abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 21 juli 2009 @ 12:19:24 #251
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_71175574
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 11:01 schreef kebabkever het volgende:
Toch bijzonder, dat het KNMI en Estofex altijd erg ver uit elkaar liggen. Als Estofex het bij het goeie eind heeft dan mag er wel een weeralarm uit gaan van het KNMI. Maar KNMI zal zeker toch wel weer op het allerlaatst een alarm geven. Of; helemaal niks!
Ik heb zojuist de guidance gelezen van het KNMI en deze keer komen ze aardig overeen. Het KNMI spreekt dan niet of zelden van supercellen enzo, maar er wordt wel gesproken over een situatie die lijkt op een Spaanse pluim en flinke potentiële instabiliteit, buien die door kunnen groeien tot 40.000 voet (= 12 km) en vanwege de behoorlijke hoeveelheid wind hoger in de atmosfeer kans op zware windstoten.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 12:19:58 #252
11102 knep
Mountainfreak
pi_71175591
Ziet er goed uit!
In de Eifel zal het ook wel behoorlijk losgaan lijkt me .
pi_71176095
Het weeralarm werkt toch niet bij het grote publiek, het word alleen "serieus" genomen door mensen die toch al weten dat er zwaar weer aan komt. Het moet toch eerst een keer goed mis gaan voordat in Nederland zoiets gaat leven.

Als er in deze tijd iets voor komt zoals in bijv. Borculo of Tricht en Chaam de vorige eeuw en de media er boven opspringt dan worden we wel weer wakker geschud. Storm of ijzel ziet men wel als een gevaar maar dat er in Nederland een tornado kan voor komen realiseerd bijna niemand zich.
pi_71176835
Als kind kan ik me ook een tornado (?) herinneren bij Heythuysen/Nunhem/Neer (leudal), in juli 1994.
Wij zaten op de camping in Roggel en daar ging het al behoorlijk los met hagel en onweer, maar een dag daarna door de bossen fietsen (5 km verderop) leerde ons dat we op de camping goed langs kwamen.
Eerst takken van bomen gehageld, vervolgens overal bomen om en nog verder fietsend ontdekten we dat op een punt alle bomen omlagen, een kapelletje waar we dan wel eens binnen gingen kijken was bijna een ruíne , het nabijliggende café: idem dito en overal kassen kapotgehageld.

Dat maakt op een achtjarig jochie wel indruk.

Maar als ik de kaarten moet geloven zijn wij Brabant en Limburg degenen die voor de hoofdprijs in Nederland gaan??
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
pi_71176903
Zuid-Holland krijgt vanavond het toetje(niet veel?)
  dinsdag 21 juli 2009 @ 13:03:12 #256
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_71176998
Toch leuk om bijna precies NL is in level 2 te hebben..

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Door het uitzakken van koude lucht achter een oceaandepressie, die richting Ierland koerst, is de stroming inmiddels gedraaid naar zuidelijke richting en is de aanvoer van warme lucht op gang gekomen. Een barocliene band, in de tekeningen als occlusie terug te vinden, passeerd vandaag ons land met wat lichte regen of een buitje. In het kielzog van deze barokliene zone bevindt zich een Thetaw850-rug, 16-18 graden, die gedurende de dag over ons land trekt. Op de westflank van deze rug ontwikkelt zich een thermisch laag en daaraan gekoppeld zijn vanavond flinke regen- en onweersbuien, mogelijk met hagel en zware windstoten te verwachten. Komende nacht trekt deze zone verder naar het noordoosten. Het koufront behorende bij deze depressie passeerd woensdag het westen van het land en blijft wat slepen over het oosten en kan daar dan nog voor onweersbuien met windstoten zorgen.

MODELBEOORDELING:
Initialisatie ziet er betrouwbaar uit. Exacte timing en locatie van de Theta-W850 rug is onzeker. De 00 uur run heeft deze weer wat meer naar het westen en daarmee ook de neerslag. De verschillen zijn gering maar kunnen uiteraard lokaal wel flinke consequenties hebben.
De ontwikkeling lijkt op een Spaans Pluim. De opbouw is op hoogte flink potentieel onstabiel, de onstabiliteitdepressie is erg groot en er staat tamelijk veel wind boven 950 hPa (45-50 kts). UKRM18 is tot de avond redelijk consistent met HiRLAM18, daarna ontstaan toch flinke verschillen in positie van de neerslaggebieden. EC12 houdt het vrijwel droog! Voorlopig houden we ons aan Hirlam. Woensdag opnieuw onweersbuien in het oosten van het land omdat het koufront dan nog niet echt naar het oosten doorloopt.
Aandachtspunten
WIND:
Bij onweersbuien vanavond kans op zware windstoten. Ivens komt tot 58 kt aan het eind van komende nacht in het oosten van ons land. Op geringe hoogte staat flink wat wind. De basis van de buien ligt hoog (3000-4000 voet) maar de buien kunnen wel doorgroeien tot fl400 en daarmee voldoende verticale bewegingen veroorzaken om zware windstoten aan de grond te veroorzaken. Tke komt overigens maar tot 25 knopen uitschieters. Tke is onder deze omstandigheden echter geen goede parameter voor het te verwachten van windstoten. Woensdag opnieuw uitschieters bij de buien in het oosten van het land.

BEWOLKING:
Vanavond CB's, mogelijk embedded, met hoge basis 3000-4000 voet in de avond met toppen tot 30000 -40000 ft.
Woensdag in het westen wat zon, in het oosten enkele onweersbuien.

NEERSLAG:
Mogelijk wat lichte regen of een buitje op de barocliene band in het zuiden van het land en elders in de middag een lichte bui. Onstabiele HiRLAM laat aan het eind van de middag de neerslag ontstaan. Vooral 's avonds van het zuiden uit sterk oplevende buienactiviteit met onweer, hagel en zware windstoten. Zoals bij de wind reeds vermeld hebben de buien geen dagelijkse gang nodig voor de forcering. Bv. de progtemp EHFS van 18UTC laat gewoon een onstabiele opbouw op hoogte zien. De buien kunnen dan ook gewoon tot laat in de avond doorgaan. Woensdag in het westen droog, in het oosten nog enkele onweersbuien.

ZICHT:
Goede zichten, in buien soms slecht, komende nacht vooral in het westen kans op mistbanken.
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_71177214
We zien het vanavond/vannacht wel, voordat ik ga slapen doe ik wel alle stekkers eruit
pi_71177653
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 00:29 schreef Zipportal het volgende:
Dit topic gaat morgen weer storm lopen.

Leuk level 2, hopen dat het niet weer inkakt,
Ik moet nog zien of het storm gaat lopen... Want er is best een kans dat er maar een paar buien ontstaan die echt extreem zijn. Uitgebreid noodweer lijkt er niet te komen.
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 11:07 schreef kikoooooo het volgende:
http://estofex.org/cgi-bin/polygon/showforecast.cgi?lightningmap=yes&fcstfile=2009072206_200907202214_2_stormforecast.xml

Mag ik daaruit begrijpen dat het noodweer gaat worden in heel Nederland vandaag?
Neuh. Die kans is klein. Plaatselijk kan het wel flink spoken (zware hagel, zware windstoten, zware totnado's) .
Een nichterige moslim, is een Islamietje.[/b] H. Finkers
[b]Die met de hoogste percentages gaan het eerst.[/b] B. B.
|[b]DASOO
| LastFM|
pi_71177811
Die kaarten zien er helemaal niet goed uit voor waar ik woon, ja voor een redelijk regenbuitje.. Achja, ik zie wel wat er van komt.

Oh, nu zie ik via dat Accuweather dat ik alleen maar regen krijg
pi_71177873
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 01:12 schreef DemonRage het volgende:

[..]

Bijna...

Een windhoos kan, net als een waterhoos, onder elke bui ontstaan en zijn niet zo krachtig als tornado's. In het Engels heten ze ook landspout.

Tornado's ontstaan alleen onder supercellen: buien met een roterende updraft (mesocyclone). Onder die mesocyclone zakt de basis van de wolk wat uit (wallcloud) en daaruit ontstaat de tornado. Deze zijn wat destructiever dan windhozen.
Held. Nou nog even het verschil tussen een rolwolk en een shelfcloud, en dan zijn alle onduidelijkheden de wereld uit .
|[b]DASOO
| LastFM|
pi_71177921
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 13:21 schreef i2Them2 het volgende:

[..]

Neuh. Die kans is klein. Plaatselijk kan het wel flink spoken (zware hagel, zware windstoten, zware totnado's) .
Weer iets nieuws?
Life is Music
pi_71177989
Weer

Verwachting tot morgen middernacht
dinsdag 21 juli en woensdag 22 juli 2009
Tegen de avond pittige onweersbuien met kans op zware windstoten.
Perioden met zon en vrijwel overal droog. Het kwik stijgt naar zomerse waarden van 25 graden aan de kust tot mogelijk 28 graden in het zuidoosten. Aan het eind van de middag komen van het zuiden uit pittige onweersbuien opzetten met kans op hagel en zware windstoten tot 90 km/u. De zwakke tot matige wind komt aanvankelijk uit het zuidoosten, maar wordt veranderlijk.

http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/
pi_71178000
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 13:29 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

Weer iets nieuws?
Nog nooit van gehoord dan ?!
|[b]DASOO
| LastFM|
  dinsdag 21 juli 2009 @ 13:32:10 #264
97042 Sj0rSz
Erkend Oppersoftie
pi_71178002
http://scandinavia.meteox.com/

Finland krijgt opnieuw de volle laag
Op donderdag 28 juni 2012 20:52 schreef Peterselieman het volgende:
We hebben Sjorsduels. Saaie wedstrijden waarin niets gebeurt en die ellendig lang duren :P
pi_71178531
Finland heeft het wel te pakken
pi_71178559
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 13:32 schreef Sj0rSz het volgende:

Finland krijgt opnieuw de volle laag
Ik vertrouw die Finnen niet zo...
|[b]DASOO
| LastFM|
pi_71178620
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 13:32 schreef i2Them2 het volgende:

[..]

Nog nooit van gehoord dan ?!
Nu wel.
Life is Music
pi_71178674
Temperatuur schiet hier trouwens omhoog in de achtertuin, in een uur tijd een graad erbij.
Life is Music
  dinsdag 21 juli 2009 @ 14:05:37 #269
11102 knep
Mountainfreak
pi_71179072
Bijna 29 graden in het dorp .
  dinsdag 21 juli 2009 @ 14:17:41 #270
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_71179459
Op het moment is er nog niet veel aan de hand op de radar. Dat zou over een paar uur toch anders moeten zijn.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 14:22:03 #271
34586 kepler
No bounce, no play
pi_71179610
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 13:28 schreef i2Them2 het volgende:

[..]

Held. Nou nog even het verschil tussen een rolwolk en een shelfcloud, en dan zijn alle onduidelijkheden de wereld uit .
Een rolwolk rolt en een shelfcloud niet
The line is a dot to you!
  dinsdag 21 juli 2009 @ 14:27:40 #272
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_71179780
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 12:34 schreef Estate het volgende:
Het weeralarm werkt toch niet bij het grote publiek, het word alleen "serieus" genomen door mensen die toch al weten dat er zwaar weer aan komt. Het moet toch eerst een keer goed mis gaan voordat in Nederland zoiets gaat leven.

Als er in deze tijd iets voor komt zoals in bijv. Borculo of Tricht en Chaam de vorige eeuw en de media er boven opspringt dan worden we wel weer wakker geschud. Storm of ijzel ziet men wel als een gevaar maar dat er in Nederland een tornado kan voor komen realiseerd bijna niemand zich.
Simpel omdat die weeralarmen meestal de plank mis slaan. Daarbij komt dat men dat vroeger ook nooit had en de wereld gewoon door ging. Ik heb ooit met windkracht 12 naar school gefietst terwijl t hagelde. Toen was er ook geen windalarm. Puur mensen bang maken zo een alarm.

Als er ooit een tornado komt hier in Nederland dan gelooft men dat toch pas als ze t zien dus waarom waarschuwen? Zodra die geland is is t toch al te laat al zal t geen F5 zijn hier maar eerder een F1 of wel windhoos.
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  dinsdag 21 juli 2009 @ 14:31:20 #273
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_71179910

En weer is t raak in Finland. Leuke zomer hebben ze daar.
  dinsdag 21 juli 2009 @ 14:34:07 #274
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_71180009
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 14:27 schreef Outpost76 het volgende:

Simpel omdat die weeralarmen meestal de plank mis slaan. Daarbij komt dat men dat vroeger ook nooit had en de wereld gewoon door ging. Ik heb ooit met windkracht 12 naar school gefietst terwijl t hagelde. Toen was er ook geen windalarm. Puur mensen bang maken zo een alarm.
Over de dijk naar school fietsen en om de haverklap je fiets uit de berm moeten vissen!
  dinsdag 21 juli 2009 @ 14:35:53 #275
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_71180073
quote:
Op dinsdag 21 juli 2009 14:34 schreef JDude het volgende:

[..]

Over de dijk naar school fietsen en om de haverklap je fiets uit de berm moeten vissen!
hehehehe nee ik gelukkig niet over de dijk. Jij wel?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')