Ruimte en tijd worden gerepresenteerd met coordinaten, en dat is juist subjectief. Een voorbeeldje is wat er gebeurt als er iets in een zwart gat valt. Ver buiten het zwarte gat zul je zien dat dit object nooit de waarnemershorizon passeert. Als je met het object meereist zul je zien dat het object binnen een eindige tijd de waarnemershorizon passeert.quote:Maar tijd wordt in de exacte wetenschappen vaak ook gebruikt als een ‘objectief fenomeen’. Zo is Einstein’s ruimtetijd op een bepaalde manier de ‘substantie’ van dit universum. Ook wordt er aangegeven dat ruimte en tijd, voor zover wij weten, tot ontstaan zijn gekomen bij de Big Bang.
? En hoe definieer je causaliteit dan? Wanneer zijn volgens jou 2 gebeurtenissen causaal verbonden?quote:Vooral met betrekking tot het laatste is dus de vraag welk van de twee visies ‘beter’ is. Ikzelf ben een aanhanger van de visie dat tijd wordt veroorzaakt door causaliteit, dus moet er sprake kunnen zijn van ‘tijd’ vóór het ontstaan van het universum.
Als er niets zou veranderen dan bestaat tijd nog steeds hoor, dan verandert er een hele lange tijd niets. Dan is het dus een saaie boel. Opgelost, slotje.quote:Op maandag 6 juli 2009 14:16 schreef jdschoone het volgende:
Voor zover ik kan bepalen, is tijd afhankelijk van verandering. Dat wil zeggen:
(1) Als er niets in het universum aan verandering onderhevig zou zijn, zelfs menselijke gedachten niet, dan zou er geen tijd bestaan.
Causaliteit definieer ik als ‘het veranderingsproces’. Verandering ontstaat normaliter doordat er een oorzaak is waaruit of waardoor (accidenteel of noodzakelijk) een gevolg ontstaat. Ik zeg hierbij ‘normaliter’ omdat er discussie is binnen de quantummechanica of er niet processen zijn die geen oorzaak hebben. Echter, voor mijn definitie van causaliteit is dit niet relevant omdat als geen oorzaak toch een gevolg impliceert, dit altijd nog een verandering impliceert, en dus een veranderingsproces, albeit anders dan wat wij normaliter om ons heen zien.quote:Op maandag 6 juli 2009 14:23 schreef Haushofer het volgende:
? En hoe definieer je causaliteit dan? Wanneer zijn volgens jou 2 gebeurtenissen causaal verbonden?
In de ART stel je losjes dat als 2 gebeurtenissen in de ruimtetijd kunnen worden verbonden met een lichtstraal, deze 2 gebeurtenissen "causaal verbonden kunnen zijn". Causaliteit hangt af van de metriek en de topologie van de ruimtetijd. Ik zou dan ook niet weten wat voor zin het heeft om causaliteit los te zien van ruimtetijd.
Je veronderstelt dan echter dat er na een "hele lange tijd" weer iets verandert.. Dat is precies mijn punt: pas bij verandering is er sprake van tijd, maar als er geen verandering is dan kan er geen sprake zijn van tijd.quote:Op maandag 6 juli 2009 14:38 schreef Bert.Wasbeer het volgende:
[..]
Als er niets zou veranderen dan bestaat tijd nog steeds hoor, dan verandert er een hele lange tijd niets. Dan is het dus een saaie boel. Opgelost, slotje.
Hoe vertaal je dit in een exacte definitie? Verandering waarvan? Ten opzichte van wat?quote:Op maandag 6 juli 2009 14:40 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Causaliteit definieer ik als ‘het veranderingsproces’. Verandering ontstaat normaliter doordat er een oorzaak is waaruit of waardoor (accidenteel of noodzakelijk) een gevolg ontstaat. Ik zeg hierbij ‘normaliter’ omdat er discussie is binnen de quantummechanica of er niet processen zijn die geen oorzaak hebben. Echter, voor mijn definitie van causaliteit is dit niet relevant omdat als geen oorzaak toch een gevolg impliceert, dit altijd nog een verandering impliceert, en dus een veranderingsproces, albeit anders dan wat wij normaliter om ons heen zien.
Jij bent op zoek naar een referentiekader waaraan je de verandering die ik causaliteit noem kunt ophangen. Ik heb echter geprobeerd duidelijk te maken dat ik elke verandering causaliteit noem, simpelweg omdat elke verandering afhankelijk is van een causaal proces. Ik neem aan dat je weet wat het Nederlandse woord ‘verandering’ behelst. Het is niet gekoppeld aan een ‘waarvan’. Van de bewegingen van het kleinste elementaire deeltjes tot superclusters, van de concrete verandering van een woning-interieur tot de abstracte verandering in denkprocessen van mensen, elke keer wanneer een situatie wijzigt, is er sprake van verandering.quote:Op maandag 6 juli 2009 15:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Hoe vertaal je dit in een exacte definitie? Verandering waarvan? Ten opzichte van wat?
Ik krijg het gevoel dat je met je eigen definitie bepaalde problemen probeert te omzeilen, maar niet doorhebt dat je daarmee fysisch gezien grote problemen krijgt.
Maar causaliteit is iets anders dan "verandering". Causaliteit is een eigenschap waar zo'n verandering volgens de fysica aan moet voldoen.quote:Op maandag 6 juli 2009 15:39 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Jij bent op zoek naar een referentiekader waaraan je de verandering die ik causaliteit noem kunt ophangen. Ik heb echter geprobeerd duidelijk te maken dat ik elke verandering causaliteit noem, simpelweg omdat elke verandering afhankelijk is van een causaal proces.
Wellicht dat het nuttig is om niet alleen over causaliteit te spreken in het domein van de natuurkunde. Als er een nieuw ABN Amro gebouw op de Zuidas in Amsterdam verschijnt, dan kan de fysica ons wellicht een deel van de causale relaties uitleggen die uiteindelijk hebben geresulteerd in dat gebouw. Echter, dit zou een onvolledig beeld geven als geen rekening zou worden gehouden met achterliggende sociaal-maatschappelijke oorzaken die ook mede-verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van dat gebouw. Met andere woorden: causaliteit is breder dan alleen de natuurkunde, net zoals het begrip ‘tijd’ breder is dan de natuurkunde, en alhoewel er werkende (doch nog steeds incomplete) definities bestaan van beide fenomenen op het terrein van de fysica, blijft het een deel van het geheel.quote:Op maandag 6 juli 2009 15:44 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar causaliteit is iets anders dan "verandering". Causaliteit is een eigenschap waar zo'n verandering volgens de fysica aan moet voldoen.
Alles heeft een fysische oorzaak? Ik denk dat ik op een bepaalde manier denk omdat ik zo gegroeid ben. Ik kan fysiek niet anders omdat mijn hersens vastgeroest zijn. Een sociaal-maatschappelijk probleem is de uitkomst van de processen van een heleboel ikken. Al deze ikken hebben misschien wel een verschillende hersenpan, maar dit kan toch nog steeds verklaard worden door middel van fysiologie?quote:Op maandag 6 juli 2009 16:16 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Wellicht dat het nuttig is om niet alleen over causaliteit te spreken in het domein van de natuurkunde. Als er een nieuw ABN Amro gebouw op de Zuidas in Amsterdam verschijnt, dan kan de fysica ons wellicht een deel van de causale relaties uitleggen die uiteindelijk hebben geresulteerd in dat gebouw. Echter, dit zou een onvolledig beeld geven als geen rekening zou worden gehouden met achterliggende sociaal-maatschappelijke oorzaken die ook mede-verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van dat gebouw. Met andere woorden: causaliteit is breder dan alleen de natuurkunde, net zoals het begrip ‘tijd’ breder is dan de natuurkunde, en alhoewel er werkende (doch nog steeds incomplete) definities bestaan van beide fenomenen op het terrein van de fysica, blijft het een deel van het geheel.
Kun je me uitleggen waarom er geen verleden is? Ik kan me goed herinneren wat ik gisteren heb gedaan. Is dit eigenlijk een illusie, en heb ik gisteren helemaal niks gedaan? En het draaien van de aarde om de zon? Hoe verklaar je dat dmv synchroniciteit?quote:Op maandag 6 juli 2009 18:50 schreef mediaconsument het volgende:
Ik mis een beetje synchroniciteit. Dat zou het verhaal erg goed aanvullen denk ik.
http://www.spiritueeltref(...)_synchroniciteit.htm
Maar het fysische begrip causaliteit is van toepassing op alle mogelijke processen. Ook op die sociaal-maatschappelijke oorzaken van je. Ik lees misschien slecht, maar ik snap nog steeds je definitie niet.quote:Op maandag 6 juli 2009 16:16 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Wellicht dat het nuttig is om niet alleen over causaliteit te spreken in het domein van de natuurkunde. Als er een nieuw ABN Amro gebouw op de Zuidas in Amsterdam verschijnt, dan kan de fysica ons wellicht een deel van de causale relaties uitleggen die uiteindelijk hebben geresulteerd in dat gebouw. Echter, dit zou een onvolledig beeld geven als geen rekening zou worden gehouden met achterliggende sociaal-maatschappelijke oorzaken die ook mede-verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van dat gebouw. Met andere woorden: causaliteit is breder dan alleen de natuurkunde, net zoals het begrip ‘tijd’ breder is dan de natuurkunde, en alhoewel er werkende (doch nog steeds incomplete) definities bestaan van beide fenomenen op het terrein van de fysica, blijft het een deel van het geheel.
Ok.quote:Bovendien denk ik nu toch vrij duidelijk te hebben uitgelegd wat in mijn optiek causaliteit inhoudt. Als jij het niet eens bent met het gebruik van het woord ‘causaliteit’ voor een veranderingsproces dan is dat jouw zaak. De vraag blijft echter wat de relatie is tussen wat ik causaliteit noem en tijd.
zonder ruimte en tijd is er geen mogelijkheid voor veranderingquote:Op maandag 6 juli 2009 14:16 schreef jdschoone het volgende:
Ik zou graag jullie mening willen horen over het volgende.
Voor zover ik kan bepalen, is tijd afhankelijk van verandering. Dat wil zeggen:
(1) Als er niets in het universum aan verandering onderhevig zou zijn, zelfs menselijke gedachten niet, dan zou er geen tijd bestaan.
Kant beargumenteerd juist dat tijd en ruimte objectief buiten ons bestaan en hij had dat nodig om te kunnen bewijzen dat de natuurkundige en wiskundige wetten a priori kenbaar zijn.quote:Maar veranderingen zijn onderhevig aan de wet der causaliteit. Dat wil zeggen, een oorzaak brengt een bepaald gevolg teweeg, en dit gevolg is niet identiek aan de oorzaak. Oftewel:
(2) Zonder causaliteit geen tijd.
Ik denk dat Immanuel Kant dit dan ook bedoeld als hij beargumenteert dat tijd iets is wat onze geest a priori oplegt aan onze ervaring. Tijd is dan geen objectief, los van het subject bestaand fenomeen, maar een kwantitatieve graadmeter voor causaliteit.
objectief of subjectief sneller?quote:(3) Tijd is de kwantificatie van causale relaties.
Dit zou een heleboel uitleggen. Enkele voorbeelden:
- Een ‘jaar’ is eigenlijk een andere naam voor de snelheid waarmee de aarde om de zon draait; een systeem dat als oorzaak de gravitatiewet heeft.nee Er is dus sprake van een causale relatie tussen de zon en de aarde, en wij hebben deze relatie gekwantificeerd in een tijdseenheid.
- Voor sommige mensen lijkt tijd sneller te gaan dan voor anderen. Dit komt omdat er voor diegene waarvoor tijd sneller gaat, er meer causale relaties zijn (die persoon heeft het ‘druk’) terwijl voor iemand die opgesloten zit in een isoleercel er minder causale relaties plaatsvinden en dus tijd langzamer gaat.
het zegt alleen dat wat er ook buiten voor na dit universum is onkenbaar is door ons niet dat er niks is.quote:Maar tijd wordt in de exacte wetenschappen vaak ook gebruikt als een ‘objectief fenomeen’. Zo is Einstein’s ruimtetijd op een bepaalde manier de ‘substantie’ van dit universum. Ook wordt er aangegeven dat ruimte en tijd, voor zover wij weten, tot ontstaan zijn gekomen bij de Big Bang.
Hoe zijn deze twee visies met elkaar te combineren? Is tijd iets subjectiefs of objectiefs? En nog een belangrijke vraag: wat houdt dit in voor onderzoek naar het ontstaan van dit universum. Ter herinnering: we hebben een interessante thread gehad over de vraag of er gesproken kan worden van de ‘oorzaak’ van het universum. Volgens sommigen kon dit niet omdat er niet gesproken kan worden over de ‘tijd’ vóór de Big Bang. Echter, dat ligt dus aan je visie van tijd. Als tijd namelijk ondergeschikt aan causaliteit, dan is het namelijk wel mogelijk om te spreken van ‘tijd’ voor de Big Bang als er sprake is van causaliteit. Maar wordt tijd gedefinieerd als een onderdeel van dit (en alleen van dit) universum, dan is er buiten het universum dus per definitie geen sprake van tijd.
quote:Vooral met betrekking tot het laatste is dus de vraag welk van de twee visies ‘beter’ is. Ikzelf ben een aanhanger van de visie dat tijd wordt veroorzaakt door causaliteit, dus moet er sprake kunnen zijn van ‘tijd’ vóór het ontstaan van het universum.
Ik zou dit niet zo stellig beweren. Het volgende gedachte-experiment is wellicht interessant:quote:Op dinsdag 7 juli 2009 11:30 schreef Neurot het volgende:
zonder ruimte en tijd is er geen mogelijkheid voor verandering
als er verandering plaatsvindt betekent dit dat er tijd moet zijn om in plaats te vinden
Als er geen verandering plaatsvindt betekent dit niet dat er geen tijd is waarin een verandering plaats zou kunnen vinden.
Nee, dat zegt Kant niet. Kant geeft aan dat zowel ruimte als tijd niet op zichzelf bestaan, maar a priori vormen zijn van sensibile intuïties (Vorstellung). Tijd is dan ook iets wat wij projecteren op de werkelijkheid. Er is een werkelijkheid, maar ons lichaam interpreteert gebeurtenissen in de werkelijkheid door het fenomeen tijd, dat wil niet zeggen dat tijd als fenomeen ook in de werkelijkheid zo bestaat. Het is net als zeggen dat de dingen die onze ogen zien alle dingen in de werkelijkheid beslaan. Onze ogen zijn op een bepaalde manier gevormd waardoor slechts een fractie van de werkelijkheden erdoor worden gezien, maar dat wil niet zeggen dat die werkelijkheden die we zien ook in essentie zo zijn, of dat deze de enige dingen zijn die bestaan.quote:Kant beargumenteerd juist dat tijd en ruimte objectief buiten ons bestaan en hij had dat nodig om te kunnen bewijzen dat de natuurkundige en wiskundige wetten a priori kenbaar zijn.
Ik hou er niet van als mensen zeggen dat iets per definitie ‘onkenbaar’ is. Waarom zijn dingen buiten het universum per definitie onkenbaar? Als Kant gelijk heeft en zowel ruimte als tijd inderdaad slechts een interpretatie van de werkelijkheid zijn, waarom zou deze interpretatie ophouden bij het ontstaan van het universum? Als wij geen directe observaties kunnen maken over wat er voor de Big Bang plaatsvond, kunnen we dan ook geen indirecte observaties maken?quote:het zegt alleen dat wat er ook buiten voor na dit universum is onkenbaar is door ons niet dat er niks is.
Dat de duur van een internationale seconde is vastgelegd in termen van een verandering (namelijk een verandering die een tig aantal keer plaatsvindt in het cesium atoom) moet volgens mij al aangeven dat wij geen objectief fenomeen dat tijd heet meten, maar dat wij bepaalde veranderingen in het universum (in dit geval binnen het cesium atoom) constateren en een aantal van deze veranderingen vervolgens een tijdsaanduiding geven. Dit geeft dus weer aan dat verandering de oorsprong is van tijd, en niet vice versa.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:56 schreef vaarsuvius het volgende:
Over die drukke persoon en die gevangene. Als ze beiden een rolex bij zich hebben dan tikt die klok bij beiden evensnel. Wiki: De seconde is de internationale standaardeenheid van tijd. Zij is gedefinieerd als de duur van 9 192 631 770 perioden van de straling die correspondeert met de overgang tussen de twee hyperfijnenergieniveaus van de grondtoestand van een 133cesiumatoom in rust bij een temperatuur van 0 K.
Het maakt niet uit wat voor omstandigheden er verder zijn, het cesium atoom gedraagt zich hetzelfde. Langs die meetlat gaat de tijd dus ook altijd even snel. Dat het wachten op de bus soms een uur lijkt de duren, ook al sta je er maar 12 minuten, terwijl een 2 uur durende film snel voorbij lijkt te zijn, dat komt puur door de beleving van een individu
verloopt er geen tijd omdat er niks verandert of verandert er niks omdat er geen tijd is om in te veranderenquote:Op dinsdag 7 juli 2009 13:32 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Ik zou dit niet zo stellig beweren. Het volgende gedachte-experiment is wellicht interessant:
Stel dat je een apparaat hebt dat alle verandering in het universum stopzet met een druk op de knop, behalve datgene wat in een omtrek van 2 meter rond het apparaat zich bevindt. Je drukt op de knop. Je kijkt op je horloge en na ongeveer een uur zet je het apparaat uit.
Vervolgens ga je naar een vriend van je en vertel je deze vriend dat hij een uur lang ‘bevroren’ was. Deze vriend zal vast erg verbaasd zijn, daar niemand (behalve jij) in het gehele universum heeft gemerkt dat alle dingen een uur niet verandert waren. Voor je vriend is het eigenlijk een doodgewone dag geweest! In dit geval lijkt het mij dat alleen jij beseft dat er iets bijzonders heeft plaatsgevonden.
Stel echter dat jij niet binnen een straal van 2 meter bij het apparaat stond maar met een afstandbediening deze hebt aangezet. Dan zul jij, net als je vriend, helemaal niet hebben gemerkt dat er iets is gebeurt. Alleen bij nadere inspectie van het apparaat zul je wellicht zien dat het ding heeft gewerkt, of dat er wat extra stof op zit.
Maar wat als het apparaat de functie helemaal niet kent dat het zelf (en in een straal van twee meter) nog kan veranderen. Stel dat je een automatische timer op het apparaat bouwt wat na een uur het apparaat zou moeten uitzetten. Als je dan op de knop drukt, dan lijkt mij dat je tijd voor eeuwig hebt stopgezet. Want als er niets verandert in het universum, inclusief het apparaat zelf, hoe zou het dan na een uur dit effect weer kunnen terugdraaien? Hoe meet je een uur als er helemaal niets verandert?
wat we waarnemen slechts onze subjectieve beperkte waarneming van een realiteit.quote:Tijd lijkt simpelweg niet ‘voorbij’ te gaan als er geen verandering is. En omdat het voorbij gaan van tijd de essentie van tijd is (namelijk om een verschil te kunnen maken tussen verleden, heden, en toekomstige situaties), is tijd betekenisloos zonder verandering. Ik zie dan ook het nut niet om te zeggen dat er sprake is van verandering in tijd. Tijd impliceert tijd, en niet vice versa.
[..]
Nee, dat zegt Kant niet. Kant geeft aan dat zowel ruimte als tijd niet op zichzelf bestaan, maar a priori vormen zijn van sensibile intuïties (Vorstellung). Tijd is dan ook iets wat wij projecteren op de werkelijkheid. Er is een werkelijkheid, maar ons lichaam interpreteert gebeurtenissen in de werkelijkheid door het fenomeen tijd, dat wil niet zeggen dat tijd als fenomeen ook in de werkelijkheid zo bestaat. Het is net als zeggen dat de dingen die onze ogen zien alle dingen in de werkelijkheid beslaan. Onze ogen zijn op een bepaalde manier gevormd waardoor slechts een fractie van de werkelijkheden erdoor worden gezien, maar dat wil niet zeggen dat die werkelijkheden die we zien ook in essentie zo zijn, of dat deze de enige dingen zijn die bestaan.
[..]
omdat onze waarneming van de werkelijkheid onze subjectieve en daardoor beperkte waarnemingen zijn van iets dat werkelijk buiten ons bestaat. Veel van wat wij over het universum weten weten we juist door indirecte waarneming.quote:Ik hou er niet van als mensen zeggen dat iets per definitie ‘onkenbaar’ is. Waarom zijn dingen buiten het universum per definitie onkenbaar? Als Kant gelijk heeft en zowel ruimte als tijd inderdaad slechts een interpretatie van de werkelijkheid zijn, waarom zou deze interpretatie ophouden bij het ontstaan van het universum? Als wij geen directe observaties kunnen maken over wat er voor de Big Bang plaatsvond, kunnen we dan ook geen indirecte observaties maken?
Dat is inderdaad de hamvraag. Maar omdat ik het voorbeeld zo heb verwoord dat ik niet tijd laat stilstaan of tijd verwijder, maar verandering doe stoppen, lijkt het mij redelijk om te concluderen dat tijd niet bestaat zonder verandering. Verandering echter kan wel bestaan zonder tijd. Denk maar aan dingen die onmiddelijk veranderen, dat wil zeggen, zonder dat er tijd verloopt tussen oorzaak en effect.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 21:10 schreef Neurot het volgende:
[..]
verloopt er geen tijd omdat er niks verandert of verandert er niks omdat er geen tijd is om in te veranderen
[..]
Ja, Kant geeft aan dat als er iets verandert of beweegt, wij iets empirisch ervaren. Maar dat wij het ervaren als zijnde een beweging in ruimte en tijd, dat is subjectief. Dus volgens Kant is er een objectieve werkelijkheid die los bestaat van mensen, maar wij interpreteren die werkelijkheid door o.a. ruimte en tijd te projecteren op deze werkelijkheid.quote:wat we waarnemen slechts onze subjectieve beperkte waarneming van een realiteit.
Maar Kant zegt dan nog steeds over ruimte tijd en verandering
quote:
Dat de transcendentale esthetica tenslotte niet meer dan deze twee elementen ruimte en tijd kan bevatten, komt omdat alle andere begrippen die tot de zintuiglijkheid behoren, zelfs het begrip beweging, dat ruimte en tijd verenigt, iets empirisch vooronderstellen. Want beweging vooronderstelt de waarneming van iets dat beweegt. In de ruimte, op zichzelf beschouwd, is er echter niks dat beweegt. Daarom moet het bewegende iets zijn dat alleen door ervaring in de ruimte wordt aangetroffen, dus een empirisch gegeven. Net zo kan de transcendentale esthetica het begrip verandering niet tot haar a priori-gegevens rekenen, want de tijd zelf verandert niet, maar alleen iets wat in de tijd is. En daarvoor is de waarneming van iets bestaands en de opeenvolging van bepalingen daarvan, en dus de ervaring, vereist.
[..]
Klopt. Echter, als ruimte en tijd inderdaad niets anders is dan een manier van het menselijk lichaam om bepaalde gegevens uit de werkelijkheid te interpreteren (met name veranderingen in die werkelijkheid), dan is er dus geen begin of eind van ruimte-tijd in die zin. Het enige begin of einde is als wij geen waarnemingen kunnen nemen van verandering. En de vraag is nu of dat inderdaad 'stopt' bij het begin van het universum.quote:omdat onze waarneming van de werkelijkheid onze subjectieve en daardoor beperkte waarnemingen zijn van iets dat werkelijk buiten ons bestaat. Veel van wat wij over het universum weten weten we juist door indirecte waarneming.
Maar als ruimte-tijd een begin heeft is het onmogelijk om iets daarbuiten waar te nemen omdat er voor ons niks is wat we kunnen waarnemen.
Nee hoor, je hoofd denkt op z'n kerks ;-). Die hele lange tijd is gewoon oneindig. Maar die tijd is er wel, die duurt alleen verrèkes lang!quote:Op maandag 6 juli 2009 14:43 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Je veronderstelt dan echter dat er na een "hele lange tijd" weer iets verandert.. Dat is precies mijn punt: pas bij verandering is er sprake van tijd, maar als er geen verandering is dan kan er geen sprake zijn van tijd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |