abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71040225
Politie waarschuwt voor skimmers
Skimmen
Regio, 16-07-2009 • Regio, donderdag 16 juli 2009
De politie waarschuwt voor een nieuwe manier van skimmen waarbij criminelen betaalautomaten die in winkels en bedrijven worden gebruikt weten te manipuleren. De nieuwe werkwijze is de laatste twee weken op verschillende plaatsen in Nederland voorgekomen. In twee gevallen waren bedrijven in de regio Noord-Holland Noord het slachtoffer. In een van deze gevallen kon een verdachte worden aangehouden.

Tot dusverre maakten criminelen meestal gebruik van betaalautomaten waar een opzetstuk op bevestigd werd. Hiermee konden gegevens van bankpassen worden gekopieerd. Voor winkels werd een betaalautomaat ontwikkeld waarmee deze manier van skimmen onmogelijk was. Het gaat daarbij om de Xenta betaalautomaten. Inmiddels is gebleken dat criminelen ook hiervoor een methode voor hebben ontwikkeld om klantgegevens te ‘stelen’, waarna de rekeningen van slachtoffer leeggeroofd kunnen worden.

Insluiten
De werkwijze van de criminelen is hondsbrutaal en heel eenvoudig. Tegen sluitingstijd van een winkel verstopt de crimineel zich. Als iedereen naar huis is komt hij tevoorschijn en maakt hij een gat in het plastic van de betaalautomaat. Hierin installeert hij apparatuur die de gegevens van de bankpas opslaat en via een cameraatje meteen ook meekijkt naar de pincode die wordt ingetoetst. Soms wordt dit cameraatje ingebouwd in de betaalautomaat, maar soms wordt deze ergens anders, bijvoorbeeld in het plafond, gemonteerd.

Plastic plaat
Na het inbouwen wordt een nieuwe plastic plaat over het gat geplakt en worden de randjes netjes bijgewerkt. Na zijn ‘werkzaamheden’ verstopt de crimineel zich weer tot de winkel open gaat. Een aantal dagen later komt de dief weer terug om ’s nachts zijn apparatuur weer op te halen.

Controle
Toch staat de winkelier niet helemaal machteloos. Bij een grondige controle van de betaalautomaten is te zien dat ermee geknoeid is. De opgeplakte plastic plaat laat altijd naden achter, terwijl het plastic anders glad is en vlakken in elkaar overlopen. En mocht de camera ingebouwd zijn, dan zit er een klein gaatje (soms maar van een millimeter) op een plaats waar geen gaatje thuis hoort.

Voorkomen
Maar er is nog meer aan te doen. In een winkel met goede alarmapparatuur kan een crimineel zich zo eenvoudig laten insluiten. Mocht u al een alarmsysteem hebben, controleer dit dan regelmatig. En mocht er toch worden ingebroken, controleer dan meteen of uw betaalautomaten soms het doel waren van de inbrekers.

Extra informatie
De afdeling Forensische Opsporing heeft een presentatie gemaakt over deze manier van skimmen. De presentatie is te downloaden vanaf de website van de politie Noord-Holland Noord .

bron : http://www.politie.nl/noo(...)huwtvoorskimmers.asp
  donderdag 16 juli 2009 @ 17:42:58 #2
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_71040430
M.a.w. tijd om de straffen veel zwaarder te maken.
censuur :O
pi_71040438
Het is gewoon een kat-muis spel, ze verzinnen toch altijd wel iets nieuws.
pi_71040563
Ja heel leuk dat de politie waarschuwt voor een nieuwere methode. Die skim-criminelen zijn heus niet achterlijk. Zij verzinnen dan gewoon een nieuwe methode om te skimmen.

De fout ligt bij het beleid in Den Haag. Die willen per se de grenzen wagenwijd opzetten voor Roemenen en Bulgaren.
  donderdag 16 juli 2009 @ 17:47:56 #5
223335 B.E.D
Ik spring van de hoogste berg
pi_71040593
We moeten gewoon ophouden met pinnen. Gewoon contant betalen.
Vroeger kon je nog gewoon binnen in de bank je geld halen, bij zo'n vriendelijk mevrouw achter een balie.
Op zondag 21 juni 2009 14:23 schreef steeg het volgende:
haha als je BED in kleine letters schrijft... bed dan lijkt het ook op een bed! wooooowwwww!
pi_71040616
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 17:47 schreef B.E.D het volgende:
We moeten gewoon ophouden met pinnen. criminelen binnenlaten. Gewoon contant betalen.
Vroeger kon je nog gewoon binnen in de bank je geld halen, bij zo'n vriendelijk mevrouw achter een balie.
pi_71040639
dit is toch helemaal niet nieuw?

