Het begon allemaal op 25 april, toen DennisMoore in dit topic meldde dat hij een heel interessante manier was tegengekomen waarop je zelf aan 'ontwikkelingshulp 2.0' kunt doen: Kiva. Via de microkrediet-organisatie Kiva kan iedereen kleine leningen verstrekken (vanaf 25 dollar) aan individuele ondernemers uit ontwikkelingslanden, die daarmee geholpen worden hun bedrijfjes op te starten of uit te breiden.
Een paar maanden later hebben zich meer dan 40 FOK!-users bij het opgerichte Team FOK! aangemeld, en vandaag is een mijlpaal bereikt! De leden van het FOK!-team hebben met elkaar 3000 dollar uitgeleend! Met deze 3000 dollar heeft het team meer dan 100 ondernemers uit ontwikkelingslanden overal ter wereld geholpen, doordat zij nu de broodnodige investeringen in hun kleine bedrijfjes kunnen doen.
Als microkredietverstrekker krijg je een mooi overzicht in je portfolio met Google maps en statistieken over je verstrekte leningen en je ontvangen betalingen. Ook krijg je tijdens de looptijd van de lening af en toe updates over de ondernemer aan wie je geld hebt uitgeleend. En na afloop wordt het uitgeleende bedrag weer aan je terugbetaald. Zo kun je het geld opnieuw uitlenen aan een andere ondernemer, of via Paypal weer op je eigen bankrekening laten storten.
Als je wilt weten hoe het precies werkt, kun je de website van de organisatie raadplegen of even een kijkje nemen in het lopende Kiva-topic. Help jij het Fok!-team mee naar de volgende mijlpaal van 5000 dollar?
Update:
Het FP bericht en dit topic, wat ook op de forumindex hangt, werpt zijn vruchten af! De teller bij het open van dit topic gisteren nog op 3000 euro, het is nu maar liefst 5300 dollar! 2300 dollar op een dag, hulde aan iedereen die mee doet!
[ Bericht 4% gewijzigd door NanKing op 19-07-2009 17:02:36 ]
Waar intrappen? Het is gewoon een goed doel, je geeft ze geld en je krijgt gemiddeld 97% ervan terug, maar toch help je ze. Ik ga zelf geen geld overmaken, alleen als ik er winst uit zou kunnen halen maar toch
Dit soort initiatieven zijn natuurlijk een stuk duurzamer.
Ja, het is iets van een andere orde denk ik.
Als de basis in orde is, drinkwater, ziekenhuisje, schooltje... dan is dit daarna wel het beste denk ik. Zo leren mensen voor zichzelf zorgen, en gaat er niet een zak geld richting de bankrekening van een of andere regerings-bobo (= strijkstok).
Gelijk heb je, eigenlijk is het gewoon een wereldwijde scam, die ons geld teruggeeft nadat we wat uitgeleend hebben en duizenden berichtjes per dag over tienduizenden fictieve personen naar inboxen stuurt, om uitgebreid te vertellen wat er met onze leningen, die we teruggekregen hebben allemaal is gedaan, door deze personen. Zelfs Bill Clinton is erin getrapt....
Met andere woorden, lees je eens echt in en reageer dan pas.
Precies, het zou niet de eerste keer zijn dat je als Fokker wordt belazerd
Lees het topic nou gewoon even door en dan vooral de openingspost. Is het nou zo moeilijk te begrijpen dat er echt mensen en instanties bestaan, die het goed voorhebben met de wereld.
Iedereen kan in eerst instantie zijn of haar vraagtekens zetten, maar Kiva heeft zich allang bewezen als meer dan betrouwbaar.
En dit is geen officieel FOK!-initiatief, dit is een initiatief van DennisMoore en degenen die zich verdiept hebben in zijn idee, en er serieus over nagedacht en naar gekeken hebben.
En dit is geen officieel FOK!-initiatief, dit is een initiatief van DennisMoore en degenen die zich verdiept hebben in zijn idee, en er serieus over nagedacht en naar gekeken hebben.
'k Deed in het eerste topic eigenlijk gewoon maar een simpele spot van iets wat ik interessant vond , niet echt een initiatief. En inderdaad, zonder die andere 40 Fok-teamleden zaten we nu nooit boven 3000 dollar natuurlijk!
Lamon, kun jij nog effe checken op welke plek we nu als team staan ?