abonnement Unibet Coolblue
pi_70867987
In Ierland is een wet aangenomen die godslastering van elke aard verbiedt en bestraft met een boete van minimaal 25.000 en maximaal 100.000 euro.

Agenten kunnen op verdenking van bezit van godslasterlijk materiaal huiszoekingen doen en materiaal in beslag nemen.

Artikel:

Death Of Free Speech: Ireland Makes Blasphemy Illegal


Paliban Daily
Friday, July 10, 2009

Irish atheists are horrified by new legislation making blasphemy illegal, and punishable by a 25,000-Euro fine. Christians of all stripes should be, too.

As part of a revision to defamation legislation, the Dail (Irish Parliament) passed legislation creating a new crime of blasphemy. This attack on free speech, debated for several months in Europe, has gone largely unnoticed in the American press.

The text of the legislation is provided at the end of this post.

How does this impact free speech? Just don’t be rude.

* Atheists can be prosecuted for saying that God is imaginary. That causes outrage.
* Pagans can be prosecuted for saying they left Christianity because God is violent and bloodthirsty, promotes genocide, and permits slavery.
* Christians can be prosecuted for saying that Allah is a moon god, or for drawing a picture of Mohammed, or for saying that Islam is a violent religion which breeds terrorists.
* Jews can be prosecuted for saying Jesus isn’t the Messiah.


Is it really THAT big a deal?

Ireland’s Blasphemy Bill not only criminalizes free speech, it also gives the police the authority to confiscate anything deemed “blasphemous”. They may enter and search any premises, with force if needed, upon “reasonable suspicion” that such materials are present.

* The local Freethinkers society, with its copies of Hitchens’ God Is Not Great: How Religion Poisons Everything .
* The video store, with copies of The God Who Wasn't There.
* The history teacher, who uses The Dark Side of Christian History to teach her class.
* The library, with its collection of books deemed blasphemous.
* Even the homeowner who lets the wrong person know he has a copy of Salman Rushdie’s The Satanic Verses could find his door broken in by the Thought Police, his bookshelves ransacked, and his books burning in the front yard!

Satirizing religion in any way, shape, or form, if it “causes outrage”, is now a prosecutable offense in Ireland. Saying anything negative about a religion, if it “causes outrage”, can now be prosecuted as a crime. Just like in Muslim countries.

Witness the return of the Dark Ages.


The text of the legislation:


36. Publication or utterance of blasphemous matter.

(1) A person who publishes or utters blasphemous matter shall be guilty of an offence and shall be liable upon conviction on indictment to a fine not exceeding ¤100,000. [Amended to ¤25,000]

(2) For the purposes of this section, a person publishes or utters blasphemous matter if (a) he or she publishes or utters matter that is grossly abusive or insulting in relation to matters held sacred by any religion, thereby causing outrage among a substantial number of the adherents of that religion, and (b) he or she intends, by the publication or utterance of the matter concerned, to cause such outrage.

(3) It shall be a defence to proceedings for an offence under this section for the defendant to prove that a reasonable person would find genuine literary, artistic, political, scientific, or academic value in the matter to which the offence relates.

37. Seizure of copies of blasphemous statements.

(1) Where a person is convicted of an offence under section 36, the court may issue a warrant (a) authorising any member of the Garda Siochana to enter (if necessary by the use of reasonable force) at all reasonable times any premises (including a dwelling) at which he or she has reasonable grounds for believing that copies of the statement to which the offence related are to be found, and to search those premises and seize and remove all copies of the statement found therein, (b) directing the seizure and removal by any member of the Garda Siochana of all copies of the statement to which the offence related that are in the possession of any person, © specifying the manner in which copies so seized and removed shall be detained and stored by the Garda Siochana.

(2) A member of the Garda Siochana may (a) enter and search any premises, (b) seize, remove and detain any copy of a statement to which an offence under section 36 relates found therein or in the possession of any person, in accordance with a warrant under subsection (1).

(3) Upon final judgment being given in proceedings for an offence under section 36, anything seized and removed under subsection (2) shall be disposed of in accordance with such directions as the court may give upon an application by a member of the Garda Siochana in that behalf.

http://www.prisonplanet.c(...)asphemy-illegal.html

[ Bericht 1% gewijzigd door Ali_Kannibali op 11-07-2009 01:30:46 ]
  zaterdag 11 juli 2009 @ 01:38:19 #2
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_70868408
Slechte zaak. Al is het bij ons officieel ook verboden en lijken maar weinig mensen zich er iets van aan te trekken.
Ook geen sig dus
  zaterdag 11 juli 2009 @ 01:46:57 #3
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_70868572
Kunnen we met z'n allen gewoon weer progressief worden ipv van conservatief. we gaan 100 jaar terug in de tijd
  zaterdag 11 juli 2009 @ 02:04:46 #4
187674 Sigmund666
Do not feed the Residents
pi_70868848
HOAX.
U heeft de issues, ik heb de tissues.
Your shit's weak! My shit will fuck you up son! YEAH BUDDY!
pi_70868858
Zeer zorgelijk, het klinkt nog erger dan hier.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_70869045
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 02:04 schreef Sigmund666 het volgende:
HOAX.
Kunnen dit soort onzinreacties niet achterwege blijven? Eén blik op de Ierse Google News-editie en je weet dat het geen hoax is, maar waarheid.

Dit betekent trouwens dat ik Ierland onmiddellijk schrap van de lijst met landen die ik wil bezoeken. Ik ben overtuigd atheïst, ik EIS het recht om te zeggen en te vinden dat God een menselijk verzinsel is en ik spendeer geen enkele eurocent aan een land waar de rechten van gelovigen groter zijn dan die van niet-gelovigen.

Tot nooit meer ziens Ierland
pi_70869115
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 02:20 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Kunnen dit soort onzinreacties niet achterwege blijven? Eén blik op de Ierse Google News-editie en je weet dat het geen hoax is, maar waarheid.

Dit betekent trouwens dat ik Ierland onmiddellijk schrap van de lijst met landen die ik wil bezoeken. Ik ben overtuigd atheïst, ik EIS het recht om te zeggen en te vinden dat God een menselijk verzinsel is en ik spendeer geen enkele eurocent aan een land waar de rechten van gelovigen groter zijn dan die van niet-gelovigen.

Tot nooit meer ziens Ierland
Ik ben er gelukkig pas voor het eerst geweest, maar ik snap je punt. Hoewel ik daar niet zo fanatiek in ben, anders zou ik emigreren, en bijvoorbeeld ook niet naar de VS gaan.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  zaterdag 11 juli 2009 @ 02:50:40 #8
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_70869404
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 02:20 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Kunnen dit soort onzinreacties niet achterwege blijven? Eén blik op de Ierse Google News-editie en je weet dat het geen hoax is, maar waarheid.

Dit betekent trouwens dat ik Ierland onmiddellijk schrap van de lijst met landen die ik wil bezoeken. Ik ben overtuigd atheïst, ik EIS het recht om te zeggen en te vinden dat God een menselijk verzinsel is en ik spendeer geen enkele eurocent aan een land waar de rechten van gelovigen groter zijn dan die van niet-gelovigen.

Tot nooit meer ziens Ierland
Je ziet het verkeerd. Dit is de zoveelste stap die wordt gezet om een maatschappij te creeeren waarin niemand, maar dan ook niemand ergens door gekwetst mag worden. Deze wet is niet specifiek tegen atheisten, maar een algemene wet die er voor zorgt dat geeen enkele geloofsovertuiging geridiculiseerd mag worden.
Toch ben ik het er mee eens dat dit een slechte zaak is en ik ben van mening dat deze wet in het Europeesche gerechtshof absoluut geen stand kan houden omdat dit in gaat tegen de vrijheid van meningsuiting.
We krijgen hier in Europa steeds meer Amerikaanse praktijken waarbij bij iedere actie nagedacht moet worden of er niet misschien iemand beledigd wordt.
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_70869470
Mogen christenen nu nog wel zeggen dat ongelovigen in de hel zullen branden of valt dat ook onder diezelfde wet?
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden van niet...
pi_70869876
Misselijkmakend dit. Dit is dus een JA gebaar naar elke geloofskrankzinnige ter wereld terwijl de wereld beter af is zonder dit soort achterlijke lui. Laat de bom maar vallen dan.
Stay in your desert with your "Allah-u-Akbar", and do not approach our cities;
for horrid is your belief and brutish is your conduct.
Crush antifa.
  Forum Admin zaterdag 11 juli 2009 @ 04:44:00 #11
232445 crew  Specularium
pi_70869944
quote:
* The history teacher, who uses The Dark Side of Christian History to teach her class.
Misschien kunnen we voor het gemak dan nog meer dingen weglaten uit de geschiedenisles
omdat het toch alleen maar voor ongemak en onvrede zorgt.
quote:
Just don't be rude.
Dat maak ik zelf wel uit.
pi_70869954
Zou dat ook gelden voor uitingen op internet?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zaterdag 11 juli 2009 @ 08:46:47 #13
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_70870410
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 01:46 schreef Daniel1976 het volgende:
Kunnen we met z'n allen gewoon weer progressief worden ipv van conservatief. we gaan 100 jaar terug in de tijd
Ik vind het toenemend conservatisme ook schokkend en walgelijk.

Vooral het feit dat veel jongeren die nog niet eens fatsoenlijk haar op hun pikkie hebben denken te weten dat het vroeger beter was is bijzonder zielig.
Intelligent, but fucked up.
pi_70870738
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 02:20 schreef Elfletterig het volgende:

[..]
Dit betekent trouwens dat ik Ierland onmiddellijk schrap van de lijst met landen die ik wil bezoeken. Ik ben overtuigd atheïst, ik EIS het recht om te zeggen en te vinden dat God een menselijk verzinsel is en ik spendeer geen enkele eurocent aan een land waar de rechten van gelovigen groter zijn dan die van niet-gelovigen.

Tot nooit meer ziens Ierland
Dat je je zo laat kennen door zo'n wet zeg...
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_70870949
Goed bezig Ierland.
pi_70871864
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 02:50 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Je ziet het verkeerd. Dit is de zoveelste stap die wordt gezet om een maatschappij te creeeren waarin niemand, maar dan ook niemand ergens door gekwetst mag worden. Deze wet is niet specifiek tegen atheisten, maar een algemene wet die er voor zorgt dat geeen enkele geloofsovertuiging geridiculiseerd mag worden.
Toch ben ik het er mee eens dat dit een slechte zaak is en ik ben van mening dat deze wet in het Europeesche gerechtshof absoluut geen stand kan houden omdat dit in gaat tegen de vrijheid van meningsuiting.
We krijgen hier in Europa steeds meer Amerikaanse praktijken waarbij bij iedere actie nagedacht moet worden of er niet misschien iemand beledigd wordt.
Ik denk ook dat dit het is.
Het is in lijn met de 'hate-speech' wetten die op het moment in de VS actueel zijn.
Uiteindelijk loopt dit over in antidiscriminatie wetten die nergens meer op slaan. Zo is in de VS een rechtzaak aangespannen door een vrouw die niet bij een club van homosexuele mannen mag horen. Ze wordt gediscrimineerd.
Kerken dienen straks verplicht een imam te laten preken en andersom.
De wereld wordt steeds idioter van politieke correctheid, de waarheid spreken of gewoon rationeel blijven een criminele daad.

Ik ben zelf gelovig maar als iemand zin heeft om mijn geloof te ridiculiseren is dat zijn goed recht. Het laatste wat ik wil is een ander mijn geloof opdringen of iemand beperken in vrijheid, tenzij het werkelijk mijn rechten overtreedt zoals diefstal/vandalisme. 'Emotioneel gekwetst' zijn is echter geen maatstaf. Dit is politiestaat onder de burgers zelf.
  Redactie Frontpage zaterdag 11 juli 2009 @ 11:42:50 #17
145738 superworm
is erbij
pi_70872190
Maar atheïsme is toch net zo goed een overtuiging? Moet dat niet ook beschermd worden?
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Donald Duck held zaterdag 11 juli 2009 @ 11:44:38 #18
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_70872222
In Europa is het echt flink mis met de vrijheid van meningsuiting. Laf kutcontinent.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  Redactie Frontpage zaterdag 11 juli 2009 @ 11:45:54 #19
145738 superworm
is erbij
pi_70872246
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 11:44 schreef __Saviour__ het volgende:
In Europa is het echt flink mis met de vrijheid van meningsuiting. Laf kutcontinent.
Zijn er nog landen te vinden waar dat niet zo is, dan?
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Redactie Frontpage zaterdag 11 juli 2009 @ 11:47:08 #20
145738 superworm
is erbij
pi_70872263
* The local Freethinkers society, with its copies of Hitchens’ God Is Not Great: How Religion Poisons Everything .

Die staat hier in de kast. Las ik toen ik nog eniszins twijfelde over mijn geloof, is een goeie aanrader om het jeugdjuk van je af te werpen

Verboden boeken... doet me denken aan het Nordisch Orwelliaanse Engeland in V for Vendetta.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Donald Duck held zaterdag 11 juli 2009 @ 11:50:14 #21
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_70872318
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 11:45 schreef superworm het volgende:

[..]

Zijn er nog landen te vinden waar dat niet zo is, dan?
In de VS is de vrijheid van meningsuiting echt veel beter beschermd in de grondwet.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  Redactie Frontpage zaterdag 11 juli 2009 @ 11:53:36 #22
145738 superworm
is erbij
pi_70872371
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 11:50 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

In de VS is de vrijheid van meningsuiting echt veel beter beschermd in de grondwet.
Maar daar is de media oligarchisch en kun je alleen binnen een heel nauw, regerings-goedgekeurd paadje je zegje doen. Andere meningen doen gewoon niet mee aan het publieke debat of worden geridiculiseerd.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  zaterdag 11 juli 2009 @ 12:26:33 #23
1234 HiZ
Istanbullu
pi_70873023
Ok, die wet is onzin, en kan gewoon niet erg lang blijven.

Op grond van deze wet is het inderdaad mogelijk om de gekste dingen te gaan vervolgen. Het is niet alleen een onderdrukking van 'hate-crimes' of zo, het is al genoeg als een groep gekwetst is door een uitlating. Bijvoorbeeld als een moslim zou zeggen dat Jesus een profeet is (wat echt voor hem geen godslasterlijke uitlating is) dan kan een conservatieve groep christenen zeggen dat dit godslasterlijk is omdat volgens hun Jesus een aspect van God zelf is (en dus niet zomaar een mens).

En ga zo maar door. Je kunt deze wet niet handhaven, tenzij je iedereen een boete wil opleggen.
pi_70873423
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 11:47 schreef superworm het volgende:


Verboden boeken... doet me denken aan het Nordisch Orwelliaanse Engeland in V for Vendetta.
Dat inderdaad. En aan Geert Wilders.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
pi_70879903
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 02:50 schreef Ps2K het volgende:
Je ziet het verkeerd. Dit is de zoveelste stap die wordt gezet om een maatschappij te creeeren waarin niemand, maar dan ook niemand ergens door gekwetst mag worden. Deze wet is niet specifiek tegen atheisten, maar een algemene wet die er voor zorgt dat geeen enkele geloofsovertuiging geridiculiseerd mag worden.
Geloofsboeken staan vol met haatdragende opmerkingen over niet-gelovigen of mensen van een andere religie dan de eigen religie. Deze wet benadeelt WEL specifiek atheïsten, omdat die niet langer het recht hebben om te zeggen dat ze God een menselijk verzinsel is. Behoorlijk dubieus, want voor het bestaan van één of meerdere is geen enkel wetenschappelijk bewijs gevonden. Tweeduizend jaar oude sprookjesboeken tellen niet als wetenschappelijk bewijs.
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 09:38 schreef Nielsch het volgende:
Dat je je zo laat kennen door zo'n wet zeg...
Ik laat me helemaal niet kennen. Ik verbind duidelijke consequenties aan de invoering van die wet. Die consequentie is dat Ierland geen cent aan mij gaat verdienen. Andere landen waar religie belangrijker is dan mensenrechten evenmin, trouwens. Ik maak gebruik van de macht die ik als consument heb. Zouden meer mensen moeten doen: boycotten dat land.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')