abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70719079
Hai,

In het kort;

Op 20 juni koopt mijn vriendin 6 tafelstoelen. Daarbij wordt verteld dat de levertijd 6-8 weken is. Mijn vriendin twijfelt, maar nadat de verkoopster aangeeft dat het 4-6 weken kan worden en dat ze zich daarvoor in zou zetten, koopt ze toch. Er wordt een aanbetaling gedaan van EUR150 op EUR660.

Nu delen ze haar mede dat de levertijd 10-12 weken is vanaf nu, maar dat daar nog wel wat bij of af kan gaan. Als ik daar een week bij optel samen met de tijd dat de order al loopt, kom ik op 14-16 weken. Ze krijgt morgen de sleutel van een nieuw appartement en als alles mee zit hebben we het in 3-4 weken afgeklust. Waarna we tot oktober of later op de meubels zouden kunnen wachten.

Ik heb het eventuele "koopcontract" nog niet gezien, ik hoor het grootste deel van het verhaal net over de telefoon.

Mijn probleem: Ik noch zij zit graag op klapstoeltjes te eten tot die tijd en willen ergens anders kijken voor stoelen. Op basis van al dan niet gemaakte afspraken zal het annuleren van de order wel los lopen, maar dan zit die 150 EUR aanbetaling er nog en verdient die toko waarschijnlijk nog meer als ze gewoon die stoelen zouden verkopen. De attitude van die verkoopster richting mijn vriendin getuigd van weinig spijt/medeleven en whatnot en ze legt vooral het probleem bij ons neer.

Mijn vraag; Hebben hier mensen ervaring mee? Ik loop graag kwaad die winkel binnen om dat geld terug te eisen, maar dan ben ik wel op zoek naar wat "leverage". Hierbij ga ik dus uit van het worst case scenario, dat die toko niet mee wil werken. Ze hadden het namelijk over annuleringskosten etc. Ik snap dat ik de leveringsvoorwaarden en het contract moet doorlezen om meer info te kunnen bieden, maar ik ben alvast op zoek naar wat inspiratie om dit probleem aan te pakken.

Alvast bedankt voor de reacties!
Haai
  maandag 6 juli 2009 @ 22:01:42 #2
77418 Tha_Flash
bijna 2020 !!!
pi_70719169
Is de winkel aangesloten bij het CBW ??
Zo ja, even voorwaarden ervan doorlezen.
pi_70723693
quote:
Op maandag 6 juli 2009 22:00 schreef MadDorito het volgende:
Ik loop graag kwaad die winkel binnen om dat geld terug te eisen, maar dan ben ik wel op zoek naar wat "leverage".
Even los van de juridische kant van de zaak: waarom zou je in godsnaam meteen kwaad die winkel inlopen? Er is gewoon sprake van een zakelijk geschil. Zou je niet eerst ns die winkel inlopen met de bedoeling er dan ook gewoon zakelijk uit te komen? Als dat niet lukt kun je altijd nog kwaad worden.

Altijd dat gestampvoet meteen.

En een paar weken op klapstoeltjes. So what. Stel je niet aan. Desnoods met het bord op schoot op de bank.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_70725379
Loop gewoon eens even de winkel in. Misschien kunnen ze je tijdelijk 'leenstoelen' aanbieden (vooral bij wat kleinere meubelzaken). Schreeuwen en boos worden kan altijd nog, al zou ik dat wat raar vinden omdat de levering vertraagd is...
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
pi_70727839
quote:
Op maandag 6 juli 2009 23:37 schreef Argento het volgende:

[..]

Even los van de juridische kant van de zaak: waarom zou je in godsnaam meteen kwaad die winkel inlopen? Er is gewoon sprake van een zakelijk geschil. Zou je niet eerst ns die winkel inlopen met de bedoeling er dan ook gewoon zakelijk uit te komen? Als dat niet lukt kun je altijd nog kwaad worden.

Altijd dat gestampvoet meteen.

En een paar weken op klapstoeltjes. So what. Stel je niet aan. Desnoods met het bord op schoot op de bank.
quote:
Hierbij ga ik dus uit van het worst case scenario, dat die toko niet mee wil werken
Dank Tha_Flash, na het lezen van die voorwaarden vrees ik dat ze iig 12+2 weken krijgen om het te proberen voor je recht hebt op een gratis annulering.
Haai
pi_70727841
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 00:27 schreef henkSX het volgende:
Loop gewoon eens even de winkel in. Misschien kunnen ze je tijdelijk 'leenstoelen' aanbieden (vooral bij wat kleinere meubelzaken). Schreeuwen en boos worden kan altijd nog, al zou ik dat wat raar vinden omdat de levering vertraagd is...
Het is geen vertraging, ze hebben geen idee wanneer die dingen komen. Ze noemde 10-12 weken pas na herhaaldelijk vragen en gaf aan zelfs daar niet zeker over te zijn. Ik vind het echt geen stijl om zo met je klanten om te gaan.
Haai
  dinsdag 7 juli 2009 @ 07:21:59 #7
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_70728049
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 05:15 schreef MadDorito het volgende:

[..]

Het is geen vertraging, ze hebben geen idee wanneer die dingen komen. Ze noemde 10-12 weken pas na herhaaldelijk vragen en gaf aan zelfs daar niet zeker over te zijn. Ik vind het echt geen stijl om zo met je klanten om te gaan.
Heb je dan liever dat ze je voorliegen en elke week weer bellen dat ze nu niet bij de levering zaten en dat ze toch echt wel de week erop komen?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_70728896
Welkom in de wondere wereld der meubelzaken.

Aangezien je maar een paar keer in je leven meubels koopt en wanneer je die niet bij de ikea koopt wordt je meestal gefopt met levertijden.

Ik heb wel eens 8 maanden op een tafel zitten te wachten, op den duur ging er wel 10 % van de prijs af omdat ze het zelf ook een beetje te lang vonden duren.
pi_70729071
Tip van de dag: Niet aanbetalen. Zeker niet bij meubel- en keukenzaken, omdat die nogal eens "zomaar" over de kop gaan, of inderdaad dit soort ongein uithalen.
Ik wil best de koopovereenkomst tekenen, maar een aanbetaling gaat niet gebeuren. Waarom zou ik? Wat win ik daarmee? Kijk, bij een auto is het nog ietsje anders, daar heeft de dealer gewoon een behoorlijke rentelast als hij alle verkochte nog niet geleverde auto's moet voorfinancieren, maar op een bedrag van 600 euro, no way
  dinsdag 7 juli 2009 @ 10:17:35 #10
62913 Blik
The one and Only!
pi_70730858
Veel succes met meubels kopen die eerder dan 12 weken aankomen. Dat lukt je alleen bij meubelzaken die de stoelen op voorraad hebben. Zoals dus de Ikea enzo.

Wij hebben ook 15 weken gewacht op onze eettafel. So what, dan eten we maar 4 weken aan een andere tafel. Daar valt echt wel overheen te komen hoor. De meubelzaak kan er vaak ook weinig aan doen dat er vertraging is
pi_70731079
Ik heb bijna een half jaar moeten wachten op de juiste matrassen voor mijn bed. Half jaar kut geslapen.

Kreeg de softe matrassen voor uberlichte mensen, was net of ik in een kuil lag. Kwam na een half jaar 1 stevige en 1 softe binnen, nog 20 weken gewacht tot ik beide had.
pi_70733079
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 08:58 schreef DonJames het volgende:
Tip van de dag: Niet aanbetalen. Zeker niet bij meubel- en keukenzaken, omdat die nogal eens "zomaar" over de kop gaan, of inderdaad dit soort ongein uithalen.
Ik wil best de koopovereenkomst tekenen, maar een aanbetaling gaat niet gebeuren. Waarom zou ik? Wat win ik daarmee? Kijk, bij een auto is het nog ietsje anders, daar heeft de dealer gewoon een behoorlijke rentelast als hij alle verkochte nog niet geleverde auto's moet voorfinancieren, maar op een bedrag van 600 euro, no way
Bij meubel- en keukenzaken heb je het ook al gauw over bedragen waarvoor je ook een auto zou kunnen kopen. Bovendien zijn het vaak producten die op bestelling gemaakt worden, soms zelfs op maat. Dan is het niet onlogisch om wat aan te moeten betalen. Nu zijn het in dit geval wel ontzettend goedkope stoeltjes (¤ 110 per stuk? ), maar goed.
pi_70733861
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 11:33 schreef k_man het volgende:

[..]

Bij meubel- en keukenzaken heb je het ook al gauw over bedragen waarvoor je ook een auto zou kunnen kopen.
Of je hebt een goedkope auto, óf je hebt dure meubels Voor de prijs van mijn meubels kan je in elk geval geen nieuwe middenklasser kopen.
quote:
Bovendien zijn het vaak producten die op bestelling gemaakt worden, soms zelfs op maat. Dan is het niet onlogisch om wat aan te moeten betalen. Nu zijn het in dit geval wel ontzettend goedkope stoeltjes (¤ 110 per stuk? ), maar goed.
Dat vind ik dus wel onlogisch. Ik teken een bindend contract waarin staat dat ik de meubels betaal. Hun tegenprestatie bestaat uit de meubels leveren. Waarom zou ik dan moeten voorfinancieren? Debiteurenrisico en financieringskosten van voorraad/OHW etc. zijn kosten voor het bedrijf, níet voor mij. Jij koopt toch ook niet een brood bij de bakker voor 2 euro, waarna je nog even 20 cent moet afrekenen voor het gebruik van de oven?
pi_70734756
Aanbetalen hoeft nooit he
  dinsdag 7 juli 2009 @ 12:29:44 #15
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_70734883
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 11:58 schreef DonJames het volgende:
Dat vind ik dus wel onlogisch. Ik teken een bindend contract waarin staat dat ik de meubels betaal. Hun tegenprestatie bestaat uit de meubels leveren. Waarom zou ik dan moeten voorfinancieren? Debiteurenrisico en financieringskosten van voorraad/OHW etc. zijn kosten voor het bedrijf, níet voor mij. Jij koopt toch ook niet een brood bij de bakker voor 2 euro, waarna je nog even 20 cent moet afrekenen voor het gebruik van de oven?
Appels en peren...
Het is toch niet meer dan logisch dat een ondernemer zijn risico probeert te spreiden?
Bij meubelzaken is het juist nog heel mooi geregeld dmv het CBW keurmerk wat het risico voor een consument een stuk kleiner maakt.

En nee, bij een bakker betaal je die opslag niet apart, maar die zit ongetwijfeld al in de prijs. Maar als bij Bakker Bart bv je broodje warm wil hebben, betaal je het toch ook voordat ie de oven ingaat en niet als het er warm uitkomt, ookal duurt het een paar minuten langer dan dat je zelf denkt dat je over je broodje kan beschikken..?

En daarnaast, je bent toch volledig vrij om aan te betalen of niet?
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  dinsdag 7 juli 2009 @ 12:31:38 #16
188134 Beauregard
1818 - 1893
pi_70734939
Het uitlopen van levertijd is zo ongeveer standaardprocedure bij meubelzaken.
pi_70735300
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 12:25 schreef JDx het volgende:
Aanbetalen hoeft nooit he
Nee, maar dan kun je bij sommige zaken ook geen aankopen doen.
  dinsdag 7 juli 2009 @ 12:44:24 #18
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_70735344
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 12:42 schreef k_man het volgende:

[..]

Nee, maar dan kun je bij sommige zaken ook geen aankopen doen.
Dat is inderdaad helaas de consequentie.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_70735679
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 11:58 schreef DonJames het volgende:
Of je hebt een goedkope auto, óf je hebt dure meubels Voor de prijs van mijn meubels kan je in elk geval geen nieuwe middenklasser kopen.
Voor een beetje fatsoenlijke bank betaal je al gauw een paar duizend euro. Idem voor een goede kast. Als een hele woonkamer bij elkaar shopt loopt dat aardig op.
quote:
Dat vind ik dus wel onlogisch. Ik teken een bindend contract waarin staat dat ik de meubels betaal. Hun tegenprestatie bestaat uit de meubels leveren. Waarom zou ik dan moeten voorfinancieren? Debiteurenrisico en financieringskosten van voorraad/OHW etc. zijn kosten voor het bedrijf, níet voor mij. Jij koopt toch ook niet een brood bij de bakker voor 2 euro, waarna je nog even 20 cent moet afrekenen voor het gebruik van de oven?
Je vergelijking gaat totaal mank. Het product is niet vergelijkbaar. De bakker kan het brood dat ie aan jou verkoopt aan talloze andere klanten verkopen. Het brood wordt niet speciaal voor jou gemaakt. Als echter pas bij aflevering blijkt dat jij je bestelde bank niet kunt betalen, moet de meubelzaak maar zien hoe ze een bank van die afmetingen, in die bepaalde stof weer verkocht krijgen. Dat zal dan waarschijnlijk alleen nog tegen 'showroommodel-tarief' lukken.

Verder gaat het bij de bakker om een heel andere prijsklasse. De bakker moet heel veel producten op een dag verkopen en lijdt er nauwelijks onder als één klant 'ns een keer een broodje minder koopt. De meubelzaak leeft van veel minder transacties, waarvan het effect dus veel groter is.

Tenslote is er nog de levertijd. Bij de bakker is er een directe ruil: jij geeft geld, hij geeft een brood. Bij de meubelzaak zit daar weken tussen. Je wilt niet meteen bij aankoop alles betalen, want je moet maar afwachten of je alles ook daadwerkelijk geleverd krijgt. Andersom wil de meubelzaak er bij grote bedragen ook niet zo maar op vertrouwen dat jij wel een keer zult betalen. Ze gaan immers ondertussen wel verplichtingen aan met de fabrikant van jouw meubels. Dus daarom betaal je als drempel een bepaald percentage aan.

Dat is gebruikelijk bij heel veel dure producten: auto's, meubels, keukens, dure reizen, etc, etc.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-07-2009 12:57:45 ]
pi_70735728
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 12:31 schreef Beauregard het volgende:
Het uitlopen van levertijd is zo ongeveer standaardprocedure bij meubelzaken.
Ik snap dan ook werkelijk de beweegredenen van de TS niet. Ze zijn gewoon schromelijk te laat begonnen met uitzoeken, en dachten dat ze binnen een week geleverd zouden worden. Nu komen ze van een koude kermis thuis, en proberen ze het te verhalen op de winkel.
pi_70735779
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 12:42 schreef k_man het volgende:

[..]

Nee, maar dan kun je bij sommige zaken ook geen aankopen doen.
en wiens probleem is dat dan?
jij koopt het product dan wel ergens anders.
pi_70735809
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 12:57 schreef Soohr het volgende:

[..]

en wiens probleem is dat dan?
jij koopt het product dan wel ergens anders.
Noem mij één Bulthaup dealer die niet met aanbetalingen werkt.
pi_70736241
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 12:58 schreef k_man het volgende:

[..]

Noem mij één Bulthaup dealer die niet met aanbetalingen werkt.
Ik heb geen idee wat Bulthaup voor soort dingen levert,
pi_70736927
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 13:11 schreef Soohr het volgende:

[..]

Ik heb geen idee wat Bulthaup voor soort dingen levert,
Ik bedoel maar...
pi_70737054
quote:
Op dinsdag 7 juli 2009 12:55 schreef k_man het volgende:

[..]

Voor een beetje fatsoenlijke bank betaal je al gauw een paar duizend euro. Idem voor een goede kast. Als een hele woonkamer bij elkaar shopt loopt dat aardig op.
Ik koop niet alles in één keer, de meeste mensen zullen dat trouwens niet doen. Maakt ook niet uit, verder.
quote:
Je vergelijking gaat totaal mank. Het product is niet vergelijkbaar. De bakker kan het brood dat ie aan jou verkoopt aan talloze andere klanten verkopen. Het brood wordt niet speciaal voor jou gemaakt. Als echter pas bij aflevering blijkt dat jij je bestelde bank niet kunt betalen, moet de meubelzaak maar zien hoe ze een bank van die afmetingen, in die bepaalde stof weer verkocht krijgen. Dat zal dan waarschijnlijk alleen nog tegen 'showroommodel-tarief' lukken.
Maar daar heb ik nou net dat contract voor getekend, niet?
quote:
Verder gaat het bij de bakker om een heel andere prijsklasse. De bakker moet heel veel producten op een dag verkopen en lijdt er nauwelijks onder als één klant 'ns een keer een broodje minder koopt. De meubelzaak leeft van veel minder transacties, waarvan het effect dus veel groter is.
Die transactie heeft 'ie ook gewoon, ik moet namelijk gewoon betalen.
quote:
Tenslote is er nog de levertijd. Bij de bakker is er een directe ruil: jij geeft geld, hij geeft een brood. Bij de meubelzaak zit daar weken tussen. Je wilt niet meteen bij aankoop alles betalen, want je moet maar afwachten of je alles ook daadwerkelijk geleverd krijgt. Andersom wil de meubelzaak er bij grote bedragen ook niet zo maar op vertrouwen dat jij wel een keer zult betalen.
Daar jang jij je hele verhaal aan op, maar dat is gewoon geen juist argument. Als ik contractueel allerelei zaken kan vastleggen waarop gewoon door iedereen vertrouwd wordt zónder aanbetaling (arbeidsovereenkomsten, aankoop vastgoed, bedrijfsovernames etc. etc), waarom vindt jij dat dan bij meubels kennelijk héél normaal? Het ís niet normaal!
quote:
Ze gaan immers ondertussen wel verplichtingen aan met de fabrikant van jouw meubels. Dus daarom betaal je als drempel een bepaald percentage aan.
Ja, en? Daar heb ik toch niks mee te maken? Zij schuiven hun bedrijfsrisico op mij af, en daar pas ik voor.
quote:
Dat is gebruikelijk bij heel veel dure producten: auto's, meubels, keukens, dure reizen, etc, etc.
Dat vindt jij. Ik vind het niet normaal, en ik doe dat dan dus ook niet. En ik heb nog nooit meegemaakt dat de verkoper de deal daardoor niet liet doorgaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')