Ten eerste heeft 50 jaar armoedebestrijding niet veel gedaan, en al helemaal geen armoede bestreden.quote:128 Teletekst ma 06 jul
"Klimaatcrisis funest voor armsten"
` Door de klimaatcrisis kan vijftig
jaar armoedebestrijding verloren gaan.
Dat zegt Oxfam Novib in een rapport.
Volgens de ontwikkelingsorganisatie
zullen vooral de allerarmsten de
consequenties van klimaatveranderingen
gaan merken.
Zo kunnen boeren niet meer vertrouwen
op de regenseizoenen waardoor oogsten
verloren gaan en meer mensen honger
zullen lijden.Ook het bestrijden van
ziektes als malaria en knokkelkoorts
kan in de toekomst een probleem worden.
Oxfam Novib komt met het klimaatrapport
in aanloop naar de G8-top in Italië,
die woensdag begint.
Vraag me altijd af wat die enge stengel van een Dolf Janssen vangt voor een spotje.quote:Op maandag 6 juli 2009 08:59 schreef RemcoDelft het volgende:
Het is het aloude verhaal: als je onderzoek doet naar de geschubte smurf in Verweggistan, krijg je geen subsidie. Als je daarentegen onderzoek doet naar het effect van klimaatverandering op de geschubte smurf in Verweggistan, staan de miljoenen voor het oprapen.
Novib wil simpelweg geld. Want ja, de directeurtjes hebben hun armoede goed bestreden.
Tip voor die mensen: CONDOOMS!quote:Zo kunnen boeren niet meer vertrouwen
op de regenseizoenen waardoor oogsten
verloren gaan en meer mensen honger
zullen lijden
http://www.google.nl/search?hl=nl&safe=off&client=firefox-a&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&hs=2xN&q=%22The+researchers+noted+that+recent+temperature+data%2C+along+with+new+findings+on+ocean+and+solar+cycles&btnG=Zoeken&meta=quote:Op maandag 6 juli 2009 02:25 schreef Lyrebird het volgende:
Zowel het IPCC als de Amerikaanse Environmental Protection Agency hebben recent rapporten gepubliceerd waarin ze terugkomen op eerdere beweringen: "The researchers noted that recent temperature data, along with new findings on ocean and solar cycles, atmospheric water vapor, and other factors, suggest that warming will be much less severe than was previously thought.'" De studie van de EPA (waaruit deze quote afkomstig was), werd overigens door diezelfde EPA angstvallig geheimgehouden.
Vergelijk het laatste IPCC-rapport eens met het een-na-laatste rapport. Dan zie je dat ze de temperatuurstijging lager inschatten, maar het risico wel hoger...quote:Op maandag 6 juli 2009 09:06 schreef DennisMoore het volgende:
Bron van de 'quote' is TS' dikke duim? Of een of ander geheim rapport dat hij in de brievenbus kreeg en heeft overgetypt?
Als ik dat citaat opzoek, dan krijg ik alleen deze fok-topic. Ik neem overigens aan dat het om dit rapport gaat waar overigens ook al aardig wat kritiek op is. Dat rapport kwam ook hier langs, waar er overigens ook kritiek op de kritiek is.quote:Op maandag 6 juli 2009 02:25 schreef Lyrebird het volgende:
Zowel het IPCC als de Amerikaanse Environmental Protection Agency hebben recent rapporten gepubliceerd waarin ze terugkomen op eerdere beweringen: "The researchers noted that recent temperature data, along with new findings on ocean and solar cycles, atmospheric water vapor, and other factors, suggest that warming will be much less severe than was previously thought.'" De studie van de EPA (waaruit deze quote afkomstig was), werd overigens door diezelfde EPA angstvallig geheimgehouden.
En die kopen ze in de dichts bijzijnde apotheek van hun riante salaris zeker ?quote:
Yep, daar moest ik ook al gelijk aan denken.quote:Op maandag 6 juli 2009 09:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als ik dat citaat opzoek, dan krijg ik alleen deze fok-topic. Ik neem overigens aan dat het om dit rapport gaat waar overigens ook al aardig wat kritiek op is. Dat rapport kwam ook hier langs, waar er overigens ook kritiek op de kritiek is.![]()
Die kritiek kan ook de reden dat het rapport het uiteindelijk niet gered heeft. Er wordt blijkbaar een aantal boude, en wetenschappelijk niet goed te onderbouwen claims gemaakt (die pikt realclimate er ook uit), naast allicht een aantal wel valide claims. Voor een wetenschappelijk rapport is vooral dat eerste een doodzonde. Op elke wetenschappelijke conferentie worden ook veel papers op die manier ‘onderdrukt’ omdat peer-reviewers zeggen: ‘Maar dit lijkt me niet zo goed onderbouwd.’ Misschien dat dit ook met het rapport van Carlin gebeurd is.
Het kan ook zijn dat er een ambtenaar was die het niet snapte en het daarom niet heeft gepubliceerd, of die geen zin had in kritische noten te verwerken.
Als laatste zou het kunnen dat het inderdaad een samenzwering tegen dissidente opvattingen is. Allemaal prima, maar met die laatste opvatting zou ik vooralsnog wat voorzichtig zijn.
Het citaat is letterlijk overgenomen uit de laatste National Review en het gaat idd over dat rapport. Go ahead, shoot the messenger.quote:Op maandag 6 juli 2009 09:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als ik dat citaat opzoek, dan krijg ik alleen deze fok-topic. Ik neem overigens aan dat het om dit rapport gaat waar overigens ook al aardig wat kritiek op is. Dat rapport kwam ook hier langs, waar er overigens ook kritiek op de kritiek is.![]()
Prima, maar zou een onwetenschappelijk rapport waarin de uitkomst in het voordeel van MMGW uitvalt (het IPCC doet met hun belabberde modellen in mijn ogen niets anders) op dezelfde manier behandeld worden?quote:Die kritiek kan ook de reden dat het rapport het uiteindelijk niet gered heeft. Er wordt blijkbaar een aantal boude, en wetenschappelijk niet goed te onderbouwen claims gemaakt (die pikt realclimate er ook uit), naast allicht een aantal wel valide claims. Voor een wetenschappelijk rapport is vooral dat eerste een doodzonde. Op elke wetenschappelijke conferentie worden ook veel papers op die manier ‘onderdrukt’ omdat peer-reviewers zeggen: ‘Maar dit lijkt me niet zo goed onderbouwd.’ Misschien dat dit ook met het rapport van Carlin gebeurd is.
Het kan ook zijn dat er een ambtenaar was die het niet snapte en het daarom niet heeft gepubliceerd, of die geen zin had in kritische noten te verwerken.
Als laatste zou het kunnen dat het inderdaad een samenzwering tegen dissidente opvattingen is. Allemaal prima, maar met die laatste opvatting zou ik vooralsnog wat voorzichtig zijn.
Novib zorgt juist dat er meer armen komen... Constante hoeveelheid geld verdelen over meer sloebers.quote:Op maandag 6 juli 2009 12:34 schreef CasB het volgende:
Als er een hoop arme mensen sterven is er ook gelijk minder armoede. Ik zeg: Doen!
[spam] Dan is dit een betere optie Kiva fok-team deel 2 - Click here to earn some karma points!quote:Op maandag 6 juli 2009 12:35 schreef RemcoDelft het volgende:
Novib zorgt juist dat er meer armen komen... Constante hoeveelheid geld verdelen over meer sloebers.
Nu ja, een citaat dat nergens te vinden is behalve in een Fok!-topic is natuurlijk apart.quote:Op maandag 6 juli 2009 12:33 schreef Lyrebird het volgende:
Het citaat is letterlijk overgenomen uit de laatste National Review en het gaat idd over dat rapport. Go ahead, shoot the messenger.![]()
Dat kan ik niet zeggen. Maar de consensus, wijst op het moment naar een duidelijke antropogene component in de opwarming. Er is veel meer discussie over hoe veel dit meeweegt dan óf dit meeweegt. Want het IPCC is natuurlijk niet de enige instelling die uitspraken doet, ook individuele wetenschappelijke commissies en meteorologenclubs hebben zo hun officiële standpunten.quote:Prima, maar zou een onwetenschappelijk rapport waarin de uitkomst in het voordeel van MMGW uitvalt (het IPCC doet met hun belabberde modellen in mijn ogen niets anders) op dezelfde manier behandeld worden?
Via Wikipedia.quote:A poll performed by Peter Doran and Maggie Kendall Zimmerman at Earth and Environmental Sciences, University of Illinois at Chicago received replies from 3,146 of the 10,257 polled Earth scientists. Results were analyzed globally and by specialization. 96.2% of climatologists who are active in climate research believe that mean global temperatures have risen compared to pre-1800s levels, and 97.4% believe that human activity is a significant factor in changing mean global temperatures. Among all respondents, 90% agreed that temperatures have risen compared to pre-1800 levels, and 80% agreed that humans significantly influence the global temperature. Petroleum geologists and meteorologists were among the biggest doubters, with only 47 percent and 64 percent, respectively, believing in human involvement.
Daar ben ik het niet mee eens. Wetenschappelijke consensus zegt namelijk helemaal niets! Wetenschappelijke consensus is bijna net zo gevaarlijk als extrapoleren. Het enige dat telt, is de naakte waarheid, en die kent in dit geval nog helemaal niemand. Hoe vaak is het in het verleden niet voorgekomen dat iemand met een totaal andere verklaring kwam (Galileo, Copernicus, Einstein), en de hele wetenschappelijke wereld over zich heen kreeg?quote:Op maandag 6 juli 2009 13:07 schreef Iblis het volgende:
Dat vind ik niet gering. Wat je echter vaak ziet in de media, en dat vind ik bij jouw citaat over het ‘onderdrukte’ EPA-rapport ook een beetje meespelen, is dat de wetenschappelijke consensus schromelijk onderbelicht blijkt.
Vijftig jaar en Afrika is nog steeds een grote puinhoopquote:Door de klimaatcrisis kan vijftig jaar armoedebestrijding verloren gaan.
Dat klopt. Maar het is een dooddoener. De naakte waarheid is inderdaad onkenbaar. Maar met dat argument kun je alles van tafel vegen. Je kunt elke vorm van economisch beleid wegwuiven, je kunt elke vorm van stimulans wegwuiven, je kunt zelfs elke bouwtekening voor een huis of brug negeren, want dat is ook gebaseerd op modellen, en besluiten dat je het ook wel zonder ingenieursbureau afkunt en uit de losse pols wat stenen op elkaar leggen.quote:Op maandag 6 juli 2009 14:20 schreef Lyrebird het volgende:
Daar ben ik het niet mee eens. Wetenschappelijke consensus zegt namelijk helemaal niets! Wetenschappelijke consensus is bijna net zo gevaarlijk als extrapoleren. Het enige dat telt, is de naakte waarheid, en die kent in dit geval nog helemaal niemand. Hoe vaak is het in het verleden niet voorgekomen dat iemand met een totaal andere verklaring kwam (Galileo, Copernicus, Einstein), en de hele wetenschappelijke wereld over zich heen kreeg?
Het is natuurlijk leuk wat jij denkt, zolang je er geen wetenschappelijke argumenten voor hebt, en dat spijt me zeer, zie ik niet waarom ik er veel waarde aan zou hechten. Ik kan er prima inkomen dat je zegt de modellen waarschijnlijk fouten bevatten, maar dat is zo'n gemeenplaats dat je er niets mee kunt. Want punt a) is wel een wetenschappelijke bewering.quote:Verder geef ik ook toe dat er een temperatuurstijging te zien is, en dat er een antropogene component is. En ik ben een tegenstander! Maar a) ik ben van mening dat die antropogene component klein is, waarschijnlijk kleiner dan andere drijvende krachten b) zie niet in waarom MMGW een probleem is c) denk niet dat Kyoto ook maar iets helpt. Wat ik wel denk, is dat we onszelf een enorm groot oor aan laten naaien.![]()
Op een gegeven moment ontstaat er echter consensus. Wetenschap is niet democratisch in de zin dat als genoeg mensen op esthetische gronden liever hebben dat de stelling van Pythagoras niet geldt, dat ze dan niet meer geldt, maar uiteindelijk blijven er van alle modellen die er zijn maar een paar over, en van die paar meestal maar één hoofdmodel met kleine variantmodellen.quote:Op maandag 6 juli 2009 14:36 schreef RemcoDelft het volgende:
Of zoals ik pas mooi hoorde: All scientists are sceptic. and: Science is not about consensus!
Dat ‘erover eens zijn’ heet dus consensus. Of ben ik nu gek?quote:Op maandag 6 juli 2009 15:21 schreef RemcoDelft het volgende:
Iblis ==> Met welk doel?! Het heeft geen zin te discussieren over Pythagoras, sterker nog, geen enkele wetenschapper zal zich bezighouden met het wel of niet gelden van die stelling. Oftewel: consensus komt niet voor, want het is zinloos om met 10.000 wetenschappers te werken aan iets waar je het met z'n allen al over eens bent.
De vraag is of de verstoring in CO2 evenwicht een significante rol speelt in de temperatuurontwikkeling. Je gaat er hierbij van uit dat er geen andere factoren zijn die voor een afkoelende werking zorgen, of dat er een bepaalde limiet zit aan de capaciteit van CO2 om warmte vast te houden.quote:Op maandag 6 juli 2009 14:52 schreef Iblis het volgende:
Het is natuurlijk leuk wat jij denkt, zolang je er geen wetenschappelijke argumenten voor hebt, en dat spijt me zeer, zie ik niet waarom ik er veel waarde aan zou hechten. Ik kan er prima inkomen dat je zegt de modellen waarschijnlijk fouten bevatten, maar dat is zo'n gemeenplaats dat je er niets mee kunt. Want punt a) is wel een wetenschappelijke bewering.
Op zich heb je deels gelijk, de antropogene component is klein, maar, en dat is een beetje het listige, die component is juist wel het probleem. Die component zorgt voor de stijging. Dat is wat het evenwicht verstoort. Een groot meer waar elke dag 1 miljoen liter water instroomt, en ook uitstroomt, zal niet overstromen. Als de mens er dan elke dag 1000 liter bij doet, dan is dat t.o.v. het geheel natuurlijk niet veel. Maar het is wel juist die 1000 liter die zal zorgen dat het waterniveau toeneemt.
Je zou ook kunnen stellen dat om politieke redenen verdacht slechte modellen gegenereerd worden, waar veel te veel aandacht aan wordt besteed. Als ik het goed heb, worden de modellen van het IPCC om de zo veel tijd met een matsfactor aangepast om aan de metingen te voldoen. In mijn vakgebied krijgt een promovendus die op een conferentie een model wil presenteren een poster.quote:Mensen die zeggen dat de modellen niet deugen, kom alsjeblieft met een wetenschappelijk artikel. Dat is wat we nodig hebben, geen media-discussies. Het probleem dat ik ermee heb is echt dat er om politieke redenen wetenschappelijke modellen genegeerd worden, terwijl dat gewoon het beste is dat we tot nu toe hebben. En ook al is dat absoluut gezien misschien wel heel globale kennis, relatief is het gewoon het beste wat we kunnen. Daar niet voor kiezen betekent gewoon blind wat doen.
KIopt, maar dat wordt natuurlijk ook meegenomen. De huidige modellen beslaan echt niet alleen CO2, alhoewel er voortdurend daarop gehamerd wordt, ook variaties in de zonnecyclus, methaan, global dimming, het wordt allemaal meegenomen.quote:Op maandag 6 juli 2009 15:31 schreef Lyrebird het volgende:
De vraag is of de verstoring in CO2 evenwicht een significante rol speelt in de temperatuurontwikkeling. Je gaat er hierbij van uit dat er geen andere factoren zijn die voor een afkoelende werking zorgen, of dat er een bepaalde limiet zit aan de capaciteit van CO2 om warmte vast te houden.
Ik denk dat er aan beide kanten van het spectrum genoeg motivatie te vinden is. IPCC is niet de enige met geld, autofabrikanten, en oliebedrijven horen natuurlijk liever dat fossiele brandstoffen niet problematisch zijn. Wat dat betreft is hoef je je daar niet zo veel zorgen om te maken. Sterker nog, ik denk dat veel politici ook niet even blij zijn met de voorspellingen. Nederland is mogelijk aardig wat land en geld kwijt aan het bijhouden en verhogen van dijken, stormvloedkeringen en het installeren van overloop-bassins.quote:Je zou ook kunnen stellen dat om politieke redenen verdacht slechte modellen gegenereerd worden, waar veel te veel aandacht aan wordt besteed. Als ik het goed heb, worden de modellen van het IPCC om de zo veel tijd met een matsfactor aangepast om aan de metingen te voldoen. In mijn vakgebied krijgt een promovendus die op een conferentie een model wil presenteren een poster.
Klimaatwetenschap is inderdaad niet gemakkelijk, en de modellen vreselijk complex, maar ondanks al die kanttekeningen, het blijft het beste wat we hebben. Een probleem is wel dat veel mensen al niet doorhebben dat elk model een aantal scenario's beschrijft: minimale stijging, verwachte stijging, maximale stijging (van temperatuur, zeespiegel, enz.) en het scenario eruit pakt dat het beste het doel dient.quote:Op zich ben ik het met je eens dat de discussie moet worden gehouden op basis van wetenschappelijke artikelen en argumenten, ware het niet dat mijn vertrouwen in de klimaatwetenschap niet bijster hoog is. Het is een jonge wetenschap, die ieder jaar meer dan een miljard dollar mag verdelen. Ik zou willen dat ik een stuk van die taart kreeg.Misschien dat ik er zelfs voor toe zou geven dat MMGW een serieus probleem is.
![]()
Overigens heb ik hier een poging gewaagd. Geen wetenschap, maar puur intuitie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |