en dan kan ze het dus alsnog opmaken ?quote:Op woensdag 15 juli 2009 21:13 schreef NCC-1701-Q het volgende:
Aks je vader je erkend heeft als zijn kind dan heb je daar automatisch recht op. Let wel; als hij nog getrouwd was/is ten tijde van zijn overlijden kan het zijn dat je moet wachten op je kindsdeel totdat zijn partner ook overlijdt.
Dat kan inderdaad ja.quote:Op woensdag 15 juli 2009 21:15 schreef BaggerUser het volgende:
[..]
en dan kan ze het dus alsnog opmaken ?
Vis je achter het net.quote:Op woensdag 15 juli 2009 21:17 schreef Lundegaard het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad ja.
Als ze een langstlevende testament hebben opgesteld dan moet je wachten tot de ander komt te overlijden. En als die toevallig alles heeft opgemaakt, pis je naast de pot..
Ik ken het probleem
Ik heb geen contact met mijn vader, maar ik vermoed dat hij een langstlevende testament heeft. Hij is getrouwd in gemeenschap van goederen dat weet ik wel zeker.quote:Op woensdag 15 juli 2009 21:17 schreef Lundegaard het volgende:
[..]
Dat kan inderdaad ja.
Als ze een langstlevende testament hebben opgesteld dan moet je wachten tot de ander komt te overlijden. En als die toevallig alles heeft opgemaakt, pis je naast de pot..
Ik ken het probleem
Maar je kindsdeel kun je sowieso wel vorderen.
Langstlevende testament
Bij het langstlevende testament is de langstlevende echtgenoot / geregistreerd partner de erfgenaam. De kinderen krijgen wel een vordering ter grootte van hun rechtmatige erfdeel. Het successierecht voor de kinderen moet berekend worden over de contante waarde van de vordering (bij huizen, aandelen e.d. de waarde op de dag van overlijden). De langstlevende ouder betaalt successierecht over de gehele nalatenschap verminderd met de waarde van de schuld aan de kinderen.
Als hij geen testament heeft is het automatisch dat de erfenis in het geheel naar de langstlevende gaat.quote:Op woensdag 15 juli 2009 21:23 schreef nz1900 het volgende:
[..]
Ik heb geen contact met mijn vader, maar ik vermoed dat hij een langstlevende testament heeft. Hij is getrouwd in gemeenschap van goederen dat weet ik wel zeker.
Begrijp ik hieruit dat ik sowiezo een kindsdeel kan opeisen ? Ook bij langstlevende testament ?
In de praktijk valt er niets te eisen, hoorquote:Op woensdag 15 juli 2009 21:22 schreef sanger het volgende:
Ik ben geen expert, maar volgens mij kun je het ook opeisen als er een langstlevende is (bij wet). Echter is het kindsdeel dan niet 1/3 maar 1/6.
Nadeel is dat er vrij weinig van de echte experts zijn die hier iets over willen zeggen. Zeker niet op FOK!. Ze hebben liever dat je langskomt
Dat zou kunnen hoor, zoals ik al zei ben ik geen expert.quote:Op woensdag 15 juli 2009 21:27 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
In de praktijk valt er niets te eisen, hoor
Ergo: in de praktijk valt er weinig te eisen.quote:Op woensdag 15 juli 2009 21:34 schreef nz1900 het volgende:
Gevonden:
.
Het eerste geval:
-Stel dat een ouder overlijdt, dan kan ieder van de kinderen verlangen van de overgebleven echtgenoot (stiefouder) dat goederen aan hem in eigendom worden overgedragen, ter waarde van de geldvordering. Wel kan de overgebleven stiefouder zich het vruchtgebruik van die goederen voorbehouden.
-Als de kinderen geen gebruik van dit wilsrecht hebben gemaakt, kunnen zij dit alsnog doen bij het overlijden van de overgebleven stiefouder. Zij kunnen namelijk verlangen dat hun geldvordering in goederen wordt voldaan.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |