abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 juli 2009 @ 21:19:56 #1
152953 Sanderrrr
De r bleef hangen
pi_70981248
http://www.dumpert.nl/med(...)_story_of_suzie.html

Wat vinden jullie hier nu van?

Ik vraag me af hoe de mensheid duizenden jaren lang in zoiets heeft kunnen geloven als je zo kan zien dat het nergens op slaat. Leg eens uit waarom je denkt dat je jezelf niet voor de gek aan het houden bent?

Geen bashtopic, ik begrijp het serieus niet.

[ Bericht 6% gewijzigd door Sanderrrr op 14-07-2009 21:25:05 ]
pi_70981436
Tsja, je moet net zo naief zijn als Suzie om die nonsense te geloven.
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
  dinsdag 14 juli 2009 @ 21:47:01 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_70982084
Voor zover ik weet gelooft KD helemaal niet in een interventionalistische god. Datgene wat nou net in dat filmpje te kakken wordt gezet. Maar pin me er niet aan vast.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_70982197
KoningDavid is in mijn ogen meer een god of the gaps type. En hij heeft het ook vaak over een persoonlijke ervaring waardoor hij gelooft.
XBL: Koning Stoma
PSN: Koning_Stoma
pi_70982289
Prachtig filmpje. Briljant.
pi_70982421
Erg matig filmpje. Het stipt imo vooral aan dat je niet blind op God zou moeten vertrouwen maar je geloof ook in daden om moet zetten.
pi_70982521
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 21:56 schreef Haushofer het volgende:
Erg matig filmpje. Het stipt imo vooral aan dat je niet blind op God zou moeten vertrouwen maar je geloof ook in daden om moet zetten.
Nou, noem het dragen van een button maar "geen daden uitvoeren"
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_70982750
Je moet er maar net zin in hebben om serieus in te gaan op zo'n flutfilmpje waarvan de maker overduidelijk blijk geeft van een erg simplistische kijk op religie. Hopelijk hebben de meeste mensen dat beoordelingsvermogen.

Ik heb er in elk geval geen zin in of behoefte aan om daar energie aan te verspillen.

[ Bericht 13% gewijzigd door rutger05 op 14-07-2009 22:14:12 ]
  dinsdag 14 juli 2009 @ 22:15:02 #9
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_70983048
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 22:06 schreef rutger05 het volgende:
Je moet er maar net zin in hebben om serieus in te gaan op zo'n flutfilmpje waarvan de maker overduidelijk blijk geeft van een erg simplistische kijk op religie. Hopelijk hebben de meeste mensen dat beoordelingsvermogen.

Ik heb er in elk geval geen zin in of behoefte aan om daar energie aan te verspillen.
Too late.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_70983058
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 22:06 schreef rutger05 het volgende:

Neuh, ik vind het ook wat moeilijk te geloven dat dit niet bedoeld is om te bashen, of men moet werkelijk vinden dat dat filmpje sterk is.
pi_70983276
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 22:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Neuh, ik vind het ook wat moeilijk te geloven dat dit niet bedoeld is om te bashen, of men moet werkelijk vinden dat dat filmpje sterk is.
Alleen dat kinderachtige toontje al in het filmpje...
pi_70985273
TS gewijzigd, zo slaat het nergens op.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 23:29:30 #13
257727 Nicephorus
Alias Fritz Spritz
pi_70985585
Intereressante vraag zou zijn of koningdavid en andere gelovigen ook bidden tot god om het leed te verminderen (ziekte, dood, natuurrampen) en waarom ze dat doen als het toch niet helpt? Iets met een hoger plan?
Spritzkuchen oder auch Spritzringe sind ein Fett- bzw. Siedegebäck aus Brandteig. Sie sollten innen noch etwas feucht sein und schmecken am Tag der Zubereitung am besten.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 23:36:12 #14
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70985859
Ik denk dat het beter is om verder specifiek op b.v. het probleem van het lijden, of de (ogenschijnlijke) onvolmaaktheid van de wereld te in te gaan, in plaats van een bepaalde user telkens bij name te noemen. Niemand op dit forum is verplicht tot discussiëren. Koningdavid staat doorgaans z'n mannetje wel, maar op deze manier wordt 't al snel een ‘de rest tegen Koningdavid’-topic.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70986418
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 23:29 schreef Nicephorus het volgende:
Intereressante vraag zou zijn of koningdavid en andere gelovigen ook bidden tot god om het leed te verminderen (ziekte, dood, natuurrampen) en waarom ze dat doen als het toch niet helpt? Iets met een hoger plan?
Ik bid zelf eerder dat mensen zich niet laten verharden door leed, maar er God door gaan zoeken en vinden, of stappen die richting in waardoor men uiteindelijk God kan vinden, of verder groeien in geloof/hun band met God sterker wordt, meer van Gods liefde en zegeningen ontvangen. Ik zie God niet als een soort sinterklaas die al onze problemen oplost zonder dat wij daar iets voor hoeven te doen en zonder dat wij iets hoeven te leren.

Verder met de rest eens dat het filmpje niet geschikt is als start voor een serieuze verdieping in de christelijke visie en leefwijze. Suzie is een fictief iemand bedacht door de auteur van het filmpje. Dat lijkt me geen betrouwbare referentie voor de gemiddelde christen, maar voor het beeld wat iemand die het christelijk geloof en christenen belachelijk en nietsnutten vindt zich voorstelt bij de gemiddelde christen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 15-07-2009 02:22:50 ]
pi_70986533
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 21:19 schreef Sanderrrr het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)_story_of_suzie.html

Wat vinden jullie hier nu van?

Ik vraag me af hoe de mensheid duizenden jaren lang in zoiets heeft kunnen geloven als je zo kan zien dat het nergens op slaat. Leg eens uit waarom je denkt dat je jezelf niet voor de gek aan het houden bent?

Geen bashtopic, ik begrijp het serieus niet.
Je zou misschien beter enkele vragen kunnen formuleren. Dat lijkt me niet teveel moeite als je echt geinteresseerd bent.
  zondag 19 juli 2009 @ 11:41:58 #17
107058 Lord_of_the_String
vechter voor waarheid
pi_71113264
ik vind het altijd wel lachen om mensen die niet geloven over geloof te zien praten. het is algemeen bekend dat geloof gegeven word door God.. en dat zonder dit geloof het geloven als een belachelijk iets over komt. dit is geen reden om gelovigen belachelijk te maken. voor een gelovige is het in feite namelijk net zo belachelijk dat een ongelovige niet gelooft, al zal niet iedere gelovige daar zo'n uitgesproken mening over verkondigen.
"Ego is de god die de regels maakt vandaag. Waarheid is onbelangrijk,
beter dan de ander lijken is het ideaal." Lord of the String Oktober 2015
pi_71113487
geloof in een god is gewoon een defect wat uiteindelijk wel zal uitsterven als de mensheid door-evolutioneerd en meer begrijpt over de wereld en het ontstaan daarvan.

als je echt consequent gelooft in een god en blijft doorredeneren wordt je vanzelf gek of depressief.
want een consequentie is bijvoorbeeld dat je niet gelovige vrienden/collega's in een hel o.i.d. terechtkomen.
om te voorkomen dat je gek of depressief wordt kan je dan weer een pilletje nemen en/of van je geloof afstappen.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_71114014
Dat filmpje maakt nogal een parodie van 'geloven', al zal het voor veel gelovigen misschien wel echt een parodie zijn die vrij nauw overeenkomt met hun leven.

Bij mij niet echt. Ik bid ook voor het eten en mijn zieke tante (om maar wat te noemen) maar ik verwacht niet per se dat God daar invloed op gaat uitoefenen. Wat betreft het eten dank ik God dat ik telkens weer eten tot mij kan nemen, iets wat niet vanzelfsprekend is. Wat betreft de zieke tante bid ik voor genezing (hetzij door doktoren, hetzij door God) en bid ik dat zij en haar gezin zich gesteund mogen voelen.
Als ik mijn been breek en het dankzij het werk van de doktoren weer geneest, zal ik zowel de artsen en God danken. De artsen voor hun medische hulp en God voor de steun en de mogelijkheden die Hij geeft.

Ik geloof dat God zijn Schepping een zekere mate van autonomie heeft gegeven. De natuurwetten zijn er niet om keer op keer overtreden te worden. De menselijke vrije wil is er ook niet om keer op keer overreden te worden.

Grijpt God dan nooit echt in? Wel. Een belangrijk voorbeeld is bijvoorbeeld de opstanding van Jezus, wat duidelijk een bovennatuurlijke daad van God is. Een moment waar de natuurwetten werden overtreden. Jezus en zijn apostelen liet ook wonderen van God zien, soms als verhoor van een gebed.
En ik geloof dat dit nog steeds gebeurt. Zelf heb ik ook dingen meegemaakt die ik als wonder, of duidelijk verhoor van gebed, zou willen betitelen.

Kortom, bidden helpt wel degelijk. Al is God niet een almachtige Sinterklaas die ons alles geeft en alle problemen voor ons oplost. Dat zou nogal respectloos zijn tegenover ons, autonome vrije wezens. Veel moeten we gewoon zelf doen. Zelf het goede kiezen, zelf onze handen vies maken en zelf het kruis dragen (pijn lijden). Het belangrijkste is dat wij (o.a. d.m.v. bidden) de relatie met God blijven aanhouden en bidden voor de vergeving van onze zonden. Dat verhoort Hij zeker.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_71114290
dat bidden en danken is toch zo'n verspilling van tijd.
in plaats van te bidden voor je tante, had je die tijd ook kunnen gebruiken om haar een kaartje te sturen of langs te gaan. daar heeft ze namelijk ècht wat aan.
waarschijnlijk doe je dat ook wel, maar het blijft zo dat bidden en danken een verspilling van tijd is.
of iets om je geweten te sussen: "ik heb toch voor je gebeden, meer kon ik toch niet doen".

en die opstanding van jezus...
was hij wel dood??? dat met die speer in z'n zij, sinds wanneer is dat een betrouwbare manier om het overlijden vast te stellen?
niemand is op zaterdag langsgeweest om te checken of hij dood was.
voor mij is jezus niets anders dan een narcist die aan het kruis een psychose kreeg en toen dacht hij dat hij 'jezus' was en de wereld moest redden.

voor hen die te laf zijn om echt door te denken heeft het geloof nut, namelijk het zorgt ervoor dat doordenken voor hen nutteloos wordt.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
pi_71114405
quote:
Op zondag 19 juli 2009 12:25 schreef Caesu het volgende:...
Je hebt er wel lang en diep over nagedacht, zie ik.
pi_71114492
quote:
Op zondag 19 juli 2009 12:25 schreef Caesu het volgende:
dat bidden en danken is toch zo'n verspilling van tijd.
in plaats van te bidden voor je tante, had je die tijd ook kunnen gebruiken om haar een kaartje te sturen of langs te gaan. daar heeft ze namelijk ècht wat aan.
waarschijnlijk doe je dat ook wel
Precies. Dus je punt is?
quote:
en die opstanding van jezus...
was hij wel dood??? dat met die speer in z'n zij, sinds wanneer is dat een betrouwbare manier om het overlijden vast te stellen?
niemand is op zaterdag langsgeweest om te checken of hij dood was.
Een kruisiging overleef je niet. Het is een van de ergste executiemethoden ooit bedacht. Moet je voorstellen dat jij spijkers door je mediane zenuwen krijgt gespijkerd en een speer in je hart krijgt gestoken. Ik denk dat het zelfs met de hedendaagse gezondheidszorg nog zeer lastig wordt voor je om dat te overleven. En jij hoeft niet eens eerst nog uren naar adem te happen aan een kruis.
Een kruisigingsdood is een verstikkingsdood en dus redelijk effectief.
quote:
voor mij is jezus niets anders dan een narcist die aan het kruis een psychose kreeg en toen dacht hij dat hij 'jezus' was en de wereld moest redden.
Wat was hij voor zijn kruisiging dan? En wat deed de 'psychotische Jezus' dan na zijn kruisiging?
quote:
voor hen die te laf zijn om echt door te denken heeft het geloof nut, namelijk het zorgt ervoor dat doordenken voor hen nutteloos wordt.
Gelovigen durven allemaal niet door te denken nee, wat een mietjes zijn het toch he? Tsjongejonge.

Stephen Colbert is trouwens christen en geeft bijbelstudieles in zijn kerk, misschien een idee die laffe hond uit je avatar te halen?
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
pi_71114901
quote:
Op zondag 19 juli 2009 12:33 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Precies. Dus je punt is?
[..]
mijn punt is dat er ook gelovigen zijn die voor het gemak maar bidden en niet langs hun zieke tante gaan
quote:
Een kruisiging overleef je niet. Het is een van de ergste executiemethoden ooit bedacht. Moet je voorstellen dat jij spijkers door je mediane zenuwen krijgt gespijkerd en een speer in je hart krijgt gestoken. Ik denk dat het zelfs met de hedendaagse gezondheidszorg nog zeer lastig wordt voor je om dat te overleven. En jij hoeft niet eens eerst nog uren naar adem te happen aan een kruis.
Een kruisigingsdood is een verstikkingsdood en dus redelijk effectief.
[..]
er zijn kruisigingen die dagen duurden.
jezus was na een middagje al 'dood'. hoe weet je zo zeker dat ze hem niet levend er vanaf hebben gehaald?
nu zijn er ook gelovigen (in de filipijnen bijvoorbeeld) die zich vrijwillig laten kruisigen voor een paar uur, die overleven het ook
quote:
Wat was hij voor zijn kruisiging dan? En wat deed de 'psychotische Jezus' dan na zijn kruisiging?
[..]
voor en na zijn kruisiging was hij al een psychotische narcist die dacht dat hij de wereld moest redden.[/quote]
quote:
Gelovigen durven allemaal niet door te denken nee, wat een mietjes zijn het toch he? Tsjongejonge.

Stephen Colbert is trouwens christen en geeft bijbelstudieles in zijn kerk, misschien een idee die laffe hond uit je avatar te halen?
ik heb niets tegen gelovigen. ik begrijp hun motivatie heel goed.
heb alleen wat medelijden met ze, als ik zie hoe zich in de knoop werken als ze zich realiseren dat ze denkfouten aan het maken zijn.
  zondag 19 juli 2009 @ 12:59:00 #24
107058 Lord_of_the_String
vechter voor waarheid
pi_71115185
en jawel er word weer over en weer gebashed! je kunt zeggen wat je wil van Jezus, maar hij heeft precies dit gedrag van ongelovigen voorspeld.. zoals ik al zei, geloof is een geschenk, zoder welks je niet moet proberen te begrijpen wat er omgaat in een gelovige. naar mijn idee zijn het juist de mensen die het bestaan van een god al per definitie afschuiven die niet ver genoeg doordenken, onder het mom van, als ik het niet hoef te begrijpen, is mijn wereldbeeld tenminste begrijpbaar. onbegrijpelijk voor mij, want juist met god werd de wereld een stuk beter te begrijpen.
"Ego is de god die de regels maakt vandaag. Waarheid is onbelangrijk,
beter dan de ander lijken is het ideaal." Lord of the String Oktober 2015
pi_71115398
quote:
Op zondag 19 juli 2009 12:48 schreef Caesu het volgende:

[..]

mijn punt is dat er ook gelovigen zijn die voor het gemak maar bidden en niet langs hun zieke tante gaan
Tsja, die zullen er vast zijn. Net zoals je ongelovigen zult hebben die een kaartje sturen om maar niet een gesprek aan te gaan o.i.d.
quote:
er zijn kruisigingen die dagen duurden.
jezus was na een middagje al 'dood'. hoe weet je zo zeker dat ze hem niet levend er vanaf hebben gehaald?
Aantal redenen:
- Jezus was, door de geseling, al enorm verzwakt voordat hij überhaupt gekruisigd werd. Op een gegeven moment viel hij flauw en hoefde hij het kruis niet meer te dragen.
- Kruisigingen zijn gewoon enorm dodelijk. Helemaal als je al in een ernstig verzwakte staat verkeert, zoals Jezus.
- Verstikkingsdoden zijn redelijk makkelijk vast te stellen. Als iemand niet meer ademt, is hij dood. Een fout maak je wat dat betreft niet snel.
- Als je als Romeinse soldaat een gekruisigde levend laat ontsnappen ben je zelf zeer waarschijnlijk de volgende die aan zo'n kruis hangt. Risico zullen ze niet graag hebben genomen.
- Alle bronnen omtrent Jezus bevestigen dat hij gestorven is aan het kruis.
quote:
nu zijn er ook gelovigen (in de filipijnen bijvoorbeeld) die zich vrijwillig laten kruisigen voor een paar uur, die overleven het ook
Ze laten zich vrijwel nooit spijkeren door de mediane zenuw. Bovendien wordt het medisch allemaal goed in de gaten gehouden, zodat ze op tijd eraf gehaald worden. Totaal onvergelijkbaar.
quote:
ik heb niets tegen gelovigen. ik begrijp hun motivatie heel goed.
heb alleen wat medelijden met ze, als ik zie hoe zich in de knoop werken als ze zich realiseren dat ze denkfouten aan het maken zijn.
Blabla, ik hoef je medelijden niet. Mensen met een dergelijke hautaine, onwetende houding kan ik ook niet echt serieus nemen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')