Ik denk uit geld.quote:Op zondag 12 juli 2009 16:01 schreef Poekieman het volgende:
Waaruit bestaat die schuld van NL eigenlijk?
Hmm.. dat zou idd ook nog kunnen. Nederland is voor veel bedrijven een belastingparadijs ivm al die verdragen. Dus ook interessant om schulden in te hebbenquote:Op zondag 12 juli 2009 17:07 schreef eleusis het volgende:
Voornamelijk hypotheken/afgeleide producten en leverage van investeringsvehikels naar Nederlands recht (zoals Lehman Brothers Treasury Co. B.V.) denk ik.
Zonder een definitie heb je iig weinig aan die getallen.
Hm, zou het zo berekend zijn? Waarom heeft een echt rijk land als Liechtenstein dan 0 schuld?quote:Op zondag 12 juli 2009 17:48 schreef dvr het volgende:
Het is geen saldo van tegoeden en schulden, maar alleen een optelling van alle externe (en in buitenlandse valuta af te handelen) schulden. Als een rijke Arabier een paar miljard dollar aan de ABN toevertrouwt om voor hem te beleggen, dan heeft de ABN (=Nederland) technisch een schuld van een paar miljard dollar aan die Arabier. Wanneer Nike en Nokia hier hun fiscale hoofdkantoor vestigen en hun jaarwinsten op een NLse rekening zetten geldt hetzelfde. Maar daar staan bezittingen tegenover, en natuurlijk externe tegoeden; immers, wat bij andere landen als schuld genoteerd staat, is deels weer een tegoed van ons. Het zegt dus per saldo weinig, behalve dat we (evenals de rest van de top-10) flink meedraaien in de financiële wereld. Het nut van dit staatje lijkt me niet zozeer economisch, alswel strategisch. De CIA wil gewoon weten hoe vervelend het is voor de Amerikaanse- en wereld-economie als er hier een zeedijk doorbreekt of als er een bom valt op Beursplein 5. En dat zit met zoveel biljoen wel snor.
Goede vraag, maar Zwitserland heeft dan wel weer wel veel (minder dan Nederland maar relatief naar inwoneraantal ongeveer evenveel als ik snel kijk). Daar verwacht je het ook met al die banken.quote:Op zondag 12 juli 2009 17:52 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Hm, zou het zo berekend zijn? Waarom heeft een echt rijk land als Liechtenstein dan 0 schuld?
Bankgeheim, dus wellicht geen gegevens?quote:Op zondag 12 juli 2009 17:52 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Hm, zou het zo berekend zijn? Waarom heeft een echt rijk land als Liechtenstein dan 0 schuld?
Dat hele bankgeheim inclusief die 1934 'bankgeheim wet' die gemaakt werd in Zwitserland mag van mij wel opgedoekt worden. Dat scheelt een boel tax fraudequote:Op zondag 12 juli 2009 22:39 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Bankgeheim, dus wellicht geen gegevens?
En linkse hobbies enzoquote:Op zondag 12 juli 2009 16:14 schreef Biogarde het volgende:
Ontwikkelingshulp aan bodemloze putten in donker Afrika.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |