De kampen die ik gezien heb was het kamp dat zei dat de huizen markt een daling van 50% in een jaar zou laten zien (kamp Xenibol) en de mensen die zeiden dat het echt niet zo hard zou gaan (sjabba's). Ik zal eens checken in een van de eerste huizentopics in dit AEX forum ...quote:Op zaterdag 11 juli 2009 20:28 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat weet ik, vandaar mijn verbazing
[..]
Niet het hele forum natuurlijk, er waren altijd al twee kampen. Maar er was een aantal mensen dat religieus in de Bubble geloofde. Dat is pas vrij recent getemperd. Maar ik heb geen zin om quotes te gaan zoeken. Je komt ze waarschijnlijk vanzelf tegen als je een willekeurig topic uit deze reeks doorleest van zeg een jaar geleden.
Inflatie van 1,5%, dan is het 4%.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 20:25 schreef Doc het volgende:
[..]
Geen enkele. Met een inflatie erbij is de relatieve waardedaling nog iets groter, en dat lijkt me niet ongezond.
8% per jaar. Over 2008 heb je geen gelijk gekregen en over 2009 ziet het er ook niet naar uitquote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:27 schreef dutch_renter het volgende:
Ik post nog niet zo lang op Fok en ben ook geen regular, maar ik heb sinds 2005 al de stellige overtuiging dat er piek tot dal minstens een 50% daling komt. Piek in 2007 en dal in 2014. Nu denk ik dat de absolute bodem van het dal misschien nog wel langgerekter zou kunnen zijn en dat dat pas in 2016 komt. Ik heb alleen buiten een getweakte intuitie verder geen bewijs voor deze stelling. Ik leef er wel naar en hoop dat ik gelijk krijg.
Toch nog even hier op reageren, want het is eigenlijk nog veel erger. De economische groei van de laatste 15 jaar is gebaseerd op de stijgende huizenprijzen. Met als gevolg dat door de economische groei weer hogere huizenprijzen veroorzaakte. Het probleem hiermee is dat als het systeem instort, zoals het nu doet, niet alleen de huizenprijs instort maar ook de economische groei verdampt.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 14:27 schreef dvr het volgende:
[..]
Op de totale economische achteruitgang natuurlijk. De kurk waarop de huizenprijs dreef was het feit dat Jan en Alleman goedkoop enorme bedragen konden lenen, en genoeg vertrouwen in de toekomst hadden om dat ook daadwerkelijk te doen. De kans dat die situatie zich de komende jaren weer zal voordoen is niet groot (al zijn er gekken die daar anders over denken).
Omdat het huis dan harder in waarde daalt dan de meeste mensen afbetalen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 22:02 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Waarom is een daling van 2,5% year-to-year eigenlijk zo boeiend?
Enige tijd voor de crisis werd al gezegd dat het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek "kapitaalvernietiging" zou zijn. M.a.w.: kunstmatig prijzen hoog houden zorgt voor meer "kapitaal" (maar het voegt in de echte wereld niets toe)!quote:Op zondag 12 juli 2009 09:49 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Toch nog even hier op reageren, want het is eigenlijk nog veel erger. De economische groei van de laatste 15 jaar is gebaseerd op de stijgende huizenprijzen. Met als gevolg dat door de economische groei weer hogere huizenprijzen veroorzaakte. Het probleem hiermee is dat als het systeem instort, zoals het nu doet, niet alleen de huizenprijs instort maar ook de economische groei verdampt.
Als hoge huizenprijzen kapitaal zouden zijn, dan zou het slopen van prima huizen waardecreatie zijn in plaats van kapitaalvernietiging. Immers, als men dit maar voortvarend genoeg aanpakt dan zullen de resterende huizen meer in waarde stijgen dan de vernietigde huizen!quote:Op zondag 12 juli 2009 10:01 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Enige tijd voor de crisis werd al gezegd dat het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek "kapitaalvernietiging" zou zijn. M.a.w.: kunstmatig prijzen hoog houden zorgt voor meer "kapitaal" (maar het voegt in de echte wereld niets toe)!
Erg raar om dure huizen economische groei te noemen, terwijl het er alleen op neerkomt dat je meer moet betalen voor een kleiner huis... De huizenprijzen zijn ook grotendeels buiten de inflatiecijfers gebleven (telt een paar procent mee, terwijl een kwart of meer van het inkomen er aan op gaat). Alles om de economie maar gunstiger voor te spiegelen dan het echt is.
Voor de werkelijke cultuurkenners:quote:Op zondag 12 juli 2009 10:08 schreef Fastmatti het volgende:
Die economische groei komt natuurlijk van de tweede/derde/vierde hypotheek op de 'overwaarde' die consumptief is uitgegeven.
Het instorten van de huizenmarkt is dan grotendeels ook maar een symptoom van het werkelijk probleem: het ineenstorten van Nederland.
Het feit dat we mensen met weinig productiviteit de bijstand, VUT, WAO, et cetera injagen heeft vooral een sterk positief effect. Net als korte werkweken.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 00:29 schreef dvr het volgende:
[..]
De hoge Nederlandse arbeidsproductiviteit komt niet van het feit dat we Nederlanders zijn, maar dat we werken binnen de sterk gerationaliseerde Nederlandse samenleving. We werken hier slim, efficiënt, punctueel, weten technologie te benutten en kunnen daar in investeren. Maar vervang een Nederlander door een Pool of Filippijn (die voor het werk gekwalificeerd is) en hij werkt net zo hard - of harder, omdat 'ie niet graag teruggestuurd wordt.
Nederland 'stort' anders vooral in door zeurende azijnzeikers die niet van hun gat af willen komen.quote:Op zondag 12 juli 2009 10:08 schreef Fastmatti het volgende:
Die economische groei komt natuurlijk van de tweede/derde/vierde hypotheek op de 'overwaarde' die consumptief is uitgegeven.
Het instorten van de huizenmarkt is dan grotendeels ook maar een symptoom van het werkelijk probleem: het ineenstorten van Nederland.
En dus?quote:Op zondag 12 juli 2009 09:57 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Omdat het huis dan harder in waarde daalt dan de meeste mensen afbetalen.
Het instorten van de export is natuurlijk veel erger voor Nederlandquote:Op zondag 12 juli 2009 09:49 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Toch nog even hier op reageren, want het is eigenlijk nog veel erger. De economische groei van de laatste 15 jaar is gebaseerd op de stijgende huizenprijzen. Met als gevolg dat door de economische groei weer hogere huizenprijzen veroorzaakte. Het probleem hiermee is dat als het systeem instort, zoals het nu doet, niet alleen de huizenprijs instort maar ook de economische groei verdampt.
Nederland gaat een rood decennium tegemoet, maar laten we vooral positief blijven.
Zie hier het probleem! 175.000 mensen werken in de bouw, 100 keer zo veel mensen wonen in een huis. Toch moet de gemiddelde Nederlander iets van 10 jaar netto salaris betalen om 1 gemiddeld huisje te kopen, zeg maar een kwart van je werkende leven. M.a.w. de verhouding tussen wat een huis kost, en de benodigde arbeid is compleet zoek.quote:Op zondag 12 juli 2009 11:41 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
175.000 mensen werken in de bouw. Nu zijn er ook nog diensten gelinkt aan de bouw maar zelfs als niemand nog huizen bouwt dan hoeven nog niet alle bouwvakkers naar huis
Hoe kun je bewijs leveren voor zaken die nog staan te komenquote:Op zaterdag 11 juli 2009 22:27 schreef dutch_renter het volgende:
Ik post nog niet zo lang op Fok en ben ook geen regular, maar ik heb sinds 2005 al de stellige overtuiging dat er piek tot dal minstens een 50% daling komt. Piek in 2007 en dal in 2014. Nu denk ik dat de absolute bodem van het dal misschien nog wel langgerekter zou kunnen zijn en dat dat pas in 2016 komt. Ik heb alleen buiten een getweakte intuitie verder geen bewijs voor deze stelling. Ik leef er wel naar en hoop dat ik gelijk krijg.
Niet waar, Nederland stort in door de hardwerkende mens die deze 'nietsnutten' iedere maand keurig van een uitkering voorziet. Het is maar hoe je er tegen aan kijktquote:Op zondag 12 juli 2009 11:36 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nederland 'stort' anders vooral in door zeurende azijnzeikers die niet van hun gat af willen komen.
zal ik dan maar ergens anders hard gaan werken, lost dat het probleem misschien dan op?quote:Op zondag 12 juli 2009 12:59 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Niet waar, Nederland stort in door de hardwerkende mens die deze 'nietsnutten' iedere maand keurig van een uitkering voorziet. Het is maar hoe je er tegen aan kijkt
Klaag je ouders aan zou ik zeggen.quote:Op zondag 12 juli 2009 13:33 schreef Fastmatti het volgende:
Inderdaad, want je mag de babyboom er vooral niet op wijzen hoe schadelijk hun beleid is voor hun kinderen, maar met name hun kleinkinderen.
Dat is niet geheel in overeenstemming met mijn eigen ervaringen. Ik heb waar ik werk gewerkt met Nederlanders en mensen buiten West-Europa. Daarbij heb ik toch een aardig verschil gezien, met name als het gaat om probleemoplossend vermogen. Daar gaan NL-ers echt behoorlijk efficient en creatief mee om terwijl ik bij Aziaten sneller zie dat wanneer het buiten het vaste stramien valt ze daar meer moeite mee hebben - en dat voor mensen die dezelfde kwalificaties hebben. Het kan overigens natuurlijk toeval zijn met de contacten die ik heb gehad.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 00:29 schreef dvr het volgende:
[..]
De hoge Nederlandse arbeidsproductiviteit komt niet van het feit dat we Nederlanders zijn, maar dat we werken binnen de sterk gerationaliseerde Nederlandse samenleving. We werken hier slim, efficiënt, punctueel, weten technologie te benutten en kunnen daar in investeren. Maar vervang een Nederlander door een Pool of Filippijn (die voor het werk gekwalificeerd is) en hij werkt net zo hard - of harder, omdat 'ie niet graag teruggestuurd wordt.
We zitten aan de vooravond van 20 jaar lang bezuiningen. Geloof je nu echt dat de jongeren van nu net zoveel welvaart gaan krijgen als hun ouders?quote:
Ik heb dezelfde ervaring, in het concrete geval t.a.v. Indiers. Zolang het binnen het geijkte stramien valt, geen probleem, is er iets bijzonders aan de hand, dan blijft het gewoon liggen. Kan natuurlijk ook de opdracht zijn die ze hebben gekregen.quote:Op zondag 12 juli 2009 13:46 schreef Doc het volgende:
[..]
Dat is niet geheel in overeenstemming met mijn eigen ervaringen. Ik heb waar ik werk gewerkt met Nederlanders en mensen buiten West-Europa. Daarbij heb ik toch een aardig verschil gezien, met name als het gaat om probleemoplossend vermogen. Daar gaan NL-ers echt behoorlijk efficient en creatief mee om terwijl ik bij Aziaten sneller zie dat wanneer het buiten het vaste stramien valt ze daar meer moeite mee hebben - en dat voor mensen die dezelfde kwalificaties hebben. Het kan overigens natuurlijk toeval zijn met de contacten die ik heb gehad.
Ja. Welvaart is niet iets wat een ander voor je regelt, daar zorg je zelf voor hoor.quote:Op zondag 12 juli 2009 13:49 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
We zitten aan de vooravond van 20 jaar lang bezuiningen. Geloof je nu echt dat de jongeren van nu net zoveel welvaart gaan krijgen als hun ouders?
Als de helft van de beroepsbevolking in de zorg moet gaan werken dan houdt de welvaart in een land snel op hoor. Zeker als nog eens honderden miljarden aan staatsschuld afbetaald moet worden en een gasbel die opdroogt. De babyboom gaat dat echt niet doen hoor.quote:Op zondag 12 juli 2009 13:51 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ja. Welvaart is niet iets wat een ander voor je regelt, daar zorg je zelf voor hoor.
Dat zie ik niet zo somber in hoor.quote:Op zondag 12 juli 2009 13:49 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
We zitten aan de vooravond van 20 jaar lang bezuiningen. Geloof je nu echt dat de jongeren van nu net zoveel welvaart gaan krijgen als hun ouders?
Nee dat denk ik niet.quote:Op zondag 12 juli 2009 13:49 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat ze dat ook doen als ze daar niet de opdracht hebben gekregen en hun gewoon gezegd is: dit is wat je moet doen - deal with it.quote:Op zondag 12 juli 2009 13:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Ik heb dezelfde ervaring, in het concrete geval t.a.v. Indiers. Zolang het binnen het geijkte stramien valt, geen probleem, is er iets bijzonders aan de hand, dan blijft het gewoon liggen. Kan natuurlijk ook de opdracht zijn die ze hebben gekregen.
Honderden miljaren staatschuld, geen aardgas meer, de helft van beroepsbevolking moet werken in de zorg, jongeren zullen nooit aanspraak kunnen maken op hun pensioen laat staan op de AOW. Nee, als hoopopgeleide blanke Nederlander is emigratie de enige optie als je welvaart wilt.quote:Op zondag 12 juli 2009 13:56 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat zie ik niet zo somber in hoor.
Zolang wij niet ontslagen worden, neemt onze welvaart alleen maar toe...
We hebben ondertussen ook al 20 jaar bezuinigingen achter de rug.quote:Op zondag 12 juli 2009 13:49 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ten dele waar. Probleem is echter dat de welvaart die gecreëerd is in die tijd gebaseerd is op de stijging van de huizenprijzen. De prijs daarvoor zal nu betaald moeten worden.quote:Op zondag 12 juli 2009 14:28 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
We hebben ondertussen ook al 20 jaar bezuinigingen achter de rug.
wat let je?quote:Op zondag 12 juli 2009 14:27 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Nee, als hoopopgeleide blanke Nederlander is emigratie de enige optie als je welvaart wilt.
nou doei dan, laat nog eens wat van je horen, en laat ik alvast voorspellen dat met deze instelling je het met name in het buitenland niet redt. Wat juist daar zul je gewoon meer moeten presteren dan een anderquote:
Gebrek aan financiële middelen? Wat is dat voor onzin? Zodra je in het buitenland een baan hebt kan je gaan hoor! Dan heb je geen extra financiële middelen voor nodig. Dus zoek een baan in het buitenland en je kan gaan.quote:Op zondag 12 juli 2009 14:32 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Behalve een gebrek aan financiële middelen helemaal niks
Wat weet jij nu van mijn instellingquote:Op zondag 12 juli 2009 14:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
nou doei dan, laat nog eens wat van je horen, en laat ik alvast voorspellen dat met deze instelling je het met name in het buitenland niet redt. Wat juist daar zul je gewoon meer moeten presteren dan een ander
/edit/ t.a.v. je edit, ik meen serieus dat er gewoon een potje moet komen om het ticket te betalen. Terugkomen niet binnen vijf jaar /edit/.
quote:
Doc is geen kloon van mij, ook al aanbidden we allebei The Replacements en Motorpsycho. Just for the recordquote:Op zondag 12 juli 2009 14:37 schreef Doc het volgende:
[..]je posts hier op Fok! geven de indruk dat je een zwartkijkende klager bent die graag andere de schuld geeft zonder te kijke wat-ie zelf kan doen
Klopt, ik heb sowieso al wat ingangen maar ik wil eigenlijk eerst een kleine financiële reserve en aantoonbaar iets meer werkervaring voordat ik ga.quote:Op zondag 12 juli 2009 14:35 schreef Doc het volgende:
[..]
Gebrek aan financiële middelen? Wat is dat voor onzin? Zodra je in het buitenland een baan hebt kan je gaan hoor! Dan heb je geen extra financiële middelen voor nodig. Dus zoek een baan in het buitenalnd en je kan gaan.
Ach, ik overdrijf weleens wat. Daarbij ben ik er redelijk van overtuigd dat ik zelf echt niet in de problemen zal komen hoor. Maar Jan Modaal gaat het zeker zwaarder krijgen dan nu.quote:Op zondag 12 juli 2009 14:37 schreef Doc het volgende:
[..]je posts hier op Fok! geven de indruk dat je een zwartkijkende klager bent die graag andere de schuld geeft zonder te kijke wat-ie zelf kan doen
Daartegenover zou ik dan weer kunnen zetten dat de ouderen nog steeds goud in hand hebben, binnen nu en twintig-dertig jaar overlijden, waarbij dat goud dan weer in handen van de jongeren komt en het probleem in één keer opgelost is. Daar kun je op anticiperen en dan hoef je weer minder te bezuinigen.quote:Op zondag 12 juli 2009 14:30 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ten dele waar. Probleem is echter dat de welvaart die gecreëerd is in die tijd gebaseerd is op de stijging van de huizenprijzen. De prijs daarvoor zal nu betaald moeten worden.
Da's wel grappig, want ik denk als je het ieder persoonlijk vraagt dit het antwoord is, maar als collectief denken we dat iedereen falliiet gaat.quote:Op zondag 12 juli 2009 14:40 schreef Fastmatti het volgende:
Ach, ik overdrijf weleens wat. Daarbij ben ik er redelijk van overtuigd dat ik zelf echt niet in de problemen zal komen hoor. Maar Jan Modaal gaat het zeker zwaarder krijgen dan nu.
Magere excuses hoorquote:Op zondag 12 juli 2009 14:40 schreef Fastmatti het volgende:
Klopt, ik heb sowieso al wat ingangen maar ik wil eigenlijk eerst een kleine financiële reserve en aantoonbaar iets meer werkervaring voordat ik ga.
Ik denk dat denk ik ook, maar denk je ook dat het welvaartsniveau gaat naar het niveau van de jeugd van de babyboomers?quote:Op zondag 12 juli 2009 14:40 schreef Fastmatti het volgende:
Ach, ik overdrijf weleens wat. Daarbij ben ik er redelijk van overtuigd dat ik zelf echt niet in de problemen zal komen hoor. Maar Jan Modaal gaat het zeker zwaarder krijgen dan nu.
Daar is al behoorlijk wat omderzoek naar gedaan, mijn beste koonquote:Op zondag 12 juli 2009 14:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ergens zit een giga verschil tussen wat we over onszelf denken en wat het collectieve beeld is van al deze denkbeelden. Voer voor psychologen.
Yep, voorspellen is moeilijk, vooral wanneer het de toekomst betreftquote:Op zondag 12 juli 2009 14:42 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
Er zijn teveel variabelen, waardoor iedere voorspelling drijfzand wordt. Eén geweldige uitvinding en de hele wereld leeft op, één geweldige natuurramp en weer andere problemen ontstaan of lossen op en alles wat daar tussen kan zitten is van invloed.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |