quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 09:54 schreef Monolith het volgende:[..]
'De overheid en de medische wereld' kunnen jou ook niet vertellen hoeveel seconden een sigaret jouw leven zal verkorten. Wel wat het statistische effect is van van sigaretten roken op de verwachte levensduur. Evenzo kan men net zo goed het statistische effect van medische blunders per behandeling berekenen of het statistische effect van dodelijke verkeersongelukken per autoritje.
[..]
Eh nee, zo werkt dat niet. Als je het linkje goed had gelezen, dan had je gezien dat er ten eerste al onderscheid werd gemaakt tussen methylkwik en ethylkwik, waarbij een nogal cruciaal verschil is dat methylkwik zich in tegenstelling tot ethylkwik ophoopt in het lichaam. Daarnaast komt ethylkwik veel minder snel in de hersenen terecht, waardoor het risico op neurologische schade nog kleiner is bij ethylkwik dan methylkwik. Zoals in het linkje dat ik gaf te lezen is betreffen de limieten niet alleen methylkwik in plaats van ethylkwik, maar zijn het ook nog eens dosissen die echt flink lager liggen dan het laagste niveau dat schade veroorzaakt, in het geval van de EPA norm dus tien keer zo laag.
.
Blijkbaar lezen veel mensen het verkeerd, want ze schrijven ook:
quote:
In 1999 concerns were raised in the United States that the total amount of mercury, from thiomersal in vaccines given in the infant immunisation schedule, would potentially exceed the recommended level set by a US government agency. There were no studies indicating that the ethylmercury in thiomersal had caused harmful effects in children (except for occasional redness at the injection site), however it was recommended that thiomersal be removed from many childhood vaccines to eliminate any potential risk. Since that time much more information has been gathered regarding thiomersal (ethylmercury).
Dat ze geen studies hebben die nadelige effecten aanwijzen zegt niet zoveel. Geneeskunde is verre van een exacte wetenschap. Hoe lang heeft men fluortabletten voorgeschreven voor sterkere beenderen? Er zijn nog altijd dokters die denken dat het helpt. Ook al vermeldt de Merck Manual al jarenlang dat het de beenderen zwaarder maar ook brozer maakt.
Een hoop studies
hier, ik ken "second look" niet, heb de pagina net gevonden, geen idee hoe betrouwbaar dit is. Maar ik zie niet meteen iets op die pagina dat ik niet op "gereputeerde" medische sites zou vinden.
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat eender welke hoeveelheid kwik "veilig" is. Dat je onder een bepaalde dosis geen effecten meer kan meten betekent niet dat ze er niet zijn, enkel dat de nauwkeurigheid van je meetmethode beperkt is. Het maximale dat je ooit kan bereiken is heel de wereldbevolking onderzoeken en volgen. Dan nog zou je nooit verschillen van zeg maar een honderdtal doden per dag kunnen opmerken die een lage dosering zou kunnen veroorzaken.
Asbest is één van de mooie uitzonderingen op dat vlak: Asbestvezels verdwijnen niet, en bij kanker veroorzaakt door asbeststof is het (soms) mogelijk om precies die vezel terug te vinden die de kanker gestart heeft! Eén van de redenen waarom de gehele asbestindustrie in de VS akkoord ging om alle salchtoffers te vergoeden.
(tot enkele jaren geleden, toen kwam de advocaat van één van de bedrijven met het briljante argument: "Bewijs maar eens dat die asbestvezel in mijn werkgever uit mijn bedrijf komt!". Heb het daarna niet meer gevolgd, moet ik eens opzoeken hoe dat gegaan is.)
edit, ontopic: was al gezegd dat het vaccin niet voor het eind van het jaar verwacht wordt, volgens mededeling van WHO?
[sub]edit2: over de medische wetenschap gesproken, ooit gezien op bbc ou, ze vroegen een auditorium vol medici een simpel vraagje over hoe je het resultaat van een test moet interpreteren: ziekte die één persoon op 1000 heeft, een test die voor 90% betrouwbaar is, je geeft een willekeurige patient de test en resultaat is positief, wat is de kans dat ie de ziekte echt heeft? Eén op honderd is die kans, en dat waas zowat de kans op een juist antwoord ook, de meeste gokten op 50% of meer.
Niet voor niets is medische studie vooral vanbuiten leren, differentiële diagnoses, lijsten van oorzaken in volgorde en de testen om ze één voor één uit te sluiten. Eerst test X indien negatief Y of Z afhankelijk van de leeftijd van de patient, en als Z positief dan test Q om te differentieren tussen...
dat soort regels.
Grappig eigenlijk, als je fysici of mathematici zou verplichten om enkel nog geneeskunde te (be)studeren, dan zouden ze al die regels herschrijven tot matrices met correlatiecoëfficiënten, waarschijnlijkheidsverdelingen, beslissingsalgorithmes, data-mining en expert-systemen .
[ Bericht 6% gewijzigd door Gavin_de_Becker op 14-07-2009 22:11:40 ]