abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70658400
Hallo allemaal,

Afgelopen januari mijn versnelde MBO4 opleiding afgerond en nu na een half jaar werken vind ik het wel weer mooi geweest en ben ik van plan VWO 5/6 in 1 jaar te doen. Mail gestuurd naar de desbetreffende persoon en die vertelde mij dat ik eerst mijn HAVO diploma moet hebben om dit te kunnen doen. Maar voor zover ik weet staat MBO4 toch gelijk aan HAVO?

Voor de rest zou ik graag nog willen weten hoe het zit met de zwaarte van de studie. Kijk als ik 35 lesuren heb, dat maakt mij niet uit aangezien ik nu fulltime werk. Maar hoe zit het met het huiswerk? Krijg je veel mee of valt het wel mee als je tijdens de les maar iets uitvoert?

Groetjes en alvast bedankt!
"En mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen."
pi_70658844
MBO4 is qua niveau wel gelijk aan de HAVO maar niet qua stof. HAVO behandeld algemene vakken als Talen, Wiskunde etc het is geen vakopleiding als MBO4. Je hebt toch echt een HAVO diploma nodig om VWO sprint te kunnen doen.

Ik zou maar eerst het HBO uitproberen voordat jij aan de Universiteit/VWO wilt beginnen.
  zondag 5 juli 2009 @ 03:22:06 #3
94617 Ps2K
And his space hamster Skeletor
pi_70658864
Om praktisch te zijn... aan je VWO heb je helemaal niks. Studiedruk kan ik niks over zeggen aanzien ik mijn MBO 11 jaar geleden heb afgerond. Ik kan je aanraden om een leuke HBO studie uit te zoeken, zo moeilijk is het hbo niet.
http://www.last.fm/user/psych02k
Yes, it is perfectly reasonable that Kirk had the know-how to make the gunpowder and put together the bazooka to defeat the Gorn. That\'s why he\'s the goddamn Captain.
pi_70659019
Nou ja het zit zo dat ik 3 jaar geleden van VWO4 naar MBO gegaan ben omdat mijn motivatie om te huilen was. Nu wil ik een studie volgen op de Uni en heb ik de keuze tussen HBO-propedeuse of VWO 5/6. Aangezien VWO mij meer aanspreekt en ik ergens de motivatie weer gevonden heb weet ik van mijzelf dat ik VWO makkelijk kan halen.
"En mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen."
pi_70659778
Met MBO4 kun je geen (sprintklas) vwo doen.

Bovendien, MBO4 kun je eigenlijk bijna niet vergelijken met havo. Zoals eerder gezegd; het is een vakopleiding.
Je hebt sowieso bijvoorbeeld geen wiskunde, economie etc. (a/b) afgerond. Het is dan ook lastig om vwo af te ronden.

Als laatste, er is een nieuwe Tweede Fase (nieuwe structuur in vakken). Dat zorgt ervoor dat het bijna onmogelijk is om je vwo te halen (mits je geaccepteerd wordt).

Ik raad je aan om op je HBO je propedeuse te halen en dan naar de universiteit te gaan. Want ze zullen (of kunnen) je ten eerste hoogstwaarschijnlijk niet accepteren, ten tweede; het is bijna niet te doen tenzij je echt intelligent, gemotiveerd en hardwerkend bent.

Wat je wel kunt doen is deelcertificaten halen, maar dan ben je nog wel een tijdje onderweg denk ik.

Als je per sé naar de universiteit wil kun je (als je 21 of ouder bent) ook een colloquium doctum doen. Maar de kans dat je dit jaar dan nog wordt toegelaten, is bijzonder klein.

Eigen ervaring: aantal maanden geleden een gesprek gehad met de afdelingsleider van een middelbare school om m'n vwo alsnog te halen (was gestopt in de 5e). Ik voldeed aan de eisen (mooie cijfers). Echter zag ik er van af omdat ik mee mocht lopen, en de studiedruk is echt veel te hoog. Ik zou dan zelfs vóór de zomervakantie moeten beginnen met boeken lezen. Ik mocht ook rekenen dat ik van 08:30 tot ongeveer 18:00 op school mocht zitten, 5 dagen in de week.

De afdelingsleider zei dat ik het qua intelligentie wel zou redden (was een goede leerling maar door omstandigheden toelaatbaar gestopt). Maar.... de studiedruk is veel te hoog.
  Moderator zondag 5 juli 2009 @ 09:56:42 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_70660750
Ga het HBO doen, haal je P en denk dan vervolgens na over wat je wilt gaan doen !
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_70665562
is staatsexamen vwo niks?
I wake up after only seeing the beginning of my dream...but I will grasp what happens after that with my arms
  donderdag 9 juli 2009 @ 11:34:35 #8
259495 Washington
live vanuit Fryslân
pi_70806997
quote:
Op zondag 5 juli 2009 13:44 schreef nourguy01 het volgende:
is staatsexamen vwo niks?
Er zijn een boel particuliere scholen en MBO-scholen die VWO aanbieden, met en zonder lessen.

Of koop gewoon alle "Samengevat" boekjes en doe examen. Desnoods zoek je hulp voor de moeilijke vakken.

Het is vast wel te doen.

In 1 jaar VWO 5/6 kan zeker, maar dan raad ik je aan dat je wel fatsoenlijk les krijgt.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 12:34:17 #9
123170 alors
zlata1234
pi_70844856
En hoe zit het met je overgangsbewijs van vwo4? Kun je daar niets mee? Eventueel naar je oude school gaan en vragen of zij je weer willen/kunnen uitbesteden aan een ROC.

vwo in 1 jaar is best pittig, ik vond het vooral veel maakwerk, alle po's, presentaties en boekverslagen én je profielwerkstuk in een tijdsbestek van 6-7 maanden, en dan nog gewone toetsen die altijd dubbele toetsen waren. Je doet voor de meeste vakken in een periode vaak minimaal twee keer zoveel als in een normale periode op het gewone vwo.
En als de lessen over zijn, in maart/april, mag je meteen leren voor je examens want veel examenstof komt in de lessen nauwelijks aan bod, omdat daar geen tijd voor is.
know'm sayin?
word? word.
  vrijdag 10 juli 2009 @ 18:48:13 #10
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_70857193
quote:
Op zondag 5 juli 2009 09:56 schreef Renesite het volgende:
Ga het HBO doen, haal je P en denk dan vervolgens na over wat je wilt gaan doen !
Niet doen veel HBO ers sneuvelen in het WO. Kun je beter een goeie theoretische basis hebben.

En als je niet kan sprinten doe je er toch gewoon 2 jaar over?
  vrijdag 10 juli 2009 @ 22:23:08 #11
231092 KirkLazarus
Never go full retard
pi_70863537
Wat voor een WO-studie wil je volgen?
pi_70975981
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 12:34 schreef alors het volgende:
En hoe zit het met je overgangsbewijs van vwo4? Kun je daar niets mee? Eventueel naar je oude school gaan en vragen of zij je weer willen/kunnen uitbesteden aan een ROC.

vwo in 1 jaar is best pittig, ik vond het vooral veel maakwerk, alle po's, presentaties en boekverslagen én je profielwerkstuk in een tijdsbestek van 6-7 maanden, en dan nog gewone toetsen die altijd dubbele toetsen waren. Je doet voor de meeste vakken in een periode vaak minimaal twee keer zoveel als in een normale periode op het gewone vwo.
En als de lessen over zijn, in maart/april, mag je meteen leren voor je examens want veel examenstof komt in de lessen nauwelijks aan bod, omdat daar geen tijd voor is.
Ik ben erin gekomen met een overgangsbewijs naar 4 VWO, dus dat is mogelijk. Naar mijn ervaring hangt verschilt het wel per ROC, zelfs per vestiging. Ik werd bij de ene vestiging geweigerd omdat ik het niet aan zou kunnen maar een andere vestiging heeft me wel aangenomen.

De werkdruk is wel hoog inderdaad. Je komt er niet met alleen een beetje in de les zitten. Zoals alors ook al zegt ligt dat voornamelijk aan de werkstukken. Ook moet je bedenken dat je geen tentamens opnieuw mag doen, hertentamens doen ze niet aan. De stof is niet uitermate moeilijk maar het is wel veel.

Als je je voldoende inzet is het niet onhaalbaar.
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
  dinsdag 14 juli 2009 @ 19:13:44 #13
241811 Matthijs-
Nice car, Bob
pi_70976598
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 18:54 schreef Sinceria het volgende:
Als je je voldoende inzet is het niet onhaalbaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door Matthijs- op 15-07-2009 16:30:33 ]
Oh really?
pi_70976949
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 19:13 schreef Matthijs- het volgende:

[..]
Literaire vrijheid
  dinsdag 14 juli 2009 @ 21:05:04 #15
259495 Washington
live vanuit Fryslân
pi_70980741
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 19:24 schreef Sinceria het volgende:

[..]

Literaire vrijheid
...kan niet iedereen mee omgaan.
pi_70984268
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 21:05 schreef Washington het volgende:

[..]

...kan niet iedereen mee omgaan.
Ik kan er niet mee omgaan.
pi_70985251
quote:
Op zondag 5 juli 2009 02:39 schreef kleinuuh het volgende:
Hallo allemaal,

Afgelopen januari mijn versnelde MBO4 opleiding afgerond en nu na een half jaar werken vind ik het wel weer mooi geweest en ben ik van plan VWO 5/6 in 1 jaar te doen. Mail gestuurd naar de desbetreffende persoon en die vertelde mij dat ik eerst mijn HAVO diploma moet hebben om dit te kunnen doen. Maar voor zover ik weet staat MBO4 toch gelijk aan HAVO?

Voor de rest zou ik graag nog willen weten hoe het zit met de zwaarte van de studie. Kijk als ik 35 lesuren heb, dat maakt mij niet uit aangezien ik nu fulltime werk. Maar hoe zit het met het huiswerk? Krijg je veel mee of valt het wel mee als je tijdens de les maar iets uitvoert?

Groetjes en alvast bedankt!
VWO 5/6 in 1 jaar - Waarom? Wat zijn je plannen op de uni?

MBO4 toch gelijk aan HAVO? - Nee.. met je Havo 5 diploma en de benodigde vakken kan je toegelaten worden tot het sprint VWO en dus niet met je MBO4.

Realiseer dat je 5&6 vwo stof in 8/9 maanden moet leren.
Zonder je Havo (4/5 jaar) diploma kom je stof te kort. Die zul je hard nodig hebben.

Je krijgt tijdens je les de benodigde uitleg. Het is VAVO dat houd in dat jij naar de leraar moet lopen en niet andersom.
Het komt er op neer dat je zelf veel dingen moet uitzoeken, veel boeken lezen, huiswerk maken en leren.
A friend doesn't go on a diet because you are fat
pi_70988480
Niet doen jong je zakt zo fantastisch door m.b.t. wiskunde.
pi_70988719
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 01:06 schreef iBolt het volgende:
Niet doen jong je zakt zo fantastisch door m.b.t. wiskunde.
Hoeft niet hoor.
pi_70992627
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 01:19 schreef Sinceria het volgende:

[..]

Hoeft niet hoor.
Tuurlijk zijn uitzonderingen.

Maar als je aankomt met commentaar zoals dit "Maar voor zover ik weet staat MBO4 toch gelijk aan HAVO?"
dan ga ik toch al twijfelen.
pi_71004801
Ik heb lang, lang geleden ook vwo 5/6 in 1 jaar gedaan. Je moet er gewoon van uit gaan dat je gewoon lange (werk)dagen maakt. Als je die uren ook nog eens nuttig weet te besteden is het goed te doen...
pi_71012395
Persoonlijk raad ik het af. Zeer rechthoekig rooster.
pi_71012428
Welke opleiding denk je aan? Ik denk dat je moeilijkste probleem wiskunde word, daar heb je toch een redelijk goede achtergrond voor nodig. Kies vooral geen B en D is zelfmoord. Ik raad C aan, maar A zou ook prima kunnen.
  woensdag 15 juli 2009 @ 22:29:06 #24
259495 Washington
live vanuit Fryslân
pi_71016610
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 20:23 schreef Cahir het volgende:
Persoonlijk raad ik het af. Zeer rechthoekig rooster.
Ik denk dat een VWO-diploma dat waard zou moeten zijn.

Wiskunde is een kwestie van regelmatig oefenen en goed bijhouden. Juist wiskunde B en D laten je zien hoe en waarom de wiskunde werkt. Wiskunde A is gewoon kort door de bocht en geestdodend.

pi_71097332
Pfoe, ik kan 5 vwo niet eens in één jaar
  zondag 19 juli 2009 @ 16:41:38 #26
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_71122126
Wel eens overwogen om een toelatingstest (colloquium doctum) te doen voor de WO studie van je keuze? Toch de snelste manier en je toekomstig werkgever zal het weinig tot niets boeien of jij nou wel of niet je VWO diploma hebt als je een mooie cijferlijst kan laten zien van je afgeronde WO studie.
  zondag 19 juli 2009 @ 16:43:22 #27
146875 aaipod
Primus inter pares
pi_71122181
quote:
Op zondag 5 juli 2009 09:56 schreef Renesite het volgende:
Ook een optie idd maar ik hoor dat het grootste deel van die vuige HBO scholieren al afvalt voordat ze de collegepas in de brievenbus heeft!
  zondag 19 juli 2009 @ 17:41:53 #28
256934 GR
Cash is fact,profit an opinion
pi_71124559
quote:
Ook een optie idd maar ik hoor dat het grootste deel van die vuige HBO scholieren al afvalt voordat ze de collegepas in de brievenbus heeft!
Sarcasme druipt er van af
pi_71147961
Ik zou gewoon je P proberen te halen bij een HBO studie en dan maar verder zien. als dat al niet makkelijkl gaat is het WO geen aanrader. Kom je er goed vanaf dan is de overstap zo gemaakt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')