Zou het normaal gesproken wel teruggeboekt mogen worden, maar blijkbaar kan het 'goed doel' dit alsnog blokkeren?quote:Terugboeking van het afgeschreven bedrag is niet mogelijk als:
* de terugboekingtermijn van 30 kalenderdagen na incasso-afschrijving is verstreken.
* u een eenmalige schriftelijke machtiging hebt afgegeven, bijvoorbeeld voor een eenmalige aankoop bij een postorderbedrijf.
* u een doorlopende schriftelijke machtiging kansspelen hebt afgegeven (een doorlopende telefonische machtiging kansspelen kunt u binnen 5 werkdagen terugboeken).
Er is nu 1 keer geincasseerd? Volgens mij kun je alleen storneren binnen een bepaalde tijd na de incasso. Dus als het terugboekingsrecht eraf is gehaald, dan is dat volgens mij omdat het te lang geleden is.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:07 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
Samenvatting:
TS is een stumper die via incasso doneert aan een 'goed doel'.
TS wil geld laten terugboeken (storneren.)
Bank zegt dat storneren niet kan omdat het een "Incasso zonder terugboekrecht" is.
Verhaal:
Een paar jaar terug heb ik me op straat laten overhalen om voor een bepaalde groep mensen geld te doneren. Omdat ik nooit (meer) te horen krijg hoe blij deze mensen nu wel niet zijn met mijn geld, wil ik hier mee stoppen. Alleen ik weet niet welke stichting dit is. Als ik Google op de naam op de afschrijving (ST MULTIPLE SCLEROSE INT), dan kom ik bij een soortgelijke stichting uit, maar het bankrekening nummer is anders. Hoewel als ik op het bankrekening nummer zoek 607190728 ik ook weer bij dezelfde naam uitkom.
Blijft eigenlijk alleen storneren over, maar nu krijg ik een brief van de bank dat de storneren mislukt is, omdat dit een incasso zonder terugboekrecht is. Ik gebeld met de bank waar ze ook zeiden dat deze incasso niet terug geboekt kon worden omdat het terugboekrecht eraf gehaald is. De enige oplossing die de bank kon bedenken is een selectieve incasso blokkade, dus ga ik zo maar naar de bank om dit te regelen.
Weet iemand of het wel is toegestaan om als 'goed doel' een incasso zonder terugboekrecht te doen?
Namelijk volgens de website van de bank:
[..]
Zou het normaal gesproken wel teruggeboekt mogen worden, maar blijkbaar kan het 'goed doel' dit alsnog blokkeren?
Ik heb geen contact gegevens en kan ze niet via Google vinden. (Niet eenduidig iig.)quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:18 schreef karr-1 het volgende:
Ik denk dat een goed doel dit doet om te voorkomen dat iedereen stort, zich 2 dagen later bedenkt en dan alles er weer aftrekt. Kun je het goede doel zelf niet bellen om te vragen wat ze er aan kunnen doen.....
Nee, er is vaker geïncasseerd, maar ik wil er me stoppen, omdat ik er niks (meer) van hoor.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:21 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Er is nu 1 keer geincasseerd? Volgens mij kun je alleen storneren binnen een bepaalde tijd na de incasso. Dus als het terugboekingsrecht eraf is gehaald, dan is dat volgens mij omdat het te lang geleden is.
Volgens mij zijn zij het, hoor.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:23 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
[..]
Ik heb geen contact gegevens en kan ze niet via Google vinden. (Niet eenduidig iig.)
Plus dat de bank (aan de telefoon) zich ook afvroeg of dat bij een stichting die nu al niet volgens de (spel)regels handelt, het wel zou helpen en niet de zaak zou verergeren.
Duidelijkquote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:25 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
[..]
Nee, er is vaker geïncasseerd, maar ik wil er me stoppen, omdat ik er niks (meer) van hoor.
Storneren moet binnen 30 dagen (is nu 13 dagen geleden) dus ik was niet te laat of zo.
Het lijkt er wel op dat zij het zijn, maar hun rekening nummer is anders. Hoewel ik vrij zeker ben, wil ik ze niet zonder zekerheid beschuldigen.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:26 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij zijn zij het, hoor.
http://www.ms-int.nl/
Dan zou je dus zo'n rode kaart moeten kunnen invullen en opsturen naar ze, om de incasso stop te zetten.
Niet met die woorden maar meer met.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:29 schreef Nembrionic het volgende:
Trouwens raar dat de bank zeg dat ze niet volgens de spelregels spelen maar vervolgens niets kunnen doen. Heeft de bank het echt zo gezegd?
Die kaart haal je bij je bank.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:34 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
[..]
Het lijkt er wel op dat zij het zijn, maar hun rekening nummer is anders. Hoewel ik vrij zeker ben, wil ik ze niet zonder zekerheid beschuldigen.
Een rode kaart (stop incasso) heb ik nooit van ze gehad, dus die opsturen gaat lastig helaas.
Bel ze dan even? Vraag je of ze het zijn en of ze je kunnen helpen.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:34 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
[..]
Het lijkt er wel op dat zij het zijn, maar hun rekening nummer is anders. Hoewel ik vrij zeker ben, wil ik ze niet zonder zekerheid beschuldigen.
Een rode kaart (stop incasso) heb ik nooit van ze gehad, dus die opsturen gaat lastig helaas.
Maar ik heb een machtiging afgegeven (op straat) dus geheel onterecht is het niet. Ik wil er alleen nu mee stoppen.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:38 schreef Nembrionic het volgende:
Wat te doen bij een onterechte Incasso?
Als een Incasso volgens u onterecht is, kunt u recht hebben op terugboeking. Neem voor een terugboeking contact op met uw eigen bank.
Wanneer u geen recht van terugboeking (meer) heeft, kunt u binnen een jaar na afschrijving van het bedrag naar uw bank gaan. Uw bank start vervolgens een MOI-procedure (Melding Onterechte Incasso) met de bank van de incassant. Deze bank controleert vervolgens of u een geldige machtiging heeft afgegeven. Gaat het écht om een onterechte Incasso, dan krijgt u het geld teruggeboekt op uw rekening. De banken handelen deze procedure meestal binnen drie weken af.
Wat is de termijn van terugboeking?
De terugboekingstermijn bij doorlopende machtigingen (gas, licht, water, huur, lidmaatschap, etc.) is nagenoeg altijd 30 kalenderdagen. Deze termijn geldt ook voor een telefonisch afgegeven eenmalige machtiging.
Voor de eenmalige schriftelijke machtiging en de doorlopende schriftelijke machtiging voor loterijen (kansspelmachtiging), bestaat er geen terugboekingsmogelijkheid. Bij een telefonisch afgegeven kansspelmachtiging heeft u een terugboekingstermijn van 5 dagen.
Volgens: http://www.incassomachtig(...)evragen.aspx#vraag_7
quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:39 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Die kaart haal je bij je bank.
Als ik google met je rekeningnummer, kom ik wel heel duidelijk weer bij ze uit: http://www.allegoededoelen.nl/index.php?gd=887&t=dm
Ik ga toch zo naar de bank om de selectieve incasso blokkade te regelen, dan is de rode kaart overbodig. Maar ik zal daarna bellen naar de (andere) stichting om te vragen of ze dezelfde zijn, en waarom ze dan deze manier van incasseren gebruiken.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:39 schreef LilDutchPrincess het volgende:
[..]
Bel ze dan even? Vraag je of ze het zijn en of ze je kunnen helpen.
En de bank kan je gewoon een stoplichtkaart geven, kan je zelf invullen wat je wil stoppen. (Rood, Geel/oranje en een groene krijg je dan, vandaar stoplicht).
Het kan best toegestaan zijn, maar er bestaat geen uniek antwoord als 'ja, alle goede doelen mogen dat'. Een dergelijke incasso heeft een terugboektermijn van 0 dagen, en is alleen toegestaan onder bepaalde voorwaarden die het goede doel met de bank overeen komt, waarvan je de meest gangbare al van de site van de bank hebt gehaald. Hoewel inderdaad ongebruikelijk voor een goed doel, is het niet ondenkbaar dat een goed doel toestemming heeft voor een dergelijke incasso (terugboekingen zijn ook niet gratis, zeker als het steeds om kleine bedragen gaat kan ze dat op kosten jagen). Ook bedrijven die diensten leveren in plaats van producten gebruiken ze wel eens.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:07 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
Weet iemand of het wel is toegestaan om als 'goed doel' een incasso zonder terugboekrecht te doen?
quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:20 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
De enige oplossing volgens de bank was een 'selectieve incasso blokkade', dan mogen er vanaf dat rekening nummer geen incasso's gedaan worden op mijn rekening.
Meestal gaat dat wel goed, maar het is geen garantie dat er geen enkele incasso meer plaats kan vinden. Een dergelijke blokkade is enkel een poging om hem te onderscheppen. (Maar inderdaad, meestal gaat dat wel goed). Afhankelijk van de bank wordt de blokkade op bepaalde criteria ingevoerd, als het een ander soort incasso is, dan lukt die de volgende keer wel (dit kan al een ander bedrag zijn). Met deze blokkade is de incasso ook niet beeindigd. Als zij voortaan hun incassos uitvoeren vanaf een ander rekeningnummer, dan is dat gewoon toegestaan zolang jij de incasso niet bij de stichting zelf hebt beeindigd. Dat kan bijvoorbeeld met de rode intrekkingskaart, maar is ook prima mogelijk met een eigen briefje.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:46 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
Ik ga toch zo naar de bank om de selectieve incasso blokkade te regelen, dan is de rode kaart overbodig.
Klinkt enigszins redelijk, maar waarom wordt een incasso dan bijna altijd verkocht als:quote:Op dinsdag 14 juli 2009 13:17 schreef 700MB het volgende:
[..]
Het kan best toegestaan zijn, maar er bestaat geen uniek antwoord als 'ja, alle goede doelen mogen dat'. Een dergelijke incasso heeft een terugboektermijn van 0 dagen, en is alleen toegestaan onder bepaalde voorwaarden die het goede doel met de bank overeen komt, waarvan je de meest gangbare al van de site van de bank hebt gehaald. Hoewel inderdaad ongebruikelijk voor een goed doel, is het niet ondenkbaar dat een goed doel toestemming heeft voor een dergelijke incasso (terugboekingen zijn ook niet gratis, zeker als het steeds om kleine bedragen gaat kan ze dat op kosten jagen). Ook bedrijven die diensten leveren in plaats van producten gebruiken ze wel eens.
Vraag er eens goed over door bij de bank.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:25 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
[..]
Nee, er is vaker geïncasseerd, maar ik wil er me stoppen, omdat ik er niks (meer) van hoor.
Storneren moet binnen 30 dagen (is nu 13 dagen geleden) dus ik was niet te laat of zo.
Op die manier wordt het zelden gebracht, in ieder geval niet in die combinatie. Het makkelijk zijn van een incasso heeft te maken met het feit dat je er zelf geen actie voor hoeft te ondernemen en juist om die reden heb je de mogelijkheid om hem terug te boeken.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 14:48 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
Klinkt enigszins redelijk, maar waarom wordt een incasso dan bijna altijd verkocht als:
Dat een incasso makkelijker is dan zelf overboeken of een acceptgiro, want een incasso kan je altijd laten terug boeken.
Een overboeking is op geen enkele manier veiliger. Los van het feit dat ook een overschrijving mis kan gaan (vul een verkeerde omschrijving in bijvoorbeeld), is een eigen overschrijving nooit door jezelf terug te boeken. Eenmaal overgeboekt blijft overgeboekt. Uitzondering daarop is natuurlijk als de bank een fout maakt (overschrijvingskaart verkeerd ingescand bijvoorbeeld). Een incasso die niet terecht is (geen machtiging afgegeven) is altijd terug te boeken, al is het, zoals in gevallen als deze, niet altijd met een storno (en hier bestaat wel een machtiging dus de incasso op zich is volledig volgens de afspraak, jij bedenkt pas NA de incasso dat je er vanaf wilt). Het feit dat het om een goed doel gaat compliceert de zaak allicht wel een beetje, aangezien het lastig is te bepalen of je wel of geen betalingsverplichting hebt.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 14:48 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
Een incasso is dus helemaal niet makkelijker en ben je veiliger af als je zelf de overboekingen doet.
Een eenmalige incasso is niet noodzakelijkerwijs slechts 1 afschrijving net zo min als dat meerdere afschrijvingen perse een doorlopende machtiging zijn.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 15:18 schreef blaatertje het volgende:
Vraag er eens goed over door bij de bank.
Ik meen dat het zo is dat periodieke incasso's (bij particulieren) altijd binnen 30 dagen gestorneerd kunnen worden.
Alleen als het eenmalige incasso's zijn dan heb je dat terugboekrecht (vaak?) niet. Omdat je bewust opdracht hebt gegeven voor die incasso.
Als zij meerdere keren geïncasseerd hebben en dat zonder terugboekrecht doen. Dan krijg ik het gevoel dat ze die eenmalige incasso's misbruiken om storneringen tegen te gaan.
Niemand, want dat is niet te garanderen. Dat is hoe het incassosysteem werkt. Een incasso uitvoeren zonder dat er een machtiging bestaat is ook prima mogelijk.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 21:27 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
Wie garandeert mij dat het niet kan gebeuren dat een willekeurige instelling onterecht een incasso zonder terugboekrecht doet.
Het 'probleem' wordt hier nu in dit geval behoorlijk overdreven. Er is geen sprake van 'op tijd' en er is ook geen sprake van een scam, je hebt immers zelf de machtiging afgegeven. Ze hebben het toch teruggeboekt (of in ieder geval, dat gaan ze doen)? Je doet het voorkomen alsof ze de boel zitten op te lichten, maar daar is totaal geen sprake van, het enige wat hier nu speelt is dat het lastiger is dan verwacht om het stop te zetten. Het doen van de incasso, of hij nu wel of niet teruggeboekt kan worden heeft ook helemaal niets te maken met de rechtmatigheid ervan, het is enkel een financiele transactie,quote:Op dinsdag 14 juli 2009 21:27 schreef Spaceman_Spiff het volgende:
En tegen de tijd dat ik er achter komt de vogel al niet gevlogen is.
Ik denk dat als je zo'n scam bij 1000 mensen probeert zo'n 20% het niet eens op tijd door heeft. Ik houd het voorlopig wel bij acceptgiro's, dan heb ik zelf de controle over wat er afgeboekt wordt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |