quote:
‘Weet je wie het geel draagt?’
REPORTAGE, Van onze verslaggeefster Marije Randewijk
Gepubliceerd op 10 juli 2009 22:06, bijgewerkt op 22:08
Arcalis - De rivaliteit tussen Alberto Contador en Lance Armstrong kreeg vrijdag in de Pyreneeën een nieuwe dimensie.
Vrijdagavond, zo zei Lance Armstrong eerder deze week, zou Astana analyseren hoe het verder moest met het kopmanschap tijdens deze Tour. Omstreeks negen uur ontspon zich op een hotelkamer in Andorra La Vella een verhit gesprek. Dat ging waarschijnlijk ongeveer zo. Lance Armstrong: ‘Heb je nou je zin Alberto?’
Alberto Contador: ‘Hombre, wat bedoel je?’
LA: ‘Weet je wie het geel draagt?’
AC: ‘Si, Rinaldo Nocentini.’
LA: ‘Juist Nocentini. En voor welke ploeg rijdt Nocentini?’
AC: ‘Hombre, voor AG2R.’
LA: ‘Juist Alberto.’
AC: ‘Si?’
LA: ‘Dat is geen Astana.’
AC: ‘Nee, dat is geen Astana.’
LA: ‘Een renner van mijn ploeg houdt zich aan de regels van het wielrennen.’
AC: ‘Dat lijkt me verstandig.’
LA: ‘Jij bent toch ook een renner van mijn ploeg?’
AC: ‘Ik weet niet of ik Astana jouw ploeg zou noemen.’
LA: ‘Weet je over wie deze Tour het meeste wordt gepraat?’
AC: ‘Ik weet het niet, over jou waarschijnlijk. Jij hebt Hollywood terug in de Tour gebracht en je noemt het de new French revolution. Ik blijf liever met beide voeten op de grond, laat mij maar het jongetje blijven van vroeger.’
Armstrong: ‘Vier renners bij de beste vijf in het algemeen klassement Alberto, dan ga je als ploeg niet aanvallen. Dan wacht je af. Dat heet wielrennen. We hadden de gele trui kunnen hebben.’
AC: ‘Jammer dat ik net zes seconden te kort kwam. Ik heb gekoerst als een kampioen, omdat ik weet dat mijn publiek dat graag ziet.’
LA: ‘Als een kampioen? Als je niet had aangevallen, had Astana nu de gele trui gehad.’
AC: ‘Dan had jíj de gele trui gehad Lance, niet de ploeg.’
LA: ‘Je hebt een fout gemaakt Alberto. Ik heb je al gezegd dat je in de Tour nog veel te leren hebt.’
AC: ‘Dat heb je eerder gezegd.’
LA: ‘Begrijp je niet wat ik bedoel? Heb ik je niet geholpen tijdens de ploegentijdrit? Heb ik je niet gewaarschuwd voor de etappe naar Barcelona?’
AC: ‘Hombre, wat zou ik moeten begrijpen? Ik heb drie grote ronden gewonnen, de Vuelta, de Giro en de Tour, in ruim een jaar. Dat heb jij zelfs niet gepresteerd. Je zegt steeds dat ik nog moet leren, alsof ik een beginneling ben. Nadat ik in Parijs-Nice een hongerklop kreeg, maakte je me ook belachelijk.
‘De wereld lacht me uit. Bernard Hinault heeft gezegd dat ik moet tonen dat ik de nummer 1 en niet de nummer 2 van de ploeg ben. In de Tour kun je het je niet permitteren om cadeaus te geven, dat heb ik jou ook ooit horen beweren. En ik weet nog steeds niet wat ik fout heb gedaan. Ik had, eerlijk gezegd, liever nog wat meer voorsprong genomen op Andy Schleck en Carlos Sastre.’
LA: ‘Het was aan hen om aan te vallen Alberto, niet aan jou. Je reageert niet als Jurgen Van Den Broeck aanvalt. Van Den Broeck, Alberto. Maar als je oorlog wilt, kun je die krijgen! Je kunt aan Floyd Landis vragen wat dat betekent voor je carrière. Ik heb nog nooit een oorlog verloren.’
AC: ‘Ik wil geen oorlog, ik heb gedaan wat jij altijd deed Lance: de eerste slag toedienen in de bergen. Ik wil gewoon de Tour winnen. ’
LA: ‘Dat heb je het jezelf vandaag een stuk moeilijker gemaakt.’
AC: ‘Hombre, jij was al een concurrent Lance, dat werd me duidelijk op Tenerife, zes maanden geleden. Je noemde me de beste wielrenner ter wereld. En je voegde er aan toe: ‘In het wielrennen is er een ongeschreven regel dat andere coureurs de beste wielrenner steunen.’ Ik wist toen niet goed wat je daar precies mee bedoelde.
‘Maandag wist ik het. Dat je daar zelf meewerkte in de waaier, begreep ik nog. Maar dat je mijn beste vriend Haimar Zubeldia ook de kop liet nemen, heeft me gekrenkt. Je zet mensen tegen mij op. Hombre, heb je enig idee hoe Haimar zich dinsdagavond voelde?’
LA: ‘Haha, Zubeldia moet doen wat Johan Bruyneel hem opdraagt. We moeten allemaal doen wat Bruyneel zegt. Je kunt je vriendje Benjamin Noval gebruiken om rond te bazuinen dat door mijn aanwezigheid de sfeer is verslechterd bij Astana en dat er clans zijn, maar zeg niet dat ik je niet heb gewaarschuwd. Ik weet dat je stiekem allianties smeedt met Caisse d’Epargne en Euskaltel, en dat je achter onze rug om hebt onderhandeld met Garmin. Maar zonder Bruyneel en mij was er geen Astana meer geweest.’
AC: ‘Noval heeft niet meer dan de waarheid gesproken.’
LA: ‘Ik heb zeven keer de Tour gewonnen. Twijfel je soms aan mijn ervaring en loyaliteit?’
AC: ‘Ik vraag alleen wie die kopman is. En of het er één is?’
LA: ‘Dat moet de koers bepalen.’
AC: ‘Dat zeggen jullie steeds. Ik ga niet lijdzaam toezien hoe Bruyneel jou naar een achtste zege leidt.’
LA: ‘Weet wat je zegt. Want ik ben en blijf Lance Armstrong.’