Gebeurde maaaaanden geleden ook al bij een Gamma of Praxis ofzo
pi_71040843
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 17:49 schreef Jamiroquai het volgende:

Idd, zo ben ik ruim 1 jaar geleden geskimmed.
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_71041001
Sjeuzes hee, zoveel maatregelen moeten winkeliers nemen omdat onze regering te schijterig is om criminelen hard aan te pakken en criminelen te weren aan de grens.
pi_71041613
Waarom moet onze regering maatregelen nemen terwijl de pinapparaten hopeloos verouderd zijn en allang door nieuwere versies vervangen hadden kunnen zijn waarbij in ieder geval geen gebruik meer gemaakt wordt van de magneetstrip. Winkeliers, banken en pinapparaat ontwikkelaars mogen ook wel verantwoordelijkheid dragen.
  donderdag 16 juli 2009 @ 18:30:53 #11
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_71041754
Alsof er in die winkels geen infrarood alarm afgaat als er iemand na sluitingstijd in een afgesloten zaak rondwandeld, als ik het zo lees kan je dus beter om je heen kijken of er bewegingsmelders hangen dan of er met het apparaat geknoeid is
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
pi_71041819
Een winkel heeft toch ook cameras die snachts draaien? Knappe jongen als je dan ook nog voor elkaar krijgt dat je niet word gefilmd. En winkels worden savonds ook schoon gemaakt, dus ik weet niet waar je je dan zou moeten verstoppen.
  donderdag 16 juli 2009 @ 18:37:17 #13
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_71041875
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 17:47 schreef B.E.D het volgende:
We moeten gewoon ophouden met pinnen. Gewoon contant betalen.
Vreselijk, die mensen die alles nog met contant geld betalen
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 18:30 schreef YuckFou het volgende:
Alsof er in die winkels geen infrarood alarm afgaat als er iemand na sluitingstijd in een afgesloten zaak rondwandeld, als ik het zo lees kan je dus beter om je heen kijken of er bewegingsmelders hangen dan of er met het apparaat geknoeid is
Dta vroeg ik mij ook al af ja. 9 van de 10 winkels hebben toch wel bewegingsmelders
Don't let my username fool you...
pi_71041958
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 17:49 schreef Jamiroquai het volgende:

Nee, toentertijd plaatsten ze een gehele dummy over het apparaat heen, daar hebben ze toentertijd een oplossing voor gevonden: Heel simpel: een 'trailie/kooi' over het originele pinapparaat heen, zodat ze er niets meer overheen konden schuiven

Maar daarnaast, gewoon áltijd je hand er goed voor houden, tijdens het intoetsen van je pincode.
En vertrouw je het niet, ruk gewoon een beetje aan het pinapparaat. Die zooi kan best eens loslaten.

Het jammere is, dat als ze betrapt worden, dit inderdaad vaak bulgaren en/of roemenen zijn. Die mogen ze maar een bepaald aantal uren vasthouden. En voordat ze erachter zijn wie ze zijn (ze kunnen immers zeggen wat ze willen) moeten ze alweer vrij worden gelaten.

En jammer genoeg (maar niet geheel onterecht) staat fraude ver onderaan op het prioriteitenlijstje bij de politie.
pi_71041997
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 18:24 schreef Basp1 het volgende:
Waarom moet onze regering maatregelen nemen terwijl de pinapparaten hopeloos verouderd zijn en allang door nieuwere versies vervangen hadden kunnen zijn waarbij in ieder geval geen gebruik meer gemaakt wordt van de magneetstrip. Winkeliers, banken en pinapparaat ontwikkelaars mogen ook wel verantwoordelijkheid dragen.
Die pinapparaten zijn goedgekeurd. Dus het is logisch dat winkeliers ze gebruiken. Zij lopen toch geen risico.
Een nieuw pinapparaat kost alleen maar geld.
  donderdag 16 juli 2009 @ 18:47:42 #16
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_71042106
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 17:42 schreef RemcoDelft het volgende:
Tijd dat we de landen waar die criminelen vandaan komen weer de EU uit sturen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 16 juli 2009 @ 18:52:50 #17
3185 Adelante
To let it go now
pi_71042226
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 18:47 schreef Megumi het volgende:

[..]

Tijd dat we de landen waar die criminelen vandaan komen weer de EU uit sturen.
Gelukkig hebben we in Nederland geen criminelen.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_71042453
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 18:52 schreef Adelante het volgende:

[..]

Gelukkig hebben we in Nederland geen criminelen.
Kan goed zijn dat de mensen die deze mensen sturen Nederlanders zijn .
pi_71042492
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 17:42 schreef RemcoDelft het volgende:
Eerder tijd om de pakkans te vergroten.
Zoland men denkt toch niet gepakt te worden...
pi_71042529
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 18:01 schreef Zienswijze het volgende:
Sjeuzes hee, zoveel maatregelen moeten winkeliers nemen omdat onze regering te schijterig is om criminelen hard aan te pakken en criminelen te weren aan de grens.
Hoe herken jij een crimineel? Aan z'n gezicht?
pi_71042619
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 19:05 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

De bivakmuts is meestal wel een soort van herkenningspunt ja
  donderdag 16 juli 2009 @ 19:11:01 #22
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_71042690
quote:
dat dus
pi_71092090
Nieuw???
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_71092167
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 18:40 schreef Anne het volgende:

[..]

Nee, toentertijd plaatsten ze een gehele dummy over het apparaat heen, daar hebben ze toentertijd een oplossing voor gevonden: Heel simpel: een 'trailie/kooi' over het originele pinapparaat heen, zodat ze er niets meer overheen konden schuiven

Maar daarnaast, gewoon áltijd je hand er goed voor houden, tijdens het intoetsen van je pincode.
En vertrouw je het niet, ruk gewoon een beetje aan het pinapparaat. Die zooi kan best eens loslaten.

Het jammere is, dat als ze betrapt worden, dit inderdaad vaak bulgaren en/of roemenen zijn. Die mogen ze maar een bepaald aantal uren vasthouden. En voordat ze erachter zijn wie ze zijn (ze kunnen immers zeggen wat ze willen) moeten ze alweer vrij worden gelaten.

En jammer genoeg (maar niet geheel onterecht) staat fraude ver onderaan op het prioriteitenlijstje bij de politie.
Nee, ze deden dit toen ook al.
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  zaterdag 18 juli 2009 @ 13:27:19 #25
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_71092266
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 18:37 schreef Metalfreak het volgende:
Dta vroeg ik mij ook al af ja. 9 van de 10 winkels hebben toch wel bewegingsmelders
Hoe kom je dáár nou weer bij?

Zelfs grotere winkelketens hebben soms een schandalig slechte beveiliging. Oud, slecht werkend, etc.
Intelligent, but fucked up.
pi_71092794
Ik heb zo'n nieuw pasje die een het chipje gebruikt ipv de magneetstrip...
Schijnt beter beveiligd te zijn
pi_71092908
In Belgie betaal je al door middel van die chip, in plaats van de magneetstrip. Maar hier in Nederland moet eerst de bom losbarsten voordat ze overstag gaan.
  zaterdag 18 juli 2009 @ 14:41:40 #28
223335 B.E.D
pi_71093896
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 18:37 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Vreselijk, die mensen die alles nog met contant geld betalen
[..]
Wiezo is dat vreselijk?
haha als je BED in kleine letters schrijft... bed dan lijkt het ook op een bed! wooooowwwww!
pi_71094412
quote:

[..]

aan zijn gereedschaptas
  zaterdag 18 juli 2009 @ 15:21:56 #30
223335 B.E.D
pi_71094734
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 15:04 schreef henkway het volgende:

[..]

aan zijn gereedschaptas
.
en aan zijn masker voor z'n ogen, zijn stoppelbaard en zwart-wit gestreept pak
pi_71095017
Dit is toch helemaal niet nieuw? Jaren geleden gebeurde dit al...
pi_71095507
quote:
Je hebt enig idee wat dat kost, zo'n winkel beveiligen?

Maar ja, bij deze skim-methode kan je jezelf als klant dacht ik beschermen door even over dat plaatje te voelen, dat hoort helemaal vlak te zijn, dus als je randjes voelt, van die plaat die er na manipulatie overheen wordt geplakt, is het foute boel
pleased to meet you
pi_71096701
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 13:22 schreef Roi het volgende:

[..]

Nee, ze deden dit toen ook al.
Bij geldautomaten wel ja, maar bij winkels deden ze dit 'vroeger' nog niet?
Volgens mij zijn ze pas met winkels begonnen sinds de banken de geldautomaten een stuk beter beveiligd hebben.
  zaterdag 18 juli 2009 @ 22:28:50 #34
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_71104698
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 13:58 schreef Freak187 het volgende:
In Belgie betaal je al door middel van die chip, in plaats van de magneetstrip. Maar hier in Nederland moet eerst de bom losbarsten voordat ze overstag gaan.
daar anticiperen ze ook wel weer op
pi_71106428
quote:
Op zaterdag 18 juli 2009 16:51 schreef Anne het volgende:

[..]

Bij geldautomaten wel ja, maar bij winkels deden ze dit 'vroeger' nog niet?
Volgens mij zijn ze pas met winkels begonnen sinds de banken de geldautomaten een stuk beter beveiligd hebben.
Volgens mij gaat het meer om en om .. eerst waren het de winkels, toen kwamen die xenta dingen, dan de banken, en die hebben nu van die opzetdingen, en nu wordt er dus ingebroken om zo'n xenta-bataalautomaat te manipuleren .. maar niet getreurd, daarvoor heeft xenta een 'onkraakbaar' zegel bedacht .. klik ..

wat mij betreft, koppel een betaling aan een vingerafdruk, of liever nog aan je iris .. dan is Jan Modaal iig slachtoffer af tot de wereld echt zo gek wordt dat je oog eruit wordt gehakt omdat je Nikes aan je voeten hebt dus je moet wel poen hebben (oid, of te wel, compleet van god los)
pleased to meet you
  zaterdag 18 juli 2009 @ 23:54:42 #36
105356 psv01
-----040-----
pi_71106813
quote:

[..]

Aan de zwarte balk voor de ogen
pi_71107608
Familie van me is een paar dagen geleden nog slachtoffer geworden van zo'n skimpraktijk, in Den Haag

Er kwam een vent met een TNT outfit aan de deur, met een pakje. Er zat 94 cent te weinig portokosten op dat pakje, of ze dat ff wilde bijpinnen? De man had officiële kleding aan, zag er goed verzorgd uit, was vriendelijk, draaide zich om op het moment dat ze haar pasje door de skimmer haalde (wat er uitziet als ieder ander pinbetaalautomaatje). De skimmer gaf 2 keer aan dat de pincode onjuist was... een derde poging waagde ze maar niet.

Anyway... een paar uur later belde de bank. Of het klopte dat ze ineens zo onwijs veel geld van haar rekening had gehaald?

Hufters zijn het, ze gaan bewust op zoek naar oude mensjes, om ze van hun aow-tje te beroven. In dit ene geval toch een 10.000 euri. En in diezelfde wijk waren meer slachtoffers gevallen op diezelfde dag... tel maar uit.
pi_71110811
dat slimmen is zo simpel te voorkomen, gewoon met je hand het zicht blokkeren en dan je pincode intypen doe ik altijd al ver voor het skimmen bestond. ben nog nooit geskimmed en heb wel gepinned bij geskimde apparaten
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  zondag 19 juli 2009 @ 15:30:09 #39
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_71120002
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 18:24 schreef Basp1 het volgende:
Kost geld, he, vervangen. Dus dat doen ze liever niet.
How can I make this topic about me?
  zondag 19 juli 2009 @ 15:32:04 #40
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_71120048
En wat als je het crediet van je betaalrekening flink naar beneden bijstelt? Zodat je amper meer rood kunt komen te staan? Dan werkt het pinnnen toch ook niet meer?
How can I make this topic about me?
pi_71120313
Het blijft dweilen met de kraan open zolang er zo'n supermakkelijk te kopieren magneetstripje gebruikt wordt. Dat is echt niet meer van deze tijd. Als je het de criminelen zo makkelijk maakt dan moet je niet gek opkijken als ze daar ook misbruik van maken.
pi_71120700
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 18:40 schreef Anne het volgende:

[..]

Prioriteitenlijstje?

"1. Boetes schrijven
2. Andere onzin"
pi_71121095
quote:
Op zondag 19 juli 2009 04:09 schreef GewoneMan het volgende:
dat slimmen is zo simpel te voorkomen, gewoon met je hand het zicht blokkeren en dan je pincode intypen doe ik altijd al ver voor het skimmen bestond. ben nog nooit geskimmed en heb wel gepinned bij geskimde apparaten
Je hoeft bij een skimapparaat helemaal niet te kijken naar het intoetsen van de code, de code wordt gewoon meteen geregistreerd zodra je hem intoetst.
pi_71121797
quote:
Op zondag 19 juli 2009 15:53 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

Prioriteitenlijstje?

"1. Boetes schrijven
2. Andere onzin"
Ik heb het natuurlijk over zaken als moord en ander soort delicten.
Geen simpel iets als een boete uitschrijven.
pi_71121821
quote:
Op zondag 19 juli 2009 16:08 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

Je hoeft bij een skimapparaat helemaal niet te kijken naar het intoetsen van de code, de code wordt gewoon meteen geregistreerd zodra je hem intoetst.
Dat is niet bij alle skimmethodes zo.
Bij vele skimpraktijken maken ze nog steeds gebruik van een camera.
  zondag 19 juli 2009 @ 16:34:26 #46
223335 B.E.D
pi_71121885
quote:
gepind.
pi_71133409
quote:
Op zondag 19 juli 2009 16:08 schreef Banjerkanjer het volgende:

[..]

heb ik nog nooit iets over gelezen of gehoord, er wordt altijd gesproken over een camera
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_71133503
quote:
Op zondag 19 juli 2009 16:34 schreef B.E.D het volgende:

[..]

gepind.
lekker belangrijk
pi_71260248
En dan dacht je dat je in een wat grotere winkel(keten) wel veilig kan pinnen, daar zal het wel goed zitten met de bewaking (beweging-melders ed) want die hebben wel het geld om het te betalen .. niet dus
quote:
Skimapparatuur heeft een paar dagen ongemerkt bevestigd gezeten op pinautomaten bij de kassa's van de Hema in Emmeloord. Met camera's in het plafond konden de skimmers meekijken bij het intoetsen van de pincode. Dat maakte de politie donderdag bekend.

Volgens de bedrijfsleider van het Hema-filiaal zijn enkele tientallen klanten tussen vrijdag 17 en dinsdag 21 juli mogelijk slachtoffer geworden van de zwendel. Om hoeveel het precies gaat, kan hij nog niet zeggen. De politie vermoedt dat de skimmers zich hebben ingesloten in de winkel om 's nachts de apparatuur te bevestigen.

Skimming is een vorm van betaalpasfraude, waarbij pasgegevens van slachtoffers worden gekopieerd en de pincode wordt ontfutseld door bijvoorbeeld meekijken bij het intoetsen. Vervolgens kan de pas worden nagemaakt en de bankrekening worden geplunderd. De politie adviseert gedupeerden van de kwestie in Emmeloord om zich te melden bij hun bank.
http://www.noordhollandsd(...)nlang_actief_in_Hema
pleased to meet you
pi_71260325
Kijk dus heel goed voor als je gaat pinnen:)
pi_71273046
Een simpele oplossing is het wegwerken of opbergen van betaalautomaten achter slot en grendel...
  vrijdag 24 juli 2009 @ 02:15:36 #53
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_71273207
Nederland is zowat het enige land dat nog gebruik maakt van de magneetstrip. Vandaar dat de hele Oostblokmaffia zich hier in de handen wrijft en als een dolle aan het skimmen is geslagen.

In alle beschaafde landen betaal je met de chip, waar wij bij ons die hondsdolle chipknip zit, die volstrekt overbodig is.
Betalen met die chip, waar veel gegevens op kunnen staan, gebeurt ook nog eens sneller (een oog scant het binnen een seconde).

Iedere automaat is nu anders, en hoe vaak moet je je pas wel niet of omdraaien, of langzamer erdoorheen halen, of sneller... Dat kost per klant 20 seconden minstens.

Komop, laten we de 21ste eeuw eens binnenstappen, en de magneetstrip als laatste in de ban doen. Laat Den Haag er maar subsidie op geven.
  vrijdag 24 juli 2009 @ 09:10:34 #54
100980 Zero2Nine
Fatsoen moet je doen
pi_71275998
quote:
Dat trucje met de camera is slecht één van de mogelijkheden. Ze kunnen ook een velletje over de toetsen leggen dat de toetsaanslagen registreert, of gewoon een heel nieuw toetsenbordje bovenop het echte, de menselijke creativiteit is eindeloos...
---
And when the leaves fall the land looks more human
it's got me questioning the essence of my farm boy blues
hence, I never wore the fashions of the know-what-I'm-doin'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')