Mocht de griep daadwerkelijk toeslaan in de komende maanden dan zal deze discussie natuurlijk enorm oplaaien. Want wat maakt een ander mens meer waardevol dan een ander om voorrang te krijgen?quote:Strijd om voorrang griepprik
BILTHOVEN - Verschillende bevolkingsgroepen zullen moeten vechten om wie het eerst een prik krijgt tegen de Mexicaanse griep.
Het vaccin is niet voor iedereen tegelijk beschikbaar. De overheid is daarom bezig te bepalen wie voorrang krijgt bij de grootste inentingscampagne uit de Nederlandse geschiedenis.
De eerste partij vaccins bestaat volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu waarschijnlijk uit één miljoen injecties en zou begin oktober beschikbaar moeten zijn. Een volledige inenting bestaat uit twee prikken. ,,We moeten dus bepalen welk half miljoen mensen vooraan in de rij mag staan,’’ zegt Jim van Steenbergen, arts bij het RIVM. Het instituut is zich pijnlijk bewust van de onherroepelijke gevolgen van een verkeerde keuze. ,,Stel je voor dat je de foute groep eerst inent en er in een andere leeftijdscategorie opeens vijf doden vallen,’’ schetst Van Steenbergen. ,,Dat zou vreselijk zijn.’’
Er staan drie groepen op de nominatie voor de eerste plek: kinderen, extra kwetsbare mensen en gezondheidswerkers (artsen en verpleegkundigen). Wie die kwetsbaren zijn, is nog niet bepaald. ,,Dat zouden de ouderen en chronisch zieken kunnen zijn, de groep die normaal ook de griepprik krijgt,’’ zegt Van Steenbergen. ,,Maar er zijn ook aanwijzingen dat vijftigplussers beter bestand zijn tegen dit virus omdat ze al een keer met een soortgelijk type griep in aanraking zijn geweest.’’
Van de 134 gevallen in Nederland totnutoe hebben slechts 21 vijftigplussers de griep opgelopen, tegen 32 kinderen onder de 20. De piek ligt bij jongeren tussen de 25 en 29. Zij raakten bijna allemaal in het buitenland besmet. ,,Het lijkt erop dat kinderen het virus gemakkelijk overnemen en er heftiger op reageren,’’ stelt Van Steenbergen. ,,Vaders of moeders die het virus in het buitenland hebben opgelopen steken niet hun partner aan, maar wel hun kinderen.’’
Het RIVM kan de animo voor de prik moeilijk inschatten. ,,Als de griep zo mild blijft als nu, wil misschien maar de helft van de bevolking een inenting. Maar zodra er doden vallen, staan ze in de rij.’’
http://www.ad.nl/binnenla(...)rrang_griepprik.html
Dat, en als het vaccin werkt, dan worden antilichamen opgewekt tegen onder andere deze griep, maar wat doet het nog meer. Maakt het de mens misschien zwakker voor een volgende nog gevaarlijkere griep? Opgewekte antistoffen door deze griep zijn echt tegen deze griepvariant, bij vaccinatie is dat nooit 100% zeker.quote:Op donderdag 9 juli 2009 10:58 schreef Jarno het volgende:
Hoeveel mensen zijn er nou doodgegaan aan die varkenshoest dan?. Ik voel me voorlopig nog helemaal niet geroepen om te laten inenten met god weet wat.
Ik ben geen viroloog maar dit speelt ook door mijn hoofd. Volgens mij is een bijna-100% inentingsactie nu echt compleet overbodig als je kijkt naar de casualties.quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:08 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Dat, en als het vaccin werkt, dan worden antilichamen opgewekt tegen onder andere deze griep, maar wat doet het nog meer. Maakt het de mens misschien zwakker voor een volgende nog gevaarlijkere griep?
Mag de rest van het gezin dan ook thuis blijven? Met behoud van salaris en zo?quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:01 schreef Salatrel het volgende:
ouderen en chronisch zieken blijven maar lekker thuis. komen ze ook niet aanraking met mensen die besmet zijn
Is altijd zo. Heb vorig jaar november de griepprik gehad en had binnen een maand gewoon toch de griep en nog flink ook. Kunnen ze nooit zeker van zijn. Daarom twijfel ik ook of ik die griepprik wel wil.quote:Op donderdag 9 juli 2009 12:42 schreef Boris_Karloff het volgende:
Wat als het virus nog muteert? Zitten we gelijk met miljoenen waardeloze griepprikken.
Ik stel voor om ze preventief te ruimen.quote:Op donderdag 9 juli 2009 11:12 schreef Lundegaard het volgende:
Oh Oh, gaan we vechten? Kom maar op!
Ik pak de bejaarden wel!
Want jij weet natuurlijk precies wat er in zo'n inenting zit en wat de bijwerkingen zijn.quote:Op donderdag 9 juli 2009 15:32 schreef Machiavelli. het volgende:
Als ik verzocht wordt ingeënt te worden tegen influenza dan laat ik me gewoon prikken. Wat zit iedereen hier te kankeren, laat je gewoon inenten man. Het beschermt wellicht geen 100%, maar je hebt altijd meer bescherming dan zonder!
Inderdaad. Ben er ook niet zo happig op om bij de eerste ingeënten te horen.quote:Op donderdag 9 juli 2009 15:34 schreef Jarno het volgende:
[..]
Want jij weet natuurlijk precies wat er in zo'n inenting zit en wat de bijwerkingen zijn.
Die zijn dan al dood. Met de ramadan en die griepgolf op komst kan dat hard gaan.quote:Op donderdag 9 juli 2009 15:46 schreef AryaMehr het volgende:
Lijkt me dat de allochtonen hier voorrang krijgen.![]()
Positieve discriminatie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |