abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 3 augustus 2009 @ 12:34:25 #51
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_71561331



Ik begrijp werkelijk waar niet hoe je op de 0.129 komt.

Zit er al tijden mee te knoeien.

Kan iemand het mij stap voor stap uitleggen?

Dit is de uitwerking. Originele vraag is:

Er zijn 94 leerlingen, 22 zijn lange leerlingen, 72 zijn korte leerlingen.
Wat is de kans bij een klas van 14 willekeurige leerlingen dat er precies 5 lang zijn en 9 kort.

Kan een professor hier helderheid in scheppen?
  maandag 3 augustus 2009 @ 12:35:20 #52
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_71561353
Dus alles snap je, alleen die 0,129 niet?
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 3 augustus 2009 @ 12:37:18 #53
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_71561390
welke bereekning voer je uit om aan dit antwoord te komen?
  maandag 3 augustus 2009 @ 12:38:39 #54
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_71561430
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:37 schreef PLAE@ het volgende:
welke bereekning voer je uit om aan dit antwoord te komen?
Die staat er toch Die breuk voor ~= 0,129.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 3 augustus 2009 @ 12:39:35 #55
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71561456
94 leerlingen zijn er totaal. Daarvan kies je er 14 willekeurig. Je kiest elke leerling maar één keer. De volgorde maakt niet uit. Dit betekent dat je (n boven k) moet gebruiken.

De leerlingen zijn in twee groepen te verdelen (lange), dat zijn er 22, en korte, dat zijn er 72. Nu wordt er met een vaasmodel gerekend, de lange worden voorgesteld door de rode knikkers, de korte door de witte knikkers. In totaal zijn er (94 boven 14) mogelijkheden om knikkers uit de vaas te pakken. Om aan de vraag te voldoen moet je 5 rode (= lange leerlingen) en 9 witte (= korte leerlingen pakken) Je kunt op (22 boven 5) manieren de lange pakken, en (72 boven 9) de korte. Dus in totaal (22 boven 5)*(72 boven 9) mogelijkheden. Deel dit door het totaal aantal mogelijkheden, en je hebt je kans.

Van belang is dus dat je:
– Doorhebt waarom je (n boven k) gebruikt (ook wel nCr toets op je rekenmachine)
– Doorhebt dat je (aantal goede mogelijkheden) / (totaal aantal mogelijkheden) moet uitrekenen voor de kans
– Doorhebt dat het aantal goede gegeven wordt door (22 boven 5)*(72 boven 9) en het totaal aantal door (94 boven 14).

Hopelijk helpt dit je, in ieder geval om iets preciezer te zeggen waar het probleem zit.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_71561469
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:35 schreef GlowMouse het volgende:
Dus alles snap je, alleen die 0,129 niet?
Hij heeft vast zo'n rekenmachine die bij 94! ERROR geeft.
  maandag 3 augustus 2009 @ 12:44:59 #57
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_71561596
Dat modelantwoord, rode lange knikkers

Maar als je komt tot "vaasmodel, 14 trekkingen zonder terugleggen, 22 rode en 72 blauwe knikkers", dan is de rest gewoon leren want het antwoord volgt eenduidig uit het model.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 3 augustus 2009 @ 12:48:29 #58
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71561683
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:44 schreef GlowMouse het volgende:
Dat modelantwoord, rode lange knikkers

Maar als je komt tot "vaasmodel, 14 trekkingen zonder terugleggen, 22 rode en 72 blauwe knikkers", dan is de rest gewoon leren want het antwoord volgt eenduidig uit het model.
Ik vind deze gewrochte omschrijving naar een vaasmodel ook ergerlijk. Hier kweek je toch geen inzicht mee. Als je het ‘snapt’ als het rode en witte knikkers zijn, maar niet snapt als het ‘lange’ en ‘korte’ leerlingen zijn, dan snap je het m.i. gewoon niet. Dan heb je gewoon een trucje geleerd.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 3 augustus 2009 @ 12:50:48 #59
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_71561737
wilt u misschien voordoen hoe u het uitrekent, het is namelijk een examenvraag, maar we komen steeds niet op het goede antwoord
  maandag 3 augustus 2009 @ 12:53:34 #60
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71561822
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:50 schreef PLAE@ het volgende:
wilt u misschien voordoen hoe u het uitrekent, het is namelijk een examenvraag, maar we komen steeds niet op het goede antwoord
Je uitwerking geeft al hoe je het uitrekent!

Je moet iets als ((22 nCr 5)*(72 nCr 9))/(94 nCr 14) intypen op je rekenmachine en dan krijg je om en nabij 0.12860949074729214362453598345225602392997254531529 als antwoord. Het feitelijke probleem ligt 'm er dus meer in dat je niet snapt hoe je rekenmachine werkt?

Dus: Wat type je in op je rekenmachine en wat krijg je zelf als antwoord?
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 3 augustus 2009 @ 12:57:32 #61
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_71561932
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:48 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik vind deze gewrochte omschrijving naar een vaasmodel ook ergerlijk. Hier kweek je toch geen inzicht mee. Als je het ‘snapt’ als het rode en witte knikkers zijn, maar niet snapt als het ‘lange’ en ‘korte’ leerlingen zijn, dan snap je het m.i. gewoon niet. Dan heb je gewoon een trucje geleerd.
Ik doe niet anders dan eerst een kansmodel opstellen en daarna pas berekenen. En zo hoort het ook, anders gaat het mis. Zie http://feweb.uvt.nl/pdf/news_september2008_5.pdf onder 'onderwijs' halverwege de pagina en verder (p. 14).
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  maandag 3 augustus 2009 @ 13:03:11 #62
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71562081
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 12:57 schreef GlowMouse het volgende:

[..]

Ik doe niet anders dan eerst een kansmodel opstellen en daarna pas berekenen. En zo hoort het ook, anders gaat het mis. Zie http://feweb.uvt.nl/pdf/news_september2008_5.pdf onder 'onderwijs' halverwege de pagina en verder (p. 14).
Ja, op zich. Maar ik proef hier vooral in dat men leert het op te schrijven als vaasmodel. Dus dat men goed is in rode en witte knikkers zien maar au fond uiteindelijk niet snapt wát men nu uitrekent. Snap je een beetje wat ik bedoel? Net als dat mensen heel goed zijn om in een kwadratische vergelijking a, b en c aan te wijzen en dan de ‘abc-formule’ uit te rekenen maar uiteindelijk bijvoorbeeld geen benul hebben hoe die oplossing nou samenhangt met ontbinden in factoren.

En dat gevoel heb ik omdat men over ‘lange rode knikkers’ spreekt en niet over ‘rode knikkers die de lange leerlingen voorstellen’.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  maandag 3 augustus 2009 @ 13:55:12 #63
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_71563352
we zijn eruit, dank je, maar ik wil graag weten hoe het met een gewone rekenmachine lukt, het is 1 x gelukt, maar ik weet niet meer hoe.
  maandag 3 augustus 2009 @ 14:08:53 #64
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71563679
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:55 schreef PLAE@ het volgende:
we zijn eruit, dank je, maar ik wil graag weten hoe het met een gewone rekenmachine lukt, het is 1 x gelukt, maar ik weet niet meer hoe.
a) Wat voor rekenmachine heb je?
b) Op welke knoppen druk je?
c) Wat komt er dan uit?

Als je niet vertelt wat je doet, dan kan ik moeilijk helpen natuurlijk…
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_71564272
quote:
Op maandag 3 augustus 2009 13:55 schreef PLAE@ het volgende:
we zijn eruit, dank je, maar ik wil graag weten hoe het met een gewone rekenmachine lukt, het is 1 x gelukt, maar ik weet niet meer hoe.
Schrijf die breuk gewoon eens uit met faculteiten in teller en noemer, dan zie je dat je het nodige kunt vereenvoudigen. Pas daarna de rekenmachine ter hand nemen.
  maandag 3 augustus 2009 @ 17:22:39 #66
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_71568798
M'n moeder zit op mijn account te fokken.

Lief

thanks voor de NCR post, die maakte het geheel duidelijk voor ons
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 21:21:57 #67
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_71801212
Ik kom er niet uit, de wiskunde vraag in 'Die Hard with a Vengeance'.

- een fles die exact 3 liter kan bevatten
- een fles die exact 5 liter kan bevatten

De bedoeling is dat er een fles met precies 4 liter water overblijft.

Hoe krijg ik dat voor elkaar?
How can I make this topic about me?
pi_71802121
Laten we de flessen namen geven: die van 3 liter heet F3 en die van 5 liter heet F5.

Vul F5 helemaal en giet hem over in F3 totdat F3 vol zit. Gooi daarna F3 leeg en giet wat er in F5 over is wederom in F3 over. In F3 zit nu 2 liter en F5 is nu leeg. Vul F5 en giet hem over in F3 totdat F3 vol zit. In F5 zit nu precies 4 liter.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 21:47:43 #69
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_71802129
Die van 3 2x legen in die van 5, zit die van 5 vol en zit er nog 1L in die van 3.
Die van 5 leeggooien, 1L overgieten in die van 5, dan nog 1x 3L in die van 5 gooien.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 21:47:46 #70
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71802131
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 21:21 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik kom er niet uit, de wiskunde vraag in 'Die Hard with a Vengeance'.

- een fles die exact 3 liter kan bevatten
- een fles die exact 5 liter kan bevatten

De bedoeling is dat er een fles met precies 4 liter water overblijft.

Hoe krijg ik dat voor elkaar?
Noem de 5-literfles fles a, en noem de 3-literfles fles b.

Giet 5 liter in fles a. Giet het over in fles b, je hebt dan 2 en 3 liter. Gooi die 3 liter uit fles b weg en giet die 2 liter over in die fles b. Giet nu weer 5 liter in fles a. Vul met die fles a fles b verder aan (daar kan nog één liter bij), en presto, je hebt 4 liter in fles a.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 21:49:38 #71
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_71802198
Twee oplossingen
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:29:38 #72
259495 Washington
live vanuit Fryslân
pi_71803472
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 21:21 schreef gebrokenglas het volgende:
Ik kom er niet uit, de wiskunde vraag in 'Die Hard with a Vengeance'.
Zat dat in die film? :|
  woensdag 12 augustus 2009 @ 20:04:35 #73
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_71828123
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 22:29 schreef Washington het volgende:

[..]

Zat dat in die film? :|
Ja, maar dan in gallons en een weegschaal en een bom die binnen 5 minuten af zou gaan.
bedankt voor de antwoorden, ik snap het nu.
How can I make this topic about me?
pi_71901443
Ik heb een TI-84 plus en als ik LOG wil gebruiken gaat het fout. Het lijkt wel alsof mijn GR er automatisch een 10 voorzet.
Dus als ik uitreken op mijn GR, log(7,5), dan krijg ik als uitkomst 0,8750. Maar dit is de uitkomst van 10log(7,5) toch? En als ik iets als 5log(7,5) moet uitrekenen dan weet ik niet wat ik moet invullen op mijn GR. Als ik invul 5log(7,5) dan krijg ik als uitkomst 4,3753, terwijl ik een uitkomst van rond 1,25 verwacht.
-je webicon was te groot, niet terugplaatsen-
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 15:24:42 #75
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_71901957
5log(7,5) = 5*log(7,5) = 5*0.875 = 4.375

Je zoekt log(7.5)/log(5).
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')