Dat ligt een beetje aan je studie, er zijn meer dan genoeg studies waarbij je meer uren per week kan werken.quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:20 schreef Sinceria het volgende:
Ik ken het probleem, weet ook geen andere oplossing dan lenen. Ik ga wel werken ernaast, maar meer dan 8 uur per week is niet zo goed voor je studie.
Ik heb een tijd 24 uur in de week gewerkt. Dat is geen enkel probleem zolang je het maar in de weekenden houd en niet la te vaak uit wil in die tijd.quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:20 schreef Sinceria het volgende:
Ik ken het probleem, weet ook geen andere oplossing dan lenen. Ik ga wel werken ernaast, maar meer dan 8 uur per week is niet zo goed voor je studie.
Misschien kan het wel, maar ik ga om te beginnen niet meer dan 8 uur werken. Ik kom er dan vanzelf wel achter of het meer kan worden.quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:22 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat ligt een beetje aan je studie, er zijn meer dan genoeg studies waarbij je meer uren per week kan werken.
Ik vind 8 uur zelfs weinig trouwens, maar dat ben ik dan weer. Werkte zelf rond de 16 uur per week (2 ochtenden voordat ik naar college moest en op zaterdag).quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:23 schreef Sinceria het volgende:
[..]
Misschien kan het wel, maar ik ga om te beginnen niet meer dan 8 uur werken. Ik kom er dan vanzelf wel achter of het meer kan worden.
Aan de andere kant, wat kan de IB groep er aan doen dat je ouders niet meebetalen. Niet dat ik je geen hogere stufi gun, maar zo wordt er wel geredeneerd. Hebben je ouders nog een reden dat ze niet willen bijdragen of zitten ze zelf krap bij kas?quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:29 schreef stoepkrijtje het volgende:
Ik weet niet waarom mijn ouders niet willen bijdragen maar het is hun goed recht. Ik vind het alleen belachelijk dat ik daarop word afgestraft door de IBgroep. Ik kan daar toch niets aan doen?
Kan alleen in hele uitzonderlijke gevallen. Denk niet dat je daarvoor in aanmerking komt. Maar kan je niet met de dokter en het uwv omtafel?quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:29 schreef stoepkrijtje het volgende:
Ik heb nu wel een baantje dat trek ik redelijk goed. Ik werk of 1 dag in het weekend of beide dagen.
Als ik straks elke dag naar school ga trek ik dat echt niet meer. Ik ga het wel proberen. Je mag geloof ik 25% bijverdienen. En anders word ik een stukje gekort. Dat maakt me niet zoveel uit.
Maar ik denk niet dat ik dat ga redden. ook mijn arts denkt dat ik dat op dit moment niet trek.
Ik weet niet waarom mijn ouders niet willen bijdragen maar het is hun goed recht. Ik vind het alleen belachelijk dat ik daarop word afgestraft door de IBgroep. Ik kan daar toch niets aan doen?
http://www.ib-groep.nl/pa(...)toelage%20als%20giftquote:Aanvullende toelage als lening
Weigeren je ouders bij te dragen in je schoolkosten? En ben je uitwonend? Dan kun je ons verzoeken om het niet toegekende deel van de aanvullende toelage toch te laten toekennen. Je krijgt je tegemoetkoming in de schookosten niet als gift, maar in de vorm van een rentedragende lening uitbetaald. Deze lening moet je later terugbetalen. Je kunt er ook voor kiezen om alleen de basistoelage uitwonend aan te vragen.
Dan kan je toch net zo goed een gewone lening aanvragen? Of zie ik wat over het hoofd?quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:32 schreef Ada. het volgende:
[..]
http://www.ib-groep.nl/pa(...)toelage%20als%20gift
Gewoon hetzelfde als de lening van IB dus?quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:32 schreef Ada. het volgende:
[..]
http://www.ib-groep.nl/pa(...)toelage%20als%20gift
Tja, hangt denk ik af hoe hoog de rente is van een gewone lening en van bovengenoemde lening.quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:33 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dan kan je toch net zo goed een gewone lening aanvragen? Of zie ik wat over het hoofd?
quote:De IB-Groep berekent rente over de studieschuld. Voor 2009 is de rente 3,58 procent op jaarbasis.
Het lijkt me niet dat dat zal verschillen, maar ik kan het ook fout hebben natuurlijk.quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:34 schreef Ada. het volgende:
[..]
Tja, hangt denk ik af hoe hoog de rente is van een gewone lening en van bovengenoemde lening.
Heb zitten googelen, maar kan er niks over vinden. Stel dat het toch voordeliger is dan een normale lening, dan is het misschien een optie voor TS.quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:35 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Het lijkt me niet dat dat zal verschillen, maar ik kan het ook fout hebben natuurlijk.
quote:Dat normbedrag noemen we de bijverdiengrens. Je mocht in 2008 maximaal ¤ 12.916,17 bijverdienen. In 2009 is dat ¤ 13.215,83.
In de link die Ada tevoorschijn tovert staat echter het tegendeel, heb jij een bron daarvoor?quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:40 schreef GSbrder het volgende:
Je mag op jaarbasis meen ik 13.000 euro bijverdienen als student, wil je onder de "IB-grens" vallen.
Dit is even uit het hoofd, maar met meer dan 1000 eu p/maand bijschnabbelen moet je oppassen.
Op je andere vraag: als je je ouders laat verklaren dat ze weigeren bij te dragen aan jouw studiekosten kan je geloof ik contact opnemen met de IB-groep en je ouders laten verklaren dat zij niet bijdragen. Zodoende krijg je toch de aanvullende beurs - dit is geen lening - en kom je niet in de problemen met lenen of andere zooi.
Zelf bewandel ik deze wegen niet, dus dit moet je even goed uitzoeken, maar succes in ieder geval!
Dat heb ik niet per maand.quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:40 schreef GSbrder het volgende:
Je mag op jaarbasis meen ik 13.000 euro bijverdienen als student, wil je onder de "IB-grens" vallen.
Dit is even uit het hoofd, maar met meer dan 1000 eu p/maand bijschnabbelen moet je oppassen.
Op je andere vraag: als je je ouders laat verklaren dat ze weigeren bij te dragen aan jouw studiekosten kan je geloof ik contact opnemen met de IB-groep en je ouders laten verklaren dat zij niet bijdragen. Zodoende krijg je toch de aanvullende beurs - dit is geen lening - en kom je niet in de problemen met lenen of andere zooi.
Zelf bewandel ik deze wegen niet, dus dit moet je even goed uitzoeken, maar succes in ieder geval!
de IB-groep zelfquote:Op woensdag 15 juli 2009 22:41 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
In de link die Ada tevoorschijn tovert staat echter het tegendeel, heb jij een bron daarvoor?
Er staat daar niet dat je het dan als gift krijgt, zoek je de definitie van ouderbijdrage op, op de site krijg je dit:quote:
Ik zou als TS zeker even de IB groep bellen of zij wellicht nog andere nuttige tips hebben.quote:Ouderbijdrage
De ouderbijdrage is het bedrag dat je ouders op grond van hun inkomen zouden kunnen bijdragen aan jouw studie. Je ouders zijn niet verplicht de ouderbijdrage aan jou te betalen. Dit bedrag kun jij niet als aanvullende beurs krijgen, maar wel als lening.
Ga allereerst natuurlijk in gesprek met je ouders waarom zij de ouderlijke bijdrage niet wensen te voldoen, misschien toch ondoorzichtige financiële omstandigheden van hun kant, principieel, who knows? Ik kan het vanuit hier natuurlijk moeilijk beoordelen en zou je niet tegen je ouders in het harnas willen drijven, maar als ze inderdaad 230 eu per maand aan jou moeten bijdragen en het is er slechts 80, dan moet je toch even vragen waar dat aan ligt.quote:Op woensdag 15 juli 2009 22:44 schreef stoepkrijtje het volgende:
[..]
Dat heb ik niet per maand.
Ik heb geloof ik ongeveer 800 euro per maand. Soms iets meer door mijn kleine baantje.
Ik ga denk ik toch maar eens met mijn ouders praten. Het vreemde is dat mijn broertje wel een toelage heeft gehad. Ik snap dus niet waarom ik niet.
Aan de andere kant is het hun geld en niet de mijne. Waarom ze niet willen bijdragen weet ik niet. Ze weten precies mijn inkomsten en uitgaven en ze weten dat ik het nu net red allemaal.
Wajong is geen vetpot en dat geeft niet ik red mezelf maar ik kan geen 100 euro opzij zetten voor mijn studie.
Hmm.. complicatedquote:Op woensdag 15 juli 2009 22:55 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Er staat daar niet dat je het dan als gift krijgt, zoek je de definitie van ouderbijdrage op, op de site krijg je dit:
[..]
Ik zou als TS zeker even de IB groep bellen of zij wellicht nog andere nuttige tips hebben.
Die site van de IB groep is altijd nogal lastig te doorgronden, dus een belletje zal het sowieso worden. Ik zie ook niet echt de logica om dan die ouderbijdrage als lening te verstrekken, want, zoals eerder gezegd, is dat eigenlijk niet anders dan een gewone lening.quote:Op woensdag 15 juli 2009 23:00 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Hmm.. complicated![]()
Ik had toch echt een studiegenoot die in de heilige overtuiging verkeerde zijn ouderlijke bijdrage volledig als gift vergoed te krijgen. Misschien indien je daadwerkelijk aantoont in onherstelbaar conflict te verkeren met je ouders en je bereid bent (en je ouders) dat formulier te ondertekenen.
Ik zou het anders een merkwaardige regeling vinden. Logisch is natuurlijk dat de IB-groep wilt voorkomen dat men onterecht aanspraak maakt op het verzet tegen de ouderlijke bijdrage, maar dit zou een vorm van onderscheid zijn waardoor kinderen van "arme" gezinnen een gift krijgen en kinderen van "rijke, maar weigerende" ouders een lening krijgen. Somebody call IB-groep?
Is ook echt een vetpot als je op je zelf woont...quote:Op woensdag 15 juli 2009 23:01 schreef Jimmie het volgende:
Met 800 per maand snap ik eerlijk gezegd wel dat je ouders er voor kiezen om niet bij te dragen.
Of heb je echt gigantisch veel kosten aan je ziekte?
Dit ja.quote:Op woensdag 15 juli 2009 23:02 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Is ook echt een vetpot als je op je zelf woont...
Ik ben 23 jaar oud. Niet echt een leeftijd om nog thuis te wonen.quote:
quote:Op woensdag 15 juli 2009 23:30 schreef kahlie het volgende:
Stoepkrijtje,
Bijverdiengrens IB-groep en WAJONG:
Studeren met WAJONG kan, maar zet je stufi altijd in November of anders Oktober stop, anders zul je een deel van je Stufi terug moeten betalen. Je komt namelijk met een 80-100% WAJONG als 23 jarige over het bedrag van de IB-groep heen. Je moet dan ook je OV terug betalen dus dat kan vrij prijzig worden.
Is dat zo ja? Ik dacht dat dat gewoon samen kon gaan? Ik heb 800 euro per maand. Dan zit ik toch niet op de grens?
Bijverdienen en WAJONG
Let er op dat je met de WAJONG niet in een glijdende schaal gekort wordt! Het is dus niet, ik verdien 150 euro bij en ze korten me 150 euro. Het gaat per categorie. Als je meer dan 270 euro bruto verdiend ga je namelijk van de 80-100% schaal naar een lagere schaal. Daardoor kan het dat je met bijverdienen dus in totaal *minder* geld hebt dan zonder. Het ziet er naar uit dat dit nu al het geval is, want normaal gesproken hoor je 870 euro ofzo netto te krijgen, als 23 jarige (misschien ben je jonger, dan heb ik niets gezegd). Kijk even hoe je uitkomt op de rekentool.
Kan wel kloppen. Ik zei ook ongeveer 800 euro.
Ik verdien nu niet zoveel bij dat ik gekort word.
Gemeentelijke Regelingen
Ga naar de Gemeente en kijk onder welke regelingen je valt. O.a. sportregeling, cultuurregeling etc. etc. Er zijn ook gemeentes die bijzondere bijstand verlenen aan mensen met lage inkomens (jij dus!) die ook chronisch ziek zijn, soms vergoeden ze zelfs dieet kosten. Maak een afspraak en laat je informeren. Het laten kwijtschelden van de belastingen enzo kan al toch aardig wat geld schelen.
Dit is misschien wel een optie. Vrijstelling heb ik al.
Belastingdienst
Doe zeker je belastingen aan het einde van het jaar. Als chronisch zieke heb je aardig wat aftrekposten gehad in de afgelopen paar jaren. Helaas is deze regeling in 2009 strenger geworden, je kunt nu enkel dieetkosten aftrekken. Die heb jij wel als ik het zo hoor. Als je over afgelopen jaren geen aangifte hebt gedaan, zeker nu doen. Vanwege de ziektenkostenaftrek regeling krijg je dan namelijk ook recht op de TBU, zo kun je zomaar ongeveer 600 euro terugkrijgen.
Dit doe ik elk jaar. Ik heb fam bij de belastingdienst werken
Veel suc6 en ik hoop dat je ouders gewoon gaan bijdragen!
Het gaat hierbij om je verzamelinkomen, dus je inkomen minus eventuele aftrekposten.quote:Op woensdag 15 juli 2009 23:38 schreef kahlie het volgende:
Bijverdiengrens van het IB is het *bruto* bedrag. Als je kijkt naar je formulier van 2009 zie je dat er iets van 14.000 euro op staan. Je vakantiegeld e.d. telt namelijk ook mee, het is dus niet 12x800!
De IB grens is voor dit jaar 13.215,83. Dan ben je er dus inderdaad of de laatste maand (December) of de maand daarvoor (November) overheen.
wat een onzin. Op je 18e compleet uit huis gaan is extreem en zie je nooit. Dan nog is op je 23e thuiswonen helemaal niet mis helemaal niet als je studeert.quote:Op woensdag 15 juli 2009 23:31 schreef stoepkrijtje het volgende:
[..]
Ik ben 23 jaar oud. Niet echt een leeftijd om nog thuis te wonen.
Sinds mijn 18e ben ik uit ihus. Ik ben uit huis gegaan toen ik nog studeerde.
Dat is pas onzin. Het komt vaak genoeg voor dat mensen op hun 18e al volledig zelfstandig zijn. Op je 23e nog thuis wonen is niets mis mee, maar terug verhuizen nadat je al enkele jaren zelfstandig bent geweest is niet altijd een optie.quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:14 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
wat een onzin. Op je 18e compleet uit huis gaan is extreem en zie je nooit. Dan nog is op je 23e thuiswonen helemaal niet mis helemaal niet als je studeert.
Er is niemand om die plicht af te dwingen. Sommige mensen hebben gewoon pech gehad.quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:21 schreef mgerben het volgende:
Volgens mij heb je recht op een aanvullende beurs.
Als je ouders tenminste willen tekenen dat ze niets bij willen dragen.
Anders heb je een probleem. Je ouders hebben een onderhoudsplicht. Dat zegt de IBG tenminste. Maar wie dwingt die plicht af?
Nou dat is natuurlijk ook complete onzin, er zijn meer dan genoeg studenten die als ze gaan studeren op kamers gaan. Daar zitten genoeg 18 jarigen bij (ik ken er persoonlijk al 10 die op kamers zijn gegaan op hun 17/18e).quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:14 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
wat een onzin. Op je 18e compleet uit huis gaan is extreem en zie je nooit. Dan nog is op je 23e thuiswonen helemaal niet mis helemaal niet als je studeert.
Waarschijnlijk bedoelt ArnoKlaassen dat 18-jarigen niet compleet uit huis gaan en dat zij nog steeds in de weekenden en vakanties thuis komen.quote:Op donderdag 16 juli 2009 19:41 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Nou dat is natuurlijk ook complete onzin, er zijn meer dan genoeg studenten die als ze gaan studeren op kamers gaan. Daar zitten genoeg 18 jarigen bij (ik ken er persoonlijk al 10 die op kamers zijn gegaan op hun 17/18e).
idd dus heb je weinig kosten en je ouders dragen dus wel degelijk bij. De was doen eten en drinken etcquote:Op vrijdag 17 juli 2009 01:58 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Waarschijnlijk bedoelt ArnoKlaassen dat 18-jarigen niet compleet uit huis gaan en dat zij nog steeds in de weekenden en vakanties thuis komen.
Het komt vaak genoeg voor dat dat niet het geval is hoor. Ook op 18 jarige leeftijd.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 12:18 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
idd dus heb je weinig kosten en je ouders dragen dus wel degelijk bij. De was doen eten en drinken etc
Daar denk ik toch wel even anders over. Het is meer een noodzakelijk iets in je leven. Tenzij je heel je leven lang als putjesschepper wil gaan werken. Ik zie het persoonlijk als een plicht van de ouders om mee te delen in de studiekosten van hun kinderen (tenzij ze natuurlijk zelf geen cent te makken hebben). Zeker als het kind (bijna) niet rond kan komen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 21:05 schreef dddour het volgende:
Zo raar is het ook niet dat je ouders niet bijdragen aan de studie. Ze hebben genoeg kosten gemaakt de afgelopen 18 jaar. Studeren is een luxe. Ik kan genoeg ouders die nul komma nul meebetalen aan de studie van hun kinderen, inclusief die van mezelf. Ga duaal studeren en zorg dat je werkgever je studie betaalt. Scheelt mij toch zo'n 2300 per jaar.
Eens! Studeren moet juist geen luxe worden: dat zou echt een gemis worden, dan krijg je mensen die niet gaan studeren omdat ze het niet kunnen betalen.. Ik vind het zeer zeker ook de plicht van de ouders om mee te betalen.quote:Op vrijdag 17 juli 2009 22:24 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Daar denk ik toch wel even anders over. Het is meer een noodzakelijk iets in je leven. Tenzij je heel je leven lang als putjesschepper wil gaan werken. Ik zie het persoonlijk als een plicht van de ouders om mee te delen in de studiekosten van hun kinderen (tenzij ze natuurlijk zelf geen cent te makken hebben). Zeker als het kind (bijna) niet rond kan komen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |