Ach ja, is het eens een keer andersom.quote:PAMPLONA - Bij het roemruchte jaarlijkse festival van San Fermín, beschermheilige van de stad Pamplona, is vrijdag bij de stierenloop een dode gevallen.
Het beroemdste onderdeel van het festival is dat stieren over een bepaalde route door de oude stad rennen en daarbij mensen door de straten jagen.
Een van de mensen werd vrijdag door een stier in ernstig verwond in de nek. De man overleed korte tijd later aan zijn verwondingen in het Navarra Ziekenhuis van Pamplona.
Gewond
Drie anderen raakten ernstig gewond bij de stierenloop van de 'Sanfermines van 2009'. Het festival is elk jaar van 6 tot 14 juli.
Hoogtepunt is de processie wanneer een beeld van San Fermín wordt rondgedragen door de oude stad.
Toeristen
Het festival is internationaal bekend geworden door de stierenloop, waar soms meer dan een miljoen toeristen op af komen. De laatste keer dat er een dode bij viel, was in 2003.
Nog iedere morgen tot 14 juli worden zes vechtstieren door de straatjes van Pamplona gejaagd. Ze zijn in gezelschap van tamme ossen.
De waaghalzen in de straatjes mogen geen wapens tegen hun gehoornde belagers gebruiken met uitzondering van een opgerolde krant. De dieren worden in de avond door stierenvechters gedood.
Bron: Nu.nl
Lijkt me pijnlijk, z'n hoorn door je blindedarm.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:40 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ach ja, is het eens een keer andersom.
Heb je de OP uberhaupt gelezen?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:41 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Lijkt me pijnlijk, z'n hoorn door je blindedarm.
Maar euh, goede zaak. Debiele 'traditie'. Neu, kan er geen medelijden mee hebben. Hadden er wel meer mogen zijn eigenlijk.quote:De laatste keer dat er een dode bij viel, was in 2003.
Moet je maar niet voor een stier uitrennen in je rode shirtjequote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:41 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Lijkt me pijnlijk, z'n hoorn door je blindedarm.
Dat dus.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:42 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Maar euh, goede zaak. Debiele 'traditie'. Neu, kan er geen medelijden mee hebben. Hadden er wel meer mogen zijn eigenlijk.
Sinds wanneer leest men op Fok! een OP?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:42 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Heb je de OP uberhaupt gelezen?
[..]
Maar euh, goede zaak. Debiele 'traditie'. Neu, kan er geen medelijden mee hebben. Hadden er wel meer mogen zijn eigenlijk.
Och, in onze slachthuizen zal het er ook niet altijd even beschaafd aan toegaan. Maar om er een heel feest omheen te bouwen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:03 schreef Daniel1976 het volgende:
Van mij mogen ze allemaal dood.
Ik hou erg van stukkie vlees daarvoor moeten nu eenmaal dieren dood,
maar wat die sukkels daar doen is wel erg wreed.
Dat ligt toch wel iets anders, daar worden de dieren gewoon afgemaakt in plaats van eerst te worden getreiterd.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:05 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Och, in onze slachthuizen zal het er ook niet altijd even beschaafd aan toegaan.
Maar de behandeling van die dieren voor ze worden afgemaakt is ook niet altijd even netjes.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:07 schreef Ruud het volgende:
[..]
Dat ligt toch wel iets anders, daar worden de dieren gewoon afgemaakt in plaats van eerst te worden getreiterd.
Dat zou kunnen ja. Maar dat kan nooit lang duren, toch?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:08 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Maar de behandeling van die dieren voor ze worden afgemaakt is ook niet altijd even netjes.
Het schijnt dat zo'n stier vaker eerst nog drugs krijgt toegediend waardoor hij agressiever wordt. Nou, lekker stukkie vlees zal dat daarna zijn.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:12 schreef JaniesBrownie het volgende:
Het schijnt dat het vlees lekkerder wordt als de dieren eerst gepest worden
Ik zal jou eens pestenquote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:12 schreef JaniesBrownie het volgende:
Ok, maar dit zijn dezelfde stieren die daarna voor de stierengevechten worden gebruikt.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:13 schreef Candaasje het volgende:
Dat stierenrennen zelf is nog niet zo heel wreed. Daarbij zijn de stieren wel fit, hoewel natuurlijk wel opgefokt. (Dus nee ik ben er geen voorstander van) maar het stierenvechten zelf is natuurlijk een heel ander verhaal. Dat is echt wreedheid ten top, en daar kan geen slachthuis in NL tegenop.
Dus ik had eigenlijk liever gezien dat zo'n matador (schrijf je dat zo?) met z'n hulpknechtjes tegen de vlakte was gegaan (na natuurlijk eerst gruwelijk geleden te hebben). Maar goed, dit kan ook wel ^^
Lijkt me van ondergeschikt belang. Ik zou in iedergeval geen vlees hoeven waarvan ik weet dat het dier (onnodig) veel geleden heeft.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:12 schreef JaniesBrownie het volgende:
Ach dat valt wel mee volgens mij. Die stieren lijden er niet erg onder als ik die filmpjes zo zie. Maar uiteraard geen enkel medelijden met die gasten die gespiest worden.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:03 schreef Daniel1976 het volgende:
Van mij mogen ze allemaal dood.
Ik hou erg van stukkie vlees daarvoor moeten nu eenmaal dieren dood,
maar wat die sukkels daar doen is wel erg wreed.
Welneequote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:17 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ach dat valt wel mee volgens mij. Die stieren lijden er niet erg onder als ik die filmpjes zo zie.
Ik weet niet wat voor filmpjes jij dan zietquote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:17 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ach dat valt wel mee volgens mij. Die stieren lijden er niet erg onder als ik die filmpjes zo zie. Maar uiteraard geen enkel medelijden met die gasten die gespiest worden.
QFT! Barbaars gedoequote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:42 schreef Isdatzo het volgende:
MBOers die IS schrijven ipv EENSquote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:09 schreef nuget het volgende:
Hoera, de huilies van greenpeace en co. hebben het topic ook weer gevonden... rot is op
Tuuk niet joh..quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:17 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ach dat valt wel mee volgens mij. Die stieren lijden er niet erg onder als ik die filmpjes zo zie. Maar uiteraard geen enkel medelijden met die gasten die gespiest worden.
Nee, het NOS Journaal.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:20 schreef minkuukel het volgende:
[..]
Ik weet niet wat voor filmpjes jij dan ziet![]()
Tekenfilms soms?
Ja, maar het gebeurt op dezelfde dag met dezelfde stierenquote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:24 schreef Thomas B. het volgende:
Aan allen die hier iets aan hun ogen mankeren:
Dit topic gaat over de stierenloop, waarbij stieren door de straten van Pamplona worden gejaagd. Stierenvechten is iets totaal anders.
Dan nog, ook dat kun je niet maken...quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:24 schreef Thomas B. het volgende:
Dit topic gaat over de stierenloop, waarbij stieren door de straten van Pamplona worden gejaagd. Stierenvechten is iets totaal anders.
Die stieren worden naar de arena gelokt om daar neergestoken te wordenquote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:24 schreef Thomas B. het volgende:
En waar denk jij dat die "wandeltocht" van die stieren eindigt?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:24 schreef Thomas B. het volgende:
quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:27 schreef minkuukel het volgende:
[..]
En waar denk jij dat die "wandeltocht" van die stieren eindigt?
Daar gaat het niet over. Het gaat erom dat er een kerel is gespiest bij de stierenloop, waarbij de stier zelf geen schade heeft ondervonden. Dat ie daarna zelf is gespiest bij een stierengevecht is iets anders. Ik ben ook niet achterlijk.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:25 schreef Ruud het volgende:
[..]
Ja, maar het gebeurt op dezelfde dag met dezelfde stieren
Absoluut. Schandalig dat dit in een EU-land nog getolereerd wordt.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:25 schreef 3nhsCnds het volgende:
[..]
Dan nog, ook dat kun je niet maken...
Jup weet ik. Maar op zich is het stierenrennen buiten de arena niet heel erg dieronvriendelijk (zoals gezegd, ik ben er geen voorstander van hoor). Maar ja die arena...quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:15 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ok, maar dit zijn dezelfde stieren die daarna voor de stierengevechten worden gebruikt.
't Zijn dezelfde stieren die daarna tijdens groot vermaak van de toeschouwers wreed gedood worden. Dat stierenrennen is daar gewoon een onderdeel van. Je moet het niet los zien, het is een integraal geheel.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:24 schreef Thomas B. het volgende:
Culturele censuur FTW!quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:29 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Absoluut. Schandalig dat dit in een EU-land nog getolereerd wordt.
iddquote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:20 schreef Leintjeuh het volgende:
[..]
QFT! Barbaars gedoe![]()
![]()
![]()
Echt, zulke mensen verdienen het gewoon om vertrapt te worden.
das ook wel weer erg generaliserend hoorquote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:38 schreef woid het volgende:
eigenlijk dat land van de eu afstoten tot ze gestopt zijn met die onzin.
achterlijk volk.
yep, ook van spaanse komafquote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:40 schreef DarkElf het volgende:
[..]
das ook wel weer erg generaliserend hoor
kippengevechten in mexico maakt meteen heel mexico achterlijk?
quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:28 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Daar gaat het niet over. Het gaat erom dat er een kerel is gespiest bij de stierenloop, waarbij de stier zelf geen schade heeft ondervonden. Dat ie daarna zelf is gespiest bij een stierengevecht is iets anders. Ik ben ook niet achterlijk.
quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
't Zijn dezelfde stieren die daarna tijdens groot vermaak van de toeschouwers wreed gedood worden. Dat stierenrennen is daar gewoon een onderdeel van. Je moet het niet los zien, het is een integraal geheel.
Provoceren noemen wij dit.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:37 schreef Ringo het volgende:
[..]
Culturele censuur FTW!![]()
Nogmaals, prachtige, wrede traditie. De mens van rede ontbloot. Het gevecht van het lichaam.
Laat al die softe wittebonenvreters lekker thuisblijven als ze met het stierenvechten zulke moeite hebben.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mij mag je er voor wakker maken.
Natuurlijk moet je dat wel los van elkaar zien. Stierengevechten is een traditie die je overal ziet en die gezien de huidige maatschappelijke omstandigheden beschouwd kan worden als zeer barbaars. Stierenrennen daarentegen, hoe gestoord ook, is voor zover ik weet alleen in Pamplona en heeft niet direct schadelijke gevolgen voor de stier. Vandaar mijn opmerking. Dat achteraf gewoon een traditioneel stierengevecht wordt gehouden staat los van het rennen. En dat ze er een groot feest van maken is niet meer dan verderfelijk, maar het rennen opzich is niet zo erg voor die dieren. Moet ik nou echt Jip en Janneke-taal gaan spreken?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:35 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
't Zijn dezelfde stieren die daarna tijdens groot vermaak van de toeschouwers wreed gedood worden. Dat stierenrennen is daar gewoon een onderdeel van. Je moet het niet los zien, het is een integraal geheel.
Owjaa is cultuur dus het magquote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:37 schreef Ringo het volgende:
[..]
Culturele censuur FTW!![]()
Nogmaals, prachtige, wrede traditie. De mens van rede ontbloot. Het gevecht van het lichaam.
Laat al die softe wittebonenvreters lekker thuisblijven als ze met het stierenvechten zulke moeite hebben.
Maar ondertussen is het stierenvechten een onuitroeibare traditie. En terecht.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:43 schreef Candaasje het volgende:
Ringo.
(@Darkelf: Idd ja, en er zullen vast nog wel meer dingen gebeuren vrees ik)
Dieren vergelijken met mensen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:47 schreef Thomas B. het volgende:
Owjaa is cultuur dus het magZeg dat maar eens tegen die gestenigde meisjes omdat ze verkracht zijn door hun 40 jaar oudere oom.
Als je een stier dood wilt maken dan zijn daar ook andere manieren voor dan deze verschrikkelijke methoden. Er wordt in landen niet voor niets wetgeving gemaakt om de mishandeling van dieren aan te kunnen pakken. Waarom zou je je dan zomaar neer moeten leggen bij deze vorm van compleet ridicule mishandeling? Omdat het een cultureel en traditioneel dingetje is? Hoe hypocriet kan je zijn...quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:49 schreef Ringo het volgende:
[..]
Maar ondertussen is het stierenvechten een onuitroeibare traditie. En terecht.
Kunnen er nog zoveel dierenknuffelende paupers uit de polder moord&brand roepen.
Stierenvechten
![]()
Door aan het stierenrennen mee te doen distantieer je je niet van het stierenvechten dat daarna direct met exact diezelfde stieren plaatsvindt.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:47 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Natuurlijk moet je dat wel los van elkaar zien. Stierengevechten is een traditie die je overal ziet en die gezien de huidige maatschappelijke omstandigheden beschouwd kan worden als zeer barbaars. Stierenrennen daarentegen, hoe gestoord ook, is voor zover ik weet alleen in Pamplona en heeft niet direct schadelijke gevolgen voor de stier. Vandaar mijn opmerking. Dat achteraf gewoon een traditioneel stierengevecht wordt gehouden staat los van het rennen. En dat ze er een groot feest van maken is niet meer dan verderfelijk, maar het rennen opzich is niet zo erg voor die dieren. Moet ik nou echt Jip en Janneke-taal gaan spreken?
Hee, jij bent hier degene die iets vergoelijkt vanuit een cultureel oogpunt. Hoe hypocriet kan je zijn?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:50 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dieren vergelijken met mensen.Hoe decadent kan je zijn?
Achja, zo zijn wij verworden als maatschappij!quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:50 schreef Ringo het volgende:
Dieren vergelijken met mensen.Hoe decadent kan je zijn?
Ik zou zeggen, start een handtekeningenactie op. Of ga naar Spanje, leg het de mensen daar zelf uit waarom het Fout is wat ze doen. Domineetjespelen. Zijn Nederlanders altijd al goed in geweest.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:52 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Als je een stier dood wilt maken dan zijn daar ook andere manieren voor dan deze verschrikkelijke methoden. Er wordt in landen niet voor niets wetgeving gemaakt om de mishandeling van dieren aan te kunnen pakken. Waarom zou je je dan zomaar neer moeten leggen bij deze vorm van compleet ridicule mishandeling? Omdat het een cultureel en traditioneel dingetje is? Hoe hypocriet kan je zijn...
Jeetje. Je luistert niet he. Ik keur het volledig af. Ik vind het volkomen gestoord, zowel stierenvechten als stierenrennen. Dat de mensen die aan het stieren rennen meedoen zich van geen van beiden distantieren snapt mn houten poot ook en ik beweer dan ook nergens het tegendeel. Ik maak alleen de feitelijke constatering dat er onder het stierenrennen, in tegenstelling tot stierenvechten, niet echt geleden wordt door de dieren. En nu moet je ophouden mij woorden in de mond te leggen, want dat is heel irritant.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:52 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Door aan het stierenrennen mee te doen distantieer je je niet van het stierenvechten dat daarna direct met exact diezelfde stieren plaatsvindt.
Zelfde geldt voor het niet afkeuren van het stierenrennen. Je moet het juist niet los van elkaar zien, zoals ik al eerder zei.
Moet ik nou echt Jip en Janneke-taal gaan spreken?
Ik snap je punt wel, maar ik zeg alleen dat je het niet los moet zien. En ik ben me er van bewust dat jij je van beide distantieertquote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:58 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Jeetje. Je luistert niet he. Ik keur het volledig af. Ik vind het volkomen gestoord, zowel stierenvechten als stierenrennen. Dat de mensen die aan het stieren rennen meedoen zich van geen van beiden distantieren snapt mn houten poot ook en ik beweer dan ook nergens het tegendeel. Ik maak alleen de feitelijke constatering dat er onder het stierenrennen, in tegenstelling tot stierenvechten, niet echt geleden wordt door de dieren. En nu moet je ophouden mij woorden in de mond te leggen, want dat is heel irritant.
Veel verder dan gefrustreerd schelden kom je niet hè?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:55 schreef woid het volgende:
[..]
er worden geen dieren vergeleken met mensen, maar tradities met elkaar dombo.
decadent zegt ie
gefrustreerd schelden?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:02 schreef Ringo het volgende:
[..]
Veel verder dan gefrustreerd schelden kom je niet hè?
Iemand haalde de steniging van onkuise meisje erbij om zijn punt over het stierenvechten kracht bij te zetten.
Ik zeg: gaan we nu ook Auschwitz er met de haren bij slepen om aan te tonen dat alle vleeseters slechte mensen zijn?
Bekeringsdrang en domineegedrag weten Spanjaarden zelf anders ook aardig wat van als je toch over cultuur gaat beginnen. Maar je hebt gelijk als je zegt dat wij heer en meester zijn over het lot van dieren. Dat betekent volgens mij echter niet dat we ze moeten drogeren en vervolgens in een stadion pinnen in hun rug moeten steken totdat ze doodbloeden. Voor ons vermaak.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:57 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, start een handtekeningenactie op. Of ga naar Spanje, leg het de mensen daar zelf uit waarom het Fout is wat ze doen. Domineetjespelen. Zijn Nederlanders altijd al goed in geweest.
Ik zeg: dieren zijn der mensen slaven. Wij zijn heer en meester over hun lot.
Dat doen de Fransen, Duitsers en Belgen overigens wel. Erg kromme vergelijking trouwens.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:07 schreef mieuwmieuw het volgende:
Ik geef Ringo gelijk, al die jankzakken.![]()
![]()
Stierenrennen en vechten is traditie, en traditie is heilig.
Hoe zouden jullie het vinden als Spanjaarden op onze gedoogbeleid gingen zeiken.
Zoals ik al zei, gedwongen huwelijken van 8 jarige meisjes met 58 jaar oude mannen die van iets te strakke maagdenvliesjes houden. Om haar even later te stenigen omdat er een andere man naar haar gekeken heeft. Ook heilig?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:07 schreef mieuwmieuw het volgende:
![]()
Hoe zouden jullie het vinden als Spanjaarden op onze gedoogbeleid gingen zeiken.
En de traditie is ook dat er daarbij doden vallen, dus ook daar gaan we dan niet zielig over lopen doen.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:07 schreef mieuwmieuw het volgende:
![]()
Zolang ze het niet hier doen en het er collectief mee eens zijn gaan ze hun allahlijke gang maar!quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:12 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, gedwongen huwelijken van 8 jarige meisjes met 58 jaar oude mannen die van iets te strakke maagdenvliesjes houden. Om haar even later te stenigen omdat er een andere man naar haar gekeken heeft. Ook heilig?![]()
Je moet mensen niet met dieren vergelijken!quote:En kom niet aan dat je mensen niet met dieren moet vergelijken. Jij verabsoluteert het fenomeen traditie dus dat argument gaat niet meer op.
Ik lach me kapot om iedere dode matador/ stierenrenner! Alleen zielig dat de stier nooit 'echt wint. Er komt volggens mij altijd iemand anders die het karwei afmaakt. En dat is jammer. Ze zouden zo'n stier een ere-wei moeten geven!quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:12 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
En de traditie is ook dat er daarbij doden vallen, dus ook daar gaan we dan niet zielig over lopen doen.
Schat, het is het vergelijken van een traditie met een traditiequote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:14 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Zolang ze het niet hier doen en het er collectief mee eens zijn gaan ze hun allahlijke gang maar!
[..]
Je moet mensen niet met dieren vergelijken!![]()
Een zwaar toegetakelde, halfdode, gecastreerde vind ik eigenlijk leukerquote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:17 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik lach me kapot om iedere dode matador/ stierenrenner!
Ik weet het!quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:17 schreef Isdatzo het volgende:
Schat, het is het vergelijken van een traditie met een traditie.
quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:20 schreef Frutsel het volgende:
Een zwaar toegetakelde, halfdode, gecastreerde vind ik eigenlijk leuker
Goed bezig. Steniging goedpraten vanuit een nationalistisch perspectief.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:14 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Zolang ze het niet hier doen en het er collectief mee eens zijn gaan ze hun allahlijke gang maar!
Dat doe ik ook nietquote:[..]
Je moet mensen niet met dieren vergelijken!![]()
Nee, maar dier slachten is nuttig. Dat dat even pijn doet dat is nu eenmaal zo we zijn nu eenmaal omnivoren.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:05 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Och, in onze slachthuizen zal het er ook niet altijd even beschaafd aan toegaan. Maar om er een heel feest omheen te bouwen.![]()
Wat zouden ze trouwens doen met die stieren als ze gedood zijn? Worden die wel gebruikt voor het leer en het vlees?
Goed bezig. Belerend goede zeden opleggen omdat jij je leven graag anders inricht dan een ander!quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:25 schreef Thomas B. het volgende:
Goed bezig. Steniging goedpraten vanuit een nationalistisch perspectief.
Ik weet het.quote:Dat doe ik ook nietIk zeg alleen dat het niet kan volgen uit die redenering
Je weet dat jejezelf ontzettend tegenspreekt he? Stenigen van meisjes mag, mits het niet in jouw achtertuin gebeurt. Maar stieren mishandelen vind je vreselijkquote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:27 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Goed bezig. Belerend goede zeden opleggen omdat jij je leven graag anders inricht dan een ander!
[..]
Ik weet het.
Dat is een van mijn leukere hobby's ja!quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:30 schreef Thomas B. het volgende:
Je weet dat jejezelf ontzettend tegenspreekt he?
Er kleven nog wat meer voorwaarden aan dan hoe je het nu stelt.quote:Stenigen van meisjes mag, mits het niet in jouw achtertuin gebeurt.
Waar zeg ik dat?quote:Maar stieren mishandelen vind je vreselijk
Spreekt niet echt voor, vind je niet?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:34 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Dat is een van mijn leukere hobby's ja!
Punt is dat je steniging goedpraat door te stellen dat als een meerderheid ervoor is (wat niet zo is, ook niet in die landen) het toegestaan is. Jij vindt rechtvaardigheid puur in het meerderheidsprincipe, maar helaas voor jou zit het leven zo simpel niet in elkaar.quote:[..]
Er kleven nog wat meer voorwaarden aan dan hoe je het nu stelt.
Ik ben het er zelf niet mee eens en zie het liever niet gebeuren, maar als de meerderheid in een bepaalde cultuur vind dat dit de juiste manier is om te leven... Wie ben ik dan om te zeggen dat het niet zou mogen?
Dode bij stierenfestival Pamplona Hier zeg je dat je het niet erg vindt om een matador te zien lijden en kies je iig de kant van de stier. Maar wie ben jij om daar over te oordelen? De meerderheid vindt toch dat het moet kunnen daar? En het is niet in jouw achtertuin, maar lekker ver van je bed. Ook daar spreek je jezelf dus tegen, maar daar zie jij kennelijk geen bezwaar in.quote:[..]
Waar zeg ik dat?
quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:09 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat doen de Fransen, Duitsers en Belgen overigens wel. Erg kromme vergelijking trouwens.
En van wie ben jij eigenlijk een kutkloon?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I feel kinda Locrian today
Ik vind het leuk!quote:Op vrijdag 10 juli 2009 12:55 schreef Thomas B. het volgende:
Spreekt niet echt voor, vind je niet?
Als de meerderheid van de mensen kiest om onder het juk van een religieuze rechtsstaat te leven moeten ze dat lekker zelf weten. Ze moeten lekker zelf weten hoe ze hun leven inrichten. Ga ik me niet druk om maken/ mee bemoeien, zolang ik er geen last van heb!quote:Punt is dat je steniging goedpraat door te stellen dat als een meerderheid ervoor is (wat niet zo is, ook niet in die landen) het toegestaan is. Jij vindt rechtvaardigheid puur in het meerderheidsprincipe, maar helaas voor jou zit het leven zo simpel niet in elkaar.
Ik spreek mezelf helemaal nergens tegen...quote:Dode bij stierenfestival Pamplona Hier zeg je dat je het niet erg vindt om een matador te zien lijden en kies je iig de kant van de stier. Maar wie ben jij om daar over te oordelen? De meerderheid vindt toch dat het moet kunnen daar? En het is niet in jouw achtertuin, maar lekker ver van je bed. Ook daar spreek je jezelf dus tegen, maar daar zie jij kennelijk geen bezwaar in.
quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:20 schreef starla het volgende:
Deze is ook heftig zeg...de dood van http://en.wikipedia.org/wiki/Paquirri
Omdat ik geen ban aan m'n reet wil. Het volgende filmpje kan schokkende beelden bevatten!:Paquirri, een moedig man, in het harnas gestorven.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
moedig? waarom moedig?quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:41 schreef Ringo het volgende:
[..]
Paquirri, een moedig man, in het harnas gestorven.
Tja, dat is een risico van het vak.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:46 schreef starla het volgende:
Toch wel een beetje gefaald als je eerder naar de eeuwige jachtvelden gaat dan de stier, niet?
Een heldhaftig krijger, die oog in oog stond met 't bloeddorstig gevaar en toch van geen wijken wist, totdat de stier zelf hem op de horens nam.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:46 schreef woid het volgende:
[..]
moedig? waarom moedig?
leg eens uit.., mischien leer ik nog iets
ik zei dus, Spanjolen zijn achterlijkquote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:58 schreef Ringo het volgende:
[..]
Een heldhaftig krijger, die oog in oog stond met 't bloeddorstig gevaar en toch van geen wijken wist, totdat de stier zelf hem op de horens nam.
Leve de stier, leve Paquirri! God hebbe zijn ziel.
Cultuurrelativisme en nationalisme... zie je niet vaak samengaanquote:Op vrijdag 10 juli 2009 13:20 schreef SicSicSics het volgende:
[..]
Ik vind het leuk!
[..]
Als de meerderheid van de mensen kiest om onder het juk van een religieuze rechtsstaat te leven moeten ze dat lekker zelf weten. Ze moeten lekker zelf weten hoe ze hun leven inrichten. Ga ik me niet druk om maken/ mee bemoeien, zolang ik er geen last van heb!![]()
Ik zeg ook niet dat stenigen rechtvaardig is. Ik zeg dat als die mensen kiezen om op die manier te leven... Ga ik er niet tegenin/ zoeken ze het van mijn part maar uit.
Ik ga toch ook niet naar de oelie-oelie-indianen toe om ze te vertellen dat ik het vies vind dat ze met een peniskoker rondlopen en dat ze geen mannelijkheidsrituelen meer uit mogen voeren als daarmee hun kinderen pijn doen.
Ik vind de Nederlandse mishandelaars van vee toch wel een stuk minder moedig.quote:
Dat is niet waar, dan wordt het vlees donkerrood en wordt het een taaie hap.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 11:12 schreef JaniesBrownie het volgende:
Dat bedoel ikquote:
En ondertussen zet je je tanden nog eens in een lekker stukje kistkalfquote:
Nee in een legbatterij-kipquote:Op zondag 12 juli 2009 17:50 schreef cultheld het volgende:
[..]
En ondertussen zet je je tanden nog eens in een lekker stukje kistkalf.
Dierenbeulquote:Op zondag 12 juli 2009 17:56 schreef Heatseeker het volgende:
Ik mag trouwens hopen dat ze die stier zo pijnlijk mogelijk om het leven hebben gebracht.
Mooizo. Met stierenvechten zou niets mis zijn als het een eerlijk gevecht tussen mens en stier zou zijn, maar dat is niet het geval in Spanje.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:40 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Ach ja, is het eens een keer andersom.
Met de blote handen zekerquote:Op zondag 12 juli 2009 18:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mooizo. Met stierenvechten zou niets mis zijn als het een eerlijk gevecht tussen mens en stier zou zijn, maar dat is niet het geval in Spanje.
achterlijke wrede traditiequote:Op zondag 12 juli 2009 21:21 schreef El_Matador het volgende:
Mooi stukje traditie in Spanje.![]()
En die gasten zijn stomdronken om 8:00 's ochtends. Dan gaat er wel es wat mis.
quote:Op zondag 12 juli 2009 21:21 schreef El_Matador het volgende:
Mooi stukje traditie in Spanje.![]()
En die gasten zijn stomdronken om 8:00 's ochtends. Dan gaat er wel es wat mis.
Aldus een volk dat van de intensieve veehouderij (eufemisme voor bio-industrie, wat weer een eufemisme is voor "zoveel dieren op een vierkante meter proppen zonder zonlicht dat ze mekaar gaan opvreten wat dan weer voorkomen wordt door de snavels, nagels en andere uitstekende irritante delen aan een vleesproduct weg te branden, af te snijden of anderszins van te ontdoen") de nationale volkssport gemaakt heeft.quote:
sorry, ik ben het NLse volk niet.quote:Op zondag 12 juli 2009 22:27 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Aldus een volk dat van de intensieve veehouderij (eufemisme voor bio-industrie, wat weer een eufemisme is voor "zoveel dieren op een vierkante meter proppen zonder zonlicht dat ze mekaar gaan opvreten wat dan weer voorkomen wordt door de snavels, nagels en andere uitstekende irritante delen aan een vleesproduct weg te branden, af te snijden of anderszins van te ontdoen") de nationale volkssport gemaakt heeft.Denk daar maar es aan als je je spare-ribje van de BBQ haalt.
De klagers over de corridas in Spanje hebben TONNEN boter op hun hoofd. Hoop vingerwijzen naar anderen en zelf meewerken aan de grootste georganiseerde massamoord sinds mensenheugenis.![]()
En stierenrennen is dan nog es heel beschaafd vergeleken met een stierengevecht.
Voor de 20.000ste keer: volgens de OP worden diezelfe stieren nog dezelfde avond gebruikt voor de stierengevechten (dus je weet hoe het daarmee afloopt).quote:Op zondag 12 juli 2009 22:27 schreef El_Matador het volgende:
En stierenrennen is dan nog es heel beschaafd vergeleken met een stierengevecht.
beetje hypokriet overigens dat je (terrecht) afgeeft op de bio industrie, om vervolgens de stieren gevechten als een mooie traditie te bestempelen.quote:Op zondag 12 juli 2009 22:27 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Aldus een volk dat van de intensieve veehouderij (eufemisme voor bio-industrie, wat weer een eufemisme is voor "zoveel dieren op een vierkante meter proppen zonder zonlicht dat ze mekaar gaan opvreten wat dan weer voorkomen wordt door de snavels, nagels en andere uitstekende irritante delen aan een vleesproduct weg te branden, af te snijden of anderszins van te ontdoen") de nationale volkssport gemaakt heeft.Denk daar maar es aan als je je spare-ribje van de BBQ haalt.
De klagers over de corridas in Spanje hebben TONNEN boter op hun hoofd. Hoop vingerwijzen naar anderen en zelf meewerken aan de grootste georganiseerde massamoord sinds mensenheugenis.![]()
Hoewel dat ook mijn eerste reactie is moet ik zeggen dat ik toch wel medelijden heb met de nabestaanden en de hele cultuur die dit soort praktijken ziet als een toonbeeld van moed en mannelijkheid ipv een toonbeeld van debiliteit.quote:Op vrijdag 10 juli 2009 10:42 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Heb je de OP uberhaupt gelezen?
[..]
Een dier doden. Zou een toonbeeld van debiliteit zijn.quote:Op maandag 13 juli 2009 12:36 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Hoewel dat ook mijn eerste reactie is moet ik zeggen dat ik toch wel medelijden heb met de nabestaanden en de hele cultuur die dit soort praktijken ziet als een toonbeeld van moed en mannelijkheid ipv een toonbeeld van debiliteit.
Jij snapt er ook echt helemaal niks van he. Het verschil tussen het doden van een dier voor zinnige doeleinden en het zinloos martelen van een dier. Het heeft niks te maken met wreed tegen dieren durven zijn. Wist je dat uit onderzoek blijkt dat crimineel gedrag op latere leeftijd vaak vooraf wordt gegaan door dierenmishandeling in de jeugdige fase? Als je dan toch in hyperbolen als 'eerste stap richting de ondergang' wilt praten zou ik ook eens naar dat soort dingen kijken voordat je zomaar allemaal onzin begint te roepen.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 00:00 schreef Ringo het volgende:
[..]
Een dier doden. Zou een toonbeeld van debiliteit zijn.
Niet wreed tegen dieren durven zijn.De eerste stap richting de ondergang.
Veel geluk met je superieure moraal!
quote:Op dinsdag 14 juli 2009 00:14 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Jij snapt er ook echt helemaal niks van he. Het verschil tussen het doden van een dier voor zinnige doeleinden en het zinloos martelen van een dier. Het heeft niks te maken met wreed tegen dieren durven zijn. Wist je dat uit onderzoek blijkt dat crimineel gedrag op latere leeftijd vaak vooraf wordt gegaan door dierenmishandeling in de jeugdige fase? Als je dan toch in hyperbolen als 'eerste stap richting de ondergang' wilt praten zou ik ook eens naar dat soort dingen kijken voordat je zomaar allemaal onzin begint te roepen.
JA LACH ER MAAR OM. ER IS AL GENOEG DIERENLEED IN DE WERELD.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 01:14 schreef Thomas B. het volgende:
haha
Gelukkig hebben we Marianne Thieme, nietwaar?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 01:40 schreef Ringo het volgende:
[..]
JA LACH ER MAAR OM. ER IS AL GENOEG DIERENLEED IN DE WERELD.
Omdat het doden voor voedsel moreel meer aanvaardbaar is dan doden voor plezier.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 08:02 schreef epibreren het volgende:
Kan iemand mij dan, zonder flauwe grappen, uitleggen waarom consumptiedieren doodmaken niet wreed is en dit stierengedoe wel?
wat ben jij een relnicht.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 01:40 schreef Ringo het volgende:
[..]
JA LACH ER MAAR OM. ER IS AL GENOEG DIERENLEED IN DE WERELD.
Dus kwantiteit speelt een rol. Volgens zo'n redenering is stierenvechten ook misschien ook aanvaardbaar als het maar eens per jaar met een handje vol stieren gebeurt.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 08:33 schreef Rica het volgende:
[..]
Omdat het doden voor voedsel moreel meer aanvaardbaar is dan doden voor plezier.
Natuurlijk kun je afvragen of het op zo'n grote schaal doden van dieren, waarbij er een hoop moet worden weggegooid omdat het niet op tijd verkocht is, ook niet neerkomt op doden voor plezier in plaats van noodzaak enz. maar kort gezegd is dat het verschil.
Natuurlijk is eten noodzakelijk. Plezier maken is minder noodzakelijk. Maar dieren opeten is niet noodzakelijk. Hele volksstammen eten geen dieren op.quote:Eten is noodzakelijk en plezier maken (ten koste van een dier) is dat niet.
...en op die boerderij worden ze waarschijnlijk later alsnog .....quote:Dat stierenrennen in Zuid-Amerika is imo weinig op tegen. De stieren worden na de rennen niet afgemaakt, zoals in Spanje wel het geval is, maar gaan over het algemeen gewoon naar de boerderij.
waarom snap je het woord "wreed" niet?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:55 schreef epibreren het volgende:
[..]
Dus kwantiteit speelt een rol. Volgens zo'n redenering is stierenvechten ook misschien ook aanvaardbaar als het maar eens per jaar met een handje vol stieren gebeurt.
[..]
Natuurlijk is eten noodzakelijk. Plezier maken is minder noodzakelijk. Maar dieren opeten is niet noodzakelijk. Hele volksstammen eten geen dieren op.
[..]
...en op die boerderij worden ze waarschijnlijk later alsnog .....
Begrijp me niet verkeerd. Ik kan best begrijpen dat mensen dieren opeten omdat ze dat gewend zijn en ook als noodzaak beschouwen. Wat ik zelf, als vegetariër, niet kan begrijpen is dat mensen die vleeseten niet bezwaarlijk vinden, stierenvechten en dat stierenrennen wél een bezwaar vinden. Ik vind dat moeilijk te begrijpen.
Ik weet niet of ik het grappig zou vinden, maar ik kan me voostellen dat dit leidt tot slapstickachtige taferelen in plaats van horror. Ik wist niet dat het bestond. Weer wat geleerd, en inderdaad; dit is iets als dollen met je hond. Goed bericht!quote:Op dinsdag 14 juli 2009 08:42 schreef raptorix het volgende:
@Epibreren, in Frankrijk doen ze een sport die heet "spelen met stieren", ze bouwen een Arena, en laten dan allerlei malloten spelletjes doen met stieren, zo moeten ze bijvoorbeeld zo lang mogelijk op een ton blijven staan, of wie maakt het mooiste schilderij in een Arena met 3 stieren
De stieren hebben schuimrubbers op de hoorns, zodat mensen niet gespiest raken, uiteraard is een flinke beuk van een 500 kilo stier ook niet mals, maar meer als een paar kneuzingen gebeurt er niet, bovendien staan er ambulances paraat, ik moet zeggen dat ik het erg vermakelijk vond, en niet het idee had dat de stieren gekweld werden, zie het maar als dollen met je hond, een prima alternatief waar mens en dier plezier aan hebben.
??quote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:58 schreef woid het volgende:
[..]
waarom snap je het woord "wreed" niet?
en als we het "sadistisch" noemen?
een beest pesten.. vermoeien.. uit drogen.. dat uuuuren lang tot ie niet meer kan om dat dan vervolgens te doden, dit alles om je "mannelijkheid" te tonen ten overstaan van een publiek, dat noem ik wreed (en het pesten noem ik sadistisch)quote:Op dinsdag 14 juli 2009 10:01 schreef epibreren het volgende:
[..]
??
Iemand doodmaken is toch wreed en als dit gebeurt ter vermaak is het toch sadisme? En alles waar mensen genoegen uit putten zonder dat het noodzakelijk is, is toch vermaak?
Wat bedoel je nou precies?
Zo moeilijk is dat niet, erg fraai overigens ook niet. Jij vooronderstelt namelijk dat mensen principieel redeneren, in die zin dat ze het principe huldigen dat dieren niet zouden mogen lijden door menselijk toedoen en van daaruit tot de conclusie komen dat stierenvechten en stierenrennen fout is.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:55 schreef epibreren het volgende:
Begrijp me niet verkeerd. Ik kan best begrijpen dat mensen dieren opeten omdat ze dat gewend zijn en ook als noodzaak beschouwen. Wat ik zelf, als vegetariër, niet kan begrijpen is dat mensen die vleeseten niet bezwaarlijk vinden, stierenvechten en dat stierenrennen wél een bezwaar vinden. Ik vind dat moeilijk te begrijpen.
Hier een stukje uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Course_landaisequote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:59 schreef epibreren het volgende:
[..]
Ik weet niet of ik het grappig zou vinden, maar ik kan me voostellen dat dit leidt tot slapstickachtige taferelen in plaats van horror. Ik wist niet dat het bestond. Weer wat geleerd, en inderdaad; dit is iets als dollen met je hond. Goed bericht!
Zonder in een vegetarische discussie te willen belanden; dieren zijn van oudsher een belangrijke voedselbron voor mensen. Er zijn veel gebieden waar mensen niet zouden kunnen overleven zonder dieren te eten.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 09:55 schreef epibreren het volgende:
Natuurlijk is eten noodzakelijk. Plezier maken is minder noodzakelijk. Maar dieren opeten is niet noodzakelijk. Hele volksstammen eten geen dieren op.
[..]
We vinden het nu primitief. Er is een langzame verandering in bewustzijn of van normen, net hoe je het bekijkt, dat dieren misbruiken voor ons vermaak onethisch is.quote:Palingoproer in Amsterdam
Het was een volksopstand in de Jordaan in Amsterdam op 25 en 26 juli 1886. De rellen ontstonden toen de politie het spelen van het verboden spel palingtrekken aan de Lindengracht probeerde te stoppen.
Het 'palingtrekken' was in 1886 een Amsterdamse spel hierbij werd een touw over een gracht gespannen met daaraan een levende paling. Vanuit bootjes probeerden mensen die paling van de lijn te trekken. Er kwam een verbod op dit 'wreed volksvermaak'. Maar sommige Amsterdammers deden het toch. 25 juli 1886 werd op de Lindengracht een palingtrek-wedstrijd georganiseerd. De politie trad op. Het gevolg was een volksopstand die twee dagen duurde. Bij dit 'Palingoproer' vielen helaas 25 doden.
Ja jij zult de vraag of eten van vlees ok is anders invullen dan ik. Wat mij betreft is er niks mis mee dat we dieren gebruiken als voedselbron. We hoeven ons als mens niet zover buiten de natuur te plaatsen imo. Bovendien leven planten ook. Is het eten van groenten dan wel toegestaan? enz.quote:Begrijp me niet verkeerd. Ik kan best begrijpen dat mensen dieren opeten omdat ze dat gewend zijn en ook als noodzaak beschouwen. Wat ik zelf, als vegetariër, niet kan begrijpen is dat mensen die vleeseten niet bezwaarlijk vinden, stierenvechten en dat stierenrennen wél een bezwaar vinden. Ik vind dat moeilijk te begrijpen.
Mooi gezegd! Ik vermoed en hoop dat op een bepaald moment ook het opeten van dieren (wat zeker in onze ontwikkelde Westerse wereld overbodig is) over een tijd ook gewoon afgeschaft wordt. Ik zag laatst een of ander Tamilvolk op televisie en die aten ook allemaal vegetarisch en zij gaan heel anders om met dieren en beschouwen hen echt als individuen. Ze zullen ook geen vliegen doodslaan. Men zal dat hier in de Westerse vlees-uit-de-supermarkt-wereld dom, onzinnig en lachwekkend vinden, maar die lui zijn ethisch en moreel veel en véél verder dan menig Westers consumptist en/of stierenvechter. En dat al eeuwen lang. En uitsterven doen ze niet, hè! Kredietcrisis hebben ze ook nooit van gehoord.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 11:24 schreef Rica het volgende:
We vinden het nu primitief. Er is een langzame verandering in bewustzijn of van normen, net hoe je het bekijkt, dat dieren misbruiken voor ons vermaak onethisch is.
[..]
Zo'n verandering duurt alleen een tijd, gaan soms meerdere generaties overheen.
ik geloof dat jij in een verkeerde tijd en/of plaats bent geboren.quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:17 schreef epibreren het volgende:
[..]
Mooi gezegd! Ik vermoed en hoop dat op een bepaald moment ook het opeten van dieren (wat zeker in onze ontwikkelde Westerse wereld overbodig is) over een tijd ook gewoon afgeschaft wordt. Ik zag laatst een of ander Tamilvolk op televisie en die aten ook allemaal vegetarisch en zij gaan heel anders om met dieren en beschouwen hen echt als individuen. Ze zullen ook geen vliegen doodslaan. Men zal dat hier in de Westerse vlees-uit-de-supermarkt-wereld dom, onzinnig en lachwekkend vinden, maar die lui zijn ethisch en moreel veel en véél verder dan menig Westers consumptist en/of stierenvechter. En dat al eeuwen lang. En uitsterven doen ze niet, hè! Kredietcrisis hebben ze ook nooit van gehoord.
Het stierengedoe in Pamplona en de kritiek die het teweeg brengt is eigenlijk als een grote spiegel die we onszelf voorhouden...
pardon?quote:Op dinsdag 14 juli 2009 12:53 schreef woid het volgende:
[..]
ik geloof dat jij in een verkeerde tijd en/of plaats bent geboren.
je vredelievendheid klinkt leuk en nobel maar is niet realistisch.
ik geloof dat het tijd wordt dat je met 2 voeten op de grond komt staan anders ga je nog een hoop telleurstellingen moeten verwerken. (helaas)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |