abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70656892
Een column van Ko Colijn in Vrij Nederland (4 juli 2009):
quote:
Europa van schaamte

Volgens de Franse denker Dominique Moïsi komen er geen oplossingen meer uit Europa. Wie hem aanhoort, barst bijna in tranen uit.

Voordat u de koffers pakt en Europa in trekt nog een bemoedigend woord: kijk de komende weken goed om u heen en geniet van de wegstervende schoonheid, de afscheidsmuziek en de ondergaande zon.

Afgelopen week reisde Dominique Moïsi, adviseur van president Sarkozy, hoogleraar te Harvard, een van Europa's topwetenschappers op het terrein van internationale politiek en ga zo nog maar een poosje door, langs Europese hoofdsteden om zijn nieuwste boek The Geopolitics of Emotion toe te lichten. Zijn betoog in Den Haag was somber. Wat heet, je werd er niet te stelpen verdrietig van. In antwoord op Samuel Huntington ziet hij geen clash tussen beschavingen, maar een wereld die verdeeld is door emoties, een verontrustende scheiding tussen vernederde, angstige en hoopvolle continenten.

De moslimwereld is vernederd en laaft zich aan haat tegen het Westen. De westerse wereld wordt beheerst door angst. Angst voor immigranten, voor de politici die van die angst profiteren, voor economisch verval, voor verlies van controle over de rest van de wereld. De Aziatische wereld groeit daarentegen en barst van vertrouwen.

Een verblijf van zes maanden in de Verenigde Staten, waar hij nu een leerstoel aan Harvard bekleedt, heeft zijn oordeel aangescherpt. 'De oceaan werkt als een vergrootglas, ik zie dingen beter, contrastrijker.' Europa staat er alleen voor. De ogen zijn hem daar open gegaan en nu ziet Moïsi, behalve gedeelde angst, onrustbarend grote verschillen tussen Amerika en Europa. Obama heeft de natie weer hoop gegeven: 'Yes, we can.' De multiculturele samenleving vibreert er, onder alle Amerikanen, latino's, zwart, blank, arm of rijk, bloeit een diep en trots nationalisme.

Europa? Speelt geen rol meer voor de Amerikanen, laat ze koud. Er komen geen oplossingen meer uit Europa. Europa heeft geen troefkaarten meer. De financieel-economische kaart is uitgespeeld, demografisch verschrompelen we en strategisch maakt het oude werelddeel geen enkele indruk, zegt Moïsi. Dat zei François Mitterrand twintig jaar geleden al: de raketten staan in het Oosten, de pacifisten in het Westen. Moïsi heeft zijn eigen variant anno 2009: groei en hoop in het Oosten, schulden en angst in het Westen. De oorlogen op de Balkan zijn catastrofaal geweest voor de Europese psyche. De inwoners van Sarajevo wachtten op de straaljagers van Clinton, niet op die van Europa. Over de inwoners van Srebrenica wil hij niet eens spreken bij zijn bezoek aan Nederland. 'Vroeger leefde ik op als de Thalys Nederland binnenreed. Na de Belgische woestenij reed ik het land binnen dat ik kende van de open atmosfeer van de zeventiende-eeuwse Hollandse schilderijen.' Het Nederlandse 'nee' tegen het Verdrag van Lissabon? 'Ik rook het gewoon, het kon niet goed gaan.'

Europa heeft geen emotie meer, dus wekt ook geen emotie meer bij anderen. De tragiek van Europa is dat het zijn trots, als uitvinder van de democratie, is kwijtgeraakt. Europa lijdt aan een incarnatiedeficit, het is onmogelijk te 'dromen van een anoniem, Obamaloos project'. Als het slecht gaat in de Verenigde Staten blijken de Amerikanen in staat een op kwaliteit gekozen leider tot president te kiezen. Als het slecht gaat in Europa rolt het vleesgeworden compromis van iemand als Barroso uit de Brusselse hoed. Wie Moïsi aanhoort, barst bijna in tranen uit, en verlangt met hem terug naar personen als Jean Monnet en Jacques Delors.

En laten we eerlijk zijn, wie Europa een beetje bijhoudt, kan het wanhopige gedoe in Brussel bijna niet aanzien. Het ondankbare 'nee' van de Ieren, die het meest van alle toetreders van de vleespotten van de EU hebben geprofiteerd, heeft tot bijna perverse taferelen geleid. Het Verdrag van Lissabon, toch al een vrij armzalig compromis om de EU nog enige betekenis in de wereld te geven en de weg naar een populistische lappendeken - of op zijn best stuurloos mozaïek - af te snijden, kan alleen nog met geluk en met machinatie worden gered. De Ieren bedingen allerlei nationale uitzonderingen die in een protocol aan het Verdrag geplakt worden. Nu durven ze er een tweede keer over te stemmen.

Maar nu de Tsjechische president/nationalist Vaclav Klaus het Verdrag niet te tekenen, of zo lang op zijn bureau te laten liggen dat er weer een nieuw gevaar dreigt: de aflossing van de Labourregering-Brown door een Conservatieve regering-Cameron. En dan wordt de mogelijkheid van (alsnog) een Brits referendum weer levensgroot. Dat maakt de Tsjechen machtig en de tragische Gordon Brown, thuis al politiek dood door de bonnetjesaffaire, in Brussel tot een lijk dat zo lang mogelijk in leven moet worden gehouden omdat hij 'Lissabon' zonder referendum wil laten passeren. Dat is nog maar een voorbeeld uit een steeds aangroeiende rij 'mogelijkheden' die de gijzelingslogica biedt. Moïsi had aan zijn treurlijstje nog kunnen toevoegen: Europa, continent van schaamte.

Link

Delen jullie deze pijnlijke visie op Europa?

Ik twijfel. Ik vrees het wel, maar weet niet of dit terecht is.
pi_70657305
Subjectieve onzin.

Obama is niet op kwaliteit gekozen. Hij is een goed redenaar, en gaat zijn mooie beloften misschien wel waar maken. En na Bush kon 't alleen maar beter worden natuurlijk. En kom op, zet iemand tegenover een bejaarde + huisvrouw . Daarnaast zijn er ontzettend veel absurde en schrijnende toestanden aan te wijzen in de VS. Bijvoorbeeld de kredietcrisis, kloof tussen arm en rijk, rare religieus-fundamentalisten, ghetto's, gezondheidszorg, energieverspilling, een infrastructuur waar de gaten in vallen, doodstraf, etc etc.

Er is ontzettend veel moois in Europa, we lopen wat veel zaken betreft voorop in de wereld. We hebben toch maar mooi met al die rare individuele en cultureel verschillende landjes tot een gezamelijke munt weten te besluiten, grenzen weten op te heffen. Landen staan te popelen om toe te treden. Landbouwsubsidies worden teruggedrongen, wetgeving wordt geharmoniseerd (wat in veel gevallen betekent: naar een (moreel) hoger niveau getild). We gaan redelijk goed om met 't mileu, met kapitalisme en verzorgingsstaat, met mensenrechten.

Net zo makkelijk als het is om slechts naar mindere kanten te kijken, kun je ook een lofzang houden op Europa.
pi_70657569
quote:
De tragiek van Europa is dat het zijn trots, als uitvinder van de democratie, is kwijtgeraakt
.. Maar dan later in het verhaal afgeven op dat inwoners een keer de kans gekregen hebben om hun mening te geven, of "nog erger", dat als dat nog een keer gebeurd dat het einde voor europa is
pi_70657666
Ik ben overigens best trots blij dat ik in Europa woon. Maar met het zogenaamd 'uitvinden' van de democratie heeft dat niets te maken .
  zondag 5 juli 2009 @ 02:02:52 #5
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_70657920
Nou ja, het stuk is een hoop retoriek en emotie. Maar het raakt wel een gevoelig punt: dat niemand hier in Europa eigenlijk nog gelooft aan een échte eenheid. De Europese droom is allang aan duigen, de lach van eurofielen is een grimas geworden, niemand weet welke kant het uitgaat, niemand wil er echt meer over nadenken.

Hetgeen Europa Europa maakt, namelijk een Unie zonder grenzen, zonder paspoortcontroles, wordt voorlopig alleen nog als voordeel gezien door pijpfittende en loodgietende koopjesjagers uit het Oosten, en door crimineel tuig. De Europese elite zit liever thuis, eigen haard is goud waard, telt nog eens op hoeveel zijn hypotheek hem kost, belt na over zijn pensioenregeling en wacht. En het is een wachten op de neergang. Europa is moe, afgemat, uitgeput. Onze eigen beschaving en alles wat daaruit is voortgekomen, ligt ons te zwaar op de maag. We verliezen ons in beelden van een werkelijkheid die allang niet meer bestaat. We zijn museumkinderen geworden.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_70657942
quote:
Op zondag 5 juli 2009 01:30 schreef DennisMoore het volgende:
Subjectieve onzin.

Obama is niet op kwaliteit gekozen. Hij is een goed redenaar, en gaat zijn mooie beloften misschien wel waar maken. En na Bush kon 't alleen maar beter worden natuurlijk. En kom op, zet iemand tegenover een bejaarde + huisvrouw . Daarnaast zijn er ontzettend veel absurde en schrijnende toestanden aan te wijzen in de VS. Bijvoorbeeld de kredietcrisis, kloof tussen arm en rijk, rare religieus-fundamentalisten, ghetto's, gezondheidszorg, energieverspilling, een infrastructuur waar de gaten in vallen, doodstraf, etc etc.

Er is ontzettend veel moois in Europa, we lopen wat veel zaken betreft voorop in de wereld. We hebben toch maar mooi met al die rare individuele en cultureel verschillende landjes tot een gezamelijke munt weten te besluiten, grenzen weten op te heffen. Landen staan te popelen om toe te treden. Landbouwsubsidies worden teruggedrongen, wetgeving wordt geharmoniseerd (wat in veel gevallen betekent: naar een (moreel) hoger niveau getild). We gaan redelijk goed om met 't mileu, met kapitalisme en verzorgingsstaat, met mensenrechten.

Net zo makkelijk als het is om slechts naar mindere kanten te kijken, kun je ook een lofzang houden op Europa.
Helemaal mee eens

In Azie zijn ze positief maar moet je kijken waar ze vandaan komen. Daar hebben ze nog een lange weg te gaan. Het is natuurlijk maar net hoe je "goed" wilt omschrijven. In Europa is er in mijn ogen veel meer goeds te vinden dan in andere delen vd wereld. Tuurlijk worstelen we met de EU omdat verandering nou eenmaal niet het favoriete onderdeel van het leven is voor de meeste mensen. Voordat de EU echt machtig wordt zijn we misschien een aantal generaties verder.

De kinderen van nu vinden het idee van het zijn van een Europees burger veel normaler dan de oudere mensen in de maatschappij. De EU heeft tijd nodig en dat is alleen maar goed. Het is beter om langzaamaan kleine stappen te nemen dan gelijk in het diepe te springen.

Ik voorspel dat China nog grote problemen gaat ondervinden mbt het huidige bewind. Als mensen zich daar meer gaan ontwikkelen zullen ze intellectueel ook gaan groeien en dat gaat weer druk zetten op het zielige bewind dat nu de scepter zwaait in China.

En in de VS zijn ze altijd optimistisch en kunnen ze idd de schouders ergens onder zetten met zn allen. Daar kunnen wij verwende Europeanen wel wat van leren, maar dat betekent niet, zoals Dennismoore al zei, dat ze daar geen problemen kennen. Zo verlicht is de VS nou ook weer niet.

Europa zal altijd een leidende rol blijven spelen in de wereld omdat wij een oud en wijs continent zijn. We zijn in mijn ogen nog altijd het meest ontwikkelde continent op aarde.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
  zondag 5 juli 2009 @ 02:08:00 #7
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_70657995
Welnee. Mensen komen hier alleen nog om onze steden van binnen te bekijken. Europa is verleden tijd, alleen dát zou nog onze kracht kunnen zijn. Een doorontwikkeld Azië of Zuid-Amerika zit echt niet te wachten op de "wijsheid" van een stel pedante ex-kolonialen, die niet eens in staat zijn hun eigen brandjes te blussen maar wel graag de baas over de wereld willen spelen.
Moraliteit genoeg in de wereld, die hoeft niet meer uit Europa te komen. We zijn een tamelijk onnuttig continent geworden.
pi_70658009
quote:
Op zondag 5 juli 2009 02:02 schreef Ringo het volgende:
Nou ja, het stuk is een hoop retoriek en emotie. Maar het raakt wel een gevoelig punt: dat niemand hier in Europa eigenlijk nog gelooft aan een échte eenheid. De Europese droom is allang aan duigen, de lach van eurofielen is een grimas geworden, niemand weet welke kant het uitgaat, niemand wil er echt meer over nadenken.

Hetgeen Europa Europa maakt, namelijk een Unie zonder grenzen, zonder paspoortcontroles, wordt voorlopig alleen nog als voordeel gezien door pijpfittende en loodgietende koopjesjagers uit het Oosten, en door crimineel tuig. De Europese elite zit liever thuis, eigen haard is goud waard, telt nog eens op hoeveel zijn hypotheek hem kost, belt na over zijn pensioenregeling en wacht. En het is een wachten op de neergang. Europa is moe, afgemat, uitgeput. Onze eigen beschaving en alles wat daaruit is voortgekomen, ligt ons te zwaar op de maag. We verliezen ons in beelden van een werkelijkheid die allang niet meer bestaat. We zijn museumkinderen geworden.
Praat voor jezelf

Ik geloof nog steeds in echte eenheid. Alleen dat gaat tijd kosten. In 20 jaar tijd kun je niet een lappendeken aan landen verenigen en alles als een geoliede machine laten lopen.

Misschien moet mensen eens wat meer gaan reizen. Ik heb veel delen vd wereld gezien en ben daardoor alleen maar meer gaan houden van Nederland en eigenlijk ook vooral van Europa. Ik voel me in ieder geval wel Europeaan.
pi_70658087
quote:
Op zondag 5 juli 2009 02:08 schreef Ringo het volgende:
Welnee. Mensen komen hier alleen nog om onze steden van binnen te bekijken.
Europa is verleden tijd, alleen dát zou nog onze kracht kunnen zijn. Een doorontwikkeld Azië of Zuid-Amerika zit echt niet te wachten op de "wijsheid" van een stel pedante ex-kolonialen, die niet eens in staat zijn hun eigen brandjes te blussen maar wel graag de baas over de wereld willen spelen.
Moraliteit genoeg in de wereld, die hoeft niet meer uit Europa te komen. We zijn een tamelijk onnuttig continent geworden.
In deze aflevering van Tegenlicht wordt door vooraanstaande mensen toch vrij positief gesproken over Europa.

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/41074503/
  zondag 5 juli 2009 @ 05:14:05 #10
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_70659552
quote:
Op zondag 5 juli 2009 02:08 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Misschien moet mensen eens wat meer gaan reizen. Ik heb veel delen vd wereld gezien en ben daardoor alleen maar meer gaan houden van Nederland en eigenlijk ook vooral van Europa. Ik voel me in ieder geval wel Europeaan.
Kan ik alleen maar beamen.
[b]@RemiLehmann[/b]
  zondag 5 juli 2009 @ 05:25:48 #11
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_70659599
quote:
Op zondag 5 juli 2009 02:08 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]
Ik geloof nog steeds in echte eenheid. Alleen dat gaat tijd kosten. In 20 jaar tijd kun je niet een lappendeken aan landen verenigen en alles als een geoliede machine laten lopen.
Alleen is die tijd er gewoon niet. Als Europa wil mee tellen in de wereld is er meer nodig dan de euro. Maar heb je ook een sterke economische en militaire unie nodig. Maar binnen Europa denkt elk landje maar alleen aan zijn eigen belangen. Zijn de nieuwe leden alleen lid geworden om een graantje mee te pikken van de miljarden subsidies. Nee een verenigd Europa wat echt een machtsblok kan vormen tegen China en de VS. Of Rusland is een utopie.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_70666946
Wat een onnozel stukje. Dit soort focus op grote emoties en extreme generalisatie doet natuurlijk nooit recht aan de werkelijkheid. Wmb zou deze figuur per direct zijn bul kunnen inleveren.
pi_70667390
quote:
Op zondag 5 juli 2009 05:25 schreef Megumi het volgende:

Alleen is die tijd er gewoon niet.
Jawel hoor, het is niet alsof we anders dood gaan van armoede o.i.d.

Groot voordeel van Europa is dat we al wijze lessen hebben geleerd waar ze in andere landen hoogstwaarschijnlijk nog mee te maken gaan krijgen.

Zie de milieuproblemen in China (en zie overigens ook de drastische aanstaande vergrijzing in China met hun 1 kind-beleid). Ik ben zelf van mening dat democratie en respecteren van mensenrechten essentiele onderdelen zijn van een beschaafde samenleving, en op dat punt kunnen die landen ook flink wat leren. Tenslotte moeten ze nog een modus zien te vinden om al dan niet om te gaan met de kloof tussen arm en rijk. Is het kasten-systeem in India iets wat in een moderne maatschappij nog functioneert?

Wat ze nu veelal doen is gewoon vol gas voor het kapitalisme gaan, maar da's slechts één enkel facet van een goed functionerende samenleving.
pi_70667545
Europa heeft geen emotie, maar Ierland is ondankbaar. Het is allemaal erg tegenstrijdig.

En al die emoties, ik wachtte eigenlijk nog op de chakra's en chi van dit stervend continent...

Wat een flutstuk.
pi_70667695
Ik begreep er eigenlijk niet zoveel van.
pi_70668033
Hoe minder ik me Nederlander voel (o.a. ten gevolge van de mediageile prutsers in Den Haag), hoe meer ik me Europeaan ga voelen.
pi_70668693
Interessante reacties.

Toen ik het stukje hier plaatste was ik vrij vermoeid (en ook wel emo vanwege een mooie film). Nu ik helder van geest ben begrijp ik ook niet echt waarom Colijn ervoor gekozen heeft om alleen maar Moisi te citeren. Erg jammer, en daardoor is het ook geen evenwichtig stukje geworden.
  zondag 5 juli 2009 @ 15:46:52 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_70668962
quote:
Op zondag 5 juli 2009 14:48 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Jawel hoor, het is niet alsof we anders dood gaan van armoede o.i.d.

Groot voordeel van Europa is dat we al wijze lessen hebben geleerd waar ze in andere landen hoogstwaarschijnlijk nog mee te maken gaan krijgen.
Wijze lessen leren van het verleden. Als we dat deden zaten er geen troepen in Afghanistan!
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zondag 5 juli 2009 @ 15:47:21 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_70668980
Goeie zaak.
Europa is toch niet meer dan een véhicule voor Franse Grootmacht Aspiraties.
Dat Europa mag van mij wel een tijdje met een lekke band op de vluchtstrook van de Péage staan.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_70670106
quote:
Op zondag 5 juli 2009 15:46 schreef Megumi het volgende:

Wijze lessen leren van het verleden. Als we dat deden zaten er geen troepen in Afghanistan!
Ja, grappig hoor.

De wijze waarop we onze samenleving hebben ingericht, wetgeving hebben ontwikkeld (milieu, arbeidsomstandigheden, ouderdomsvoorzieningen, bestuur) etc etc is niet uit de lucht komen vallen.
  zondag 5 juli 2009 @ 16:59:06 #21
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_70671512
quote:
Op zondag 5 juli 2009 01:13 schreef Quadesh het volgende:
Een column van Ko Colijn in Vrij Nederland (4 juli 2009):

Delen jullie deze pijnlijke visie op Europa?

Ik twijfel. Ik vrees het wel, maar weet niet of dit terecht is.
EUropa is groot, daar kan ik niet over spreken maar Nederland is wel een ingekakt lui land geworden. Gidsland willen zijn op softe gebieden; liever generaal pardonnen en uitkeringen dan hoogwaardige technologie. De laatste mag straks het licht uit doen als Slochteren leeg is en de enkele echte slimme hardwerkende toppers een land op hebben gezocht waar hij niet financieel geplukt wordt omdat hij hard zn best doet voor succes..

Noem eens één (semi)-overheidsproject van de laatste 10 jaar waar we trots op mogen zijn? Tram& metrotunnels mislukken, zelfs een OV-chipkaart of rookverbod flopt. Zwakke sectoren subsidieren door kansrijke sectoren dood te belasten, te bureaucratiseren en halfwas net-niet maatregelen (bio-tech) daar is Den Haag wereldkampioen! Maar ook de burger laat zich ringeloren en plukken door de overheid; een "nee" wordt omgelogen naar "ja" maar massaal protest blijft uit. Ach, het gaat maar om democratie..Moet men eens een half procentje minder AOW krijgen dan is het land te klein.. En de vakbonden, breek me de bak niet open; pappen en nathouden in het kwadraat zo langzaam doorstomen naar de afgrond.

[ Bericht 8% gewijzigd door Napalm op 05-07-2009 17:06:56 ]
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  zondag 5 juli 2009 @ 18:03:46 #22
182269 sneakypete
On the edge
pi_70674002
quote:
Op zondag 5 juli 2009 16:59 schreef Napalm het volgende:

[..]

EUropa is groot, daar kan ik niet over spreken maar Nederland is wel een ingekakt lui land geworden. Gidsland willen zijn op softe gebieden; liever generaal pardonnen en uitkeringen dan hoogwaardige technologie. De laatste mag straks het licht uit doen als Slochteren leeg is en de enkele echte slimme hardwerkende toppers een land op hebben gezocht waar hij niet financieel geplukt wordt omdat hij hard zn best doet voor succes..

Noem eens één (semi)-overheidsproject van de laatste 10 jaar waar we trots op mogen zijn? Tram& metrotunnels mislukken, zelfs een OV-chipkaart of rookverbod flopt. Zwakke sectoren subsidieren door kansrijke sectoren dood te belasten, te bureaucratiseren en halfwas net-niet maatregelen (bio-tech) daar is Den Haag wereldkampioen! Maar ook de burger laat zich ringeloren en plukken door de overheid; een "nee" wordt omgelogen naar "ja" maar massaal protest blijft uit. Ach, het gaat maar om democratie..Moet men eens een half procentje minder AOW krijgen dan is het land te klein.. En de vakbonden, breek me de bak niet open; pappen en nathouden in het kwadraat zo langzaam doorstomen naar de afgrond.

Sluit ik me bij aan.

Sterk aan het stuk is dat wordt opgemerkt dat de wereld geen zwart-wit geopolitiek vlak is van twee conflicterende beschavingen, al geldt dat zeker niet alleen voor Europa maar natuurlijk des te meer voor de 'moslimlanden' zelf.
Ronduit zwak en griezelig is de EU-geilerij en Obamageilerij in het stukje. Als het aan deze man ligt is de VSE morgen een feit, iets wat de Fransen natuurlijk erg goed zou uitkomen.
Knap staaltje politieke strategie dus, maar absoluut geen betoog om faliekant achter te staan.
  zondag 5 juli 2009 @ 21:45:41 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_70681744
Vijf jaar geleden landde ik voor een langere tussenstop op het vliegveld van Kuala Lumpur (letterlijk: stad in de modder). Ik had verwacht een dirtstrip aan te treffen, met een aankomsthal van bamboe en besnorde ambenaren die mijn paspoort (zonder het te kunnen lezen) langdurig zouden bestuderen alvorens er een stempel in te zetten.

Toen ik de hal binnenkwam leek het wel alsof ik in de toekomst beland was. Groot! Schoon! Modern! Robottreintjes die je van de ene naar de andere helft van het vliegveld brachten. Winkels met electronica die ik in Nederland nog nooit gezien had. Overal computers en robots. Zonder omhaal mocht je zo het land inlopen en de torens bekijken.

Toen realiseerde ik me pas dat Azie ons had ingehaald, en dat wij in het westen niet meer als vanzelfsprekend vooraan lopen.

Ook wel logisch. Wij vergaderen 40 jaar over het wel of niet uitbreiden van de A4. Zij bouwen in 15 jaar tijd een wolkenkrabber, om hem neer te halen voor een nieuwe, om die weer af te breken om nóg een hogere te bouwen.

Verder vind ik het allemaal prima, want ik heb geen behoefte aan technologische vooruitgang of welvaart die verder gaat dan een auto en in het weekeinde frisdrank en chips. Sterker nog, dat heeft zelfs mijn voorkeur. Laat die Aziaten zich maar 70 uur per week een hartaanval werken om nóg meer zinloze functies op hun mobieltje te kunnen krijgen. Ik zit liever in het groen met een pilsje.
The End Times are wild
  zondag 5 juli 2009 @ 22:56:19 #24
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_70684580
quote:
Op zondag 5 juli 2009 21:45 schreef LXIV het volgende:
Verder vind ik het allemaal prima, want ik heb geen behoefte aan technologische vooruitgang of welvaart die verder gaat dan een auto en in het weekeinde frisdrank en chips. Sterker nog, dat heeft zelfs mijn voorkeur. Laat die Aziaten zich maar 70 uur per week een hartaanval werken om nóg meer zinloze functies op hun mobieltje te kunnen krijgen. Ik zit liever in het groen met een pilsje.
Dat lijkt me een mooi streven.

Maar zo'n leven stel ik me dan eigenlijk liever in Brazilië voor, of een ander losseheupenparadijsje.
  zondag 5 juli 2009 @ 23:03:49 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_70684891
Het kan. Het is mogelijk. Met mooi weer en lekkere wijven. Het is een keuze.
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')