quote:
Op zondag 5 juli 2009 20:51 schreef mgerben het volgende:Jullie hebben goed voor ogen waar een LV voor is: Kan de één verder als de ander onverhoopt overlijdt?
Je denkt van wel, dus de LV is niet nodig.
Als ik jou was zou ik de berekening nog eens maken, maar dan worst case. Zoek ook uit hoe hoog dat partnerpensioen is en ga niet uit van het gevoel dat het genoeg is. Is het ook genoeg als de wasmachine kapot gaat of de electriciteit duurder wordt?
Een LV is niet voldoende als inkomen voor de rest van je leven, maar een bedrag als 50 of 100K als aflossing voor de hypotheek helpt een heel eind in de maandlasten.
als ik nu kom te overlijden dan is er maandelijks ruim 500 euro, levenslang dat er voor mijn vriend komt, terwijl hij dat eigenlijk niet nodig heeft. Er valt van mij dan ook nog lijfrente vrij.
Hij spaart al veel langer voor zijn pensioen, bij ABP vind ik het niet geheel transparant, omdat zijn pensioenbrief niet gericht is op nabestaanden of partnerpensioen. Dit hebben we nu wel zo geregeld, dus is pas op de volgende brief zichtbaar. Duidelijk is wel dat er in zijn pensioen bijna 2 x zoveel zit als in dat van mij. Maar goed, ik spaar dan ook pas sinds 1-1-99 en hij 10 jr langer. Dus ik durf er wel vanuit te gaan dat dit in orde is, daarnaaast is er als hij komt te overlijden nog een flink kapitaal op de beurs, in goud en spaargeld. Dus eigenlijk ook geen probleem zou je zo denken, ook niet als het leven wat duurder wordt.
Denk dat onze keuze wel gemaakt is, geen levensverzekering. Hoewel het natuurlijk heel aantrekkelijk is om er wel 1 te hebben zeker als op korte termijn 1 van ons komt te overlijden...dat heb je zeg maar goed geboerd, alleen wel zonder mijn allerliefste...bah