Aangezien ik inmiddels toch wel een ruime ervaring op heb gedaan met het verkrijgen van snelheidsboetes en ik er vanwége die ervaring tegenwoordig aanzienlijk minder krijg, leek het me handig om alle ervaring even te delen.
Oftewel, hoe voorkom je snelheidsboetes?

.
Flitspalen kan ik vrij kort over zijn: Remmen!

.
Verder is er op zich weinig over te vertellen behalve dan dat er in combinatie met TomTom toch wel enige hulp beschikbaar is.
Zoals elke nerd weiger ik simpelweg voor een product te betalen, enige nadeel van een illegale TomTom is dat je dus logischerwijs geen flitspaalservice tot je beschikking hebt.
Daar zou je sowieso voor moeten betalen, dus per definitie al een no-go area

.
Oplossing: Poiedit.com. Een database samengesteld dóór gebruikers vóór gebruikers en werkt uitstekend samen met TomTom. Updates zijn makkelijk te installeren en de persoonlijke instellingsmogelijkheden zijn ook ideaal.
Sinds ik het gebruik geen flitsboete meer gehad

.
Maar dan het hoofdonderdeel van dit topic aangezien ze je naar alle waarschijnlijkheid het meeste geld gaan kosten. Als je hierdoor gepakt wordt, heb je immers de norm toch nét iets ruimer overschreven.
Oftewel: De onopvallende surveillancewagens

.
Nou, hoe voorkom je dan dat je een boete krijgt van een onopvallende surveillancewagen? Heel simpel; zorgen dat hij niet meer onopvallend is zodat je, net als blij flitspalen tijdig af kunt remmen

.
Hoe dan te herkennen? Meerdere opties al naar gelang de afstand!
Van veraf:
Type auto: Doorgaans rijdt men in een Volkswagen, Ford of Volvo met af en toe een Alfa er tussendoor.
Ouderdom: Deze auto's zullen nooit van vóór 2000 zijn.
Nummerborden: Nederlandse nummerbord, duh. Spreekt voor zich, maar tegenwoordig kun je dan ook al een groot aantal Polen & Duitsers wegstrepen en dus vol gas inhalen.
De stáát van het nummerbord: Een surveillancewagen zal áltijd een schoon gewassen nummerbord hebben.
Technische staat auto: Deuken, kapotte (rem)lichten, een missende velg, etc. Zal nevernooit voorkomen bij een surveillancewagen.
Snelheid/Positie: Doorgaans bevinden ze zich met een slakkengangetje op de rechterrijbaan. Of, mochten ze willen inhalen, dan doen ze dat met de minimale snelheid. Komt er dus een auto met hoge snelheid (140+) voorbij knallen? Lekker volgen
.
Mocht de auto voor je dus 1 van bovenstaande eigenschappen bezitten? Vol het gas er ophouden, je hebt immers niks te vrezen van onze vrienden van justitie
.
Ietwat dichterbij:
Hoedenplank: Een paraplu, knuffel, doos, etc. op de hoedenplank? Geen politie! In eerste instantie omdat het gewoon niet "hoort" en ten tweede omdat dat het "Stop Politie" bordje nogal zou belemmeren.
Inzittenden: Slechts 1 persoon in de auto? De bestuurder zelf? Geen politie! Zie je wel een hoofd boven de passagiersstoel uit torenen? Altijd even afremmen. 1 persoon op de achterbank? Geen politie. Meerdere personen op de achterbank? It must be your lucky day! Zou namelijk zomaar de geluids- en cameraman van Blik op de weg / Wegmisbruikers kunnen zijn! Gewoon doorracen dus, kom je in ieder geval met je kop op tv!
.
Achteruitkijkspiegel: Hangt er iets "grappigs" of kleurrijks aan de achteruitkijkspiegel? Zou de politie niet snel doen hé.
Gordels: Het blijven wetshandhavers dus 100% gordelgedrag! Zie je dus geen gordel van linksboven naar de passagiersstoel gaan? Karren! (zo herkent de politie het zelf trouwens ook)
Voorruit: Hangt er een navigatiesysteem aan de voorruit? Surveillanceauto's hebben deze, indien aanwezig, in het dashboard verwerkt
. Kun je tegenwoordig dus al een behoorlijk aantal auto's wegstrepen!
Er naast:
Kijkgedrag: Kijken ze opzij terwijl je ze inhaalt? Risicofactor! Iedere keer áls ik ze tegenkom, kijken ze eerst nog even opzij om te kijken met wie ze te maken hebben / of ik aan het bellen ben / of ik de gordel draag. Andere automobilisten doen dat doorgaans allen wanneer ik heb zitten drukken.
Kleding: Een hawaibloesje of iets anders fleurigs? Mooi. Een sober of donker overhemd? Oppassen
.
Achteruitkijkspiegel: Hangt er, hoog aan de achteruitkijkspiegel een donker, hoekig ding. 99% procent dat je beet hebt. Vol in de ankers en even wat beter bestuderen dus
.
Geaardheid: Het zijn altijd homo's die zich bareback in hun kontje laten nemen; for sure.
Er voorbij:
Gedrag: Begint 1 van de 2 inzittenden als een malle met iets bij de voorruit te klooien? Dan is ie waarschijnlijk met de camera aan het hannesen. Een teken voor jou om even af te remmen en opnieuw bovenstaande tips langs te laten komen.
Rijgedrag: Heb je net een auto die met een bejaardensnelheid reed ingehaald en geeft deze nu ineens gas bij? Of je hebt zijn vrouw geneukt en hij heeft je bij het voorbijgaan herkent, of ze achtervolgen je op gepaste afstand. Afremmen, in laten halen en nogmaals kijken wat voor vlees je in de kuip hebt.
Andere optie wanneer je haast hebt: Nog even extra gas geven en kijken of hun autootje kleiner wordt in de spiegel. Blijven ze dan nog steeds op dezelfde afstand volgen? Vol in de ankers voordat ze de trajectmeting van (dacht ik) 1500 meter hebben kunnen afronden.
Ben je alsnog staande gehouden?
Kom met iets verrassends!
Zo ben ik ooit op de snelweg aangehouden door een herkenbare politiewagen en kreeg ik de vraag of ik graag een boete wílde aangezien ik ze vol gas voorbij knalde.
Heel droog geantwoord dat ik het nogal hypocriet vond om plots in de ankers te gaan aangezien zij in de achteruitkijkspiegel ook vast wel gezien hadden hoe hard ik aan kwam rijden.
Rijbewijscontrole, blaastest en ik kon weer verder rijden met slechts een waarschuwing
.
Ze sloegen zowaar het kopje koffie nog af ook
.
Anyway, dit is voorlopig mijn lijstje; aanvullingen zijn uiteraard van harte welkom!