Even los van de juridische kant van de zaak: waarom zou je in godsnaam meteen kwaad die winkel inlopen? Er is gewoon sprake van een zakelijk geschil. Zou je niet eerst ns die winkel inlopen met de bedoeling er dan ook gewoon zakelijk uit te komen? Als dat niet lukt kun je altijd nog kwaad worden.quote:Op maandag 6 juli 2009 22:00 schreef MadDorito het volgende:
Ik loop graag kwaad die winkel binnen om dat geld terug te eisen, maar dan ben ik wel op zoek naar wat "leverage".
quote:Op maandag 6 juli 2009 23:37 schreef Argento het volgende:
[..]
Even los van de juridische kant van de zaak: waarom zou je in godsnaam meteen kwaad die winkel inlopen? Er is gewoon sprake van een zakelijk geschil. Zou je niet eerst ns die winkel inlopen met de bedoeling er dan ook gewoon zakelijk uit te komen? Als dat niet lukt kun je altijd nog kwaad worden.
Altijd dat gestampvoet meteen.
En een paar weken op klapstoeltjes. So what. Stel je niet aan. Desnoods met het bord op schoot op de bank.
Dank Tha_Flash, na het lezen van die voorwaarden vrees ik dat ze iig 12+2 weken krijgen om het te proberen voor je recht hebt op een gratis annulering.quote:Hierbij ga ik dus uit van het worst case scenario, dat die toko niet mee wil werken
Het is geen vertraging, ze hebben geen idee wanneer die dingen komen. Ze noemde 10-12 weken pas na herhaaldelijk vragen en gaf aan zelfs daar niet zeker over te zijn. Ik vind het echt geen stijl om zo met je klanten om te gaan.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 00:27 schreef henkSX het volgende:
Loop gewoon eens even de winkel in. Misschien kunnen ze je tijdelijk 'leenstoelen' aanbieden (vooral bij wat kleinere meubelzaken). Schreeuwen en boos worden kan altijd nog, al zou ik dat wat raar vinden omdat de levering vertraagd is...
Heb je dan liever dat ze je voorliegen en elke week weer bellen dat ze nu niet bij de levering zaten en dat ze toch echt wel de week erop komen?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 05:15 schreef MadDorito het volgende:
[..]
Het is geen vertraging, ze hebben geen idee wanneer die dingen komen. Ze noemde 10-12 weken pas na herhaaldelijk vragen en gaf aan zelfs daar niet zeker over te zijn. Ik vind het echt geen stijl om zo met je klanten om te gaan.
Bij meubel- en keukenzaken heb je het ook al gauw over bedragen waarvoor je ook een auto zou kunnen kopen. Bovendien zijn het vaak producten die op bestelling gemaakt worden, soms zelfs op maat. Dan is het niet onlogisch om wat aan te moeten betalen. Nu zijn het in dit geval wel ontzettend goedkope stoeltjes (¤ 110 per stuk?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 08:58 schreef DonJames het volgende:
Tip van de dag: Niet aanbetalen. Zeker niet bij meubel- en keukenzaken, omdat die nogal eens "zomaar" over de kop gaan, of inderdaad dit soort ongein uithalen.
Ik wil best de koopovereenkomst tekenen, maar een aanbetaling gaat niet gebeuren. Waarom zou ik? Wat win ik daarmee? Kijk, bij een auto is het nog ietsje anders, daar heeft de dealer gewoon een behoorlijke rentelast als hij alle verkochte nog niet geleverde auto's moet voorfinancieren, maar op een bedrag van 600 euro, no way
Of je hebt een goedkope auto, óf je hebt dure meubelsquote:Op dinsdag 7 juli 2009 11:33 schreef k_man het volgende:
[..]
Bij meubel- en keukenzaken heb je het ook al gauw over bedragen waarvoor je ook een auto zou kunnen kopen.
Dat vind ik dus wel onlogisch. Ik teken een bindend contract waarin staat dat ik de meubels betaal. Hun tegenprestatie bestaat uit de meubels leveren. Waarom zou ik dan moeten voorfinancieren? Debiteurenrisico en financieringskosten van voorraad/OHW etc. zijn kosten voor het bedrijf, níet voor mij. Jij koopt toch ook niet een brood bij de bakker voor 2 euro, waarna je nog even 20 cent moet afrekenen voor het gebruik van de oven?quote:Bovendien zijn het vaak producten die op bestelling gemaakt worden, soms zelfs op maat. Dan is het niet onlogisch om wat aan te moeten betalen. Nu zijn het in dit geval wel ontzettend goedkope stoeltjes (¤ 110 per stuk?), maar goed.
Appels en peren...quote:Op dinsdag 7 juli 2009 11:58 schreef DonJames het volgende:
Dat vind ik dus wel onlogisch. Ik teken een bindend contract waarin staat dat ik de meubels betaal. Hun tegenprestatie bestaat uit de meubels leveren. Waarom zou ik dan moeten voorfinancieren? Debiteurenrisico en financieringskosten van voorraad/OHW etc. zijn kosten voor het bedrijf, níet voor mij. Jij koopt toch ook niet een brood bij de bakker voor 2 euro, waarna je nog even 20 cent moet afrekenen voor het gebruik van de oven?
Dat is inderdaad helaas de consequentie.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:42 schreef k_man het volgende:
[..]
Nee, maar dan kun je bij sommige zaken ook geen aankopen doen.
Voor een beetje fatsoenlijke bank betaal je al gauw een paar duizend euro. Idem voor een goede kast. Als een hele woonkamer bij elkaar shopt loopt dat aardig op.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 11:58 schreef DonJames het volgende:
Of je hebt een goedkope auto, óf je hebt dure meubelsVoor de prijs van mijn meubels kan je in elk geval geen nieuwe middenklasser kopen.
Je vergelijking gaat totaal mank. Het product is niet vergelijkbaar. De bakker kan het brood dat ie aan jou verkoopt aan talloze andere klanten verkopen. Het brood wordt niet speciaal voor jou gemaakt. Als echter pas bij aflevering blijkt dat jij je bestelde bank niet kunt betalen, moet de meubelzaak maar zien hoe ze een bank van die afmetingen, in die bepaalde stof weer verkocht krijgen. Dat zal dan waarschijnlijk alleen nog tegen 'showroommodel-tarief' lukken.quote:Dat vind ik dus wel onlogisch. Ik teken een bindend contract waarin staat dat ik de meubels betaal. Hun tegenprestatie bestaat uit de meubels leveren. Waarom zou ik dan moeten voorfinancieren? Debiteurenrisico en financieringskosten van voorraad/OHW etc. zijn kosten voor het bedrijf, níet voor mij. Jij koopt toch ook niet een brood bij de bakker voor 2 euro, waarna je nog even 20 cent moet afrekenen voor het gebruik van de oven?
Ik snap dan ook werkelijk de beweegredenen van de TS niet. Ze zijn gewoon schromelijk te laat begonnen met uitzoeken, en dachten dat ze binnen een week geleverd zouden worden. Nu komen ze van een koude kermis thuis, en proberen ze het te verhalen op de winkel.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:31 schreef Beauregard het volgende:
Het uitlopen van levertijd is zo ongeveer standaardprocedure bij meubelzaken.
en wiens probleem is dat dan?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:42 schreef k_man het volgende:
[..]
Nee, maar dan kun je bij sommige zaken ook geen aankopen doen.
Noem mij één Bulthaup dealer die niet met aanbetalingen werkt.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:57 schreef Soohr het volgende:
[..]
en wiens probleem is dat dan?
jij koopt het product dan wel ergens anders.
Ik heb geen idee wat Bulthaup voor soort dingen levert,quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:58 schreef k_man het volgende:
[..]
Noem mij één Bulthaup dealer die niet met aanbetalingen werkt.
Ik bedoel maar...quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:11 schreef Soohr het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat Bulthaup voor soort dingen levert,
Ik koop niet alles in één keer, de meeste mensen zullen dat trouwens niet doen. Maakt ook niet uit, verder.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 12:55 schreef k_man het volgende:
[..]
Voor een beetje fatsoenlijke bank betaal je al gauw een paar duizend euro. Idem voor een goede kast. Als een hele woonkamer bij elkaar shopt loopt dat aardig op.
Maar daar heb ik nou net dat contract voor getekend, niet?quote:Je vergelijking gaat totaal mank. Het product is niet vergelijkbaar. De bakker kan het brood dat ie aan jou verkoopt aan talloze andere klanten verkopen. Het brood wordt niet speciaal voor jou gemaakt. Als echter pas bij aflevering blijkt dat jij je bestelde bank niet kunt betalen, moet de meubelzaak maar zien hoe ze een bank van die afmetingen, in die bepaalde stof weer verkocht krijgen. Dat zal dan waarschijnlijk alleen nog tegen 'showroommodel-tarief' lukken.
Die transactie heeft 'ie ook gewoon, ik moet namelijk gewoon betalen.quote:Verder gaat het bij de bakker om een heel andere prijsklasse. De bakker moet heel veel producten op een dag verkopen en lijdt er nauwelijks onder als één klant 'ns een keer een broodje minder koopt. De meubelzaak leeft van veel minder transacties, waarvan het effect dus veel groter is.
Daar jang jij je hele verhaal aan op, maar dat is gewoon geen juist argument. Als ik contractueel allerelei zaken kan vastleggen waarop gewoon door iedereen vertrouwd wordt zónder aanbetaling (arbeidsovereenkomsten, aankoop vastgoed, bedrijfsovernames etc. etc), waarom vindt jij dat dan bij meubels kennelijk héél normaal? Het ís niet normaal!quote:Tenslote is er nog de levertijd. Bij de bakker is er een directe ruil: jij geeft geld, hij geeft een brood. Bij de meubelzaak zit daar weken tussen. Je wilt niet meteen bij aankoop alles betalen, want je moet maar afwachten of je alles ook daadwerkelijk geleverd krijgt. Andersom wil de meubelzaak er bij grote bedragen ook niet zo maar op vertrouwen dat jij wel een keer zult betalen.
Ja, en? Daar heb ik toch niks mee te maken? Zij schuiven hun bedrijfsrisico op mij af, en daar pas ik voor.quote:Ze gaan immers ondertussen wel verplichtingen aan met de fabrikant van jouw meubels. Dus daarom betaal je als drempel een bepaald percentage aan.
Dat vindt jij. Ik vind het niet normaal, en ik doe dat dan dus ook niet. En ik heb nog nooit meegemaakt dat de verkoper de deal daardoor niet liet doorgaan.quote:Dat is gebruikelijk bij heel veel dure producten: auto's, meubels, keukens, dure reizen, etc, etc.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |