abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70939885
ik heb een aanrijding gehad met een fietser.
een meisje van onder de 14.
het meisje reed op haar fiets met te veel tassen aan haar stuur over straat, ik haalde haar in en toen verloor zij de macht over haar stuur (door al die tassen). vervolgens viel ze met haar fiets tegen mijn auto. het meisje zelf was geschrokken maar had gelukkig niets. mijn auto was echter flink beschadigd. volgens het schadeherstel bedrijf zijn de kosten ¤1500.

nu zijn er bepaalde regels voor fietsers van onder de 14 die zeggen dat een automobilist altijd schuldig is, ook wanneer het de fout van de fietser is. klopt dit?

kortom, die wa verzekering van dat meisjes gaat die wat uitkeren? moet ik zelf voor de schade opdraaien?
  maandag 13 juli 2009 @ 17:54:52 #2
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_70939893
Artikel 185 WvW, regelt de bescherming van ongemotoriseerd verkeer ten opzichte van gemotoriseerd verkeer. Kleine kans dat er iets vergoedt wordt. Als er al iets betaald wordt dan is het max 50/50. Jij wordt geacht om rekening te houden met dat soort zaken, ook wanneer een fietser door rood rijdt. Je kunt het proberen, maar ik acht de kans dus erg klein.
Come on now, you knew you were lost
But you carried on anyway
Oh come on now, you knew you had no time
But you let the day drift away
pi_70940051
En hoeveel ruimte was er tussen jou en die fietser? Ook al was deze voldoende had jij er inderdaad rekening mee moeten houden dat deze fietser brokken kan maken.
pi_70940136
kun die trien geen beroep doen op haar/pappie's aansprakelijkheidsverzekering?, ik denk niet dat wat hierboven staat opgaat, die meid fietst gewoon tegen je aan, zo is het wel heel makkelijk: ik mag me'n buurman niet, ga ff op me'n fiets zitten en fiets ze'n spiegel er even af.
het is allang niet meer zo dat elke voetganger/fiets die onder je auto rijdt per defenitie niet fout is omdat diegene ongemotoriseerd is.
  maandag 13 juli 2009 @ 18:09:36 #5
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_70940184
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:07 schreef nightfall het volgende:
kun die trien geen beroep doen op haar/pappie's aansprakelijkheidsverzekering?, ik denk niet dat wat hierboven staat opgaat, die meid fietst gewoon tegen je aan, zo is het wel heel makkelijk: ik mag me'n buurman niet, ga ff op me'n fiets zitten en fiets ze'n spiegel er even af.
We hebben het over iemand die nog geen 14 is, daarvan kun je geen verfijnde motoriek verwachten. Als je zo'n klein kind met tassen aan het stuur ziet fietsen, moet je heel erg oppassen. Zo iemand inhalen zonder heel veel ruimte ertussen te laten is erg roekeloos, en TS mag blij zijn dat dat meisje niets is overkomen.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_70940197
quote:
het is allang niet meer zo dat elke voetganger/fiets die onder je auto rijdt per defenitie niet fout is omdat diegene ongemotoriseerd is.
Nee maar in dit geval weet je bijna zeker dat het fout gaan (deze situatie staat zelfs 1 op 1 in je theorieboek van tegenwoordig) je moet dus alleen inhalen als er meer dan genoeg ruimte is. Nu zeg ik niet dat dat TS niets vergoed krijgt maar die kans is wel heel erg aanwezig. Met een beetje pech krijgt hij nog een aanklacht van die ouders van roekeloos inhalen.

Trouwens, deze situatie staat tegenwoordig 1 op 1 in je theorieboek.
  maandag 13 juli 2009 @ 18:11:01 #7
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_70940214
quote:
Ik denk dat het in dit geval wel degelijk opgaat. Met name omdat TS rekening had moeten houden met het gegeven dat het mis kon gaan, dat zijn de "regels" van het spel. Daarnaast is die wettelijke bescherming er niet voor niets. En als laatste is opzet niet iets wat in aanmerking komt voor deze bescherming, dus het voorbeeld wat je aanhaalt is simpelweg flauwekul. Ik zou zeggen, zoek maar eens naar soortgelijke gevallen en eventuele gerechtelijke uitspraken. In dit soort situaties is de max echt 50/50, al gok ik dat TS daar in dit geval helemaal geen kans op maakt...
pi_70940250
quote:
Op maandag 13 juli 2009 17:54 schreef LePetitColonel het volgende:

kortom, die wa verzekering van dat meisjes gaat die wat uitkeren? moet ik zelf voor de schade opdraaien?
Ik weet zeker dat dit meisje geen WA verzekering heeft.
En van haar AVP (aansprakelijkheidsverzekering) zal je ook niets zien..
pi_70940252
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:09 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

We hebben het over iemand die nog geen 14 is, daarvan kun je geen verfijnde motoriek verwachten. Als je zo'n klein kind met tassen aan het stuur ziet fietsen, moet je heel erg oppassen. Zo iemand inhalen zonder heel veel ruimte ertussen te laten is erg roekeloos, en TS mag blij zijn dat dat meisje niets is overkomen.
Dit dus. En aangezien het meisje nog geen 14 is draait de TS op voor 100% van de schade tenzij hij kan aantonen dat het meisje aan opzet grenzende roekeloosheid tentoonstelde. Van beide argumenten lijkt in dit geval geen sprake te zijn.
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:11 schreef Marijkezwolle het volgende:

Ik zou zeggen, zoek maar eens naar soortgelijke gevallen en eventuele gerechtelijke uitspraken. In dit soort situaties is de max echt 50/50, al gok ik dat TS daar in dit geval helemaal geen kans op maakt...
De 50/50 regel geldt slechts bij verkeersdeelnemers die ouder zijn dan 14 jaar.
pi_70940343
quote:
Op maandag 13 juli 2009 17:54 schreef LePetitColonel het volgende:
ik heb een aanrijding gehad met een fietser.
een meisje van onder de 14.
het meisje reed op haar fiets met te veel tassen aan haar stuur over straat, ik haalde haar in en toen verloor zij de macht over haar stuur (door al die tassen). vervolgens viel ze met haar fiets tegen mijn auto. het meisje zelf was geschrokken maar had gelukkig niets. mijn auto was echter flink beschadigd. volgens het schadeherstel bedrijf zijn de kosten ¤1500.
Als je stoer langs een kleine meisje rijdt die zware tassen aan het stuur heeft dan ben je de lul ja, en logisch he.
Daar moet je mee rekenen, dat zulks kan gebeuren, zij is weerloos , jij niet

Als een jongetje zonder te kijken de weg oversteekt, onder je auto komt, dan is het jouw schuld.
  maandag 13 juli 2009 @ 18:21:28 #11
87694 Robin__
letitredno
pi_70940446
Je haalde haar in.. en toen verloor ze de macht over het stuur en viel ze daarna nog tegen jou auto aan?? hoe dicht reed je er dan wel niet langs dwaas.
pi_70940507
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:21 schreef Robin__ het volgende:
Je haalde haar in.. en toen verloor ze de macht over het stuur en viel ze daarna nog tegen jou auto aan?? hoe dicht reed je er dan wel niet langs dwaas.
En nu even zonder gelijk te oordelen, misschien reed hij er op 2 meter langs, meid verliest evenwicht en gooit haar stuur richting zijn auto (beweegt dus zijn kant op) en valt vervolgens om. Heb je toch aardig wat ruimte gelaten. Nu wil ik niet zeggen dat TS genoeg ruimte heeft gelaten (want daar reageert hij niet op), maar om gelijk te oordelen is ook weer zoiets.
pi_70940615
ga eens met de ouders van ht meisje praten. Heb je verder getuigen?
Toen mijn zoon van 8 met zijn fiets een (rijdende) auto aanreed hebben we gewoon de verzekering ingeschakeld en de schade is vergoed.
  maandag 13 juli 2009 @ 18:30:19 #14
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_70940661
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:28 schreef gargamel het volgende:
ga eens met de ouders van ht meisje praten. Heb je verder getuigen?
Toen mijn zoon van 8 met zijn fiets een (rijdende) auto aanreed hebben we gewoon de verzekering ingeschakeld en de schade is vergoed.
Ik gok dat dat coulance halve was, jouw zoon van 8 was hoogswaarschijnlijk wettelijk gezien niet aansprakelijk. Al is dat moeilijk te beoordelen zonder de situatie te weten
pi_70941013
Als je duidelijk kan aantonen dat zei fout zat, is de fietser gewoon aansprakelijk.

Ik heb in mijn jongere jaren welleens overgestoken zonder te kijken en ben toen ook geschept.
Ik heb de wel de kosten van de auto schade moeten betalen.

Ik was wel zo eerlijk om toendertijd gewoon te vertellen dat ik overstak zonder te kijken.
  Moderator maandag 13 juli 2009 @ 18:47:05 #16
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_70941169
99999 van de 100000 gevallen is de automobilist de sjaak.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 13 juli 2009 @ 18:48:53 #17
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_70941230
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:42 schreef BadderAapje het volgende:
Als je duidelijk kan aantonen dat zei zij fout zat, is de fietser gewoon aansprakelijk.

Ik heb in mijn jongere jaren welleens overgestoken zonder te kijken en ben toen ook geschept.

Ik was wel zo eerlijk om toendertijd gewoon te vertellen dat ik overstak zonder te kijken.
Lees de wet en de jurisprudentie er maar eens op na, dan zul je zien dat dit in de praktijk toch echt anders ligt
  maandag 13 juli 2009 @ 18:51:16 #18
260175 Djahani
Dont do drugs, without me
pi_70941302
Je zag een meisje met tassen om der stuur slingeren en je haalde het niet in je hoofd om ff afstand te nemen?
pi_70941472
van roekeloos rijden was echt geen sprake, ik zag inderdaad al dat ze een beetje uit balans fietste, daarom wachtte ik al tot een moment dat de weg wat breder werd en zij de balans wat meer gevonden had en heb haar toen ingehaald. (snelheid was onder de 30, en ik ging ruim om haar heen, ruimer dan ik dat normaal doe bij fietsers iig.)

haar ouders zijn heel schappelijk en erkennen ook dat het haar fout was net als zijzelf.
maar het lijkt er op dat zelfs als iedereen mijn onschuld in deze wel ziet ik er toch voor op ga draaien...
pi_70941524
quote:
Als je duidelijk kan aantonen dat zei fout zat, is de fietser gewoon aansprakelijk.

ik vraag het me af, waarom zou een verzekeringsmaatschappij uitkeren als ze dat volgens de wet niet hoeft te doen, volgens mij doen ze dat niet zonder goede reden.
  maandag 13 juli 2009 @ 19:10:43 #21
87694 Robin__
letitredno
pi_70941916
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:24 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

En nu even zonder gelijk te oordelen, misschien reed hij er op 2 meter langs, meid verliest evenwicht en gooit haar stuur richting zijn auto (beweegt dus zijn kant op) en valt vervolgens om. Heb je toch aardig wat ruimte gelaten. Nu wil ik niet zeggen dat TS genoeg ruimte heeft gelaten (want daar reageert hij niet op), maar om gelijk te oordelen is ook weer zoiets.
Misschien wel, maar zo klinkt het niet. Ik kots er gewoon op hoevaak automobilisten rakelings langs voetgangers en fietsers rijden. Nu is het dan 'een jong kind met te grote tassen' dat ziet de ts dan wel, en nog word ie er door geraakt.. sorry, klinkt als ongeduld imho

Goed laten we er maar vanuit gaan dat dat allemaal niet zo was.. dan nog denk ik dat jij er voor op gaat draaien, tenzij haar ouders schappelijk willen zijn (waar je dan mazzel mee hebt) succes anyway
pi_70942552
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:56 schreef LePetitColonel het volgende:
van roekeloos rijden was echt geen sprake, ik zag inderdaad al dat ze een beetje uit balans fietste, daarom wachtte ik al tot een moment dat de weg wat breder werd en zij de balans wat meer gevonden had en heb haar toen ingehaald. (snelheid was onder de 30, en ik ging ruim om haar heen, ruimer dan ik dat normaal doe bij fietsers iig.)

haar ouders zijn heel schappelijk en erkennen ook dat het haar fout was net als zijzelf.
maar het lijkt er op dat zelfs als iedereen mijn onschuld in deze wel ziet ik er toch voor op ga draaien...
Zegt weinig dit, je moet sowieso 1,5 meter afstand houden. In dit geval was het wijselijk om daar nog een meter aan te plakken. Dus ik weet niet wat jou interpretatie van ruim is?
pi_70942997
quote:
Op maandag 13 juli 2009 19:29 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Zegt weinig dit, je moet sowieso 1,5 meter afstand houden. In dit geval was het wijselijk om daar nog een meter aan te plakken. Dus ik weet niet wat jou interpretatie van ruim is?
ik schat dat het iets van 2 tot 3 meter was, echter draaide ze naar links viel ze de rijbaan op, ze viel ook op de grond maar raakte wel mijn auto voor de val.

maar ik geloof niet dat het veel uitmaakt, het was van haar zijde geen opzet of moedwillige roekeloosheid, ik ben waarschijnlijk dus gewoon de klos.
  maandag 13 juli 2009 @ 19:44:14 #24
97186 Rosbief
Gezond en mals
pi_70943024
So wat een trutje als dat mijn auto was geweest dan had ik dat meidje toch een pak rammel gegeven!
Leer werkwoorden vervoegen, vlerk!
pi_70943235
quote:
Op maandag 13 juli 2009 19:44 schreef Rosbief het volgende:
So wat een trutje als dat mijn auto was geweest dan had ik dat meidje toch een pak rammel gegeven!
nee, het was een schatje, heel lief ze was erg geschrokken en moest huilen.
ik zag ook pas later dat ik die schade had, en ik durfde er bijna niet over te beginnen omdat ik het zo sneu voor dr vond. maar ja 1500 pietermannen is toch even werken.
pi_70943241
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:11 schreef Marijkezwolle het volgende:

[..]

