abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 6 juli 2009 @ 16:09:41 #1
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_70704375
quote:
AMSTERDAM – Het moet makkelijk worden om bij aanschaf van een pc de meegeleverde Windows-software te weigeren en vervolgens het licentiebedrag terug te krijgen.

Dit schrijft de Consumentenbond in het zomernummer van hun Digitaalgids.

De bond deed onderzoek naar de mogelijkheid om niet Windows, maar het open source-besturingssysteem Linux te gebruiken op nieuwe pc’s.

Bij vrijwel alle winkels blijkt standaard Windows te worden meegeleverd. Consumenten betalen hiervoor ongemerkt tussen de 35 en 100 euro extra, stelt de Consumentenbond.

"Na aankoop mag de licentie worden geweigerd en geldt het recht op restitutie van het licentiebedrag. In de praktijk werpen fabrikanten zoveel drempels op dat het consumenten nagenoeg niet lukt om het bedrag terug te krijgen”, valt te lezen.

Voorwaarden

Officieel is het mogelijk om bij het installeren van de pc de licentievoorwaarden te weigeren. Klanten hebben dan recht op restitutie van het aankoopbedrag.

Twee fabrikanten hebben echter aan de bond aangegeven geen geld terug te geven. Bij twee andere is het niet duidelijk of er geld kan worden teruggevraagd en bij weer een andere wordt nog aan restitutiebeleid gewerkt.

Bij twee fabrikanten moet de pc worden opgestuurd, waarbij transportkosten voor rekening van de consument zijn.

Beleid

De Consumentenbond dringt aan op eenduidig beleid. Zo moet voor de aankoop duidelijk zijn wat de teruggavemogelijkheden zijn.

SP-Kamerlid Arda Gerkens wil opheldering van het kabinet over het onduidelijke restitutiebeleid.
Het is ook wel altijd de consumentenbond die paniek zaait omtrent Windows. Eerst ook al een boycot uitroepen voor Windows Vista omdat mensen er niet mee om kunnen gaan

Bron: nu.nl
Op dinsdag 9 augustus 2011 23:01 schreef SuperrrTuxxx het volgende:
Ik hou zoveel van jou, ik doe alles voor je! O+
pi_70704464
Consumentenbond of niet, een consument moet vrij zijn om te bepalen welk OS hij op z'n computer zet en daar niet extra voor hoeven te betalen als hij het meegeleverde OS toch niet gebruikt.
  maandag 6 juli 2009 @ 16:12:21 #3
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_70704488
quote:
Op maandag 6 juli 2009 16:11 schreef deroo het volgende:
Consumentenbond of niet, een consument moet vrij zijn om te bepalen welk OS hij op z'n computer zet en daar niet extra voor hoeven te betalen als hij het meegeleverde OS toch niet gebruikt.
Maar waarom gaan ze daar ook niet om huilen bij Apple?
pi_70704534
quote:
Dat.. en als ik al betaald heb voor een Windows XP licentie en daar tevreden over ben, waarom zou ik dan ook nog eens extra moeten betalen voor een Windows versie die ik wellicht niet eens wil gebruiken?
  maandag 6 juli 2009 @ 16:14:44 #5
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_70704591
quote:
Op maandag 6 juli 2009 16:13 schreef PaarsBeestje het volgende:

[..]

Dat.. en als ik al betaald heb voor een Windows XP licentie en daar tevreden over ben, waarom zou ik dan ook nog eens extra moeten betalen voor een Windows versie die ik wellicht niet eens wil gebruiken?
Daar kun je voor kiezen he. Je kunt bijvoorbeeld bij Dell Windows XP laten installeren.
En daarbij, als je al een licentie hebt voor Windows XP mag je die niet zomaar op je nieuwe pc gebruiken.
pi_70704608
quote:
Op maandag 6 juli 2009 16:12 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Omdat Apple hun computers/apparaten zelf maakt en Microsoft niet? Moet dat nu in elk topic uitgelegd worden?
  maandag 6 juli 2009 @ 16:15:25 #7
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70704634
quote:
Deels is het wel dubbel. Je kunt ook niet verwachten dat je geld terugkrijgt voor de video-uitgang op je laptop als je die nooit gebruikt. Maar goed, dan kun je natuurlijk een laptop zonder zoeken. Dat is met Windows lastiger. Bovendien, meestal zit er een CD bij die expliciet zegt, ‘als je de licentievoorwaarden niet accepteert, ga terug naar de winkel, en je krijgt je geld terug’. Alleen dat lukt dus niet zo. En dat is natuurlijk wel flauw, want als je zegt dat het kan, dan moet het ook wel redelijk gemakkelijk kunnen. Dat je echter bij sommige aanschaffen iets krijgt wat je niet gebruikt, tja, daar is niets aan te doen.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70704658
quote:
Op maandag 6 juli 2009 16:12 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Omdat Apple computers verkoopt en Microsoft niet.
More oneness, less categories
Open hearts, no strategies
Decisions based upon faith and not fear
People who live right now and right here
  maandag 6 juli 2009 @ 16:16:16 #9
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70704671
quote:
Op maandag 6 juli 2009 16:14 schreef Juicyhil het volgende:

[..]

Daar kun je voor kiezen he. Je kunt bijvoorbeeld bij Dell Windows XP laten installeren.
En daarbij, als je al een licentie hebt voor Windows XP mag je die niet zomaar op je nieuwe pc gebruiken.
Niet gelijktijdig, maar je mag je licentie wel van de ene PC naar de andere omzetten. Moet je op je oude Windows XP deïnstalleren.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  † In Memoriam † maandag 6 juli 2009 @ 16:16:19 #10
21636 Feestkabouter
pi_70704675
quote:

[..]

niet als het een OEM is, wel als het een los gekochte versie is.
pi_70704703
quote:

[..]

Hmm? Waarom zou ik dat niet mogen doen. Ik heb een licentie Windows XP gekocht, het is irrelevant op welke pc ik deze installleer natuurlijk.
pi_70704764
Waarom, als je nieuwe auto wordt afgeleverd met een ongewenste volle tank benzine dan ga je toch ook je geld niet terugeisen?
  maandag 6 juli 2009 @ 16:21:54 #13
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_70704876
Oh, dit vind ik ook wel redelijk hoor, als mensen gewoon geen windows (of uberhaupt een OS) willen, waarom moet het zonodig verplicht erbij. Zeker op laptops is het vrijwel onmogelijk.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
  maandag 6 juli 2009 @ 16:22:31 #14
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70704896
quote:
Op maandag 6 juli 2009 16:18 schreef buachaille het volgende:
Waarom, als je nieuwe auto wordt afgeleverd met een ongewenste volle tank benzine dan ga je toch ook je geld niet terugeisen?
Nope, maar als je weet dat je daarvoor betaalt, terwijl je zelf goedkoper benzine kunt krijgen, dan ga je natuurlijk liever op zoek naar een auto zonder benzine. En het is wat problematisch dat je in het geval van laptops die laptops met moeite moet zoeken.

Daarbij, er staat dat je recht hebt op geld terug als je de licentievoorwaarden van Windows niet accepteert. Die accepteer je namelijk niet bij de koop, maar pas daarna. En dat teruggeven, dat wordt moeilijk gemaakt.
  maandag 6 juli 2009 @ 16:24:21 #15
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_70704954
quote:
Op maandag 6 juli 2009 16:22 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nope, maar als je weet dat je daarvoor betaalt, terwijl je zelf goedkoper benzine kunt krijgen, dan ga je natuurlijk liever op zoek naar een auto zonder benzine. En het is wat problematisch dat je in het geval van laptops die laptops met moeite moet zoeken.

Daarbij, er staat dat je recht hebt op geld terug als je de licentievoorwaarden van Windows niet accepteert. Die accepteer je namelijk niet bij de koop, maar pas daarna. En dat teruggeven, dat wordt moeilijk gemaakt.
Je kunt prima laptops zonder OS krijgen.
Alleen weten een hoop consumenten niet waar.
pi_70704968
Tja, ik verwacht toch ook niet dat ik mijn groene auto rood kan maken op elk moment zonder bijkomende kosten? Je betaald voor een PC MET windows, net zoals je voor een auto MET de kleur groen kiest.
pi_70704996
quote:

[..]

Dan nog is dit geen oplossing, er moet blijkbaar meer keuze komen.
  maandag 6 juli 2009 @ 16:25:36 #18
24604 KwisatzHaderach
There are no facts
pi_70705008
quote:
Op maandag 6 juli 2009 16:15 schreef trancethrust het volgende:

[..]

Omdat Apple computers verkoopt en Microsoft niet.
Jij koopt je pc op het hoofdkantoor van Microsoft? En helpt meneer Gates jou persoonlijk of laat hij dat tegenwoordig over aan zijn assistente?

Ik snap het probleem niet. De pc die ik nu gebruik heb ik gewoon zelf samengesteld en in overleg met de leverancier duur hun ook laten bouwen. Omdat ik er toch voor betaalde hebben ze Vista alvast geinstalleerd (lekker lui ).

Wat mij betreft is het een kwestie van vraag en aanbod. Er zijn zat, vooral niet al te grote, fatsoenlijke bedrijven waar je pc's voor een goede prijs kunt kopen die (gedeeltelijk) op maat zijn gemaakt. Daar heb je zelf geen kennis voor nodig zolang je maar weet waarvoor je je pc gebruikt. Ga naar zo'n bedrijf en als er genoeg vraag naar is lopen mensen vanzelf weg bij de grote namen. Die kunnen dan kiezen of ze meegaan in de trend of omzet kwijtraken.
"I know," said Jane. "It's the most charming thing about humans. You are all so sure that the lesser animals are bleeding with envy because they didn't have the good fortune to be born homo sapiens."
  maandag 6 juli 2009 @ 16:26:37 #19
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_70705043
quote:
Wel als het een diesel is...
pi_70705088
quote:
En als je een Diesel koopt, terwijl er benzine bij zit, waar je dus voor betaald maar niks aan hebt?
-
  maandag 6 juli 2009 @ 16:28:01 #21
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_70705092
quote:
Natuurlijk wel. Als hij ongewenst is.

Of ga jij de ongewenste dvd-speler die je ongevraagd bij je nieuwe TV "krijgt" (oftewel wel betaald) wel accepteren?

Rare boel...

"doet u mij die TV van 629,- Euro maar."
"Alstublieft, uw TV en deze DVD speler, dat is dan 798.- Euro alstublieft!"
Siamo Tutti Antifascisti!
  maandag 6 juli 2009 @ 16:29:21 #22
178193 Juicyhil
Bekende FOK!ker
pi_70705145
En daarbij, fabrikanten gaan geen verschillende versies van hun laptops uitbregen. 1tje met Windows XP, 1tje met Windows Vista, XP N Vista N, 7, 7 N, Ubuntu, Fedora, Debian, OpenSUSE.

Kost veel te duur
pi_70705202
quote:
Op maandag 6 juli 2009 16:28 schreef wijsneus het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Als hij ongewenst is.

Of ga jij de ongewenste dvd-speler die je ongevraagd bij je nieuwe TV "krijgt" (oftewel wel betaald) wel accepteren?

Rare boel...

"doet u mij die TV van 629,- Euro maar."
"Alstublieft, uw TV en deze DVD speler, dat is dan 798.- Euro alstublieft!"
Maar dat gebeurt dus niet he. In de winkel koop je een PC en staat er netjes bij: inclusief Windows XP/Vista
pi_70705285
quote:
Dat ben je toch ook? Je hoeft geen PC bij de Mediamarkt te kopen hoor.

Bij bv 4launch, Alternate etc etc kan je gewoon een pc kopen zonder OS
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_70705291
quote:

De consument krijgt waar hij om vraagt. Laatst was er een nieuwsbericht over notebooks die 10 keer vaker worden teruggebracht naar de winkel als er een "alternatief" besturingssysteem op staat dan bij Windows. Hetzelfde zal wel gelden als zo'n ding wordt meegeleverd als er helemaal niks op staat. Dan krijg je van die figuren aan de balie die denken even goedkoop zo'n ding aan te schaffen en er een illegale versie van windows op te zetten en die vervolgens struikelen over een paar eenvoudige drivertjes. Face the facts: behalve de apple-gebruikers met geld teveel wil iedereen gewoon een laptop met Windows. Een ander OS is leuk voor informaticastudenten maar verder heeft niemand er nog wat aan omdat de kennis ontbreekt.

Excuus, het is 4x vaker: http://tweakers.net/nieuw(...)k-teruggebracht.html

[ Bericht 6% gewijzigd door buachaille op 06-07-2009 16:40:40 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')