abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 11 juli 2009 @ 20:28:13 #1
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_70885148
Hersenbloeding Simon Vinkenoog
AMSTERDAM - Schrijver Simon Vinkenoog is stervende. Volgens zijn echtgenote, Edith Ringnalda, hebben artsen de familie verteld dat Vinkenoog stervende is. Vinkenoog ligt in het VU ziekenhuis in Amsterdam, nadat hij vrijdagavond een hersenbloeding kreeg.

Telegraaf.nl

Een van de iconen van de Nederlandse literatuur gaat op de grote reis...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 11 juli 2009 @ 20:33:15 #2
254498 Druktemaker
Donateur Asielactie 2009
pi_70885291
(Bijna) R.I.P
She might forget you, her pussy wont.
pi_70886218
Ahh nee toch
Ik hoop eigenlijk dat ie het gaat overleven en nog lang leeft, maar helaas is dat niet mogelijk vrees ik..
  zaterdag 11 juli 2009 @ 23:29:01 #4
66444 Lord_Vetinari
pi_70889842
Update / Uitgebreider bericht:

Hersenbloeding Simon Vinkenoog
AMSTERDAM - Dichter/schrijver Simon Vinkenoog is stervende. Volgens zijn echtgenote, Edith Ringnalda, hebben artsen de familie verteld dat Vinkenoog stervende is. Vinkenoog ligt in het VU ziekenhuis in Amsterdam, nadat hij vrijdagavond een hersenbloeding kreeg.

Volgens de artsen zit er zo ontzettend veel bloed in zijn hersenen dat alle functies, behalve de hartslag en ademhaling, zijn uitgevallen, zo zei Ringnalda zaterdag tegen het ANP.

Volgens Ringnalda ligt Vinkenoog in coma. Inmiddels hebben artsen kunstmatige ademhaling stopgezet. Volgens Ringnalda kan het „een uur duren of twee, of nog twee dagen, maar levend wordt hij niet meer”.

St. Barbara

Een begraafplaats hebben Vinkenoog en Ringnalda al uitgezocht. „Hij wordt begraven op St. Barbara in Amsterdam. „Omdat Simon daar vijf keer dichter van dienst was bij de begrafenis van een onbekende. Dat gebeurde daar zo mooi, zo liefdevol,” aldus Ringnalda.

Vinkenoog is geboren op 18 juli 1928 in Amsterdam „Hij zou volgende week 81 worden, hij was nog zo lief en levenslustig, maar het is ons niet gegeven”, aldus Ringnalda. Bij Vinkenoog werd onlangs een been geamputeerd.

Debuut

Vinkenoog is het meest bekend als dichter en prozaschrijver. Zijn eerste dichtbundel Wondkoorts verscheen in 1950. Sindsdien schreef hij meer dan dertig titels. In 2008 schreef Vinkenoog nog een eerbetoon aan de stad Amsterdam: Amdam/madmaster.

Ook staat Vinkenoog bekend 'wietambassadeur'. Hij is regelmatig in de media verschenen met een joint in zijn handen.
  Trouwste user 2022 zondag 12 juli 2009 @ 00:48:19 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_70891668
Ben er verdrietig over

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_70892139
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 21:10 schreef danny91184 het volgende:
Ahh nee toch
Ik hoop eigenlijk dat ie het gaat overleven en nog lang leeft, maar helaas is dat niet mogelijk vrees ik..
Nee, hij is hersendood verklaard.

Erg treurig dit.
pi_70892330
Hij is al 81. Heb hem een keer ontmoet volgens mij. Een levensgenieter met drugs en 6 huwelijken. Tis een keer mooi geweest.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 12 juli 2009 @ 01:34:25 #8
66444 Lord_Vetinari
pi_70892376
quote:
Op zondag 12 juli 2009 01:31 schreef El_Matador het volgende:
Hij is al 81.
quote:
Vinkenoog is geboren op 18 juli 1928 in Amsterdam „Hij zou volgende week 81 worden,
pi_70892395
quote:
Op zondag 12 juli 2009 01:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

[..]

Antfucker.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zondag 12 juli 2009 @ 01:53:55 #10
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_70892629
Inmiddels overleden
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  Moderator zondag 12 juli 2009 @ 10:16:23 #11
42184 crew  DaMart
pi_70894877
quote:
Simon Vinkenoog overleden
Uitgegeven: 12 juli 2009 07:08
Laatst gewijzigd: 12 juli 2009 08:51

AMSTERDAM - Schrijver Simon Vinkenoog is zondagochtend op 80-jarige leeftijd in zijn woonplaats Amsterdam overleden. Dat heeft zijn echtgenote, Edith Ringnalda, gemeld.
Simon Vinkenoog overledenslideshow Vinkenoog overleed om 01.40 uur in het het VU Ziekenhuis in Amsterdam, waar hij vrijdagavond was opgenomen na een hersenbloeding. Hierna raakte hij in coma.

Bij het afscheid waren familie en vrienden aanwezig. ''Simon heeft een goed uiteinde beleefd'', aldus Ringnalda.

De begrafenis van Vinkenoog heeft komende zaterdag plaats op begraafplaats St. Barbara in Amsterdam. Het publiek krijgt zaterdagmorgen de kans om afscheid te nemen.

Onbekende

De keus voor St. Barbara was volgens de echtgenote van Vinkenoog vanzelfsprekend. ''Omdat Simon daar vijf keer dichter van dienst was bij de begrafenis van een onbekende'', aldus Ringnalda enkele uren voordat haar man stierf.

''Dat gebeurde daar zo mooi, zo liefdevol.''

Vinkenoog werd geboren op 18 juli 1928 in Amsterdam. ''Hij zou volgende week 81 worden, hij was nog zo lief en levenslustig, maar het is ons niet gegeven'', aldus Ringnalda.

Bij Vinkenoog werd onlangs een been geamputeerd.

Dichter

Vinkenoog is het meest bekend als dichter en prozaschrijver. Zijn eerste dichtbundel Wondkoorts verscheen in 1950. Sindsdien schreef hij meer dan dertig boeken.

In 2004 werd hij benoemd tot dichter des Vaderlands. In 2008 schreef Vinkenoog nog een eerbetoon aan de stad Amsterdam: Amdam/madmaster.

Ook stond Vinkenoog bekend 'wietambassadeur'. In televisieprogramma's en op foto's was hij vaak te zien met een joint in zijn handen.

Nieuwsgierig

Vinkenoog zei ooit dat hij ''ontzettend nieuwsgierig was naar de dood''. ''Daarin worden alle sprookjes waar en na de dood zul je alles weten.

Maar ik denk dat ik na de dood in de buurt van de aarde blijf hangen, want ik vind het enorm interessant hier, aldus de auteur in een interview in 1975.

Op zijn 80e verjaardag liet hij nog los dat hij nog heel lang wilde blijven schrijven.
bron
  zondag 12 juli 2009 @ 11:43:25 #12
66444 Lord_Vetinari
pi_70896179
'Lachend ten onder gaan, typisch Vinkenoog
GRONINGEN - Zijn optimisme, zijn levenslust en zijn gulle lach. Dat zijn de dingen die schrijver Simon Vinkenoog typeren, aldus uitgever Anton Scheepstra van uitgeverij Passage zondag in reactie op het overlijden van Vinkenoog. Scheepstra was de afgelopen tien jaar de uitgever van de dichtbundels en boeken van Vinkenoog.

Scheepstra roemt de dichter en schrijver om zijn meeslependheid en zijn optimisme. „Zijn optredens in het openbaar waren fenomenaal. Hij sleepte zijn publiek mee, op een manier die je zelden ziet. Hij gaf de mensen zo'n blij gevoel.” Volgens Scheepstra heeft Vinkenoog een belangrijke functie gehad voor de gesproken letteren. „Hij was een groot pleitbezorger voor het openbaar optreden van dichters. En altijd geïnteresseerd in jong talent. Hij kon mensen enorm enthousiasmeren.”

Scheepstra verwijst naar de website van Vinkenoog, waar deze tot voor kort zijn dagelijkse beslommeringen op schreef. Vinkenoog verbleef tot voor kort in revalidatiecentrum Amsterdam na een beenamputatie. „Op 7 juli plaatste Vinkenoog daar foto's op van zichzelf in een ziekenhuisbed, lachend kijkt hij de camera in. Dat beeld van hem, lachend ten onder gaan, dat is voor mij typisch Vinkenoog.”
  zondag 12 juli 2009 @ 14:27:58 #13
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_70900466
Ik zal hem vanavond eren met een stevige joint.

RIP
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  zondag 12 juli 2009 @ 15:51:29 #14
134963 danny91184
Waaaaaaaaaah
pi_70903263
Erg triest nieuws
Maargoed, aan alles komt een eind..
  Moderator zondag 12 juli 2009 @ 16:19:12 #15
42184 crew  DaMart
pi_70904218
quote:
Simon Vinkenoog zaterdag begraven

(Novum) - De zaterdagnacht overleden Simon Vinkenoog wordt zaterdag begraven. Op de dag dat de dichter 81 jaar oud zou worden, wordt hij op de Amsterdamse Sint Barbara-begraafplaats ter aarde besteld, meldt zijn zoon Alex zondag. Simon Vinkenoog stierf zaterdagnacht in het VU Medisch Centrum in zijn woonplaats Amsterdam aan de gevolgen van een hersenbloeding.

Rond 18.00 uur wilde Vinkenoog een potje scrabbelen toen hij plotseling verward raakte. Hierop werd hij naar het ziekenhuis gebracht, waar bleek dat hij een hersenbloeding had. Hij raakte in coma, en om 01.37 uur blies de dichter zijn laatste adem uit.

Een aantal weken geleden moest Vinkenoog een van zijn onderbenen laten amputeren. Volgens zijn zoon ging het daarna crescendo met hem. "Hij was heel positief na de amputatie en het leek echt de goede kant op te gaan."

Alex Vinkenoog laat weten dat de begrafenis van zijn vader niet in besloten kring zal zijn. "Het is een kleine begraafplaats, dus of er plek is voor iedereen is nog de vraag. Maar mijn vader zou het zo gewild hebben: iedereen die afscheid wil nemen van Simon is welkom."
pi_70904318
Sneu voor de familie.
Ik heb het altijd een vies mannetje gevonden, al vanaf de hippietijd.
  zondag 12 juli 2009 @ 16:51:19 #17
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_70905470
Ach, wie moet er nu strijkers naar zuigelingen werpen?
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
  zondag 12 juli 2009 @ 17:59:36 #18
230345 conobram
is neit lam
pi_70907699
Wat een held was het! Rust zacht Simon.
pi_70933919
Citaat van Simon Vinkenoog:

De meeste gevangenen zitten niet achter tralies, maar gekneld in de waandenkbeelden, angsten en vooroordelen van een oppervlakkig bestaan.
  Moderator woensdag 15 juli 2009 @ 09:06:41 #20
42184 crew  DaMart
pi_70991875
quote:
Uitgeverij overweegt vervroegde herdruk Vinkenoog

Uitgeverij Passage overweegt een al geplande heruitgave van het boek Goede raad is vuur van Simon Vinkenoog in verband met zijn overlijden eerder uit te geven. De hernieuwde uitgave van het werk uit 2004 stond voor september in de planning. "In overleg met de betrokkenen zullen we kijken wat een mooi moment is om het uit te geven", aldus uitgever Anton Scheepstra maandag 13 juli.
De zondag overleden schrijver en dichter schreef onlangs een nieuw voorwoord voor de herdruk. "Simon vond Goede raad is vuur een belangrijk werk, met raad voor jonge dichters. Hij had een emotionele band met het boek."
pi_70999498
Hmmm vervelend dat er weer iemand is overleden maar goed "fact of life". Kan iemand mij
echter uitleggen (los van de Wikipedia info) waarom deze voormalige hippie nu zo een interessant
persoon was want verder ken ik hem helemaal niet laat staan dat nergens lees dat hij echt iets
voor de nederlandse samenleving heeft betekent.
75 topics = FIN
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')