Ik denk dat het in dit geval wel degelijk opgaat. Met name omdat TS rekening had moeten houden met het gegeven dat het mis kon gaan, dat zijn de "regels" van het spel.
Dan kan je wel tot het einde der tijden met 15 km/u achter dat meisje aan gaan rijden terwijl je 50 mag, maar dan heb je binnen no-time de politie achter je aan waarom je het verkeer ophoudt
pi_70943422
quote:

Dat is al tien jaar niet meer zo.

De bestuurder van het snelle voertuig is altijd aansprakelijk
pi_70943441
quote:
denk het niet

Dan kun je gelijk achter slot en grendel gaan zitten
pi_70943458
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:47 schreef Renesite het volgende:
99999 van de 100000 gevallen is de automobilist de sjaak.
inderdaad.

Tenzij je kunt aantonen dat ze zelfmoord wilde plegen
  maandag 13 juli 2009 @ 20:03:35 #30
3542 Gia
User under construction
pi_70943669
Daar ben je toch gewoon zelf voor verzekerd!!

Verder zou ik dus inderdaad even met de ouders van dat meisje praten. Wellicht dat hun verzekering het wel vergoed. Jij hebt haar niet aangereden, maar zij reed (zeg maar) tegen jouw auto.
Als mijn zoon dit zou zijn geweest, zou ik gewoon eerst mijn verzekering inschakelen. Betalen die niet, tja, dan moet je echt je eigen verzekering inschakelen. Je kunt niet verwachten dat die mensen dit uit eigen zak gaan betalen.
pi_70943935
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:03 schreef Gia het volgende:
Daar ben je toch gewoon zelf voor verzekerd!!

Verder zou ik dus inderdaad even met de ouders van dat meisje praten. Wellicht dat hun verzekering het wel vergoed. Jij hebt haar niet aangereden, maar zij reed (zeg maar) tegen jouw auto.
Als mijn zoon dit zou zijn geweest, zou ik gewoon eerst mijn verzekering inschakelen. Betalen die niet, tja, dan moet je echt je eigen verzekering inschakelen. Je kunt niet verwachten dat die mensen dit uit eigen zak gaan betalen.
haar ouders wa verzekering dekt alleen als het stilstaande voertuigen betreft.
mijn wa auto-verzekering dekt volgens mij alleen schade aan derden, dus de schade aan de fiets van het meisje, maar de schade aan mijn auto moet ik toch echt zelf gaan betalen zo lijkt het...
  maandag 13 juli 2009 @ 20:20:11 #32
3542 Gia
User under construction
pi_70944224
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:11 schreef LePetitColonel het volgende:

[..]

haar ouders wa verzekering dekt alleen als het stilstaande voertuigen betreft.
Dus, dat heb je al nagevraagd?
quote:
mijn wa auto-verzekering dekt volgens mij alleen schade aan derden, dus de schade aan de fiets van het meisje, maar de schade aan mijn auto moet ik toch echt zelf gaan betalen zo lijkt het...
Volgende keer dan toch maar WA-casco verzekeren?

Wij hebben trouwens paar jaar terug zoiets gehad. Man komt uit een uitrit, parkeer(binnen)plaatsje en rijdt zonder te kijken het trottoir op. Daar fietste onze, toen 13-jarige zoon. Tja, aan de linkerkant van de weg en tja, op de stoep. Toch bleek de automobilist fout te zijn. Dat onze zoon een overtreding maakte, pleit hem niet vrij voor het zonder te kijken, de stoep op te rijden. Er had ook een rolstoeler kunnen rijden, namelijk.
Daarbij stond er bij die uitrit duidelijk een stopbord.

De verkeerssituatie is daar inmiddels aangepast. Er is nu een dubbel fietspad aan die kant van de weg. Er gebeurden daar schijnbaar wel vaker aanrijdingen.
Onze rechtsbijstandsverzekering heeft dit afgehandeld. Hebben hier zelf verder niets meer van gehoord, behalve de vergoeding voor de kosten van de fiets, die zijn verzekering heeft moeten betalen.
pi_70944448
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:58 schreef LePetitColonel het volgende:

[..]

ik vraag het me af, waarom zou een verzekeringsmaatschappij uitkeren als ze dat volgens de wet niet hoeft te doen, volgens mij doen ze dat niet zonder goede reden.
Er is een compleet politie rapport en alles gemaakt.
De jongen bleek uit metingen (remsporen etc) harder dan 50 te gaan waar je maar 30 mag maar nog zat ik fout als fietser.

Misschien je eigen verzekering eens opbellen?
Misschien hebben hun wel een voorstel wat je kan doen om misschien toch je gelijk te halen.

probeer het anders schriftelijk vast te leggen dat ze toch fout zat?
Je weet maar nooit of zij het doet
  maandag 13 juli 2009 @ 21:03:17 #34
21112 ArnoKlaassen
The Magnificient One
pi_70945822
quote:
vooral doen jochie. Succes. Maar reken maar dat jij een veel groter pak rammel krijgt
  maandag 13 juli 2009 @ 21:31:21 #35
242666 BeamofLight
Light in the darkness, Tafkap
pi_70946830
quote:
Op maandag 13 juli 2009 18:09 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

D'r zijn inmiddels meisjes die de cum van hun lover op uiterst behendige wijze weer oraal in kunnen nemen zonder te druppelen...
pi_70948172
quote:
Op maandag 13 juli 2009 21:31 schreef BeamofLight het volgende:

[..]

D'r zijn inmiddels meisjes die de cum van hun lover op uiterst behendige wijze weer oraal in kunnen nemen zonder te druppelen...
ja ik dacht er ook nog even aan om vergoeding in natura te vragen aan de ouders, het meisje was echter zo schattig dat ik het niet over mn hart kon verkrijgen...
  maandag 13 juli 2009 @ 22:51:26 #37
169780 Marijkezwolle
Queen multiquote
pi_70950041
quote:
Op maandag 13 juli 2009 19:50 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Dan kan je wel tot het einde der tijden met 15 km/u achter dat meisje aan gaan rijden terwijl je 50 mag, maar dan heb je binnen no-time de politie achter je aan waarom je het verkeer ophoudt
Ik geloof dat jij het dan niet helemaal begrepen hebt

En TS, je zou eventueel met de ouders kunnen bespreken of zij uit coulance willen mee betalen aan je schade. En dat hun avp alleen schade aan "stilstaande voertuigen" dekt is nonsens, die polis zal geen schade vergoeden veroorzaakt met of door het besturen van een motorvoertuig. Dus je kunt het ze altijd even laten indienen. Al ben ik dus bang dat dat weinig uithaalt.
pi_70954301
De 50% regel geldt inderdaad bij verkeersdeelnemers ouder dan 14 en betekent dat 50% van de schade, behoudens overmacht, door de automobilist moet worden betaald. De 100% regel geldt voor verkeersdeelnemers jonger dan 14 en betekent dat de automobilist behoudens overmacht alles moet vergoeden.

De overmacht is in deze gevallen echter niet hetzelfde. Voor boven de 14 geldt 'rechtens geen verwijt' en voor onder de 14 geldt 'opzet of daaraan grenzende roekeloosheid'. Voor boven de 14 moet je de overmacht dus primair zoeken in het voorbeeldige rijgedrag van de automobilist, voor onder de 14 moet je het zoeken in het gedrag van de fietser/voetganger.

Wat het verhalen van de schade van de automobilist betreft, noch de 50% regel, noch de 100% regel reflecteert. Weliswaar zal de automobilist door de reflexwerking van 185 WVW overmacht moeten aantonen om kans te maken op een volledige vergoeding, maar ongeacht of de tegenpartij ouder of jonger dan 14 is, blijft 50% van de schade voor rekening van de automobilist voor zijn eigen rekening indien geen overmacht aannemelijk kan worden gemaakt. Niet omdat de 50% regel reflecteert, maar omdat het betriebsgefahr op 50% wordt gewaardeerd.

Voor het overige geldt 'gewoon' dat de verkeersfout van de verkeersdeelnemer jonger dan 14 via 6:169 BW voor rekening van de ouders komt.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_70958171
Kortom... TS zal minstens 50% maar als ik het verhaal zo lees hoogstwaarschijnlijk de volle 100% van zijn schade zelf moeten betalen. Balen, maar het is niet anders.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')