ja leuk, ik wil gewoon ervaringen wetenquote:
ja, die heb ik niet.quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:03 schreef MikeyMo het volgende:
[..]
ja leuk, ik wil gewoon ervaringen weten
Keert men dat bedrag in 1x uit dan? Dus dan krijg je na 4 jaar 2554 eurotjes op je rekening gestort?quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:03 schreef ruud.nl het volgende:
Het gaat van je brutoloon af en na 4 jaar krijg je het bedrag netto uitgekeerd.
Best gunstig dus.
En krijg je wel rente?quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:05 schreef Qwea het volgende:
[..]
ja, die heb ik niet.
maar ik zie dat je per jaar maar 613 ofzo mag sparen. En dat x 4 = 2452. Daar hoef je dus geen belasting over te betalen.
Moet het perse uitgekeerd worden na 4 jaar? Of kun je er ook voor kiezen om het in jaar 5 uitgekeerd te krijgen?quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:03 schreef ruud.nl het volgende:
Het gaat van je brutoloon af en na 4 jaar krijg je het bedrag netto uitgekeerd.
Best gunstig dus.
Ja.quote:
Nee, je krijgt na 4 jaar ¤ 613,- overgemaakt, het jaar daarna weer.quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Keert men dat bedrag in 1x uit dan? Dus dan krijg je na 4 jaar 2554 eurotjes op je rekening gestort?
Bij mij wordt het in ieder geval automatisch na 4 jaar overgemaakt.quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:07 schreef Qwea het volgende:
[..]
Moet het perse uitgekeerd worden na 4 jaar? Of kun je er ook voor kiezen om het in jaar 5 uitgekeerd te krijgen?
Nee.quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:06 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Keert men dat bedrag in 1x uit dan? Dus dan krijg je na 4 jaar 2554 eurotjes op je rekening gestort?
Maar om het zakcentje gaat het niet zozeer, dat heeft ie wel. De vraag is of het belastingtechnisch veel voordeliger is dan bv elke maand gewoon 300 euro over te maken naar je spaarrekquote:Op woensdag 8 juli 2009 11:07 schreef goldhorn het volgende:
Ideaal. Je merkt in je loon amper dat je dat in mindering krijgt en je bouwt toch wat lekkers op.
Tevens kun je voor diverse redenen eerder vrij laten komen, bijvoorbeeld als je een huis koopt.
Handig zakcentje.
aaah, dus je krijgt eigenlijk pas na 16 jaar je 2000 nog wat uitgekeerd.quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:08 schreef ruud.nl het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Nee, je krijgt na 4 jaar ¤ 613,- overgemaakt, het jaar daarna weer.
Het is niet zo dat het na 4 jaar stopt ofzo.
[..]
Bij mij wordt het in ieder geval automatisch na 4 jaar overgemaakt.
heb je trouwens enig idee hoeveel rente? of is dat per instantie waar de rekening loopt verschillend?quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:08 schreef ruud.nl het volgende:
[..]
Ja.
[..]
Nee, je krijgt na 4 jaar ¤ 613,- overgemaakt, het jaar daarna weer.
Het is niet zo dat het na 4 jaar stopt ofzo.
[..]
Bij mij wordt het in ieder geval automatisch na 4 jaar overgemaakt.
Klopt, officieel noemt men dat erkende bestedingsdoelen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:07 schreef goldhorn het volgende:
Ideaal. Je merkt in je loon amper dat je dat in mindering krijgt en je bouwt toch wat lekkers op.
Tevens kun je voor diverse redenen eerder vrij laten komen, bijvoorbeeld als je een huis koopt.
Handig zakcentje.
Natuurlijk is het voordeliger, je betaalt immers geen inkomstenbelasting over het bedrag en je krijgt ook rente over spaarbedrag, de rente wordt jaarlijks gewoon naar je rekening overgemaakt.quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:08 schreef Qwea het volgende:
[..]
Maar om het zakcentje gaat het niet zozeer, dat heeft ie wel. De vraag is of het belastingtechnisch veel voordeliger is dan bv elke maand gewoon 300 euro over te maken naar je spaarrek
Neequote:Op woensdag 8 juli 2009 11:09 schreef Qwea het volgende:
[..]
aaah, dus je krijgt eigenlijk pas na 16 jaar je 2000 nog wat uitgekeerd.
ja dat was inmiddels duidelijk.quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:10 schreef ruud.nl het volgende:
[..]
Natuurlijk is het voordeliger, je betaalt immers geen inkomstenbelasting over het bedrag en je krijgt ook rente over spaarbedrag, de rente wordt jaarlijks gewoon naar je rekening overgemaakt.
Dat verschilt per bank/verzekeraar.quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:10 schreef Qwea het volgende:
[..]
heb je trouwens enig idee hoeveel rente? of is dat per instantie waar de rekening loopt verschillend?
Nou... het is niet geblokkeerd. Dat is net wat anders. Om het over te boeken, moet je nog wel een opdracht geven.quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:10 schreef ruud.nl het volgende:
de rente wordt jaarlijks gewoon naar je rekening overgemaakt.
Dat zal dan per bank/verzekeraar verschillen, bij mij ging het automatisch (Fortis, voorheen Direktbank).quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:12 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nou... het is niet geblokkeerd. Dat is net wat anders. Om het over te boeken, moet je nog wel een opdracht geven.
Nee, rente wordt altijd automatisch naar een gewone lopende rekening overgemaakt, dit rekeningnummer moet je ook vooraf opgeven bij het aanvragen van een spaarloonrekening.quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:12 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nou... het is niet geblokkeerd. Dat is net wat anders. Om het over te boeken, moet je nog wel een opdracht geven.
quote:Voordelen spaarloon:
- 613 euro wordt per jaar apart gehouden. Bruto, waarover je geen belasting betaald, wat je later netto terugkrijgt. Onbelast dus in zoverre.
- je werkgever betaald.
- vrij grote vrijstelling box 3
- bedrag vrij besteedbaar
Nadelen spaarloon:
- 4 jaar geblokkeerd
- gering bedrag
- geen levensloopregeling.
Levensloopregeling voordelen:
- heffingskorting
- geen extra heffing box 3
- hoge korting zorgverlof (interessant voor vaders en moeders)
Levensloopregeling nadelen:
- het is je eigen geld wat je inlegt
- gezinnen met kinderen hebben vaak het geld niet
- saldo levensloop is niet vrij besteedbaar
- werkgever moet toestemming geven
ING doet het in elk geval niet. (en terecht, moet ik zeggen)quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:30 schreef Bart het volgende:
[..]
Nee, rente wordt altijd automatisch naar een gewone lopende rekening overgemaakt, dit rekeningnummer moet je ook vooraf opgeven bij het aanvragen van een spaarloonrekening.
quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:09 schreef Qwea het volgende:
[..]
aaah, dus je krijgt eigenlijk pas na 16 jaar je 2000 nog wat uitgekeerd.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | 1 613 0 2 1226 0 3 1839 0 4 2452 0 5 3065 613 6 3678 1226 7 4291 1839 8 4904 2452 |
Vreemd. Ik zat bij de ABN, en daar vertelden ze me dat het verplicht was.quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
ING doet het in elk geval niet. (en terecht, moet ik zeggen)
Dat is het in elk geval niet.quote:Op woensdag 8 juli 2009 11:33 schreef Bart het volgende:
[..]
Vreemd. Ik zat bij de ABN, en daar vertelden ze me dat het verplicht was.
Krijg jij dan 40% rente over 4 jaar? Vertel me eens welke bank dat is.quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:07 schreef karr-1 het volgende:
Ik heb het jarenlang wel gedaan, maar ben er op een bepaald moment mee gestopt. Rentepercentage levert vrij weinig op en ik kan het geld beter zelf op een spaarrekening zetten.
De mijnequote:Op woensdag 8 juli 2009 13:07 schreef Bart het volgende:
[..]
Krijg jij dan 40% rente over 4 jaar? Vertel me eens welke bank dat is.
het is 51.08 bruto dus 30 tientjes netto mis je dat echt?quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:13 schreef karr-1 het volgende:
[..]
De mijneIk heb ook niet gezegd dat het zinloos, ik vond het alleen niet de moeite waard. Sparen vind ik prima, maar ik wil er wel bij kunnen als ik besluit dat ik het nodig heb.
Nee dat mis ik niet, maar daar gaat het ook niet om. Ik wil het geld beschikbaar hebben als ik het nodig heb en niet na 4 jaar pas of voor onduidelijke doelen.quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:15 schreef Bulletdodger het volgende:
[..]
het is 51.08 bruto dus 30 tientjes netto mis je dat echt?
Dat is dus patente onzin. Want omdat het bedrag van je brutoloon afgaat sleep je op het moment dat het wordt overgemaakt al minimaal 35% extra mee naar die spaarrekening. Dat kun je met 2% extra rente op een spaarrekening niet goedmaken in vier jaar.quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:07 schreef karr-1 het volgende:
Ik heb het jarenlang wel gedaan, maar ben er op een bepaald moment mee gestopt. Rentepercentage levert vrij weinig op en ik kan het geld beter zelf op een spaarrekening zetten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |