abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70779395
is het nou nuttig om een levensverzekering af te sluiten, waar je bijna 30 euro per maand voor betaalt, of gewoon weggegooid geld?

ikzelf heb er 1 die bij overlijden een bedrag uitkeert, maar als ik tot m'n 65e ofzo overleef, krijg ik zo het bedrag zelf uitgekeerd.
ooit, een hele tijd geleden afgesloten, maar vraag me af of dat nou nuttig of onzin is...
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  woensdag 8 juli 2009 @ 14:45:42 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_70779679
Ik heb het ook, vind het wel lekker om op die leeftijd een bedrag te ontvangen. En als ik er niet meer ben krijgt mijn partner het. En die paar tientjes per maand mis ik ook niet.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_70779733
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 14:45 schreef karr-1 het volgende:
En die paar tientjes per maand mis ik ook niet.
Eh....bij spaarloon wel

Anyway: of het nuttig is, ligt aan je doel, eigenlijk.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 8 juli 2009 @ 14:50:32 #4
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_70779882
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 14:47 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Eh....bij spaarloon wel

Spaarloon kan ik maar eens in de 4 jaar bij, levensverzekering kan ik per direct bij als ik zou willen. En zoals ik in het andere topic ook al zei, het gaat me niet om het geld, maar om het feit dat ik er direct bij wil als ik dat nodig vind.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_70779886
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 14:47 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Eh....bij spaarloon wel

sja, geen idee.
toen heb ik het afgesloten omdat, ja, geen idee.
ik was jong, er kwam een adviseur thuis, en ik had zo'n verzekering.
nu m'n maandlasten nogal heel erg gestegen zijn vraag ik me af of het wel nuttig is die 3 tientjes per maand in te leggen.
ik bedoel, een begrafenisverzekering sluit je al voor een paar euro af
pi_70780021
Uhm opzich is het wel lekker, ik heb er zelf ook 1 afgesloten, die komt na 30 jaar vrij in mijn geval (je kan ook een kortere looptijd nemen)

Ik doe het met 150 euro per maand, maar na 30 jaar zou dat over de 150.000 euro zijn

Mijn hele bedrag word echter wel in aandelen geinvesteerd in de hoop op een beter rendement.

Op dit moment is de situatie echter zo dat ik er inmiddels 9000 euro in heb gestopt en dat mijn levensverzekering op 1 januari nog maar 3500 waard was

De beurs trekt wel weer bij, misschien is het wel een goed moment om ook zo'n verzekering in aandelen te nemen, maar als de beurs 50% zakt in het jaar dat het uitgekeerd word dan heb je een groot probleem :p

Op het moment dat je een huis wilt kopen mag je dat bedrag gebruiken als gedeeltelijk onderpand van je hypotheek.

Ik vind het een leuk potje voor later, net zoals ik ook met dingen als de spaarloon regeling mee doe.

Allemaal relatief kleine bedragen die ik voorlopig wel kan missen. Ik kan het niet opbrassen en later heb je stiekum toch een mooi bedrag bij elkaar gespaard
  woensdag 8 juli 2009 @ 14:56:52 #7
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_70780101
Moet je je eerst afvragen, heb je schulden of leningen ? En daarna nog een keer, heb je nabestaanden die afhankelijk van jou zijn ?
Beide nee, dan is een levensverzekering niet perse nodig maar dat kan veranderen uiteraard.
pi_70780203
geen schulden, geen leningen, en ik woon samen, maar m'n vriend is niet afhankelijk van me
pi_70780250
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 14:50 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Spaarloon kan ik maar eens in de 4 jaar bij, levensverzekering kan ik per direct bij als ik zou willen.
Dat wel, maar bij veel serieuze gevallen kan je het spaarloon wel opnemen.
-aankoop van een huis.
-als je werkeloos word.
-als je een studie begint.
-als je bepaalde verzekeringen niet meer kan betalen.
-nog meer dingen, maar dat ligt er maar net aan wat je werkgever daarvoor afspreekt met de verzekering

Maar voor gewone uitgaven als een auto/computer o.i.d. te kopen kan je er idd niet bij, maar daarvoor begin je natuurlijk ook niet met een spaarloon regeling, dan neem je beter een gewone spaarrekening :p
pi_70780287
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 14:56 schreef Noway666 het volgende:
Moet je je eerst afvragen, heb je schulden of leningen ? En daarna nog een keer, heb je nabestaanden die afhankelijk van jou zijn ?
Beide nee, dan is een levensverzekering niet perse nodig maar dat kan veranderen uiteraard.
Buiten het feit of je hem nodig hebt of niet is het een mooie manier van sparen voor later
pi_70780492
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:00 schreef Luvjah het volgende:

[..]

Dat wel, maar bij veel serieuze gevallen kan je het spaarloon wel opnemen.
-aankoop van een huis.
-als je werkeloos word.
-als je een studie begint.
-als je bepaalde verzekeringen niet meer kan betalen.
-nog meer dingen, maar dat ligt er maar net aan wat je werkgever daarvoor afspreekt met de verzekering

Maar voor gewone uitgaven als een auto/computer o.i.d. te kopen kan je er idd niet bij, maar daarvoor begin je natuurlijk ook niet met een spaarloon regeling, dan neem je beter een gewone spaarrekening :p
Dit en het feit dat je ook niet 'direct bij je levensverzekering' kunt, maakt dat SL gewoon okay is.

Anyway: @TS --> het ligt er ook aan hoelang deze loopt én of je, als je bijvoorbeeld over enkele jaren misschien wél een dergelijke verzekering nodig hebt, dat deze misschien (flink!) duurder is. Hetzij vanwege je leeftijd, hetzij vanwege gezondheidsklachten.
  woensdag 8 juli 2009 @ 15:09:00 #12
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_70780572
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:06 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dit en het feit dat je ook niet 'direct bij je levensverzekering' kunt, maakt dat SL gewoon okay is.

Anyway: @TS --> het ligt er ook aan hoelang deze loopt én of je, als je bijvoorbeeld over enkele jaren misschien wél een dergelijke verzekering nodig hebt, dat deze misschien (flink!) duurder is. Hetzij vanwege je leeftijd, hetzij vanwege gezondheidsklachten.
kun je me wat wijzer maken?
wanneer zou je wél zo'n verzekering nodig hebben?

ikzelf zie dat niet zo nl., ik vind het momenteel een nutteloos iets, maar wil me wel graag eerst goed laten informeren voordat ik al dan niet opzeg.
pi_70780738
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:09 schreef Mirjam het volgende:

[..]

kun je me wat wijzer maken?
wanneer zou je wél zo'n verzekering nodig hebben?

ikzelf zie dat niet zo nl., ik vind het momenteel een nutteloos iets, maar wil me wel graag eerst goed laten informeren voordat ik al dan niet opzeg.
Wanneer je hem wel nodig zou kunnen hebben? Nabestaanden (ouders, vriend) i.v.m. begrafenis (begrafenispolis keert alleen uit bij overlijden). Vriend i.v.m. verlies aan inkomen. Alvast beginnen te sparen voor een eventueel huis (polis kan als onderpand dienen). Afhankelijk van de hoogte van de premie/verzekerd bedrag, kan dat heel veel geld schelen (je lost immers eerder af en daardoor mis je in de toekomst rentelasten)

Tja...genoeg.... alleen: het moet wel bij jou passen
pi_70780751
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:06 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Naja, je kan het altijd opzeggen, dat duurt echter wel een maandje ofzo :p

Maar de eerste aantal jaar maak je er dan verlies op omdat je dan een soort van boete moet betalen als je het beindigd voor de afloop datum.
Eigenlijk zou je er wel vanuit moeten gaan dat je het bedrag ook werkelijk kunt missen voor bijvoorbeeld de komende 5-10 jaar om er in elk geval geen verlies op te maken. Het zijn echt de laatste jaren die flink aantikken, zeker omdat je gespaarde bedrag elk jaar steeds groter word
pi_70781033
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 14:39 schreef Mirjam het volgende:
is het nou nuttig om een levensverzekering af te sluiten, waar je bijna 30 euro per maand voor betaalt, of gewoon weggegooid geld?

ikzelf heb er 1 die bij overlijden een bedrag uitkeert, maar als ik tot m'n 65e ofzo overleef, krijg ik zo het bedrag zelf uitgekeerd.
ooit, een hele tijd geleden afgesloten, maar vraag me af of dat nou nuttig of onzin is...
Om even bij het begin terug te komen, de maximale looptijd is 30 jaar, misschien eens even navragen hoeveel van die tijd je er al op hebt zitten?

Als je al een tijd onderweg bent en het geld niet nodig verwacht te hebben zou ik het gewoon door laten lopen.
  woensdag 8 juli 2009 @ 15:23:12 #16
163252 Noway666
Nee weg nr666
pi_70781115
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:01 schreef Luvjah het volgende:

[..]

Buiten het feit of je hem nodig hebt of niet is het een mooie manier van sparen voor later
Ga dan eerder banksparen. Zo'n levensverzekering kost veel meer premie dan dat het effectief een rendement oplevert.

Voorheen kon je er vanuit gaan dat de overwaarde van je huis gebruikt kan worden om je hypotheek schuld af te lossen en je te laten begraven.
Zodoende hebben mijn nabestaanden geen problemen mocht mij iets overkomen.

Ga ik mijn persoonlijke situatie veranderen, dus stel dat ik kids krijg ipv. alleen samenwonen dan veranderd de zaak.
  woensdag 8 juli 2009 @ 15:26:16 #17
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_70781229
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:20 schreef Luvjah het volgende:

[..]

Om even bij het begin terug te komen, de maximale looptijd is 30 jaar, misschien eens even navragen hoeveel van die tijd je er al op hebt zitten?

Als je al een tijd onderweg bent en het geld niet nodig verwacht te hebben zou ik het gewoon door laten lopen.
kan ik dan niet beter die 3 tientjes zelf iedere maand op m'n spaarrekeing storten?
er zit namelijk altijd best wel veel premie enzo aan vast, dus je verliest altijd een aanzienlijk deel inleg volgens mij
pi_70781264
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:23 schreef Noway666 het volgende:

[..]

Ga dan eerder banksparen. Zo'n levensverzekering kost veel meer premie dan dat het effectief een rendement oplevert.
Dat is zeker niet altijd zo. Daarnaast valt banksparen in de nalatenschap én in box 1. Erg handig als je het als spreekwoordelijk appeltje voor de dorst gebruikt (niet...).
pi_70781329
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:26 schreef Mirjam het volgende:

[..]

kan ik dan niet beter die 3 tientjes zelf iedere maand op m'n spaarrekeing storten?
er zit namelijk altijd best wel veel premie enzo aan vast, dus je verliest altijd een aanzienlijk deel inleg volgens mij
Het verschil tussen je levensverzekering en je spaarrekening is uiteraard de risicodekking. Spaar je tussen nu en volgend jaar 360 euro (30 per maand), heb je bij je spaarrekening 360 euro (+een beetje rente). Je levensverzekering keert natuurlijk het verzekerde bedrag uit.

Dat is uiteraard onderdeel van de premie.
pi_70781413
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 15:26 schreef Mirjam het volgende:

[..]

Nee, zowiezo wat Horizon zegt hierboven, er zitten ook veel voordelen aan en zeker de belasting technische voordelen, daarmee haal je die premie er zo uit.

Maar nogmaals, je moet even kijken hoelang die nog loopt, het zijn vooral de latere jaren waar je de echte winst pakt. Op een spaarrekening zetten is zowiezo niet voordeliger.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')