Alleen al in Nederland is er een verscheidenheid van wellicht een kleine 100+ pilsners en dan nog een aardig assortiment van speciale biertjes. Dan hebben we nog het goddelijke speciaal bier land ten zuiden van ons. Ze kunnen niet veel, maar bier brouwen kunnen ze als de beste. Dan nog onze oosterburen die het vanuit Tjechië begonnen pilsner wellicht hebben geperfectioneerd met hun reinheitsgebot. Met dat hebben we pas 4 landen besproken die bier brouwen.
Dan hebben we nog wat Pilsners uit verdere landen zoals Tsing Tao, Kirin, Polar, Carlsberg (ok, niet zo heel ver), Saporro etc etc.
Dus waarom, bestaat er een discussie in de wereld die een bijna infinite verschijdenheid kent in smaken de gemiddelde tokkie alleen kan blerren HEINEKEN of GROLSCH. Dit is geen keuze, dit is voor mij het zelfde als vragen wie je liever aan de macht wil hebben, Hitler of Stalin. Sorry, maar ik heb geen respect voor dit soort mensen. Er bestaat meer dan je gelimiteerde kijk op bier en wellicht op het leven zelf. Ik hoop dat het bier voor altijd voor het in de mond komt dood zal slaan, JIJ BENT ONZE GODENDRANK NIET EENS WAARDIG!