abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_71013817
Kan ik mijn kindsdeel opeisen als mijn vader overlijdt ?
Mijn ouders zijn gescheiden. Mijn vader is in 1999 hertrouwd.
  woensdag 15 juli 2009 @ 21:13:56 #2
68283 NCC-1701-Q
If all else fails...play dead!
pi_71013960
Aks je vader je erkend heeft als zijn kind dan heb je daar automatisch recht op. Let wel; als hij nog getrouwd was/is ten tijde van zijn overlijden kan het zijn dat je moet wachten op je kindsdeel totdat zijn partner ook overlijdt.
If all else fails.... play dead!
  woensdag 15 juli 2009 @ 21:15:08 #3
74523 BaggerUser
ModderFokker!
pi_71013993
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 21:13 schreef NCC-1701-Q het volgende:
Aks je vader je erkend heeft als zijn kind dan heb je daar automatisch recht op. Let wel; als hij nog getrouwd was/is ten tijde van zijn overlijden kan het zijn dat je moet wachten op je kindsdeel totdat zijn partner ook overlijdt.
en dan kan ze het dus alsnog opmaken ?
De enige echte BaggerUser!
Riemen
fiets kopen
  woensdag 15 juli 2009 @ 21:15:42 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_71014015
Lijkt mij dat het afhangt van zijn huwelijk (gemeenschap van goederen of niet) en het testament van je vader.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 15 juli 2009 @ 21:17:22 #5
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_71014073
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 21:15 schreef BaggerUser het volgende:

[..]

en dan kan ze het dus alsnog opmaken ?
Dat kan inderdaad ja.
Als ze een langstlevende testament hebben opgesteld dan moet je wachten tot de ander komt te overlijden. En als die toevallig alles heeft opgemaakt, pis je naast de pot..

Ik ken het probleem

Maar je kindsdeel kun je sowieso wel vorderen.

Langstlevende testament
Bij het langstlevende testament is de langstlevende echtgenoot / geregistreerd partner de erfgenaam. De kinderen krijgen wel een vordering ter grootte van hun rechtmatige erfdeel. Het successierecht voor de kinderen moet berekend worden over de contante waarde van de vordering (bij huizen, aandelen e.d. de waarde op de dag van overlijden). De langstlevende ouder betaalt successierecht over de gehele nalatenschap verminderd met de waarde van de schuld aan de kinderen.
  woensdag 15 juli 2009 @ 21:18:25 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_71014112
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 21:17 schreef Lundegaard het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad ja.
Als ze een langstlevende testament hebben opgesteld dan moet je wachten tot de ander komt te overlijden. En als die toevallig alles heeft opgemaakt, pis je naast de pot..

Ik ken het probleem
Vis je achter het net.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 15 juli 2009 @ 21:22:15 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_71014232
Ik ben geen expert, maar volgens mij kun je het ook opeisen als er een langstlevende is (bij wet). Echter is het kindsdeel dan niet 1/3 maar 1/6.

Nadeel is dat er vrij weinig van de echte experts zijn die hier iets over willen zeggen. Zeker niet op FOK!. Ze hebben liever dat je langskomt
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_71014256
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 21:17 schreef Lundegaard het volgende:

[..]

Dat kan inderdaad ja.

Ik ken het probleem

Maar je kindsdeel kun je sowieso wel vorderen.

Langstlevende testament
Bij het langstlevende testament is de langstlevende echtgenoot / geregistreerd partner de erfgenaam. De kinderen krijgen wel een vordering ter grootte van hun rechtmatige erfdeel. Het successierecht voor de kinderen moet berekend worden over de contante waarde van de vordering (bij huizen, aandelen e.d. de waarde op de dag van overlijden). De langstlevende ouder betaalt successierecht over de gehele nalatenschap verminderd met de waarde van de schuld aan de kinderen.
Ik heb geen contact met mijn vader, maar ik vermoed dat hij een langstlevende testament heeft. Hij is getrouwd in gemeenschap van goederen dat weet ik wel zeker.

Begrijp ik hieruit dat ik sowiezo een kindsdeel kan opeisen ? Ook bij langstlevende testament ?
  woensdag 15 juli 2009 @ 21:26:39 #9
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_71014379
Heb je moordplannen?
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
  woensdag 15 juli 2009 @ 21:27:00 #10
65960 sanger
pi_71014393
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 21:23 schreef nz1900 het volgende:

[..]

Ik heb geen contact met mijn vader, maar ik vermoed dat hij een langstlevende testament heeft. Hij is getrouwd in gemeenschap van goederen dat weet ik wel zeker.

Begrijp ik hieruit dat ik sowiezo een kindsdeel kan opeisen ? Ook bij langstlevende testament ?
Als hij geen testament heeft is het automatisch dat de erfenis in het geheel naar de langstlevende gaat.

Ik heb ooit zoiets gelezen. Google dus even om er achter te komen.
pi_71014394
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 21:22 schreef sanger het volgende:
Ik ben geen expert, maar volgens mij kun je het ook opeisen als er een langstlevende is (bij wet). Echter is het kindsdeel dan niet 1/3 maar 1/6.

Nadeel is dat er vrij weinig van de echte experts zijn die hier iets over willen zeggen. Zeker niet op FOK!. Ze hebben liever dat je langskomt
In de praktijk valt er niets te eisen, hoor
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_71014654
Gevonden:

Wat zijn wilsrechten van kinderen?

Als iemand bij zijn overlijden een echtgenoot en kinderen nalaat zonder dat er een testament is gemaakt, blijven volgens het nieuwe erfrecht alle goederen die samen de nalatenschap vormen bij de overgebleven echtgenoot. De kinderen krijgen een geldvordering op deze echtgenoot ter grootte van hun erfdeel. Zij kunnen het geld pas opeisen bij het overlijden van de overgebleven echtgenoot. Het wettelijk erfrecht wijkt af als de overgebleven ouder hetzij een stiefouder is, hetzij een eigen ouder is, die hertrouwd is met een nieuwe partner. Als de kans bestaat dat goederen naar de stief-familie gaan, kan een kind beroep doen op zogenaamde aanvullende voorzieningen waardoor de positie van het kind wordt versterkt.

Deze aanvullende voorzieningen worden wilsrechten genoemd. Door de wilsrechten hebben de kinderen uitzicht op de goederen, ook als er sprake is van stief-familie. Zo kan een kast of een klok met speciale gevoelswaarde, een "echt familiestuk", toch binnen de familie blijven. De kinderen kunnen hiervan gebruik maken, maar hoeven dat niet.

Twee situaties zijn mogelijk:
1. De kinderen zijn geen eigen kinderen van de overgebleven echtgenoot (stiefouder).
2. De kinderen zijn ook kinderen van de overgebleven echtgenoot (ouder).

Het eerste geval:
-Stel dat een ouder overlijdt, dan kan ieder van de kinderen verlangen van de overgebleven echtgenoot (stiefouder) dat goederen aan hem in eigendom worden overgedragen, ter waarde van de geldvordering. Wel kan de overgebleven stiefouder zich het vruchtgebruik van die goederen voorbehouden.
-Als de kinderen geen gebruik van dit wilsrecht hebben gemaakt, kunnen zij dit alsnog doen bij het overlijden van de overgebleven stiefouder. Zij kunnen namelijk verlangen dat hun geldvordering in goederen wordt voldaan.
  woensdag 15 juli 2009 @ 21:34:26 #13
65960 sanger
pi_71014657
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 21:27 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

In de praktijk valt er niets te eisen, hoor
Dat zou kunnen hoor, zoals ik al zei ben ik geen expert.
pi_71014761
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 21:34 schreef nz1900 het volgende:
Gevonden:
.

Het eerste geval:
-Stel dat een ouder overlijdt, dan kan ieder van de kinderen verlangen van de overgebleven echtgenoot (stiefouder) dat goederen aan hem in eigendom worden overgedragen, ter waarde van de geldvordering. Wel kan de overgebleven stiefouder zich het vruchtgebruik van die goederen voorbehouden.
-Als de kinderen geen gebruik van dit wilsrecht hebben gemaakt, kunnen zij dit alsnog doen bij het overlijden van de overgebleven stiefouder. Zij kunnen namelijk verlangen dat hun geldvordering in goederen wordt voldaan.
Ergo: in de praktijk valt er weinig te eisen.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')