal een 'intelligentere' post plaatsen.
Intelligentie zullen we pas begrijpen wanneer we het brein en bewustzijn begrijpen. In feite tasten we nog steeds in het duister als het om het beschrijven en bepalen van intelligentie gaat.
Vooraleerst tasten we in het duister omdat er geen duidelijk framework voor (de nieuwe definitie van) intelligentie is.
Op het moment is intelligentie nog hetgeen dat met de IQ-test wordt gemeten. Je zou in dat licht dus kunnen stellen dat we wel weten wat intelligentie is.
Als je dan weer de discussie opent: 'wat is intelligentie?', en je gaat twijfelen aan het feit dat de IQ-test inderdaad intelligentie meet, tja, dan tasten we vanzelfsprekend weer in het duister.
De IQ-test meet iets. Hetgeen dat het meet correleert met schoolprestaties en baansucces (indien de inzet er ook naar is natuurlijk, maar dat spreekt voor zich. Je moet je potentieel altijd benutten om aan te kunnen tonen dat je het bezit). Het test abstract-redeneervermogen, het test algemene ontwikkeling (ja, gebaseerd op kennis, dat klopt. Maar algemene ontwikkeling heet natuurlijk niet voor niets zo), het test je vermogen om bepaalde concepten te omschrijven (bij de WAIS dan iig), het test je kortetermijngeheugen, en ga zo maar door. Dit zijn een paar maatstaven die gehanteerd worden voor intelligentie, en waar vanuit vervolgens via een IQ-test bepaald wordt of iemand al dan niet intelligent is. Als je gaat twijfelen aan die definitie tast je, zoals gezegd, inderdaad opnieuw in het duister. Ik vraag me dan wel af waarom je eraan twijfelt.
Ik ben zelf inderdaad van mening dat een IQ-test zoals die er op het moment uit ziet nog niet perfect is. Er is nog genoeg ruimte voor verbetering. Maar de uitslag correleert nou eenmaal wel sterk met iemands capaciteiten.