abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71015879
Sinds een aantal maanden ben ik helemaal van de kook. Eerst leek ik overspannen te zijn (paniekaanvallen, niet kunnen slapen, spanning) maar later heb ik de diagnose depressie gekregen.

Mijn depressie uit zich vooral in

-heftige fysieke en psychische spanningen
-angst en paniek
-gevoel van wanhoop en hopeloosheid ("omg omg omg")
-piekeren ("het gaat nooit meer over")
-gebrek aan levenslust ("waar doe ik het eigenlijk voor?")

Ik slik sinds 25 mei citalopram - eerst een week 10 mg., daarna 20 mg. Ik heb één enorme opleving gehad toen ik zo'n 3 weken bezig was. Afgezien van moeheid, was er gewoon niks meer aan de hand. Ik had er weer helemaal zin in! Zeg ik met mijn stomme kop tegen de psychiater dat het wel leek of ik hypomaan werd... moest ik terug naar 10 mg. Dat deed ik fluitend, want ik was ervan overtuigd dat ik er bovenop was. Ik hoor mezelf nog zeggen: "als ik weer terugval, weet ik toch dat het overgaat!" Maar na 3 dagen was ik weer terug bij af. En mijn grootste angst? Dat het niet meer overgaat...

Ik zit nu sinds 3,5 week weer op 20 mg. Nu gaat het heel langzaamaan beter, maar ik voel me wel ontzettend onzeker over de toekomst.

Maar vooruit, toe the point: hoe later het wordt, hoe beter ik me voel. Sterker nog,ik kan 's avonds écht het idee hebben "er is niks aan de hand!" Niet dat ik op tafel sta te dansen, maar ik heb op zo'n moment gewoon weer vertrouwen in de toekomst, ik ben mezelf weer.

Helaas begint de volgende morgen de ellende weer van voor af aan en lig ik weer shakend en wanhopig in bed. Weer een dag om me doorheen te slapen.

Iemand ervaring met zulke (redelijk extreme?) dagschommelingen? Heeft het te maken met het medicijngebruik? Kun je er nog wat uit afleiden?
pi_71016524
ik was tijdens het opbouwen van citalopram wel emotioneler en wisselvalliger dan normaal ja. duurde bij mij wel een tijdje voordat ik echt een beetje stabiel werd. dus ik zou het gewoon eventjes afwachten.

blijf trouwens mét medicijnen ook wel schommelen hoor. maar nu is het wat gematigder dan voorheen.
  woensdag 15 juli 2009 @ 22:37:15 #3
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_71016970
Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn ex 3 jaar geleden had ook zoiets.

Het is nu inmiddels uit maar spreek nog wel mensen die haar kennen en het gaat nu echt super met haar.

Dus al is het nu even moeilijk, je komt hier wel uit. Dat weet ik zeker.
Al is dat nu misschien moeilijk om je voor te stellen.

in ieder geval veel sterkte en bedenk jezelf dat het leven leuk en mooi is en dat je er het beste van kan genieten nu het nog kan.
Op maandag 29 maart 2010 19:12 schreef Spoortie het volgende:
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
pi_71016971
Ik heb dan geen depressie of medicijnen, maar ik merk wel dat ik s'ochtends veel minder zelfvertrouwen, zin in dingen en creativiteit heb dan s'avonds. En niet zo'n beetje ook, ik ben bijna een ander mens s'avonds.

Laat op de avond is dit bij mij op z'n hoogtepunt. Als ik al die dingen die ik me dan voornam de ochtend erop eens deed...

Heel herkenbaar dus, weet niet of dit met je medicijnen te maken heeft.

@ die eerste 2 reacties: rot eens op.
-
pi_71017366
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 22:26 schreef myrkur het volgende:
ik was tijdens het opbouwen van citalopram wel emotioneler en wisselvalliger dan normaal ja. duurde bij mij wel een tijdje voordat ik echt een beetje stabiel werd. dus ik zou het gewoon eventjes afwachten.

blijf trouwens mét medicijnen ook wel schommelen hoor. maar nu is het wat gematigder dan voorheen.
Zat er bij jou ook een patroon in? Bij mij is het (enkele uitzonderingen daargelaten) elke dag precies hetzelfde liedje, je kunt er haast de klok op gelijk zetten. Helaas went het niet, elke dag is een kutgevoel gewoon weer een kutgevoel.
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 22:37 schreef HugoBaas het volgende:
Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn ex 3 jaar geleden had ook zoiets.

Het is nu inmiddels uit maar spreek nog wel mensen die haar kennen en het gaat nu echt super met haar.

Dus al is het nu even moeilijk, je komt hier wel uit. Dat weet ik zeker.
Al is dat nu misschien moeilijk om je voor te stellen.

in ieder geval veel sterkte en bedenk jezelf dat het leven leuk en mooi is en dat je er het beste van kan genieten nu het nog kan.
tnx eigenlijk is iedereen ervan overtuigd dat ik er wel uitkom, behalve ik. En daar is geen aanstellerij bij, het hoort (denk ik) ook gewoon bij het ziektebeeld. Maar zo'n bemoediging geeft me toch weer wat extra houvast!
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 22:37 schreef Ritmo het volgende:
Ik heb dan geen depressie of medicijnen, maar ik merk wel dat ik s'ochtends veel minder zelfvertrouwen, zin in dingen en creativiteit heb dan s'avonds. En niet zo'n beetje ook, ik ben bijna een ander mens s'avonds.

Laat op de avond is dit bij mij op z'n hoogtepunt. Als ik al die dingen die ik me dan voornam de ochtend erop eens deed...

Heel herkenbaar dus, weet niet of dit met je medicijnen te maken heeft.
Ja, dat heb ik wel altijd ook zo gehad. Echt een avondmens, heerlijk vond ik dat eigenlijk! Als mijn alhele stemming wat opgetakeld wordt door de medicijnen en het natuurlijke proces, zal ik denk ik ook weer zo zijn. Maar hoe komt het nou eigenlijk?
  woensdag 15 juli 2009 @ 22:59:46 #6
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_71018038
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 22:45 schreef AncientSound het volgende:

tnx eigenlijk is iedereen ervan overtuigd dat ik er wel uitkom, behalve ik. En daar is geen aanstellerij bij, het hoort (denk ik) ook gewoon bij het ziektebeeld. Maar zo'n bemoediging geeft me toch weer wat extra houvast!
Natuurlijk kom je eruit!
Geloof me!

En ik weet dat je je niet aanstelt want ik heb het van dichtbij meegemaakt.

Ik moet zeggen dat het moeilijk was voor mij om mee om te gaan en uiteindelijk heeft zij de relatie verbroken maar dat terzijde

Maar je komt er zeker uit, praat veel met mensen die je vertrouwt en eventueel vaak naar een psycholoog gaan. Dat helpt echt hoor.

Iedereen heeft ups en down. Bij jou is het nu even echt een down moment, maar hierna voel je je sterker dan ooit.
Ah, dan vind ik het ook redelijk als ik in naam van alle autisten op FoK! een topic mag openen dat die HugoBaas die ene ziekte met twee k's mag krijgen, of mag dat dan weer niet?
pi_71018658
Dat verschil van 's avonds en 's morgens is vrij normaal qua instelling. Als je een nachtmens bent is de avond nu meer magischer en positiever zo lijkt het. Dat heeft weinig met pillen of iets dergelijks te maken.
pi_71019061
Ik geloof ook niet dat het abnormaal is, sterker nog: ik heb het altijd zo ervaren. Maar op het moment dat je in een depressie terechtkomt, wordt het pijnlijk duidelijk. In mijn geval, tenminste.

Waar ik gewoon benieuwd naar ben: hoe wordt die schommeling verklaard? Neemt de hoeveelheid geluksstoffen in je hersenen bijvoorbeeld vanzelf toe naarmate de dag vordert? En hoe kan het dat het na een aantal uur slaap weer drama is? En zegt het feit dat ik me dus wel goed kán voelen, iets over de kans dat ik er weer bovenop kom?
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 22:59 schreef HugoBaas het volgende:Maar je komt er zeker uit, praat veel met mensen die je vertrouwt en eventueel vaak naar een psycholoog gaan. Dat helpt echt hoor.
Ik praat me een ongeluk, praten is echt mijn manier om dit wat te kunnen relativeren

Ik ben ook onder behandeling van een psycholoog (waar ik het enórm mee getroffen heb!), al sinds ik "alleen maar" overspannen bleek. De huisarts vroeg of ik het wilde en die kans greep ik met beide handen aan: waarom niet, als ik daarme een volgende keer overspannenheid kan voorkomen? Na de intake ging het helaas rap slechter en werd ik door de huisarts doorverwezen naar de GGZ. Desondanks ben ik al 5 keer bij de psycholoog geweest om de situatie aan te kunnen en heeft hij al heel wat voor me kunnen betekenen.

Het lastige is dat de depressie bij mij waarschijnlijk voortkomt uit de overspannenheid/biologische disbalans. Psychisch is er niet zoveel aan de hand. Ik heb van nature een zonnig karakter, geen trauma's en een perfecte thuissituatie. Het enige wat ik wél heb, is een vader met hetzelfde probleem. Het verscheen bij hem alleen pas op latere leeftijd (50+) en het was minder heftig/hij kon er beter mee omgaan dan ik. Hij is er overigens helemaal bovenop gekomen m.b.v. paroxetine.

[ Bericht 12% gewijzigd door AncientSound op 15-07-2009 23:34:22 ]
  woensdag 15 juli 2009 @ 23:32:15 #9
245594 Pinterman
Luis in de pels
pi_71019239
Oh ja, daar had ik ook eens last van. En toen ging ik op een gegeven moment gewoon normaal doen, en toen was het over.

Gratis tip, dus.
Ik wens je een dolfijne dag
pi_71019464
Ik zou niet weten hoe het anders zou moeten komen, jij wel?

-edit- relevante gedeelte laten staan

[ Bericht 12% gewijzigd door Re op 15-07-2009 23:42:11 ]
  woensdag 15 juli 2009 @ 23:42:43 #11
262 Re
Kiss & Swallow
pi_71019586
suf gebagger is weg
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 15 juli 2009 @ 23:51:00 #12
169701 HugoBaas
Ik ben niet meer hier
pi_71019891
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 23:27 schreef AncientSound het volgende:

Ik praat me een ongeluk, praten is echt mijn manier om dit wat te kunnen relativeren

Ik ben ook onder behandeling van een psycholoog (waar ik het enórm mee getroffen heb!), al sinds ik "alleen maar" overspannen bleek. De huisarts vroeg of ik het wilde en die kans greep ik met beide handen aan: waarom niet, als ik daarme een volgende keer overspannenheid kan voorkomen? Na de intake ging het helaas rap slechter en werd ik door de huisarts doorverwezen naar de GGZ. Desondanks ben ik al 5 keer bij de psycholoog geweest om de situatie aan te kunnen en heeft hij al heel wat voor me kunnen betekenen.

Het lastige is dat de depressie bij mij waarschijnlijk voortkomt uit de overspannenheid/biologische disbalans. Psychisch is er niet zoveel aan de hand. Ik heb van nature een zonnig karakter, geen trauma's en een perfecte thuissituatie. Het enige wat ik wél heb, is een vader met hetzelfde probleem. Het verscheen bij hem alleen pas op latere leeftijd (50+) en het was minder heftig/hij kon er beter mee omgaan dan ik. Hij is er overigens helemaal bovenop gekomen m.b.v. paroxetine.
Dat je veel praat is al een goed teken in mijn beleving!

Dat vinden de meeste mensen met zo´n probleem toch vaak het moeilijkst!
(mijn ex kwam er pas na een paar maanden mee en wilde toen nog niet echt helemaal open zijn)

Je geeft al aan dat het waarschijnlijk voorkomt uit overspannen zijn en het schijnt dat dat nogal wat tijd kost om weer op een normaal niveau te krijgen.

Maar dat geeft toch niets.
Er is altijd licht aan het einde van de tunnel.

En zoals je zelf al zegt: je vader is er helemaal bovenop gekomen en dat lukt jou dan ook zeker.

je kan er wel mee omgaan je moet even uitvinden hoe. Ik weet het dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar je klinkt als een verstandige meid dus als ik het zo in kan schatten is dat zo gepiept.
pi_71021483
Eckhart Tolle - De krach van het nu
Eckhart Tolle - A new earth
pi_71021573
OMG hebben we weer zo'n sneue Tolle spammer geneest ie ook HIV met zn nu?

Anyway TS, het is kenmerkend voor depressie dat de symptomen 's ochtends sterker zijn dan 's avonds. Het is dus normaal wat je beschrijft, er zijn een aantal studies naar gedaan o.a. dat de hormonen die anders zijn ivm slaap een rol spelen bij de symptomen. Geloof niet dat er al consensus over het waarom is, wel dat het er is. Staat meen ik zelfs in de DSM, ik geloof bij het onderscheid tussen rouw en depressie.
pi_71021904
Je geeft aan dat je dosis Citalopram 10 en 20 mg is geweest. Voor de meeste mensen met een depressie die dit middel slikken werkt het pas met een dosis van 40 of 60 mg. Heb je dit ooit met je psychiater besproken?

Daarnaast is, zoals ook door anderen al eerder gezegd is, het normaal dat je gemoedstoestand tijdens een depressie gedurende een dag schommelt. Er zijn veel factoren die hierbij een rol spelen. Een aantal kun je misschien (afhankelijk van je toestand uiteraard) zelf beinvloeden (evt. met behulp van anderen). Ik noem er een aantal:
- Wanneer je met eenvoudige dagelijkse activiteiten bezig bent pieker je minder dan wanneer je 'niks' doet. Het is bijvoorbeeld makkelijker om onbewust weg te zakken in gepieker wanneer je 's avonds op de bank tv zit te kijken dan wanneer je boodschappen aan het doen bent.
- Fysieke vermoeidheid zorgt er ook voor dat je makkelijker in een 'dip' zakt. Aan de andere kant zorgt lichamelijke activiteit voor afleiding en de aanmaak van stoffen waardoor je je beter voelt.
- Neem je je dagelijkse dosis ineens in of spreid je deze over de dag? Voor beide opties zijn voors en tegens te bedenken. (overleg dit ook met je psychiater).
pi_71022109
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 00:54 schreef Dipkip het volgende:
OMG hebben we weer zo'n sneue Tolle spammer geneest ie ook HIV met zn nu?

De Kracht vh Nu heeft mij uit mijn depressie geholpen

Het was het eindpunt van een lange neergaande lijn en het beginpunt van een lange opgaande lijn

Verder ben ik het met je eens dat alleen het noemen van de schrijver en de titel de TS niet snel zal overtuigen het boek op te pakken
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_71022390
Ja dat bedoel ik dus, als het je helpt hartstikke fijn maar vertel dan een verhaaltje. Je kan tegenwoordig geen R&P topic meer aanklikken zonder dat er zo'n loze post staat met alleen de naam en de titel van dat boek, zonder toelichting of wat dan ook.

Gewoon wat je ook hebt NU will set you free. Dat vind ik simplistisch denken voor goeroefielen, niet zelf er over nadenken maar gewoon hersenloos tegen iedereen aanblaten dat of je nou kanker hebt of jeuk aan je teen, dat ene wat jou hielp is de Machtige Eindoplossing Voor Alles zulke mensen moeten ze afschieten, ongeacht voor welke kerk, sekte, natuurgenezer of boek ze preken.

Een tijd geleden had je ook zo'n hype met The Secret (duum duuum DUUUUUM). Ongeacht wat voor probleem je had, mensen die into The Secret (duum duuum DUUUUUM) waren wisten je altijd te vertellen dat je blijkbaar gewoon niet graag genoeg wilde dat het opgelost werd.

Ik wilde anders hééél graag dat ze daar mee ophielden

einde goeroerant
pi_71022537
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 22:10 schreef AncientSound het volgende:
Helaas begint de volgende morgen de ellende weer van voor af aan en lig ik weer shakend en wanhopig in bed. Weer een dag om me doorheen te slapen.
Vul je je dagen ook met andere dingen dan slapen?
pi_71022941
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 01:46 schreef Dipkip het volgende:

Gewoon wat je ook hebt NU will set you free. Dat vind ik simplistisch denken voor goeroefielen, niet zelf er over nadenken maar gewoon hersenloos tegen iedereen aanblaten dat of je nou kanker hebt of jeuk aan je teen, dat ene wat jou hielp is de Machtige Eindoplossing Voor Alles zulke mensen moeten ze afschieten, ongeacht voor welke kerk, sekte, natuurgenezer of boek ze preken.

Als die eerste zin het enige is dat uit iemands mond komt, is het idd simplistisch. Wanneer je dieper in de materie duikt is het idd zo dat NU will set you free.
pi_71025688
quote:
Ja dat bedoel ik dus, als het je helpt hartstikke fijn maar vertel dan een verhaaltje. Je kan tegenwoordig geen R&P topic meer aanklikken zonder dat er zo'n loze post staat met alleen de naam en de titel van dat boek, zonder toelichting of wat dan ook.

Een tijd geleden had je ook zo'n hype met The Secret (duum duuum DUUUUUM). Ongeacht wat voor probleem je had, mensen die into The Secret (duum duuum DUUUUUM) waren wisten je altijd te vertellen dat je blijkbaar gewoon niet graag genoeg wilde dat het opgelost werd.

einde goeroerant
Nee de 2 boeken gaan voornamelijk over de Ego en hoe je die het beste kunt genezen.
Het ego is het persoon die jij denkt dat je bent. Waarover je praat als je het woord 'mijzelf' uitspreekt. Het is de stem in je hoofd die nooit eens zijn bek kan houden. En de over alles oordelende, irriatante betweter die voor ongeloofelijke onzekerheid en angsten zorgt. Het ego leeft namelijk continu in de angst om uitgeschakeld te worden / te sterven / ongeaccepteerd te worden.

Het ego is de reden dat mensen hun hele leven inrichten voor de mening van anderen (acceptatie). Het is ook de reden waarom er eetstoornissen, depressies, ruzies, oorlog en conflicten, irritaties, religies, nationalimse en vooral angst, angst en nog eens angst bestaan op deze wereld.

De kracht van het nu focust zich iets meer dan het andere boek op het 'NU'-moment, omdat de Ego juist niet in het nu leeft. Je kent het wel, dat je weer over het verleden of toekomst zit na te denken. Dat je, net als elk ongetraind persoon, altijd wel ergens anders bent met je hoofd dan in het 'nu', behalve als je klaarkomt of iets anders intens aan het doen bent. De ego ontleent zijn kracht aan het begrip 'tijd', wat zijn overleving garandeert.
De enige manier dus om hem geen energie meer te geven is door in het NU te gaan leven. Dan zal hij langzaam maar zeker zijn kop gaan houden en jou niet meer overnemen. Dan zul je niks meer nodig hebben in je leven om 100% gelukkig te zijn, behalve voedsel en slaap. Dan hoef je geen enkele situatie meer in het verschiet te hebben om compleet te zijn. En hoef je nooit meer aan die pijn van vroeger te denken, waar je nu helemaal geen fuck meer aan hebt.

Dan heb je rust, stilte, geluk en liefde in je hoofd, zoals elk dier dat van nature heeft.
En ja, dat heeft ook absoluut zijn effect op de gezondheid van je lichaam, evenals je hormoonspiegels. Depressies zijn vrijwel altijd het gevolg van een onrustig hoofd voor een lange tijd, want op den duur tot andere hormoon-waarden heeft geleid.

Het zijn niet alleen de best geschreven boeken ooit, ze helpen je ook nog eens ontiegelijk in het proces van genezing MITS je bereid bent het ego als een ziekte te zien.

Voor mij was dat heel makkelijk, want ik had er zelf net zo goed een. En als ik om me heen kijk dan zie ik mensen met een gigigantisch ego, zoals mensen die veel juwelen moeten dragen, gothics, betweters, kortom mensen die continu met hun status en uiterlijk bezig zijn om maar geaccepteerd te worden.
Geloof mij maar dat die mensen 's avonds in hun bed niet gelukkig onder de wol gaan. Eigenlijk had ik misschien geen extreme voorbeelden hoeven te geven, want de meeste ego's zijn bijna net zo groot als die. Ik lulde ook continu tegen mezelf (daar heb je het al), of had filmpjes in mijn hoofd van toekomstbeelden waarin ik de ster was, of dacht aan de pijn van vroeger en hoe ongelukkig ik wel was en zat simpelweg nooit eens lekker in dit moment me puur te focussen op wat zich er afspeelt op deze prachtige planeet.

En laatste is gezond, voor de hele mensheid. Als we onze ziekte kunnen genezen bestaan er ook geen problemen meer. Een probleem is simpelweg onacceptatie / verzet tegen een situatie, ongeacht of je er wat aan kunt doen of niet. Laat het leven zich gewoon ontvouwen en ga mee in de stroming zonder enkel oordeel (door het ego).

Dan wordt ook jij TS, net zo gelukkig als een luie kat of tjirpende vogel (wel met de intelligentie + creativiteit van een mens natuurlijk )

Zo zweverig klinkt dat toch niet? Ik vond het juist allemaal heel natuurlijk klinken. Alsof we het vergeten zijn met zijn allen. Lees nou maar gewoon die boeken en ga er echt voor zitten. Daar kan een pilletje (symptoombestrijding) op de lange termijn echt niet tegen op.
  donderdag 16 juli 2009 @ 10:11:55 #21
262 Re
Kiss & Swallow
pi_71025769
quote:

einde goeroerant
rustig rustig, denk aan je hart enzo
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_71027963
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 02:03 schreef Xennia het volgende:

[..]

Vul je je dagen ook met andere dingen dan slapen?
Oh, er had "slepen" moeten staan
pi_71028010
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 10:08 schreef zonnelens het volgende:
uitleg
tnx, hier kan ik wel wat mee Doet me denken aan de Acceptance and commitment therapy (ACT) die mijn psycholoog aanhaalde.

Dipkip en Roovers ook bedankt! Ik kom er nog op terug.

[ Bericht 4% gewijzigd door AncientSound op 16-07-2009 11:30:07 ]
pi_71030621
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 11:20 schreef AncientSound het volgende:

[..]

Oh, er had "slepen" moeten staan
Ah ok, maar hoe vul je je dagen? Studie/werk/sport etc?
pi_71032533
quote:
Op donderdag 16 juli 2009 10:08 schreef zonnelens het volgende:

[..]

Nee de 2 boeken gaan voornamelijk over de Ego en hoe je die het beste kunt genezen.
Het ego is het persoon die jij denkt dat je bent. Waarover je praat als je het woord 'mijzelf' uitspreekt. Het is de stem in je hoofd die nooit eens zijn bek kan houden. En de over alles oordelende, irriatante betweter die voor ongeloofelijke onzekerheid en angsten zorgt. Het ego leeft namelijk continu in de angst om uitgeschakeld te worden / te sterven / ongeaccepteerd te worden.
........

Zo zweverig klinkt dat toch niet? Ik vond het juist allemaal heel natuurlijk klinken. Alsof we het vergeten zijn met zijn allen. Lees nou maar gewoon die boeken en ga er echt voor zitten. Daar kan een pilletje (symptoombestrijding) op de lange termijn echt niet tegen op.
Ik denk dat we jou wel kunnen gebruiken in dit topic:

Teveel nadenken - Kracht van het nu #3
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')