quote:
Iedereen is dol op Eljero Elia
NOORDWIJK - In zijn eerste vier competitieduels voor HSV werd Eljero Elia al twee keer verkozen tot man van de wedstrijd.
Tegen Dortmund bereidde hij een doelpunt voor met een dribbel langs vier tegenstanders. Het leidde tot een aandoenlijk interview voor de camera van de Sportschau. ,,Ik wilde vertellen dat ik kippenvel kreeg van de reacties van het publiek. Maar ik kon niet op het woord komen. Ook niet in het Engels.''
Duitsland loopt weg met de 22-jarige aanvaller die vorig seizoen definitief doorbrak in de eredivisie en die sinds zaterdag international is. Zijn debuutshirt en het traditionele haasje van de KNVB gaat hij inlijsten, zei Elia gisteren. Het lovende commentaar van Bert van Marwijk slaat hij in zijn achterhoofd op.
,,Ik was zelf ook tevreden, maar ik speelde ook weer niet heel groots. Ik blijf zelfkritisch. Die twee titels van 'man van de wedstrijd' bijvoorbeeld, die vond ik niet eens terecht. Maar in Duitsland heb je nou eenmaal geen spelers die een mannetje uitspelen met een mooie actie. Als je dat doet, staat het publiek gelijk op de banken. Dat zag je ook met Robben bij zijn debuut voor Bayern München.'' Lachend: ,,Weet je trouwens wat ook heel gek is: jezelf zien dribbelen met Duits commentaar onder de beelden.''
Zijn rol bij HSV is anders dan bij FC Twente. Veel omvattender. Moeilijker. Maar daardoor ook uitdagender. Bij Twente was hij de linksbuiten die onder trainer Fred Rutten leerde meeverdedigen. ,,Bij HSV ben ik een linkermiddenvelder die ook moet aanvallen,'' zegt Elia. ,,Ze gaan er hier van uit dat je letterlijk de hele flank kunt bestrijken. Soms haal ik het ene moment in mijn eigen doelmond een bal weg, en een halve minuut later probeer ik aan de overkant een voorzet te geven.''
Op het middenveld ziet hij het spel vanuit een ander perspectief. ,,Vanaf het middenveld spelen verruimt je blik. Letterlijk. Ik kom in nieuwe situaties terecht waarin ik een oplossing moet bedenken. Daardoor weet ik zeker dat ik hier een completere voetballer word. En met de kwaliteiten die ik al heb, kan ik me onderscheiden.''
De eerste weken na zijn overstap was het op alle fronten wennen. In de voorbereiding vond hij zichzelf uitgewoond terug op een Oostenrijkse berg. ,,Het was in de eerste trainingsweek. We kregen conditietraining, zeven kilometer klimmen op een fiets. Ik wist niet hoe ik het had, ben zeker drie keer van mijn fiets gestapt. Ze waren me al bijna gaan zoeken toen ik alsnog als allerlaatste boven kwam. Daar stonden al mijn ploeggenoten te klappen.''
Hij vertelt de anekdote om aan te geven hoeveel sterker hij al is geworden. ,,Bij mijn eerste Bundesligawedstrijd in de basis liepen mijn benen na zeventig minuten vol. In de tweede wedstrijd: na tachtig minuten kramp. Maar de derde wedstrijd kon ik al zonder problemen uitspelen. Ik heb al weet ik niet hoe veel vitamine-injecties gekregen van onze medische staf.''
Bert van Marwijk bekijkt zijn ontwikkeling met plezier. Hij was de man die het talent in juni overtuigde te kiezen voor HSV en voor Duitsland. ,,Van HSV zei de bondscoach dat het de perfecte keuze voor mij zou zijn. Ook in relatie tot mijn kansen voor het Nederlands elftal. Van Marwijk kent de Bundesliga uit eigen ervaring, slaat die competitie hoog aan.
,,Dat ik zaterdag tegen Japan mocht debuteren, geeft aan dat ik de gevestigde orde nader. Maar ik reken voorlopig nergens op. Dan kun je ook niet teleurgesteld raken. Mijn doel dit seizoen is de WK-selectie halen. Ik was zeven jaar toen ik Oranje voor het eerst zag spelen, op het WK van 1994. Brazilië - Nederland met de goals van Winter en Bergkamp en die winnende vrije trap van Branco. We keken die wedstrijd op vakantie in Suriname. Mijn hele familie was voor Brazilië. En ik? Ik keek gewoon, had nog geen verstand van voetbal.''
Sinds kort staat hij zelf aan het hoofd van een gezin. Vijf weken geleden kregen zijn vriendin Sanne en hij een dochtertje, Sael. ,,Ik vind zo'n meisje een hele verantwoordelijkheid,'' zegt Elia. ,,In de weken voor de bevalling, toen ik met Twente-voorzitter Joop Munsterman overhoop lag over mijn contract, heb ik ervan wakker gelegen. Ik had geen idee waar ik ten tijde van de bevalling zou spelen en waar Sanne en ik dan zouden wonen. Gelukkig kwam het met HSV nog tijdig rond en bij de club ben ik geweldig opgevangen. Onze trainer Bruno Labbadia was zelf ook 22 toen hij naar HSV ging in de zomer waarin hij voor het eerst vader werd.
,,Mijn vriendin en ik hebben het naar ons zin. Hamburg is net Amsterdam, in die zin dat het ook de stad is met de meeste aantrekkingskracht op de eigen bevolking. Je komt als Duitser naar Hamburg om te winkelen of te studeren.''
Buiten het voetbal om spreekt Elia soms af met ploeggenoten. Beetje dollen op de PlayStation. Romeo Castelen, ook opgegroeid in Den Haag, is een maat, net als Collin Benjamin, een geboren Namibiër die Nederlands verstaat.
En er is Zé Roberto, de 35-jarige ex-international van Brazilië die zich als mentor van Elia opwerpt. ,,Zé Roberto is een grootheid: 85 interlands en twee WK's met Brazilië. Hij is nog steeds topfit, verzorgt zijn lichaam tot in de puntjes, drinkt geen druppel alcohol. In de rust van onze eerste oefenwedstrijd ben ik al op hem afgestapt. Heb ik gevraagd of hij me alsjeblieft wilde helpen om beter te worden. Hij vindt het geloof ik wel leuk.''